Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra extern disk till boot camp?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis installerat boot camp och knyckte ca 90 GB av min interna 512 GB SSD. Kör en mbpr 2013, 15" med El Capitan.

Då jag har Thunderbolt så tänkte jag att jag möjligtvis kan införskaffa en extern disk med SSD och köra Windows från den. Det jag tänker göra är främst spel. Har kollat på prisjakt, men tycker inte jag hittar ngn bra.

Kör jag med Thunderbolt så känns det lite som att det även borde vara en SSD.

Tips?

Går det ens!?

Jag har en iMac från 2011 som jag får några år sedan köpte en LaCie 120GB Thunderbolt SSD till för att slippa skruva isär datorn och installera en intern disk. Fungerar super... men den disken kan jag inte ens välja under Boot Camp installationen så jag undrar om det verkligen finns stöd för Windows på externa diskar? Kan ha helt fel men jag kan iaf inte välja detta...

Tror inte boot camp kan installeras på extern disk. Titta i så fall på en virtuell lösning som VMware Fusion.

Du skulle kunna testa Win To Go som kom i och med Windows 8. Officiellt är det bara Enterprise-versionerna som har stöd, men t.ex. denna guiden har en väg runt det. Förutsättningen är att disken syns i din nuvarande Boot Camp-installation.

Ursprungligen av sirlindqvist:

Går det ens!?

Jag har en iMac från 2011 som jag får några år sedan köpte en LaCie 120GB Thunderbolt SSD till för att slippa skruva isär datorn och installera en intern disk. Fungerar super... men den disken kan jag inte ens välja under Boot Camp installationen så jag undrar om det verkligen finns stöd för Windows på externa diskar? Kan ha helt fel men jag kan iaf inte välja detta...

Jag måste inte nödvändigtvis använda mig av boot camp. Men om jag installerar windows på en extern hårddisk, får man då även magic mouse etc att lira? Vad jag förstår så är det drivrutiner levererade av boot camp så att säga..

Mig veterligen har Windows i sig stöd för installation på extern disk men tydligen inte ihop med Bootcamp. Eftersom alla macar är x86 så går det ju att installera Windows utan att behöva använda Bootcamp. Du kan ju välja att köra en Linux-dist eller vad som helst på din mac. Testa att använda Bootcamp guiden för att få ner drivrutinerna, sedan kan du säkert på något jobbigt sätt kopiera dessa till ex. ett usb minne från DMG filen (eller vad det nu blir?). Prova sedan att installera Windows från till någon sketdisk med usb som du har liggandes...

Skapa ett installations-usb med en Windows installer. Går ju att testa 30 dagar utan nyckel.

Ursprungligen av sirlindqvist:

Mig veterligen har Windows i sig stöd för installation på extern disk men tydligen inte ihop med Bootcamp. Eftersom alla macar är x86 så går det ju att installera Windows utan att behöva använda Bootcamp. Du kan ju välja att köra en Linux-dist eller vad som helst på din mac. Testa att använda Bootcamp guiden för att få ner drivrutinerna, sedan kan du säkert på något jobbigt sätt kopiera dessa till ex. ett usb minne från DMG filen (eller vad det nu blir?). Prova sedan att installera Windows från till någon sketdisk med usb som du har liggandes...

Skapa ett installations-usb med en Windows installer. Går ju att testa 30 dagar utan nyckel.

Ja, borde gå kan man tycka. Då är frågan vilken extern disk man ska köpa

Är thunderbolt "snabbt nog"? Är det värt med en SSD för att få bra fart, eller är thunderbolt redan en flaskhals?

Den här kanske kan vara något? För att sedan stoppa in en SSD på ca 500 GB:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2388775

Jag kör just nu Paralells Desktop med Win 10 och med några program installerade och det hela knycker ca 25GB på min MacSSD.

Har också kört Boot Camp på en extern TB 2TB HDD vilket funkade utmärkt, fastän slöare än på SSD:en.

Jag klonade helt enkelt MacSSD:n till den externa och starta om på denna, installerad Boot Camp och Win8.1 på densamma.
Gjorde otaliga försök att lägga bara Boot Camp + Win8.1 på den externa med div tips och trix från webben men det funka inget vidare alls.

Tillägg: Provade också att bara lägga Windows på den externa med Boot camp drivisar men funka inte alls bra heller, kanske SBS.

Senast redigerat 2015-11-16 15:34
1
Bevaka tråden