Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En döende MacBook Pro ...?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Macbook Pro tidig 2008. 2,4 GHz Intel Core Duo Har utökat den till 4 GB RAM. Hårddisk på 200 GB. Har varit snabb och fin. Började använda Photoshop på den för ca tre år sedan. Funkade fint i början, var bara lite trög om man grejade med flera stora bilder. Dock blev datorn helt full av bilder och det blev segt. Jag fixade externa diskar för att frigöra utrymme. Utökade även från 2 GB till 4 GB RAM. Blev dock sämre och sämre. Sedan ett år tillbaka har den varit extremt trög. Jag har 10 - 20 GB ledig plats i hårddisken. Kan inte se något onormalt i Aktivitetshanteraren. Fläkten går i princip hela tiden. Upptäckte att Time Machine inte har säkerhetskopierar sedan januari i år - jag brukar göra det manuellt och har på den senaste tiden inte kollat att den faktiskt slutför sitt arbete. Den förbereder säkerhetskopiering, men kommer inte längre och skickar inte heller något felmeddelande.
Datorn är långsam att starta, långsam att använda, även när man inte kör tunga program som Photoshop. Jag har läst på flera ställen på forumet vid liknande problem att det kan vara hårddisken som är på väg att gå sönder. Kan den "dö" långsamt på det här sättet? Jag trodde att en hårddisk antingen fungerar eller inte fungerar...
Eftersom det är ett helt företag att ladda in bilder på datorn och i princip omöjligt att bildbehandla dem har jag inte fotat mycket det senaste året och funderar nu på om jag skall bli tvungen att köpa en ny dator.

Ursprungligen av Svarta Molly:

...Jag har 10 - 20 GB ledig plats i hårddisken...

Det är för lite. Absolut minst 10% ledigt. Vissa säger att det bör vara 20%.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-10 23:51
Ursprungligen av Svarta Molly:

Jag har en Macbook Pro tidig 2008. 2,4 GHz Intel Core Duo Har utökat den till 4 GB RAM. Hårddisk på 200 GB. Har varit snabb och fin. Började använda Photoshop på den för ca tre år sedan. Funkade fint i början, var bara lite trög om man grejade med flera stora bilder. Dock blev datorn helt full av bilder och det blev segt. Jag fixade externa diskar för att frigöra utrymme. Utökade även från 2 GB till 4 GB RAM. Blev dock sämre och sämre. Sedan ett år tillbaka har den varit extremt trög. Jag har 10 - 20 GB ledig plats i hårddisken. Kan inte se något onormalt i Aktivitetshanteraren. Fläkten går i princip hela tiden. Upptäckte att Time Machine inte har säkerhetskopierar sedan januari i år - jag brukar göra det manuellt och har på den senaste tiden inte kollat att den faktiskt slutför sitt arbete. Den förbereder säkerhetskopiering, men kommer inte längre och skickar inte heller något felmeddelande.
Datorn är långsam att starta, långsam att använda, även när man inte kör tunga program som Photoshop. Jag har läst på flera ställen på forumet vid liknande problem att det kan vara hårddisken som är på väg att gå sönder. Kan den "dö" långsamt på det här sättet? Jag trodde att en hårddisk antingen fungerar eller inte fungerar...
Eftersom det är ett helt företag att ladda in bilder på datorn och i princip omöjligt att bildbehandla dem har jag inte fotat mycket det senaste året och funderar nu på om jag skall bli tvungen att köpa en ny dator.

En SSD disk så har du nästan en ny dator. Jag lovar om du inte vill lägga en större summa pengar på ny dator

Mekaniska diskar som du har i din dator slits med tiden . blir långsammare och småslitna. Mekanisk disk läser och skriver data med max 50 mb/sek. En metall lässkiva som snurrar med läsarm. som slits. till skillnad mot en modern flash baserad SSD disk som läser/skriver data upp emot 250-500 mbit /sekund beroende på din dators ATA interface.

Ny 128 Gbs SSD disk cirka 500 kr.
Ny 256 Gbs SSD disk cirka 1000 kr.

Lätt att montera nya SSD disken du har dock lite småknepigt om du har silverräven tidig 2008 skriver du, ta hjälp av en kompis som har lite koll på mac då.

Kanske det här kan vara till hjälp: https://www.youtube.com/watch?v=5hz6V0sC7B0

Ursprungligen av Svarta Molly:

Jag har en Macbook Pro tidig 2008. 2,4 GHz Intel Core Duo Har utökat den till 4 GB RAM. Hårddisk på 200 GB. Har varit snabb och fin. Började använda Photoshop på den för ca tre år sedan. Funkade fint i början, var bara lite trög om man grejade med flera stora bilder. Dock blev datorn helt full av bilder och det blev segt. Jag fixade externa diskar för att frigöra utrymme. Utökade även från 2 GB till 4 GB RAM. Blev dock sämre och sämre. Sedan ett år tillbaka har den varit extremt trög. Jag har 10 - 20 GB ledig plats i hårddisken. Kan inte se något onormalt i Aktivitetshanteraren. Fläkten går i princip hela tiden. Upptäckte att Time Machine inte har säkerhetskopierar sedan januari i år - jag brukar göra det manuellt och har på den senaste tiden inte kollat att den faktiskt slutför sitt arbete. Den förbereder säkerhetskopiering, men kommer inte längre och skickar inte heller något felmeddelande.
Datorn är långsam att starta, långsam att använda, även när man inte kör tunga program som Photoshop. Jag har läst på flera ställen på forumet vid liknande problem att det kan vara hårddisken som är på väg att gå sönder. Kan den "dö" långsamt på det här sättet? Jag trodde att en hårddisk antingen fungerar eller inte fungerar...
Eftersom det är ett helt företag att ladda in bilder på datorn och i princip omöjligt att bildbehandla dem har jag inte fotat mycket det senaste året och funderar nu på om jag skall bli tvungen att köpa en ny dator.

Har samma dator, utökade ram till 6gb (ska även uppgradera till 8gb) och köpte även en kingston ssd på 128 gb, som en helt ny dator idag!

Jag har nu rensat rejält på hårddisken så att det är minst 20 % ledigt - det gjorde gott! Blir lite sugen på att uppgradera till 8 GB och sätta in en SSD hårddisk som ni tipsat om, visst är datorn mycket snabbare nu, men det är lite tråkigt att titta på badbollen så fort man hanterar bilder. Låter ju betydligt billigare än att köpa en ny Mac.

Ursprungligen av Svarta Molly:

Jag har nu rensat rejält på hårddisken så att det är minst 20 % ledigt - det gjorde gott! Blir lite sugen på att uppgradera till 8 GB och sätta in en SSD hårddisk som ni tipsat om, visst är datorn mycket snabbare nu, men det är lite tråkigt att titta på badbollen så fort man hanterar bilder. Låter ju betydligt billigare än att köpa en ny Mac.

Ram (två stycken 4gb) går på ca 600-700 och hårddisken jag köpte gick på 700-800 kronor så betydligt billigare än en ny dator!

Hårddiskar är färskvara. Byt ut den till att börja med. Har du råd så slå till på en SSD. Den har dessutom betydligt mkt längre livstid än konventionella HDD. Snabb, tyst, alstrar minimalt med värme och är stöttåligare än en HDD.

Det här skall bli kul! Skulle en Samsung 850 EVO Series 250GB vara en bra kandidat som ny hårddisk? Jag har kollat lite på tutorials om att byta hårddisk och det ser ju inte helt omöjligt ut. Kanske en dum fråga - när jag köpte datorn fanns det bara ett minne i på 2 GB. Jag satte i ett till med 2 GB för ett par år sedan. Trodde nog att om det första var på 2 så skulle även det andra vara på 2, men där kanske jag tänkte helt fel? Kan jag kombinera ett på 2 och ett på 4? Eller ännu mer?

Ursprungligen av Svarta Molly:

Det här skall bli kul! Skulle en Samsung 850 EVO Series 250GB vara en bra kandidat som ny hårddisk? Jag har kollat lite på tutorials om att byta hårddisk och det ser ju inte helt omöjligt ut. Kanske en dum fråga - när jag köpte datorn fanns det bara ett minne i på 2 GB. Jag satte i ett till med 2 GB för ett par år sedan. Trodde nog att om det första var på 2 så skulle även det andra vara på 2, men där kanske jag tänkte helt fel? Kan jag kombinera ett på 2 och ett på 4? Eller ännu mer?

Jag kör för stunden med ett på 2gb och ett på 4gb men ska uppgradera till 8 i veckan igen då mitt ena 4gb minne slutade fungera!
En sådan hårddisk skulle nog funka bra och det är extremt enkelt att byta hårddisk på macbooken som vi har. Tog inte mer än nån minut och körde en fräsch och ny installation och passade på att slänga in el capitan, körde Yosemite smidigt med 4gb och en ssd men flyter på riktigt bra nu med el capitan datorn bootar på ca 5-10 sekunder beroende på, programmen startar direkt vid klicket och allt funkar som om datorn var ny.

http://www.mpbutiken.se/m/komponenter/minne/m...

Denna köpte jag två av och funkade problemfritt och enkelt att installera i datorn!

Hej och tack för tipsen som jag fått här! Har just satt in en Samsung 850 EVO Series 250GB och datorn har blivit mycket snabbare... och kusligt tyst. Jag har inte testat att redigera bilder i Photoshop än, men bara att starta datorn och starta program går så mycket snabbare. Jag skall nog utöka RAM också så blir den ännu vassare. Jag är nöjd och kul var det att byta hårddisken också!

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2016-01-09 04:04

Jag bytte hårddisk i en gammal trött Mac Mini till en SSD-disk. Som ny skulle jag vilja påstå. Bästa sättet att fräscha upp en dator!

Ursprungligen av NisseA90:

Ram (två stycken 4gb) går på ca 600-700 och hårddisken jag köpte gick på 700-800 kronor så betydligt billigare än en ny dator!

Jag är förvirrad! Efter att ha bytt hårddisk och fått en i stort sett ny dator, tänkte jag som pricken över i sätta i mer RAM, men förstår inte riktigt om det går... På Apples supportsida står det: MacBook Pro (15 tum och 17 tum Core 2 Duo)
Obs! Dessa modeller stöder enbart upp till 3 GB totalt minne. Om du vill använda 3 GB minne i datorn installerar du ett 2 GB SO-DIMM-minne i en kortplats och ett 1 GB SO-DIMM-minne i den andra
.
Sedan står det att 4 Gb funkar för: MacBook Pro (15 tum 2,4/2,2 GHz), MacBook Pro (17 tum 2,4 GHz), MacBook Pro (15 tum, tidigt 2008), MacBook Pro (17 tum, sent 2008)
Är inte 15 tum Core 2 Duo och 15 tum tidigt 2008 samma dator?

Gå hit: http://eu.crucial.com/eur/en/index och ladda hem systemscannern och kör den så får du reda vad du har och kan installera.

Knappen ungefär mitt på bilden heter "scan your system" och nästa bild så kan du ladda ner den och sedan köra.

Ursprungligen av Svarta Molly:

Är inte 15 tum Core 2 Duo och 15 tum tidigt 2008 samma dator?

Nej, det är inte säkert. Det har funnits sex olika 15-tummare med Core 2 Duo, så det är en mer generell beteckning.

Ursprungligen av Svarta Molly:

Jag är förvirrad! Efter att ha bytt hårddisk och fått en i stort sett ny dator, tänkte jag som pricken över i sätta i mer RAM, men förstår inte riktigt om det går... På Apples supportsida står det: MacBook Pro (15 tum och 17 tum Core 2 Duo)
Obs! Dessa modeller stöder enbart upp till 3 GB totalt minne. Om du vill använda 3 GB minne i datorn installerar du ett 2 GB SO-DIMM-minne i en kortplats och ett 1 GB SO-DIMM-minne i den andra
.
Sedan står det att 4 Gb funkar för: MacBook Pro (15 tum 2,4/2,2 GHz), MacBook Pro (17 tum 2,4 GHz), MacBook Pro (15 tum, tidigt 2008), MacBook Pro (17 tum, sent 2008)
Är inte 15 tum Core 2 Duo och 15 tum tidigt 2008 samma dator?

På deras hemsida är den officiella mängden men googlar man är det x antal som kör med 8gb. Även jag.

1
Bevaka tråden