Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ångerrätten på appar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-15 13:17

Jag har fått följande mail ett par gånger när jag har köpt appar:

"Hej Kent,
Du köpte My IP Details den 15 november 2015 och förstår att om du hämtar iOS-appen inom 14 dagar från det att du köpte objektet, kommer du inte att kunna ångra detta.
Vänliga hälsningar
App Store"

Får de göra så? I Sverige har vi ju ångerrätt när vi handlar på Nätet, och den får de väl inte avtala bort?

Senast redigerat 2015-11-15 14:05

Du har ju 14 dagars ångerrätt på distansköp och jag antar att de räknar från köpets datum inte när den hämtas.
Det skulle nog stå efter och inte inom 14 dagar skulle jag gissa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-15 13:49
Ursprungligen av kenjon:

Jag har fått följande mail ett par gånger när jag har köpt appar:

"Hej Kent,
Du köpte My IP Details den 15 november 2015 och förstår att om du hämtar iOS-appen inom 14 dagar från det att du köpte objektet, kommer du inte att kunna ångra detta.
Vänliga hälsningar
App Store"

Får de göra så? I Sverige har vi ju ångerrätt när vi handlar på Nätet, och den får de väl inte avtala bort?

Jag har aldrig sett den formuleringen, och förstår den inte, för vanligtvis hämtar man ju appen direkt vid köp.

I fakturamailet länkas till detta dokument som förklarar hur man ångrar ett köp inom 14 dagar. En passus om undantag:

Citat:

Undantag till ångerrätten
Du kan inte ångra en beställning av digitalt innehåll om innehållet har börjat levereras på din begäran och efter ditt godkännande att du därmed förlorar din ångerrätt.

När har du fått detta meddelande, vid app-köp eller prenumerationer som tex Apple Music?
tillägg: nu ser jag att det framgår att det var en app det gällde. Märklig formulering. Är det något man godkänt i den långa texten man accepterar utan att läsa? ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-15 13:57

@RolexJocke kan ha rätt, det har jag inte tänkt på....

Citat:

Det finns ett särskilt undantag för digitalt innehåll om konsumenten har gått med på att det levereras utan ångerrätt. Undantaget gäller om det digitala innehållet levereras på ett annat sätt än på ett fysiskt medium. Om du köper en dvd-film kan du alltså ångra köpet, om du inte har brutit förseglingen. Det kan du däremot inte om du istället streamat samma film.

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-elle...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-15 13:59

I så fall skulle det gälla alla appar, de levereras ju inte fysiskt. Då kan ju Apple ta bort delen om Ångerrätt helt och hållet...
Jag tror med på @RolexJocke förklaring.

Ångerrätten funkar så det är en felskrivning i mailet som @RolexJocke skriver.
Det står rätt formulerat i dokumentet som länkas från kvittot; http://www.apple.com/legal/internet-services/...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-15 14:18
Ursprungligen av keptang:

Ångerrätten funkar så det är en felskrivning i mailet som @RolexJocke skriver.
Det står rätt formulerat i dokumentet som länkas från kvittot; http://www.apple.com/legal/internet-services/...

Mailet är ju korrekt formulerat utifrån att
1) du har ångerrätt inom 14 dagar från köp
2) du har ingen ångerrätt alls om du hämtat den digitala varan

Frågan kvarstår varför @kenjon fått detta mail, jag har aldrig noterat det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-15 14:23

Det har börjat dyka upp de senaste veckorna, dock har jag dålig koll på om det alltid kommer, eller bara gäller vissa appar.

Kommer faktiskt inte alltid, märkligt, oavsett om det är IAP eller inte.

1
Bevaka tråden