Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grendosan The Pac vill starta en folkrörelse

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

The Pac är en grendosa som vill få användarna att stänga av sina elektriska prylar när de inte används genom att göra ström synlig på ett nytt sätt.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-13 14:25

Absolut inget för mej. Jag kan köpa ett vanligt grenuttag med 5 uttag för ca 30 kr. Dessutom stoppar jag undan dem under soffor, bakom bokhyllan etc, så att komma åt dem för att slå av dem ser inte jag som en möjlighet. Sedan ska jag komma ihåg att gå runt i huset och slå på dem igen...
Jag har köpt ett par laddare för iPhone med ljuskabel, båda pajade inom ett år. En sådan här pryl skulle behöva ha en garantitid på minst fem år om jag skulle köpa någon.

Bra idé men stendöd på marknaden till det priset kombinerat med enbart tre uttag vilket är på tok för lite. Sälj en genomskinlig, dubbelradig med minst 6, helst 8 uttag kombinerat med transientskydd/åskskydd så finns det förutsättningar för hyfsad försäljning även i de höga prislägen tillverkaren valt att lägga sig på.

Varför Ida väljer att koppla in en vattenkokare som har automatisk avstängning inbyggt är också en gåta.

Ursprungligen av MultiMan:

Varför Ida väljer att koppla in en vattenkokare som har automatisk avstängning inbyggt är också en gåta.

Som jag fattar det är väl en del av idén att just visa förbrukningen vid standby, när prylarna i mångas ögon är helt avslagna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-13 15:31

Helt värdelös produkt.

1) Ser bedrövligt ut med massa lysande färger

2) Till det priset kommer absolut INGEN att köpa dem

3) Den är främst tänkt att visualisera onödig strömförbrukning, som t ex standby-läge hos produkter. Är det ett argument då att kontor står tomma (tyngd på "tomma") omkring 7000 timmar/år? Om kontoren är tomma så finns det ju ingen där som kan se visualiseringen, det fula ljuset?

Denna produkten är död.

Ursprungligen av emilakered:

Som jag fattar det är väl en del av idén att just visa förbrukningen vid standby, när prylarna i mångas ögon är helt avslagna.

Aha! Alla vattenkokare jag haft har inte dragit något alls när man inte kokt vatten, men då får jag vara uppmärksam på det när det ska köpas ny. Bortsett från det tycker jag ändå att redaktionens Voltcraft 3000 är ett bättre köp.

Ursprungligen av MultiMan:

Bra idé men stendöd på marknaden till det priset kombinerat med enbart tre uttag vilket är på tok för lite. Sälj en genomskinlig, dubbelradig med minst 6, helst 8 uttag kombinerat med transientskydd/åskskydd så finns det förutsättningar för hyfsad försäljning även i de höga prislägen tillverkaren valt att lägga sig på.

Varför Ida väljer att koppla in en vattenkokare som har automatisk avstängning inbyggt är också en gåta.

Vattenkokaren fick bara vara med just för att visa att ljuset rinner snabbare vid högre förbrukning. Det var inte helt lätt att hitta något som lätt gick att ta loss och bära in i studion. Här på kontoret sitter det mesta fast ordentligt med buntband etc.

Ursprungligen av zinned:

Helt värdelös produkt.

1) Ser bedrövligt ut med massa lysande färger

2) Till det priset kommer absolut INGEN att köpa dem

3) Den är främst tänkt att visualisera onödig strömförbrukning, som t ex standby-läge hos produkter. Är det ett argument då att kontor står tomma (tyngd på "tomma") omkring 7000 timmar/år? Om kontoren är tomma så finns det ju ingen där som kan se visualiseringen, det fula ljuset?

Denna produkten är död.

Men du. Tanken är väl så klart inte att The Pac ska ligga och lysa för sig själv på kontoret när ingen är där. Tanken är att folk ska se att prylarna drar el och börja stänga av saker när de går hem för dagen eller helgen. För hemmaanvändare blir det så klart tvärtom, att man ska börja stänga av grejer när man går hemifrån.

Är jag sist från kontoret så släcker jag alla lampor, men jag tänker inte på att det höj- och sänkbara skrivbordet står och drar ström. Det skulle jag däremot se om jag släcker lampan i mitt rum och The Pac fortfarande lyser.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-13 16:51

Om man tänker till lite grann vid spisen, tex koka pastan på en platta, tina de frysta köttbullarna på en tallrik på kastrullen och sist steka dem med samma varma platta istället för att köra två plattor - ja då har man sparat in betydligt mer än att dra ur switchande nätadapers jämt och ständan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-13 18:10
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Men du. Tanken är väl så klart inte att The Pac ska ligga och lysa för sig själv på kontoret när ingen är där. Tanken är att folk ska se att prylarna drar el och börja stänga av saker när de går hem för dagen eller helgen. För hemmaanvändare blir det så klart tvärtom, att man ska börja stänga av grejer när man går hemifrån.

Är jag sist från kontoret så släcker jag alla lampor, men jag tänker inte på att det höj- och sänkbara skrivbordet står och drar ström. Det skulle jag däremot se om jag släcker lampan i mitt rum och The Pac fortfarande lyser.

Jag förstår. Dock kvarstår det faktum att det är bedrövligt fult, det kanske accepteras på ett kontor som där ingen bryr sig men i ett hem är det ju bedrövligt fult. Just när det gäller privatkonsumenter så lär ju priset inte funka heller.

Ursprungligen av zinned:

Jag förstår. Dock kvarstår det faktum att det är bedrövligt fult, det kanske accepteras på ett kontor som där ingen bryr sig men i ett hem är det ju bedrövligt fult. Just när det gäller privatkonsumenter så lär ju priset inte funka heller.

Själv tycker jag det är fint och coolt att se hur det ändras beroende på vad man ansluter, och tanken bakom är bra. Vi behöver bli mer energieffektiva och medvetna. Många bäckar små å det där.

Tänker mig att jag bara av att ha sett det här har fått lite nya insikter, men det är ju lite tråkiga nyheter för Poweraware som inte bara vill förändra världen utan tjäna pengar också...

Känner också att det va ett väldigt dyrt grenuttag. Nu har jag inte testat detta men den här produkten känns betydligt mer lockande:

http://www.fibaro.com/en/the-fibaro-system/wa...

Den erbjuder samma funktion fast med färger och man kan dessutom styra den med mobilen och se historisk förbrukning och inte bara nuvarande.

Hade varit kul med lite tester från redaktionen på lite "smarta hem" prylar. Finns ju även endel man kan styra med Siri.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-14 01:34

På temat kommer ju Elgato med ytterligare en produkt i sitt Eve-sortiment med stöd för HomeKit, Eve Energy, en smart strömplugg som också mäter och visar aktuell förbrukning. Inga fula ljus eller annat.

Den skulle ha släppts idag men verkar ha blivit försenad.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2015-11-16 12:08

Ser så många problem med den här.

Två år är en lång återbetalningstid, och det är säkert beräknat på nått best-case. Om jag istället bara förbättrar mig 50%, då har vi 4 år.

Nästa sak är att jag själv alltid döljer alla kablar, så det hade varit vettigare stt ha t ex bluetooth/wlan i den, så att man kan koppla den till t ex en app.

Jag skulle säga att det enklaste istället bara vore att köra timers, dom går ju auto.
Bara att börja fimpa saker på jobbet mellan säg 19:00->07 samt helger skulle göra massor, och det är hur simpelt som helst!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-16 12:15
Ursprungligen av Basss:

Nästa sak är att jag själv alltid döljer alla kablar, så det hade varit vettigare stt ha t ex bluetooth/wlan i den, så att man kan koppla den till t ex en app.

Se inlägget ovanför ditt, inlägg #13

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2015-11-16 14:52
Ursprungligen av zinned:

Se inlägget ovanför ditt, inlägg #13

Jo verkar finnas mer intressanta lösningar.

Det jag vill ha, är ett system där vare eluttag rapporterar förbrukning in till centralen, och sen är elcentralen interfacead med en Ethernetport och ett öppet api.

Då skulle man kanna se exakt förbrukning överallt i huset. Allra bästa vore om det även gick att ha kompatibla grendosor, så stt "varje vägguttag" extenderas ut till varje uttag i dosan, då skulle man kunna mäta och även helst styra on/off på varje uttag.

Dvs jag kan programmatiskt stänga sv högtalarna och skärmen men men låta datorn vara på så jag kan accessoar den remote.

Eller märka att min tvättmaskin är nice men min torktumlare drar energi som satan.

Sen in med allt i en fet global databas så kan man benvhmarka sina produkter mot liknande saker hos andra och på så sätt enkelt hitta vad som är energitjuvar.

Problemet är stt mitt tilltänkta system som skulle tillfredsställa statistiknörden i mig både är orimligt stt genomföra samt säkerligen inte skulle återbetala sig på en livstid för tillfället

Edit:
Ja den där eve ser ju nice ut, men 50 euro per uttag är ju helt orimligt, man måste ju ner i kanske 5euro per uttag för att det ska gå att köra i en större skala

Men hel klart intressant, ska beställa en och testköra, tack!

Däremot hajar jag inte att det bara är bluetooth, wlan hade ju varit way to go? Vill jag samla in data från hela hemmet måste jag alltså ränna runt tills mobilen har fått kontakt med alla olika devices?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-16 15:19
Ursprungligen av Basss:

Jo verkar finnas mer intressanta lösningar.

Det jag vill ha, är ett system där vare eluttag rapporterar förbrukning in till centralen, och sen är elcentralen interfacead med en Ethernetport och ett öppet api.

Då skulle man kanna se exakt förbrukning överallt i huset. Allra bästa vore om det även gick att ha kompatibla grendosor, så stt "varje vägguttag" extenderas ut till varje uttag i dosan, då skulle man kunna mäta och även helst styra on/off på varje uttag.

Dvs jag kan programmatiskt stänga sv högtalarna och skärmen men men låta datorn vara på så jag kan accessoar den remote.

Eller märka att min tvättmaskin är nice men min torktumlare drar energi som satan.

Sen in med allt i en fet global databas så kan man benvhmarka sina produkter mot liknande saker hos andra och på så sätt enkelt hitta vad som är energitjuvar.

Problemet är stt mitt tilltänkta system som skulle tillfredsställa statistiknörden i mig både är orimligt stt genomföra samt säkerligen inte skulle återbetala sig på en livstid för tillfället

Bra tanke som som du säger, inte rimligt

Ursprungligen av Basss:

Ja den där eve ser ju nice ut, men 50 euro per uttag är ju helt orimligt, man måste ju ner i kanske 5euro per uttag för att det ska gå att köra i en större skala

Men hel klart intressant, ska beställa en och testköra, tack!

Däremot hajar jag inte att det bara är bluetooth, wlan hade ju varit way to go? Vill jag samla in data från hela hemmet måste jag alltså ränna runt tills mobilen har fått kontakt med alla olika devices?

Nej, varför de kör BT istället för WLAN vet jag inte säkert. Det enda jag kan tänka mig, och som är sannolikt, är att alla deras HomeKit-produkter kör BT (BTLE) då de drivs med batterier. Hade de kört WLAN hade de inte räckt länge. Dock är ju just denna fjärde produkt, Eve Energy, inte driven av batterier då den blir matad från uttaget den är tänkt att utföra sin uppgift mot. Så just den hade ju kunnat köra WLAN men då övriga Eve-produkter kör BT så fortsätter de väl så.

Priset är ju självklart avskräckande men det finns ju en självklar anledning till det - avsaknad av konkurrens. Det finns inga pluggar alls i Europa och Sverige förutom denna och denna har inte ens kommit helt ut i butik än men är tänkt att göra det nu. När/om konkurrens uppstår så lär vi få se andra priser. I USA finns det lite fler sådana produkter och priserna aningen lägre, t ex för en iHome Control Smart Plug som går loss på ca $36.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-11-18 02:11

Ideliga avslag/påslag sliter på elektroniken!

Hur mycket kostar det i försämrad livslängd apparaten inte håller jämn temperatur?

1
Bevaka tråden