Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni om hemsidan....

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag och några kompisar håller på med en hemsida (zon3.net).
Vore väldigt skoj att höra era komentarer om utseendet och hur det fungerar i olika webbläsare på mac!

Har lagt dit massa "skräptext" för att man ska kunna skrolla (klicka på tex ".app-bilden")

Jag vill gjärna också ha tips på vilka macspel/program man skulle kunna ha i vårat spel/fil arkiv! Du kommer till den sidan om du klickar på ".app-bilden" och sen "Klicka här för att se spelsidan".

Hemsidan är självklart inte färdig (inte vår nuvarande version heller zon3.net) så om du har tips/ideer eller vill hjälpa till på sidan får du gjärna det!

("Gå till funktionen" är inte färdig, vi vill att man tex ska kunna skriva spel i textfältet och då ska man skickas vidare till sidan med spelen. Någon som vet om det finns något sådant script?

här hittar du den nya versionen som ej är klar http://www.zon3.net/aquasnygg

Senast redigerat 2003-08-19 21:17

Helfräsch!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Helfräsch!

Tack

Är det någon som skulle kunna säga hur sidan fungerar i safari?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-08-19 22:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel J
Tack

Är det någon som skulle kunna säga hur sidan fungerar i safari?

Fungerar ej för mig i safari, får bara upp en grå ram runt ett vitt inre fält. Fungerar i explorer dock, ser riktigt fräsch ut:)

scrollen funkar ej i mozilla och safari.

grunkan under safari ikonen funkar inte i safari (oh the irony)

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-08-19 23:31

Snyggt!! Diggar färgerna känns helt rätt!

  • Medlem
  • 2003-08-20 01:41

Konstruktiv kritik:

Den vita texten mot ljusgrå bakgrund är svårläst. Jag ser ingen direkt anledning att inte använda svart text istället.

Ikonerna intill rutan "Apple" är för små för att kunna tydas på ett enkelt vis, och också de vita mot ljusgrått.

Annars ser det bra ut så här långt.

Snyggt.
Men alldeles för smått, jag tycker ni ska skala upp det lite.

Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Snyggt.
Men alldeles för smått, jag tycker ni ska skala upp det lite.

Hur menar du? menar du att text/bilder är för små eller är själva sidan för liten?

(Bra, fortsätt med era synpunkter så vi vet vad som bör ändras)

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
scrollen funkar ej i mozilla och safari.

grunkan under safari ikonen funkar inte i safari (oh the irony)

Det med scrollen är lite lurigt, den måste ju fungera! Fungerar fint i Netscape/Explorer på PC, är det troligt att det är något fel i koden eller är det safari/mozilla det är fel på :rolleyes:

  • Medlem
  • 2003-08-20 15:44

Så här ser sidan ut i Safari:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-20 16:32

Testat hos http://validator.w3.org ?
Eller är det kansker bara bakåtsträvande teknikfientliga typer som tycker att webbsidor bör följa gällande webbstandard nu för tiden?

  • Medlem
  • 2003-08-20 17:04

Det är så otroligt få sidor som passerar testet, deras egen är väl nästan den enda, så det känns inte riktigt relevant. Att det funkar i olika browsers är däremot relevant, naturligtvis.

Nej, testet går den med säkerhet inte igenom
men crollen och allt det andra måste ju fungera!

Nu anväderjag en iframe till "flikmenyn", finns det något annat sätt man skulle kunna göra det på utan att sidan laddas om?!

(Någon som är bra på "scripts" kanske kunde kolla på scrollmenyn?)

Måste instämma!
Vår sida ser kanon ut!

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Det är så otroligt få sidor som passerar testet, deras egen är väl nästan den enda, så det känns inte riktigt relevant. Att det funkar i olika browsers är däremot relevant, naturligtvis.

så himla svårt är det faktiskt inte att skriva (x)html som validerar. Faktiskt så brukar jag rekommendera folk som kommer till mig med html problem att köra sidan genom validatorn, och i 9 av 10 fall visar det sig att felet berodde på taskig html till att börja med.

validera!

att skriva validerande html är både kul och enkelt, och alla våra barn kommer få en mycket bättre framtid om vi gör det!

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
så himla svårt är det faktiskt inte att skriva (x)html som validerar. Faktiskt så brukar jag rekommendera folk som kommer till mig med html problem att köra sidan genom validatorn, och i 9 av 10 fall visar det sig att felet berodde på taskig html till att börja med.

validera!

att skriva validerande html är både kul och enkelt, och alla våra barn kommer få en mycket bättre framtid om vi gör det!

Håller helt med.
De funktioner som FramFab och andra konsulter lägger in med hjälp av Explorer specifik kod eller obskyra Java script skull kunna göras med riktig HTML om alla brydde sig om att validera och lära sig riktig HTML.

Plone är ett bra exempel på avancerad HTML som fungerar i alla Browser. (www.plone.org)

Jag ska försöka fixa sidan... men har ni tips på macspel man skulle kunna ha i spelarkivet?

Jag har ändrat lite i koden och nu fungererar scrollmenyn i Mozilla, men skulle någon kunna testa den i safari, camino för att se om det fungerar där nu?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-24 10:42

Det funkar i Safari.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-24 10:48

Det funkar även i Camino och OmniWeb.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Det funkar även i Camino och OmniWeb.

Trevligt, trevligt

... snyggt användarnamn

just for the record; camino bygger på gecko(mozilla), och nyaste omniweb bygger på webcore(safari).

1
Bevaka tråden