Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Chromecast klarar strömmen

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Andra generationens Google Chromecast är en liten och smidig puck som kopplas till tv:n, och därefter plikttroget tar emot det som strömmas till den från nätet, mobil, platta eller dator. Priset kan göra den attraktiv även för IOS-användare.

Läs hela artikeln här

Vet inte om jag missuppfattade vad som skrevs

Men när man spelar upp tex SVT Play eller Netflix, så spelas det inte upp genom iPad eller iPhone.
Dessa fungerar bara som en mycket bra fjärrkontroll
Allt streamas direkt från Svt Play och Netflix till Chromecast

Ursprungligen av MalcomX:

Vet inte om jag missuppfattade vad som skrevs

Men när man spelar upp tex SVT Play eller Netflix, så spelas det inte upp genom iPad eller iPhone.
Dessa fungerar bara som en mycket bra fjärrkontroll
Allt streamas direkt från Svt Play och Netflix till Chromecast

vilket också förklarar varför bildkvaliteten hålls hög. Jag kan dock inte förstå varför airplay gör den sämre jag hade gissat att airplay hade funkat liknande? Det smidiga med dett är att telefonen drar ingen battteri att strömma innehåll, och man kan till ock med stänga av telefonen och videon fortsätter utan uppehåll (men man har inte sin "fjärrkontroll" längre).

Men som sagt endast mirroring strömmas från mobila enheten, allt annat tas hand av chromecast enheten.

  • Medlem
  • 2015-11-11 21:09

Chromecast är fullständigt lysande och har två i hemmet nu. Har även screenmirroring men gillar casten bättre
Trevligt med lite konstverk på TVn när man inte castar med

Edit: Just nu är jag mycket intresserad av en Nivida Shield för att se vad den går för

Med ljud då?
Det finns väl t.o.m en bara audio variant.
Är det en ok ersättare till Airport Express eller åtminstone till Express får ac?
Någon som har koll på det?

Ursprungligen av panther:

Med ljud då?
Det finns väl t.o.m en bara audio variant.
Är det en ok ersättare till Airport Express eller åtminstone till Express får ac?
Någon som har koll på det?

Problemet med musik grejen är att du saknar stöd för itunes, apple music tex. Vilket är dealbreaker för mig iaf.

Ursprungligen av skrotnisse92:

Problemet med musik grejen är att du saknar stöd för itunes, apple music tex. Vilket är dealbreaker för mig iaf.

Ja, det känns väldigt fjuttigt att åtminstone ATV4 åtminstone har stöd för det. Kan iofs inte heller se några konstigheter varför tidigare generationer av ATV ska kunna göra det...all annan musik kan ju strömmas därifrån.

  • Medlem
  • 2015-11-12 04:55
Ursprungligen av Segas:

Ja, det känns väldigt fjuttigt att åtminstone ATV4 åtminstone har stöd för det. Kan iofs inte heller se några konstigheter varför tidigare generationer av ATV ska kunna göra det...all annan musik kan ju strömmas därifrån.

Det är ju snarare så att Apple får bygga in stöd i AM för ChromeCast men det tror jag inte de vill

  • Medlem
  • 2015-11-12 05:00
Ursprungligen av skrotnisse92:

Problemet med musik grejen är att du saknar stöd för itunes, apple music tex. Vilket är dealbreaker för mig iaf.

Så är det men för de som har Spotify så funkar ChromeCast Audio galant. Och för det priset är det ju en kanon pryl. Vill man jämföra ATV med något motsvarande så är det väl närmast Nvidia Shield eller Asus Nexus Player. Chromecast ser jag som en egen liten kategori där Audio ersätter Aptx bluetooth adapter mm

Ursprungligen av panther:

Med ljud då?
Det finns väl t.o.m en bara audio variant.
Är det en ok ersättare till Airport Express eller åtminstone till Express får ac?
Någon som har koll på det?

Test av Chromecast Audio publiceras inom kort!

Ursprungligen av MalcomX:

Vet inte om jag missuppfattade vad som skrevs

Men när man spelar upp tex SVT Play eller Netflix, så spelas det inte upp genom iPad eller iPhone.
Dessa fungerar bara som en mycket bra fjärrkontroll
Allt streamas direkt från Svt Play och Netflix till Chromecast

Inser att detta är lite otydligt formulerat i texten, så jag har korrigerat lite och förhoppningsvis är det tydligare. Precis som du skriver spelas innehållet från exempelvis SVT Play från nätet till Chromecast, och mobilen agerar fjärrkontroll.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-12 10:19
Ursprungligen av jakobnilsson:

Inser att detta är lite otydligt formulerat i texten, så jag har korrigerat lite och förhoppningsvis är det tydligare. Precis som du skriver spelas innehållet från exempelvis SVT Play från nätet till Chromecast, och mobilen agerar fjärrkontroll.

Hur funkar Chromecast (för iOS och Mac OS ) som lösning om en vill ha en "konferensskärm" där en kör dokument och presentationer?

Ursprungligen av rk:

Hur funkar Chromecast (för iOS och Mac OS ) som lösning om en vill ha en "konferensskärm" där en kör dokument och presentationer?

Helt OK, men skulle rekommendera en ATV.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-13 13:28
Ursprungligen av barbapappa_86:

Helt OK, men skulle rekommendera en ATV.

Ja, ATV är såklart att föredra med apple-prylar. Vi har dock en blandad maskinpark på kontoret; iphones, ipads, macar och dessutom en majoritet plattforms-pc (där användarna inte kan installera program själva). Jag tänker att vi macanvändare klarar av att installera de appar som behövs om det behövs.

Det viktiga är dock att man kan spegla skärmen genom Chromecast för att det ska fylla sitt syfte.

Ursprungligen av rk:

Ja, ATV är såklart att föredra med apple-prylar. Vi har dock en blandad maskinpark på kontoret; iphones, ipads, macar och dessutom en majoritet plattforms-pc (där användarna inte kan installera program själva). Jag tänker att vi macanvändare klarar av att installera de appar som behövs om det behövs.

Det viktiga är dock att man kan spegla skärmen genom Chromecast för att det ska fylla sitt syfte.

Blir problem om de inte får installera program. De kanske får installera Chrome?
http://www.howtogeek.com/199565/mirror-anythi...

Hur bra funkar denna för streaming från en NAS/lokal filer?

Ursprungligen av Laserturken:

Hur bra funkar denna för streaming från en NAS/lokal filer?

Utmärkt om du har en app som kan göra det, t.ex. Plex.

  • Medlem
  • 2015-12-17 10:23
Ursprungligen av Laserturken:

Hur bra funkar denna för streaming från en NAS/lokal filer?

Håller med Keptang
Funkar lysande om man har rätt app
Och från typ Viaplay och Youtube är det kalas

1
Bevaka tråden