Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Zip-program som klarar svenska tecken

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har flera zip-filer med textfiler som både har åäö i filnamn och i dokumentet, men inget uppackningsprogram verkar klara av det utan åäö ersätts med andra tecken. Har provat både BetterZIp och The Unarchiver. Använder OS X Yosemite. Kan någon språkfil ha råkat raderas?

Det är väl helt enkelt på det viset att zip inte har inbyggt stöd för svenska (och andra, för amerikaner, utrikiska) tecken? Så det är alltid lite av en hit-or-miss oberoende av vilket program man använder. Provat att packa upp på en annan dator?

Ja det funkar utmärkt om man packar upp i Windows.

Vilken typ av dokument är det? ".txt" eller något annat?
I vilket program försöker du öppna dem i Macen?

Är du säker på att det är själva unzip-programmet som är problemet? Textdokumenten har kanske en avvikande teckenkodning, som OS X har lite svårt att hantera.

Kolla från inlägg 6 i den här tråden:
http://forum.macworld.se/topic/163732-textred...

Nu var det väl själva filnamnen som var problemet. Och där har ju zip som sagt bristfälligt/inte något inbyggt stöd för exvis UTF-8, utan räknar kallt med att alla stavar filnamnen på asciiska. Välkänt problem sedan många år i exvis Kina där kinesiska tecken bokstavligen kan manglas till obegriplighet.

Avhjälps genom att skriva alla filnamn utan specialtecken, dvs engelska (hallå, 90-talets Win 3.1 ropade), eller prova sig fram mellan olika datorer och operativsystem man har åtkomst till. Ibland funkar det, ibland inte. Det är inte av gud givet att ens en zip-fil som packats på en windowsdator också går att öppna där utan problem - Murphys lag tycks extra stark vad gäller zip.

Man kan också med fördel prova att använda .rar, 7z eller dyl som verkar ha bättre stöd för olika teckenkodningar. Dessutom kan arkiven krypteras. Zip kan iofs lösenordskyddas, men allt ligger ändå synligt inne i "paketet". Värt att komma ihåg om man vill exvis mejla eller dropbox-länka känslig data.

Själv använder jag mest The Unarchiver som tar det mesta och har bra stöd för att packa upp lösenordsskyddade filer:

Ibland får man komplettera med 7zX.

Gamla hederliga UnRarX har iofs inte uppdaterats officiellt sedan 2006, men har vid några tillfällen hjälpt mig med annars ytterst trilskande arkiv. Särskilt uråldriga rar-filer.
Man skall också kunna uppdatera själva "rar-motorn". Nu hittar jag för ögonblicket inte den sida - med instruktioner - där den finns tillgänglig. Se tillägg nedan.

Ännu ett alternativ är Keka. Det är dock sällan jag behövt använda det, då de ovannämnda i regel klarar det jag kastat åt dem.

Vad gäller komprimerings-/uppackningsprogram är det lite som Pokemon - du måste samla alla...

(Och få mig inte att gå igång på gammalt Stuffit-mög... )

Tillägg: Här är hur man uppdaterar UnRarX. Står beskrivet av användaren Goofball på Macupdates sida. Jag har själv gjort detta tidigare, och det är inte speciellt svårt eller tidskrävande på något sätt.

Ursprungligen av Goofball:

Since unRarX hasn't been updated in quite a while it still includes some fairly outdated versions of unrar and par2. Here's how you can manually update the binaries yourself:

RAR
Download the newest version of RAR (http://www.macupdate.com/app/mac/11159/rar), extract it, and look for a binary file simply called "unrar". Now locate UnRarX.app in the finder, right-click it, and choose "Show Package Contents" from the contextual menu. From here navigate to the folder /Contents/Resources/, and copy your new version of unrar here, thereby replacing the old one.

Par2
To get a more recent version of par2 you may need to download an application which already contains a compiled binary. I recommend going with MacPAR deLuxe (http://www.macupdate.com/app/mac/11858/macpar...). Download it, mount the DMG, and open the package contents as described above. Again, navigate to /Contents/Resources/ where you will find a binary file called par2SL. Copy it to the same directory in your UnRarX bundle, delete the old par2 binary and rename the new one to par2

If necessary, relaunch UnRarX. That it, you're set.

Senast redigerat 2015-11-12 10:20

ZIP-filer har ingen teckenkodningsinformation, därför kommer de inte att uppackas som du förväntar dig på en annan plattform. Du får använda ett format som har stöd för Unicode, eller låta bli icke-ascii-tecken.

Jag använder mig av zipeg som har en inbyggd teckenkodningsalgoritm. Antagligen är de kodade med Windows-1282 (eller liknande) och det är därför som filerna får knepiga tecken när du packar upp dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-12 14:14

Ett terminal-kommando som byter encoding på filnamn är convmv. Detta finns till Linux.

Till OS X kan du använda följande perl-script:
https://www.j3e.de/linux/convmv/convmv-2.0.ta...

Du vill förmodligen köra:

convmv -f windows-1252 -t utf-8 ditt-directory

För att ändra på innehållet i textfiler använder du terminalkommandot iconv.

Vill du undersöka encodingen på en textfil brukar kommandot file fungera bra.

1
Bevaka tråden