Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

11 saker vi inte gillar med nya Apple TV

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Pulldown används väl bara i NTSC-system (30Hz/60Hz)? I PAL-system (25Hz/50Hz) så spelar man väl bara upp ruta för ruta i en 24p-källa...filmen gå lite fortare men många märker det inte ens (en del märker att ljudet är ptchat - att rörelserna är snabbare märker nog ingen om man inte har "originalet" parallellt bredvid) och något jidder kan det ju inte bli...men filmen blir en aning kortare? Så var det för i alla fall. I gamla tider.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-06 13:50
Ursprungligen av morberg:

Stämmer bra, det kallas "reverse pulldown" och plockar bort dom extra bilder som stoppas in i 3:2 pulldown. Kedjan blir då:

Källmaterial i 24p -> 3:2 pulldown av Apple TV -> 60p till TV -> 3:2 reverse pulldown av TV -> 24p ut

Här är lite mer info och tester på TV-apparater: http://www.rtings.com/tv/reviews/by-test-resu...

Den intresserade kan själv återskapa deras test hemma för att se hur deras uppspelningskedja fungerar.

Är det någon som har upplevt problem med 24p i verkligheten och inte bara i teorin?

För att sammanfatta börjar jag tro att avsaknaden av 24p kanske är ett mindre problem än det verkade från början.

Det är inte bara 24p som är dilemmat dock. Den auto-swtichar inte från 60 Hz till 50 Hz när jag hoppar från appen TED till SVT PLAY eller TV4 PLAY. TV4 PLAY hade markant knyckande hos mig där 25p i 60 Hz känns som boven i dramat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-06 13:51
Ursprungligen av Demiurgen:

Pulldown används väl bara i NTSC-system (30Hz/60Hz)? I PAL-system (25Hz/50Hz) så spelar man väl bara upp ruta för ruta i en 24p-källa...filmen gå lite fortare men många märker det inte ens (en del märker att ljudet är ptchat - att rörelserna är snabbare märker nog ingen om man inte har "originalet" parallellt bredvid) och något jidder kan det ju inte bli...men filmen blir en aning kortare? Så var det för i alla fall. I gamla tider.

Så är det om man konverterat filmen från 24p till 25p vilket man inte gör på Bluray-releaser idag. Dock tror jag TV-stationer alltid utgår från en 25p eller 50i kopia vid sändning.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det är inte bara 24p som är dilemmat dock. Den auto-swtichar inte från 60 Hz till 50 Hz när jag hoppar från appen TED till SVT PLAY eller TV4 PLAY. TV4 PLAY hade markant knyckande hos mig där 25p i 60 Hz känns som boven i dramat.

Vet du om det var likadant på AppleTV 3?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-06 15:46
Ursprungligen av morberg:

Vet du om det var likadant på AppleTV 3?

Oklart. Men den körde 24p i 60p signal vilket är något som fungerar. Problemet är just när du får 24p, 25p och 30p där enheten låser sig till 60 Hz och inte hanterar saker "korrekt" vilket verkar vara fallet med ATV 4 i varje fall. Jag ska se om jag kan testa lite material jag vet vad det är genom typ PLEX och se hur saker beter sig. Problemet där är att ATV 4 inte stödjer MKV vilket hela mitt bibliotek är i…

Nu har jag testat 24p material i min Apple TV och det funkar som det ska. Testfilm hittar du här: http://www.rtings.com/tv/reviews/by-test-resu...

TV:n (Sony) behöver vara inställd på "Motionflow: Bioläge" för att det ska bli rätt. Bild 1 är utan motionflow och bild 2 med motionflow i bioläge.

Ursprungligen av Erik.dv:

Problemet där är att ATV 4 inte stödjer MKV vilket hela mitt bibliotek är i…

Hur får du över dina MKV-filer till Apple TV:n? Om du kör Plex plockar den ut videoströmmen ur MKV-filen och skickar vidare till din Apple TV utan omkodning givet att videoströmmen är i H264 som är det Apple TV klarar av.

Är det förresten någon som har listat ut hur man söker i SVT Play? Jag kan inte komma få fram den övre navigationsraden som fanns på Apple TV 3 med favoriter och sökning...

Senast redigerat 2015-11-06 19:13
Ursprungligen av morberg:

Är det någon som har upplevt problem med 24p i verkligheten och inte bara i teorin?

Det räcker med att titta på första bästa kamerapanorering i en film för att se problemet med 24p på ATV. Antingen ser man det eller inte. Du gör det alltså inte. Skillnanden är natt och dag mellan min ATV och min BluRay-spelare (som stöder 24p) vid direkt jämförelse av samma källmaterial/scen.

Ursprungligen av Erik.dv:

Oklart. Men den körde 24p i 60p signal vilket är något som fungerar. Problemet är just när du får 24p, 25p och 30p där enheten låser sig till 60 Hz och inte hanterar saker "korrekt" vilket verkar vara fallet med ATV 4 i varje fall. Jag ska se om jag kan testa lite material jag vet vad det är genom typ PLEX och se hur saker beter sig. Problemet där är att ATV 4 inte stödjer MKV vilket hela mitt bibliotek är i…

Förstår inte vad du menar? ATV 3 och 4 har ju precis samma (dåliga) sätt att hantera 24p. Man låser ju output på antingen 50 eller 60 Hz, inget av det fungerar bra ihop med 24p eftersom man då vill att ATV ska mata ut just 24 Hz.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-07 07:39
Ursprungligen av Sperious:

Förstår inte vad du menar? ATV 3 och 4 har ju precis samma (dåliga) sätt att hantera 24p. Man låser ju output på antingen 50 eller 60 Hz, inget av det fungerar bra ihop med 24p eftersom man då vill att ATV ska mata ut just 24 Hz.

Menar du att du skulle se skillnad på 48Hz och 50Hz? Det tvivlar jag på.

Ursprungligen av zinned:

Menar du att du skulle se skillnad på 48Hz och 50Hz? Det tvivlar jag på.

Har inte prövat 50 Hz. Det enda som kan vara värre än 3:2 pulldown är klassisk speed up från 24 till 25 bilder per sekund. Därför kör jag ATV i 60 Hz. Men, som sagt, 24 Hz hade ju varit att föredra.

Ursprungligen av Sperious:

Det räcker med att titta på första bästa kamerapanorering i en film för att se problemet med 24p på ATV. Antingen ser man det eller inte. Du gör det alltså inte.

Det trevliga med att köra tester är att man inte behöver tycka någonting. Min TV klarar av reverse pulldown (vilket du sett om du läst tidigare inlägg); jag har alltså en uppspelningskedja som kan hantera 24p utan jitter.

Det finns inget problem att se.

Ursprungligen av morberg:

Det trevliga med att köra tester är att man inte behöver tycka någonting. Min TV klarar av reverse pulldown (vilket du sett om du läst tidigare inlägg); jag har alltså en uppspelningskedja som kan hantera 24p utan jitter.

Det finns inget problem att se.

Sorry, såg det sen. Hade sidbryt efter ditt inlägg och missade helt att en ny sida/massa nya inlägg hade skapats. Min TV och min projektor har inte denna funktion så för mig och alla andra i samma situation så finns ett problem att se.

  • Medlem
  • 2015-11-08 20:39
Ursprungligen av morberg:

Dom flesta moderna TV-apparater spelar upp 24p på riktigt (inkl. min Sony Bravia). Prisjakt listar just nu 309 stycken som du kan köpa.

FireTV, Roku, Nvidia har alla 24p-stöd och kostar lika mycket (eller mindre) som AppleTV.

Shield verkar vara en bra produkt

Ursprungligen av Erik.dv:

Oklart. Men den körde 24p i 60p signal vilket är något som fungerar. Problemet är just när du får 24p, 25p och 30p där enheten låser sig till 60 Hz och inte hanterar saker "korrekt" vilket verkar vara fallet med ATV 4 i varje fall. Jag ska se om jag kan testa lite material jag vet vad det är genom typ PLEX och se hur saker beter sig. Problemet där är att ATV 4 inte stödjer MKV vilket hela mitt bibliotek är i…

Innebär det att inte går att spela mkv via plex? Hela mitt film och serie bibliotek är ju i princip mkv. Är det så får jag nog ifrågasätta inköp av ATV4 :/

Ursprungligen av xmattiasx:

Innebär det att inte går att spela mkv via plex? Hela mitt film och serie bibliotek är ju i princip mkv. Är det så får jag nog ifrågasätta inköp av ATV4 :/

Kan och kan, det blir en "transkodering". Nu har i alla fall min plexserver börjat fungera lite bättre och jag kunde se nästan ett helt Doctor Who avsnitt utan avbrott.

Jag har nämligen ett intressant problem att transkodningen på min Mac Mini kan stanna upp mitt i allting och jag har inte greppat varför detta sker. Det rullar på som det ska och helt plötsligt så går "speed" ner till 0 (från någonstans mellan 2-3)och stannar på 0.

Ursprungligen av BlackSmp:

Kan och kan, det blir en "transkodering". Nu har i alla fall min plexserver börjat fungera lite bättre och jag kunde se nästan ett helt Doctor Who avsnitt utan avbrott.

Jag har nämligen ett intressant problem att transkodningen på min Mac Mini kan stanna upp mitt i allting och jag har inte greppat varför detta sker. Det rullar på som det ska och helt plötsligt så går "speed" ner till 0 (från någonstans mellan 2-3)och stannar på 0.

Ah ok då funkar det ju i alla fall. Tack för svar!

Ursprungligen av xmattiasx:

Innebär det att inte går att spela mkv via plex? Hela mitt film och serie bibliotek är ju i princip mkv. Är det så får jag nog ifrågasätta inköp av ATV4 :/

Om du kör utan undertexter och videoströmmen är kodad i H264 funkar det alldeles utmärkt och utan omkodning.

Med undertexter eller med videoströmmar i annat format än H264 kommer Plex-servern att koda om videon.

Plex jobbar på att stödja undertexter utan att behöva koda om videoströmmen, men det är just nu inte på plats.

Ursprungligen av morberg:

Om du kör utan undertexter och videoströmmen är kodad i H264 funkar det alldeles utmärkt och utan omkodning.

Med undertexter eller med videoströmmar i annat format än H264 kommer Plex-servern att koda om videon.

Plex jobbar på att stödja undertexter utan att behöva koda om videoströmmen, men det är just nu inte på plats.

Ok, är det eventuell buffering som kan dyka upp som problem isåfall? Eller innebär det kvalitetsförsämringar?

Ursprungligen av morberg:

Plex jobbar på att stödja undertexter utan att behöva koda om videoströmmen, men det är just nu inte på plats.

Om man inte är beroende av just Plex så klarar AirVideo HD redan idag av även undertexter utan transcode. Både externa och embedded.

Ursprungligen av Sperious:

Om man inte är beroende av just Plex så klarar AirVideo HD redan idag av även undertexter utan transcode. Både externa och embedded.

Jag växlar mellan plex och airvideo lite beroende på vad jag ska göra. Fördelen plex har är att det går att få plex att automatiskt hämta texterna medan jag måste göra externa åtgärder för att hämta texter för AV. Å andra sidan så har AV fördelen att den funkar...

Det är iofs inte svårt att hämta texter men en stor poäng med Apple tv (enligt mig) ska vara att slippa dessa extra moment

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag växlar mellan plex och airvideo lite beroende på vad jag ska göra. Fördelen plex har är att det går att få plex att automatiskt hämta texterna medan jag måste göra externa åtgärder för att hämta texter för AV. Å andra sidan så har AV fördelen att den funkar...

Det är iofs inte svårt att hämta texter men en stor poäng med Apple tv (enligt mig) ska vara att slippa dessa extra moment

Det är sant, men jag har alltid gillat AirVideo just för att det alltid funkar (sjukt snabbt dessutom, på Apple TV) samt att serverdelen är väldigt light resursmässigt.

Att hämta subtiteln är förstås ett extra moment men du måste väl fortfarande hämta själva videon utanför ATV (?) och då är det inte så mycket mer jobb att hämta subben, tänker jag.

Ursprungligen av Sperious:

Det är sant, men jag har alltid gillat AirVideo just för att det alltid funkar (sjukt snabbt dessutom, på Apple TV) samt att serverdelen är väldigt light resursmässigt.

Att hämta subtiteln är förstås ett extra moment men du måste väl fortfarande hämta själva videon utanför ATV (?) och då är det inte så mycket mer jobb att hämta subben, tänker jag.

Nja, hämtingen är också automatiserad via Otomatic så det rullar bara på:)

Jag vet att det är smågnäll från min sida. "Problemet" är att jag hade så bra workflow med Kodi på min hackade ATV G2 och vill få till det minst lika smidigt på min G4.

Och AirVideo har definitvt sina fördelar - det är en gammal favorit som jag använt länge på telefonen och Ipaden

Edit: Det jag vill är att få texter till mina TV-serier utan att jag får tillfällen där uppspelningen stannar av. Eftersom jag har en hörselskada så behöver jag den där extra hjälpen som texterna ger. Utan texter får jag verkligen anstränga mig för att hänga med. Jag vill helst kunna få texterna utan att behöva ta upp min MBP (som iofs alltid ligger på rumsbordet) så jag hoppas att Plexfolket hittar en lösning åt mig - men den nuvarande situationen är inte hindrande utan bara störande.

Ursprungligen av Sperious:

Om man inte är beroende av just Plex så klarar AirVideo HD redan idag av även undertexter utan transcode. Både externa och embedded.

Bra tips. Hur är stabiliteten på AirVideo HD vid uppspelning av video? Räcker det att köpa klienten, eller kostar servern också?

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2015-11-11 10:13

Jag är kanonnöjd med nya Apple TVJ förrutom ett par saker. Jag gillar inte nya Netflix. Saknar genre-listan. (som det var på gamla Apple TV). Jag ha en sökfunktion för mitt lokala innehåll (home sharing). Sen är jag ovan med fjärren men det kommer nog med tiden.

Ursprungligen av morberg:

Bra tips. Hur är stabiliteten på AirVideo HD vid uppspelning av video? Räcker det att köpa klienten, eller kostar servern också?

Servern är gratis. Jag tycker att den fungerar rätt bra. Har haft problem med att den vägrat spela upp enstaka format men har dålig koll på vilka

Ibland så misslyckas den först men om jag försöker igen så går det bra. Men när allt väl har startat så brukar det rulla på

Ursprungligen av morberg:

Bra tips. Hur är stabiliteten på AirVideo HD vid uppspelning av video? Räcker det att köpa klienten, eller kostar servern också?

Servern är som sagt gratis. Stabiliteten är överlag väldigt hög. Jag använder den flera gånger per dag, både nu på ATV men även sedan flera år på iPhone och iPad både hemma och via mobilnätet och jag kan räkna på ena handens fingrar det antalet gånger något har strulat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-11 16:54

Man kan ha åsikter om mjukvaran och samtidigt sitta halvlugnt i båten, där de verkligen gjort fel så har Apple möjligheten att reparera skadan med en uppdatering av mjukvaran. Ett "problem" är markeringen, vilken av de 12 apparna är jag på i hemskärmen? ATV3 hade en tydlig ram runt markerat objekt men inte på ATV4.

Däremot är det en helt annan sak med hårdvaran. Den är som den är. Jag anser att fjärren är ett misslyckande ur flera perspektiv.

1. Affordance: Svårt ord med lätt innebörd. En kaffekopp med sitt handtag säger "håll mig här i handtaget". Samma sak med en iPhone med en knapp, hemknappen som säger "tryck på mig". Gamla ATV3 fjärren sa "tryck på enter, mitt i ringen". Vila tummen här.
Vad säger nya fjärren? Nada.
2. Symmetrisk. Vad är upp och vad är ner i den nedsläckta biosoffan? Om fjärren nu inte behöver line-of-sigth till AppleTV så är det inte helt otänkbart att man har fjärren under täcket/filten eller att man lyckas bryta den gamla regeln "håll upp fjärren så att du OCH mottagaren kan se den. Antingen kunde de gjort så att man enkelt kände vad som var upp och ner, eller åtminstone belyst knapparna.
Om nu fjärren har gyroskop, varför fungerar den när jag håller den "fel"?
3. Glas. AppleTV och Netflix är 2010-talets barnflicka. De flesta hanterar inte fjärrkontroller som en glasbit, utan som en plastbit. Inte en chans att ett barn kan hålla en fjärr från golvet. Varför måste glaset gå ända ut i kanten?
4. Ergonomi. Kika på bilden nedan, röd ring visar tummens rörelsearea. Gul visar var tummen måste nå för att nyttja fjärrens funktioner. Min tumme har inte blivit 200% längre/vigare sedan jag beställde min AppleTV. Har man inte dragit några lärdomar av att bygga världens mest igenkända pekenheter? Jag får alltså byta grepp för att sänka volymen. + - borde sitta någon annanstans, vad sägs om vänster kant såsom era andra enheter har?

Det är helt klart ett hobbyprojekt, och jag ser fram emot 3:e parts fjärrkontroller med Siri.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-11 17:53

Gilla x flera!

Ursprungligen av reboot81:

Gamla ATV3 fjärren sa "tryck på enter, mitt i ringen". Vila tummen här.

Nya fjärren säger - eller försöker säga - "tryck på Siri-knappen". Vila tummen här. Att Siri inte fungerar i Sverige är en annan sak.

Ursprungligen av reboot81:

2. Symmetrisk. Vad är upp och vad är ner i den nedsläckta biosoffan?

Jag har sett denna kritiken från många håll och förstår inte var den kommer ifrån.

Vänster rad har tre knappar med en nedsänkning på knappen i mitten. Höger rad har två knappar.

Men visst, den förra fjärren var bättre. Jag tycker personligen att den är bland det bästa föremål som Apple har tillverkat.

Bevaka tråden