Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac visar inte äpplet vid start

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-10 13:22

Hej.

Problem med en lite äldre iMac (generationen innan smala kanterna).
Vid start ger den från sig ljudet, den visar dock inget äpple och sedan kommer den blinkande mappen med ?.
Jag är medveten om att datorn inte hittar någon startdisk, men det är inte det som stör mig mest.

Jag kan inte komma åt skivverktyg via cmd+r, jag kan inte starta i felsäkertläge, jag kan inte välja startskiva, jag når inte internet recovery, jag kan däremot återställa PRAM/NVRAM så jag vet att tangentbordet iaf skickar signaler till datorn.

Det är Apples tangentbord med kabel som står kopplat.

Så, varför kommer jag inte ens åt internet revocery, skivverktyg eller val av startskiva? Är hårddisken SÅ kraschad att inte ens dom bitarna funkar?

Tusen tack!

Ursprungligen av kladda:

...Så, varför kommer jag inte ens åt internet revocery, skivverktyg eller val av startskiva? Är hårddisken SÅ kraschad att inte ens dom bitarna funkar?...

Vilket system körde den - när den funkade? Recovery kräver väl minst Lion.

Men val av startskiva borde du komma åt. Har du provat med en installations-DVD, eller extern hårddisk?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-10 16:38

Oklart, men det är absolut senare än 10.7

Nej, inte provat med installations DVD då jag inte har någon och med extern hårddisk, måste den ha systemet installerat då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-11 08:19

Om hårddisken är mekaniskt trasig fungerar inte heller återställningspartitionen med Skivverktyg.

En extern hårddisk behöver ett operativsystem för att synas när du håller ner alt-knappen vid uppstart (för att välja startskiva)

Internetåterställning fungerar med macar från 2012 och framåt, och några tidigare modeller om de fått sin fasta maskinprogramvara uppgraderad.
Datorer som kan uppgraderas till att använda OS X Internetåterställning

Hur tunn kanten är på din mac är en ganska vag beskrivning av årsmodell, iMacarna blev successivt tunnare och tunnare. Till att börja med, är det 20"/24" eller 21,5"/27-tums skärm? Med eller utan DVD-läsare? Eller lägg den med skärmen neråt på ett plant rent underlag och läs modellbeteckningen på undersidan av foten

1
Bevaka tråden