Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini-DVI -> VGA -> DVI inget bra till TVn (?)

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tidigare kopplat min Powermac G4 till en Philips LCD-tv genom att gå från DVI till VGA, och sedan tillbaka från VGA till DVI. Alltså, en DVI-VGA-adapter i varje ände och en VGA-kabel emellan.

TVn har DVI-I-kontakt.

[PowerMac] -> (DVI-VGA-adapter) - - - - > (VGA-DVI-adapter) - > [LCD-TV]

Och ja, jag vet att jag borde använda en ren DVI-kabel men eftersom detta fungerade orkade jag aldrig köpa en.

Nu har jag en Macbook istället, och till den en Mini-DVI till VGA-adapter. Gjorde på samma sätt som ovan, men lyckas inte få någon bild alls på TVn. På Macbooken syns tvn som "HDMI-TV" i inställningarna. Hur mycket jag än fipplar med upplösningar och frekvenser, samt byter mellan alla tänkbara kanaler på TVn, så är rutan dock svart.

Går det helt enkelt bara inte att göra såhär? Jag tänker, i och med att det gick tidigare med Powermacen.

Ska dessutom tillägg att på den gamla goda tiden då jag hade en Pismo med VGA-kontakt redan från början, gjorde jag på samma sätt. Det funkade bra det med; bara VGA -> DVI-VGA-adapter och in i TVn.

Slutligen; Macbooken ger signal till en VGA-skärm via nämnd mini-dvi-adapter.

Förutsättningar:
1/ Macbooken kan ge en fullgod VGA-signal.
2/ TVn kan ta emot en VGA-signal, genom en DVI-VGA-adapter.
3/ Men något klaffar inte när jag försöker koppla ihop ändarna.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-12-17 08:27

mini-DVI -> DVI adaptern klarar inte av analoga signaler (VGA).
Du måste skaffa en mini-DVI -> VGA adapter istället.

Ursprungligen av Mija:

mini-DVI -> DVI adaptern klarar inte av analoga signaler (VGA).
Du måste skaffa en mini-DVI -> VGA adapter istället.

Det är en Mini-DVI till VGA jag har. Den du nämner är väl snarare den jag behöver köpa.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

"Nu har jag en Macbook istället, och till den en Mini-DVI till VGA-adapter. Gjorde på samma sätt som ovan, men lyckas inte få någon bild alls på TVn. På Macbooken syns tvn som "HDMI-TV" i inställningarna. Hur mycket jag än fipplar med upplösningar och frekvenser, samt byter mellan alla tänkbara kanaler på TVn, så är rutan dock svart.".

Förutsättningen för att en DVI--> VGA adepter ska fungera är att din Mac har en DVI-A utgång. Vissa grafikkort har bara DVI-D-utgång.
(Jag inte känner inte till hur det är på just din Macbook - Kolla specen)

Ursprungligen av Macce65:

Förutsättningen för att en DVI--> VGA adepter ska fungera är att din Mac har en DVI-A utgång. Vissa grafikkort har bara DVI-D-utgång.
(Jag inte känner inte till hur det är på just din Macbook - Kolla specen)

Macbookens mini-DVI måste ju ha en analog del i och med att jag kan använda den till en analog VGA-skärm. VGA-adaptern är gjord av Apple. Så den i sig är det inget fel på.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-12-22 11:40
Ursprungligen av Macce65:

Förutsättningen för att en DVI--> VGA adepter ska fungera är att din Mac har en DVI-A utgång. Vissa grafikkort har bara DVI-D-utgång.
(Jag inte känner inte till hur det är på just din Macbook - Kolla specen)

Eller en DVI-I utgång, vilket macbooken har eftersom den kan mata ut analoga samt digitala signaler.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-12-22 21:30

Hmm.. gossen försöker köra DVI -> scart på tvn ifrån sin MacBook. Det fungerar inte heller, fast macbooken identifierar en skärm till.

EDIT: Fast nu såg jag att du hade en adapter till där, då var det ju inte riktigt samma sak, sorry

Ursprungligen av elwiz:

Hmm.. gossen försöker köra DVI -> scart på tvn ifrån sin MacBook. Det fungerar inte heller, fast macbooken identifierar en skärm till.

Har han en Mini-DVI->Video-adapter från Apple? Då får han ju composite och s-video ut från Macbooken, och sen behövs en adapter från endera av dessa till scart; vissa sådana adapters har ju såväl composite och s-video på ena sidan och scart i andra.

Dessutom kan det finnas en omställare på adaptern (composite/s-video -> scart) som bestämmer riktningen på signalen - in eller ut. Se till att den står på IN för att TVn ska få signal.

Men om Macbooken känns vid TVn är säkert ovannämnda kabelmeck i sin ordning. Då gäller det istället att ställa in rätt upplösning och frekvens på Macbooken. Klicka på "Gather displays" i bildskärmsinställningarna så kommer du åt inställningarna för TV-signalen på Macbookens skärm istället för på TVn. Se till att använda 50 Hz och inte mer än 1024x768 i upplösning.

Okej, nu har jag skaffat mig fullt DVI-kablage mellan TV och Macbook. Fungerar utmärkt, och bilden är mycket, mycket bättre än med vga (på powermacen, där det funkade).
Vga kan brinna i helvete!!

Tack för era tips, alla ni som svarat.

Jovisst, APPLE TV fungerar perfekt för att överföra bild och ljud från iPhone, iPad och iMac. Emellertid har jag sparat en gammal Apple Mini DVI till VGA adapter. Den fungerade utmärkt kopplad från en iMac till den TV som hade en femtonpolig kontakt på TV´n. Den nya TV´n har ingen sådan ingång, bara HDMI och SCART. Förslag på hur jag skall koppla in till TV´n. Det finns boxar som omvandlar från VGA till HDMI för en hundralapp.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

...Den nya TV´n har ingen sådan ingång, bara HDMI och SCART. Förslag på hur jag skall koppla in till TV´n...

https://www.google.se/search?q=mini+dvi+till+...

Oj, denna tråden var en gammal goding!

Jag tänkte mig en sådan här burk:
http://www.ebay.es/itm/VGA-to-HDMI-Full-HD-Vi....
Borde fungera tycker jag?

Detta verkar för enkelt?
http://www.kabelbutiken.com/mini-dvi-till-hdm...

Senast redigerat 2015-10-08 19:10

Varför ska du gå omvägen över VGA, som är analogt - med mycket sämre kvalitet på bilden?

Du måste inte använda den gamla Mini-DVI-till-VGA-adaptern bara för att du har sparat undan den.

Varför inte lägga undan den adaptern igen, och köpa en Mini-DVI-till-HDMI-adapter i stället, och köra digitalt hela vägen?

Jesper, visst har du rätt. Jag hittade på Apples hemsida denna kabel från Belkin:
4K Mini DisplayPort-till-HDMI-adapter, 289,00 kr
Det verkar vara ett bra val. Tack!

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

...Jag hittade på Apples hemsida denna kabel från Belkin:
4K Mini DisplayPort-till-HDMI-adapter...

Men vänta nu... Om datorn har Mini-DVI, så ska du inte köpa en adapter med Mini Displayport.

Har du Mini Displayport i din dator? (eller Thunderbolt, vilket är samma kontakt)

Exakt vilken datormodell är det?

Jesper, misstänker att det finns tre olika typer av anslutningar. Så här ser anslutningen ut på vår äldsta iMac (2005-04-12):
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8089083/S...
Min Mini-DVI kabel har jag aldrig tidigare använt till någon iMac utan en gammal MacBook.

Senast redigerat 2015-10-09 10:01
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jesper, misstänker att det finns tre olika typer av anslutningar. Så här ser anslutningen ut på vår äldsta iMac (2005-04-12)...

Det har nog funnits betydligt mer än tre olika sorters bildskärmsportar på datorerna genom åren.

Ladda upp bilden här på forumet, så att den syns direkt i inlägget. Det är ett helt onödigt steg, att vi ska behöva ladda ner bilden för att kunna titta på den.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Min Mini-DVI kabel har jag aldrig tidigare använt till någon iMac utan en gammal MacBook.

Var den har använts är ganska ointressant. Det som är intressant är datorn som du nu vill koppla till TVn.

På den dator som du vill koppla till TVn, gå till Apple-menyn --> Om den här datorn, och berätta för oss vad där står angående modellbeteckning.

Medan jag försöker komma fram till hur man lagrar en bild på detta forum går det att titta på denna länk:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8089083/d...

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Medan jag försöker komma fram till hur man lagrar en bild på detta forum går det att titta på denna länk:

Sorry, av princip laddar jag inte ner inlänkade bilder. (inte av något säkerhetsskäl eller liknande, utan bara av ren princip)

Men om du berättar vilken datormodell det är, så går det lika bra. För då vet vi vilka portar den har, utan att behöva titta på någon bild.

Det står:
iMac,27 tum, sent 2009.
Processor 3,06 GHz Intel Core 2 Duo
Minne 4 GB 1067 MHz DDR3
Grafik ATI Radeon HD 4670 256 MB
Serienummer 894909J5PM
Programvara OS X 10.8.5 (12F2560)

Ja, den modellen har en MiniDisplayport, och då har du hittat rätt adapter.

Men varför i hela världen pratade du om en gammal iMac och mini-DVI-adaptern i ditt första inlägg? Självklart trodde jag att det var den datorn som skulle kopplas till TVn. Varför berättade du inte redan då att det nu handlar om en annan nyare iMac som ska kopplas till TVn?

Först och främst, ett stort tack för hjälpen Jesper! Jag tror att det är så här: Vi har uppenbarligen haft fyra iMac under åren. Den äldsta från 2005 har vi gett bort, den fungerar fortfarande. Eventuellt var det den som jag kopplade till TV´n via en mini-DVI adapter. Nu handlar det om att koppla in en TV till vår näst äldsta iMac. Det jag säkert vet är att min gamla MacBook fortfarande går att koppla in till vår 55” Panasonic TV via mini-DVI. Vår senaste iMac kopplar vi till TV´n via Apple-TV.

Ok, men vid nästa frågeställning, försök att nämna lite mer relevant information redan i första inlägget, och lite färre historiska anekdoter.

Jag beställde en ”Mini Display to HDMI Adapter” via ebay från Kina. Det tog en månad innan den kom fram, men det var det värt.
1,99 Euro kostade den och totalkostnaden med frakt blev 3,67 Euro. Tack för alla goda råd!

1
Bevaka tråden