Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarfrågor om Mac Mini som mediaserver

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Mitt första inlägg här så var snälla

Har införskaffat en ATV4 och upptäckt att min Synology NAS är för klen för att kunna transcoda mkv-filer.
Att låta tex Handbrake konvertera filerna har jag ingen lust med.

Därför har jag börjat titta på en Mac Mini där jag tänkte installera Plex Media Server och har några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med

Räcker 2.6 GHz modellen för att transcoda mkv-filer i 1080p upplösning?

Hur kommer jag åt Mac Mini från min Macbook?

Går det att installera en torrent-klient på Mac Mini eller måste jag köra den på min Macbook och välja Mac Mini som mål?

Kommer säkert följdfrågor

Tack på förhand!

Ursprungligen av sandstream71:

Räcker 2.6 GHz modellen för att transcoda mkv-filer i 1080p upplösning?

Enligt mina erfarenheter, ja. Beror nog lite på vad du har för bandbredd etc också. Läs här:
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201...-

Ursprungligen av sandstream71:

Hur kommer jag åt Mac Mini från min Macbook?

Förslagsvis skärmdelning.

Ursprungligen av sandstream71:

Går det att installera en torrent-klient på Mac Mini eller måste jag köra den på min Macbook och välja Mac Mini som mål?

Klart det går, men frågan är väl egentligen vad du vill göra med torrent-klienten.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-11-09 17:37

Ja, jag kör med en mac mini 2011 (2.5GHz i5) och den belastas knappt vid transcoding.
Bara testat med två strömmar samtidigt dock.

Jag använder skärmdelning för att styra den.

Det är ju en mac precis som din macbook, så allt du kan köra på din macbook kommer ju funkar på minin med.

Skulle tro att alla datorer du kan köpa idag med bättre än en Pentium-processor orkar med att transcoda 1080p. Beror dock lite på bitrate, men Mac Mini är helt klart kraftig nog.

På minin kan du så klart installera vad du vill. Använd skärmdelning som barbapappa sa för att sköta den, eller SSH om du hellre vill det. Sen har ju både Plex och Transmission fina webgränssnitt.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Skulle tro att alla datorer du kan köpa idag med bättre än en Pentium-processor orkar med att transcoda 1080p. Beror dock lite på bitrate, men Mac Mini är helt klart kraftig nog.

Typ:

If you want very basic minimum suggestions:

No transcoding: Core 2 Duo 1.6GHz (NAS devices based on ARM or PowerPC processors should also be capable of at least one stream with no transcoding)

Single 720p transcode: Core 2 Duo 2.0 GHz

Single 1080p transcode: Core 2 Duo 2.4GHz

If you'll need to support more than one simultaneous transcode, you'll need a more powerful processor.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Enligt mina erfarenheter, ja. Beror nog lite på vad du har för bandbredd etc också. Läs här:
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201...-

Förslagsvis skärmdelning.

Klart det går, men frågan är väl egentligen vad du vill göra med torrent-klienten.

Tack för svaren!

Ja, jag läste på lite och en Mac Mini 2.6 GHz borde räcka fint.

Som sagt lite rookie på det här men hur aktiverar jag skärmdelning från Macbooken?

Tanken med torrentklienten var att kunna köra den på Mac Mini och låta den stå och seeda.
Kör jag på Macbooken måste ju den vara igång.

Någon som vet om man kan köpa Mac Mini över disk på Apple i Täby?

Hur ska du göra med din NAS? Tänkte du lägga alla filmer på en Mac mini? Jag har själv en qnap NAS som inte fungerar för plex och ser inte att en Mac mini skulle lösa detta för mig. Mest nyfiken om din synology skulle ingå i din framtida lösning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-09 23:12
Ursprungligen av sandstream71:

hur aktiverar jag skärmdelning från Macbooken?

OS X: Skärmdelning i översikt

Ursprungligen av NicklasC:

Hur ska du göra med din NAS? Tänkte du lägga alla filmer på en Mac mini? Jag har själv en qnap NAS som inte fungerar för plex och ser inte att en Mac mini skulle lösa detta för mig. Mest nyfiken om din synology skulle ingå i din framtida lösning

Jag tänkte ha allt på Mac Mini med 1 TB. Räcker gott och väl för mig.

Men när du säger det kanske man kan ha NASen som en lagringsenhet för Mac Mini, eller?

Tackar!

Ursprungligen av sandstream71:

Jag tänkte ha allt på Mac Mini med 1 TB. Räcker gott och väl för mig.

Men när du säger det kanske man kan ha NASen som en lagringsenhet för Mac Mini, eller?

Ja jag har ingen aning så hoppades få snylta på din tråd och se om någon annan vet. Om din NAS inte klarar mkv nu borde den inte klara plex men skulle man kunna få ihop det vore det intressant. Jag lekte själv mer tanken på en macmini och Apples osx server men har dålig koll om det går när min NAS inte klarar plex.
Räcker en Mac mini med 1tb för dig så får du väl i värsta fall flytta om lite filer mellan din NAS och Mac mini när du behöver

Ursprungligen av NicklasC:

Ja jag har ingen aning så hoppades få snylta på din tråd och se om någon annan vet. Om din NAS inte klarar mkv nu borde den inte klara plex men skulle man kunna få ihop det vore det intressant. Jag lekte själv mer tanken på en macmini och Apples osx server men har dålig koll om det går när min NAS inte klarar plex.
Räcker en Mac mini med 1tb för dig så får du väl i värsta fall flytta om lite filer mellan din NAS och Mac mini när du behöver

Min NAS klarar PMS (Plex Media Server) utan problem. Problemet uppstår när jag försöker titta på MKV-filer från Apple TV4 eftersom transcodingen då sker på NAS:en som inte har tillräckligt med processorkraft. Hade en Samsung TV för ett par år sedan med Plex Samsung app och körde MKV utan problem.

Mac Mini har en mycket bättre processor och kan sköta transcodingen utan problem om det är ett filformat som inte aTV4 stöder.

Hittade den här tråden hos Plex och det verkar som att "många" kör med olika typer av NAS kopplade till Mac Mini
https://forums.plex.tv/discussion/111380/libr...

mkv ska du inte behöva transcoda, såvida du inte vill ha den i en annan bitrate eller bränna in undertexter.

Jag kikar på mkv med direct play från min DS214+ utan problem. Det kanske är nåt speciellt med ATV4?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

mkv ska du inte behöva transcoda, såvida du inte vill ha den i en annan bitrate eller bränna in undertexter.

Jag kikar på mkv med direct play från min DS214+ utan problem. Det kanske är nåt speciellt med ATV4?

MKV måste transcodas tyvärr. Enda som fungerar på ATV är formaten den stödjer. Och containern MKV är inte en av dem.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

mkv ska du inte behöva transcoda, såvida du inte vill ha den i en annan bitrate eller bränna in undertexter.

Jag kikar på mkv med direct play från min DS214+ utan problem. Det kanske är nåt speciellt med ATV4?

ATV4 stöder inte MKV så då måste servern transcoda om jag förstått rätt. Kör jag mediaspelaren i min Panasonic TV via DLNA så spelar den upp MKV utan problem.

Kanske ska tillägga att tex NAStify kan spela upp MKV på ATV4 men den använder enligt uppgift delvis VLC som mediaspelare och är tyvärr ful som fan.

Ursprungligen av Borttaget:

MKV måste transcodas tyvärr. Enda som fungerar på ATV är formaten den stödjer. Och containern MKV är inte en av dem.

Missade ditt svar. Sorry!

Senast redigerat 2018-07-23 13:46
Ursprungligen av sandstream71:

Jag tänkte ha allt på Mac Mini med 1 TB. Räcker gott och väl för mig.

Men när du säger det kanske man kan ha NASen som en lagringsenhet för Mac Mini, eller?

Ja, googla.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-11-10 12:39
Ursprungligen av sandstream71:

Jag tänkte ha allt på Mac Mini med 1 TB. Räcker gott och väl för mig.

Men när du säger det kanske man kan ha NASen som en lagringsenhet för Mac Mini, eller?

Ursprungligen av NicklasC:

Ja jag har ingen aning så hoppades få snylta på din tråd och se om någon annan vet. Om din NAS inte klarar mkv nu borde den inte klara plex men skulle man kunna få ihop det vore det intressant. Jag lekte själv mer tanken på en macmini och Apples osx server men har dålig koll om det går när min NAS inte klarar plex.
Räcker en Mac mini med 1tb för dig så får du väl i värsta fall flytta om lite filer mellan din NAS och Mac mini när du behöver

Jag kör plex/torrent etc på min mac mini och lagrar på NAS'en (som är för klen för transcoding). Funkar alldeles utmärkt.
Räcker lagringen i minin så kan man ju skippa att ha en extra pryl, men 1TB räcker inte långt imho (har 3x3TB i NAS'en och ska stoppa in en till).

Ursprungligen av Json_81:

Jag kör plex/torrent etc på min mac mini och lagrar på NAS'en (som är för klen för transcoding). Funkar alldeles utmärkt.
Räcker lagringen i minin så kan man ju skippa att ha en extra pryl, men 1TB räcker inte långt imho (har 3x3TB i NAS'en och ska stoppa in en till).

Tackar!

Tror jag har 2 TB i min NAS men jag brukar ta bort filmer så fort jag har sett dem. De kommer ju ändå på TV efter ett par år

Funderar på om jag ska vänta lite och se vad VLC och FireCore Infuse kommer att erbjuda när deras appar till ATV4 kommer.

Ursprungligen av Json_81:

Jag kör plex/torrent etc på min mac mini och lagrar på NAS'en (som är för klen för transcoding). Funkar alldeles utmärkt.
Räcker lagringen i minin så kan man ju skippa att ha en extra pryl, men 1TB räcker inte långt imho (har 3x3TB i NAS'en och ska stoppa in en till).

Ok jag har nog insett att jag gjort helt fel då. Har lagt in plex på nasen istället för på datorn. Lagt in på båda men har nog körs nasen som mediespelare. Får försöka få till det så man bara kör nasen som bibliotek och själva plex som mediespelare. Fattar inte hur jag ska ställa in allt ännu men det kanske går att lösa med lite tålamod

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-11-10 17:48
Ursprungligen av NicklasC:

Ok jag har nog insett att jag gjort helt fel då. Har lagt in plex på nasen istället för på datorn. Lagt in på båda men har nog körs nasen som mediespelare. Får försöka få till det så man bara kör nasen som bibliotek och själva plex som mediespelare. Fattar inte hur jag ska ställa in allt ännu men det kanske går att lösa med lite tålamod

Du skapar en utdelning från NAS'en där du har dina filmer, antingen SMB eller om den har stöd för AFP.
Sen kör du plex server på minin och väljer den delade disken där du har dina filmer.

1
Bevaka tråden