Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google som sökmotor fryser Safari

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en 1 månad gammal MacBook Pro som har alla mjukvaruuppdateringar som finns tillgängliga. Ända sedan dag 1 har jag haft ett störigt problem med Safari som nu börjar bli ohållbart.
Har jag Google som standardsökmotor så låser sig safari med jämna mellanrum. Gör jag en sökning i adressfältet så kommer webbläsaren vid var 3e eller 4 (det är lite ojämnt när det sker) "låsa"sig - den blå linjen vid fliken laddar ca 1/3 innan den stannar, hela safari blir obrukbart (inga andra flikar går att surfa på) och jag får vänta 2-3min till sidan laddar upp en text i stil med "Safari kan inte ladda sidan, servern är inte kontaktbar". Laddar jag då om sidan "släpper" den direkt och jag får upp sökresultaten.

Skriver jag Google.se direkt i adressfältet händer samma sak då och då och har jag laddat Google och skriver en sångerna där sker det igen. Samma sak (svårighet att ladda) sker med andra Google relaterade sidor som tex youtube.

Använder jag bing eller duckgoduck som sökmotor händer detta aldrig. Det är även så att om jag gör en googling och upptäcker att sidan låser sig så Ian jag skriva in bing.se vilket gör att jag kan gå vidare. Försöker jag istället ladda om sidan är den fortfarande låst.
Problemet är inte relaterat till mitt nätverk eftersom jag har samma problem på jobbet, i skolan och på publika nätverk.

Har prövat att ändra DNS, tömma cookies, cache etc, inaktiverades tillägg, kolla på certifikat, mmi Safari.

Sjukt störigt problem som jag gärna vill bli av med men vet inte hur! Är det någon som upplevt samma och har en lösning eller som kan komma med förslag på vad jag ska göra får jättegärna slänga ut lite förslag.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-11-08 09:20
Ursprungligen av mattiL:

Tack för svaret men det hjälpte inget. Problemet har som sagt funnit sedan jag fick datorn så det är knappast relaterat till något program eller tillägg som installerats efteråt.

Prova att skapa en ny användare, och logga in på den i stället, för att se om den beter sig likadant där.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Prova att skapa en ny användare, och logga in på den i stället, för att se om den beter sig likadant där.

Har prövat med både det och köra i felsäkertläge utan att det blivit bättre. Har även prövat med andra DNS (både Google och OpenDNS, rensat historiken, mm.

Har u det dagen fortsatt felsöka och upptäcker skumma grejer:

- När jag gör en googling (i sökfältet eller på Google.se) och sidan låser sig så kan jag gå vidare om jag istället skriver bing.se. Där kan jag göra sökningar utan problem medan Google.se är otillgängligt i några minuter.

- Min imac som jag haft sedan april och inte haft några problem med börjar allt oftare få samma syndrom.

- Har jag tex bing som standard sökmotor uppstår aldrig problemet.

Det känns som att det är kommunikationen med Google som är problemet men jag kan inte tillräckligt mycket om vad som pågår "bakom" med certifikat etc för att fatta vart problemet ligger.

1
Bevaka tråden