Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro Mid 13,3" 2012 + Samsung EVO 850

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta var ingen lätt match (trodde innerst inne att det skulle gå smärtfritt men nej)

Försökte igår med hjälp av Time Machine att installera Yosemite på den nya SSD men det skulle ta 1600h :-/ När jag sedan skulle göra en internet installation så skulle det ta 686h. Jag slängde in gamla hårddisken och kopplade in nya SSD via USB. På gamla hårddisken hade jag nedladdad version av Ypsemite som jag flyttade till SSD och installerade på det sättet (jag blev riktigt glad när jag såg att installationen skulle ta 16min) Den glada minen varade inte så länge! När jag sedan plockade bort SSD från USB och slängde in den i laptopen så betedde den sig som att den var från 80talet,badbollen snurrade i princip hela tiden,den nya SSD är fruktansvärt långsam :-/ Jag har slut på idéer vad som kan vara fel. Inne i datorn så är den långsamt men är den ansluten via USB flyter det på (Black Magic mjukvara som jag laddade ner visar en hastighet på ca läser/260-skriver/215, ej fullt upp till specarna från tillverkaren men ändå...och detta är som sagt testat när den är ansluten via USB)

PS: den gamla hårddisken fungerar som vanligt

Test: SSD via USB

Senast redigerat 2015-10-20 19:10

Jag installerade nyligen ny hårddisk (Samsung EVO 850 SSD) och ram i hustruns MBP 2010 (13"), jag valde att boota från USB-minne för att slippa strul med Time Machine. Att din internetinstallation skulle ta så pass lång tid är ju mycket märkligt, jag har inte ens en gissning om vad det skulle kunna handla om...

/Andreas

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-20 22:52

Klona den gamla disken till den nya istället.

Det här riktigt knepigt :-/ In med den gamla disken och SSD via USB. Jag fick in El Capitan på SSD och bootade om alltihopa. Höll in cmd+r samt raderade hela SSD och slängde in den i datorn. Ominstallation från början och det verkar som att det fungerar nu: http://www.ladda-upp.se/bilder/atzumclepxyekm...

Hm...vilken goja! Försökte uppdatera os idag och något gick snett med uppdatering så datorn startade om. Nu är hdd långsam igen...

Jag har exakt samma problem fast med en macbook air (mid 2012) som jag skulle installera ny ssd i (från OWC). Ssdn fungerar hur bra som helst när den är kopplad via usb men när den är installerad i datorn så blir den oanvändbar pga långsamhet. Har testat allt, återställa från internet, återställa från original ssd, installera från usb sticka (lion, maverics, yosemite), klona originaldisk, skickat tillbaka den till owc och fått en ny, suttit i support några timmar, försökt installera i 2 andra macbook air..
Supporten på owc (som för övrigt vägrar erkänna problem) gissade att om disken fungerar som den ska kopplad via usb så måste det vara något med den interna kopplingen (kontakten) i själva datorn (jag skulle rengöra den med sprit ). Datorn fungerar dock utmärkt med apples original-ssd. Inget löste problemet hursomhelst.. En j.... gåta

Ursprungligen av ventus:

Hm...vilken goja! Försökte uppdatera os idag och något gick snett med uppdatering så datorn startade om. Nu är hdd långsam igen...

Hittat någon lösning på problemet ?
Vilket OS kör du?

Är nämligen precis i tagen att byta ut min disk till en SSD så

/ V

  • Medlem
  • 2015-11-06 00:31

Jag hade exakt samma strul när jag installera min mid 12 till Samsung evo ssd. Efter veckor av googlande kom jag fram till att flertalet macbook har en otroligt dålig sata kabel. Men den fungerade utmärkt med mekaniska disken.

Beställde en ny sata från ebay och det flöt på som aldrig förr.

* Vanliga HDD fungerade perfekt
* SSD via USB fungerade perfekt
* SSD i datorn fungerade inte alls bra
* Köpte Crucial MX200 SSD och den fungerar perfekt med original SATA kabel

1
Bevaka tråden