Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att se dataanvändning

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Min mac, som jag dessvärre stänger av allt för sällan, drar horribla mängder data utan att jag använder den. Bortåt 3 Gb per dag utan att jag gjort något särskilt. Finns det något program som visar vad det är som står och uppdaterar? Misstänker att dropbox tar en del, men hittar inte hur jag gör för att den inte ska synka hela tiden. Det är svårt att komma ihåg att stänga av wifi så fort jag använt datorn så det vore guld att kunna komma på vilka program som är boven i dramat!

(Macbook 15 tum mid 2012 OS X 10.8.5)

Ursprungligen av Greta723:

...Misstänker att dropbox tar en del, men hittar inte hur jag gör för att den inte ska synka hela tiden...

Det finns ett val i menyn för att pausa synkningen. Men det förtar ju lite av funktionen, om man ska komma ihåg att slå av och slå på synkningen hela tiden.

Jobbar du mot Dropboxen även från andra enheter? Om inte, så har den ju inget att synka, och då borde det inte dra så mycket data.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-02 19:14

Att Dropbox synkar konstant betyder inte att den skickar/tar emot stora mängder data.

Aktivitetskontroll.app kan visa trafik sedan datorn sist väcktes ur vila / startades. Kolla under fliken Nätverk.
Ett (betal)alternativ är PeakHour som fungerar med vissa routrar. Ladda ner deras testprogram så ser du om det kommer fungera.

EDIT: PeakHour visar inte trafik per program utan per dator/router. LittleSnitch gör det dock. My bad.

Senast redigerat 2015-11-03 10:05
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-02 21:50

LittleSnitch visar vart datorn försöker connecta, och du kan tillåta eller spärra.
https://www.obdev.at/products/littlesnitch/in...

Tre gigabyte är mycket. Spontant misstänker man film och eller ljud-program. Sen ska man också vara medveten att en vanlig browser som man använder hela dagen sörplar insig en hel del data

Jag tittar aldrig på film och lyssnar inte på musik via den här datorn heller. Laddade ner peakhour men det var fullständigt obegripligt - programmet påstod att jag var trådansluten vilket jag inte var. Blir lite bekymrad över hur jag ska lösa det här, verkar som att enda lösningen är att alltid stänga av wifi när jag inte använder datorn. Jag ska ladda ner littleSnitch och se om jag förstår något av det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-04 11:49

Hur vet du att det är din mac som drar 3 GB data om dagen? Kan det vara någon annan enhet i ditt nätverk?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-11-04 12:01
Ursprungligen av Greta723:

Hej,

Min mac, som jag dessvärre stänger av allt för sällan, drar horribla mängder data utan att jag använder den. Bortåt 3 Gb per dag utan att jag gjort något särskilt. Finns det något program som visar vad det är som står och uppdaterar? Misstänker att dropbox tar en del, men hittar inte hur jag gör för att den inte ska synka hela tiden. Det är svårt att komma ihåg att stänga av wifi så fort jag använt datorn så det vore guld att kunna komma på vilka program som är boven i dramat!

(Macbook 15 tum mid 2012 OS X 10.8.5)

Kan ju vara någon som snyltar på din internetuppkoppling. Kotrolleras med Who's on my WiFi

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-04 14:59

Den var bra, tar ju även trådade. Jag kör annars med LANScan, liknande funktion.

Ingen okänd som är på nätet, och jag vet att det är min macBook som drar, för jag har kollat att allt annat är avstängt. Skulle ge bra mycket för att få veta vad som drar all data eftersom det blir många Gb på en månad!!

Ursprungligen av Greta723:

Hej,

Min mac, som jag dessvärre stänger av allt för sällan, drar horribla mängder data utan att jag använder den. Bortåt 3 Gb per dag utan att jag gjort något särskilt. Finns det något program som visar vad det är som står och uppdaterar? Misstänker att dropbox tar en del, men hittar inte hur jag gör för att den inte ska synka hela tiden. Det är svårt att komma ihåg att stänga av wifi så fort jag använt datorn så det vore guld att kunna komma på vilka program som är boven i dramat!

(Macbook 15 tum mid 2012 OS X 10.8.5)

Är det inte bara att titta i aktivitetskontrollen under nätverk? Där ser man väl vilket program som drar mest data etc.

Möjligen, men inte i OS 10.8.5

Jag blir galen!!! Nu har jag glömt att stänga av wi-fi på macen i 2 dagar och den har dragit typ 12 GB på två dagar. Syns sån uppenbar skillnad när jag haft wi-fi avstängt att det måst vara min dator som drar. Fattar bara inte vad det är!!!!

Ursprungligen av Greta723:

Jag blir galen!!! Nu har jag glömt att stänga av wi-fi på macen i 2 dagar och den har dragit typ 12 GB på två dagar. Syns sån uppenbar skillnad när jag haft wi-fi avstängt att det måst vara min dator som drar. Fattar bara inte vad det är!!!!

Har du kollat LittleSnitch enligt inlägget här? http://www.99mac.se/forum/p/2259609

Vad säger Aktivitetshanteraren? Osäker om förbrukning framgår där (under nätverk).

Jag har för gammalt system för att det ska synas i aktivitetshanteraren. Little Smith har jg försökt med med det slutade med att den visade så mycket som datorn ville connecta till som jah inte förstod vad det var ens. Om jag har ork ska jag uppgradera systemet i helgen och se om detblir någon skillnad. Och om jag i så fall ser något i aktivitetshanteraren. Verkar ju helt galet det här!!!

Ursprungligen av Greta723:

Jag har för gammalt system för att det ska synas i aktivitetshanteraren. Little Smith har jg försökt med med det slutade med att den visade så mycket som datorn ville connecta till som jah inte förstod vad det var ens. Om jag har ork ska jag uppgradera systemet i helgen och se om detblir någon skillnad. Och om jag i så fall ser något i aktivitetshanteraren. Verkar ju helt galet det här!!!

I Mountain Lion så kan jag minnas att det ska se ut så här:

Nätverksaktiviteten hittar du under Nätverk/Network.

Gällande Little Snitch:

Citat:

Clicking on a process in the window and then clicking the "i" information button in the menu opens up a more detailed view for that process in a new small window. This window shows the name of the process at the top, say Mail. This window shows how many servers the process has connected to, what ports it used, total traffic up and down, whether or not it's connected right now, first activity and last activity. I'll try to post a screen clipping at the bottom of this post.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-13 14:29

Om man inte förstår vad processerna gör så kan man fråga, t ex här. Ett bättre alternativ än att bli galen

Ja det ser ut så i aktivitetshanteraren, man jag fattar det som att det visar bara minnet som används - ändrar man till nätverk längst ner så visas inte hur mycket nätverk varje program använder bara hur mycket som datorn har använt. Jag kanske får göra ett nytt försök med little snitch, men jag tyckte mest bara att jag fick aviseringar varannan sekund med anslutningar som jag skulle godkänna eller inte.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-13 21:22
Ursprungligen av Greta723:

…bara att jag fick aviseringar varannan sekund med anslutningar som jag skulle godkänna eller inte.

Ja det är så en brandvägg fungerar: släppa förbi eller stoppa trafik. Stoppar du inte det med LittleSnitch så är du släpper du igenom trafiken. Det är en hop förfrågningar, men välj "Forever" så kommer du skapa en regel och den kommer aldrig fråga om samma sak igen. Hur du vet vad som skall släppas förbi? Ja, sunt förnuft och like klickande. Trafik från blablabla.adobe.com kan man lita på men skysoftserver.ru kanske du bör stoppa. Såvida du inte känner till skysoft och att de har en adress som ovan.
Eller så väljer du Silent mode -> Allow och allt släpps igenom.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-15 11:36
Ursprungligen av Greta723:

Jag blir galen!!! Nu har jag glömt att stänga av wi-fi på macen i 2 dagar och den har dragit typ 12 GB på två dagar. Syns sån uppenbar skillnad när jag haft wi-fi avstängt att det måst vara min dator som drar. Fattar bara inte vad det är!!!!

Jag förstår fortfarande inte hur du läser ut att din mac drar just 3 eller 12 GB data? Via din bredbandsleverantör? I routern? Kör du mobilt bredband? Är det datatrafik ut på internet eller inom ditt lokala nät? Förklara din setup!

Det kanske inte är svar på din fråga (den kan du som sagt få via Little Snitch som du ställer in att tillåta all trafik), men bara så vi inte missar något annat innan du sliter ditt hår. Jag har svårt att se vad som skulle dra så mycket data på en mac som inte används. Ett molnbaserat backup-program?

Jag baserar det på att det används nästan ingen data när jag har wifi avstängt på min dator. Har jag glömt det på, så drar det exceptionella mängder. tror t o m att jag haft allt annat avstängt och därför ser jag hur mycket som gått till min mac.

OK, så jag kan tillåta allt som känns som att det kan vara vettigt och neka sånt som verkar uppenbar skumt och sen kan jag se i little snitch hur mycket som använts??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-15 14:03
Ursprungligen av Greta723:

Jag baserar det på att det används nästan ingen data när jag har wifi avstängt på min dator. Har jag glömt det på, så drar det exceptionella mängder. tror t o m att jag haft allt annat avstängt och därför ser jag hur mycket som gått till min mac.

OK, så jag kan tillåta allt som känns som att det kan vara vettigt och neka sånt som verkar uppenbar skumt och sen kan jag se i little snitch hur mycket som använts??

Men jag förstår inte var eller hur du utläser att det används någon data över huvud taget. Var ser du det? Kan du förklara det för mig som kanske är trögfattad?

Ursprungligen av Greta723:

OK, så jag kan tillåta allt som känns som att det kan vara vettigt och neka sånt som verkar uppenbar skumt och sen kan jag se i little snitch hur mycket som använts??

Ja.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-20 13:59

Idag har macupdate.com 50% rabatt på Little Snitch...

Ursprungligen av IngoX:

Men jag förstår inte var eller hur du utläser att det används någon data över huvud taget. Var ser du det? Kan du förklara det för mig som kanske är trögfattad?

Jag är uppkopplad mot ett mobilt bredband och eftersom vi det senaste halvåret använt mer än 31 GB varje månad försöker jag komma på vad som drar. Där ser jag användningen dag för dag och ser att de dagar jag inte stängt av wifi drar det massor!

1
Bevaka tråden