Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konfigurera Apple Mail 4.6 för gmailkonto

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har försökt att lägga upp ett IMAP gmail-konto på Apple Mail utan att lyckas.
Jag har gjort de inställningar som Gmail anger men trots det funkar det inte.

Server för inkommande mail (IMAP) - kräver SSL: imap.gmail.com
Använd SSL: Ja
Port: 993
Server för utgående mail (SMTP) - kräver TLS: smtp.gmail.com (använd verifiering)
Använd verifiering: Ja
Använd STARTTLS: Ja (vissa klienter kallar detta SSL)
Port: 465 eller 587
Kontonamn: din fullständiga e-postadress (inklusive @gmail.com) Google Apps-användare, ange användarnamn@din_domän.se
E-postadress: din fullständiga e-postadress hos Gmail (anvä[email protected]) Google Apps-användare, ange användarnamn@din_domän.se
Lösenord: ditt Gmail-lösenord

"Funkar inte" är en väldigt vag problembeskrivning.

Beskriv gärna lite mer i detalj vad som händer. Får du några felmeddelanden? Eller några andra "symptom"?

Det går inte att koppla upp mot epostservern

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-03 19:46

Får att läsa eller skicka?
Jag har port 993 med SSL (TLS klientcertifikat) för att läsa mot imap.gmail.com

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-11-03 21:19
Ursprungligen av kenjon:

Får att läsa eller skicka?
Jag har port 993 med SSL (TLS klientcertifikat) för att läsa mot imap.gmail.com

Japp, samma här.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-11-03 21:34
Ursprungligen av Peter Fahlcrantz:

Jag har försökt att lägga upp ett IMAP gmail-konto på Apple Mail utan att lyckas.
Jag har gjort de inställningar som Gmail anger men trots det funkar det inte.

Server för inkommande mail (IMAP) - kräver SSL: imap.gmail.com
Använd SSL: Ja
Port: 993
Server för utgående mail (SMTP) - kräver TLS: smtp.gmail.com (använd verifiering)
Använd verifiering: Ja
Använd STARTTLS: Ja (vissa klienter kallar detta SSL)
Port: 465 eller 587
Kontonamn: din fullständiga e-postadress (inklusive @gmail.com) Google Apps-användare, ange användarnamn@din_domän.se
E-postadress: din fullständiga e-postadress hos Gmail (anvä[email protected]) Google Apps-användare, ange användarnamn@din_domän.se
Lösenord: ditt Gmail-lösenord

Har du kollat så IMAP verkligen är aktiverat på ditt Gmail-konto?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-03 22:32
Ursprungligen av mattiL:

Japp, samma här.

Vad säger Anslutningsgranskaren?

Kolla vad jag skrev i början. Jag har aktiverat IMAP och gjort de inställningar som ska göras, men kontot kopplar inte upp mot epostservern. SMTP servern säger "nedkopplad" trots att jag har de rätta inställningarna.

Ursprungligen av kenjon:

Får att läsa eller skicka?
Jag har port 993 med SSL (TLS klientcertifikat) för att läsa mot imap.gmail.com

Jag kan varken skicka eller läsa. Kontot kopplar inte upp mot gmail.
Jag har också 993 och SSL

Ursprungligen av onnyt:

Har du kollat så IMAP verkligen är aktiverat på ditt Gmail-konto?

Japp
Allt funkar på paddan oxh iphonen, men inte på macen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-04 02:05
Ursprungligen av pfahlcrantz:

Kolla vad jag skrev i början. Jag har aktiverat IMAP och gjort de inställningar som ska göras, men kontot kopplar inte upp mot epostservern. SMTP servern säger "nedkopplad" trots att jag har de rätta inställningarna.

Ja, jag har läst vad du skrev i början, men där skriver du bara vad du har gjort, inte vad som händer (utom "funkar inte").
Har du verkligen tittat i Anslutningsgranskaren? Den visar vad som händer när den försöker (menyn Fönster - Anslutningsgranskare). Du borde få mer info än Nedkopplad. Ingen brandvägg som stoppar dina anslutningsförsök?
Klicka på Detaljer och Kontrollera igen. Du kan även öppna loggarna och se vad som händer.

Ursprungligen av Peter Fahlcrantz:

Jag har försökt att lägga upp ett IMAP gmail-konto på Apple Mail utan att lyckas.
Jag har gjort de inställningar som Gmail anger men trots det funkar det inte.

Server för inkommande mail (IMAP) - kräver SSL: imap.gmail.com
Använd SSL: Ja
Port: 993
Server för utgående mail (SMTP) - kräver TLS: smtp.gmail.com (använd verifiering)
Använd verifiering: Ja
Använd STARTTLS: Ja (vissa klienter kallar detta SSL)
Port: 465 eller 587
Kontonamn: din fullständiga e-postadress (inklusive @gmail.com) Google Apps-användare, ange användarnamn@din_domän.se
E-postadress: din fullständiga e-postadress hos Gmail (anvä[email protected]) Google Apps-användare, ange användarnamn@din_domän.se
Lösenord: ditt Gmail-lösenord

När jag tittar i Anslutningsgranskaren visar den att den inte kan koppla upp mot servern.
Ingen brandvägg.
Vilka loggar menar du?
Kontot syns i mailen med en triangelsymbol och när jag ska koppla upp mot servern så gör den inte det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-04 11:07

Fortfarande, har du kollat Anslutningsgranskaren? Där finns knapp för detaljer och loggar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-04 11:34

Har du läst länken som står angiven i felmeddelandet och prövat att rensa captchan för att ge årkomst från en ny enhet?

https://support.google.com/mail/answer/78754

https://www.google.com/accounts/DisplayUnlock...

Ursprungligen av kenjon:

Fortfarande, har du kollat Anslutningsgranskaren? Där finns knapp för detaljer och loggar.

Ursprungligen av IngoX:

Har du läst länken som står angiven i felmeddelandet och prövat att rensa captchan för att ge årkomst från en ny enhet?

https://support.google.com/mail/answer/78754

https://www.google.com/accounts/DisplayUnlock...

Ja, och godkänt att ansluta till ny enhet

Ska kolla ordentligt i Anslutningsgranskaren

Ursprungligen av kenjon:

Fortfarande, har du kollat Anslutningsgranskaren? Där finns knapp för detaljer och loggar.

Japp, så här ser det ut. Kan du tyda detta?

AD Nov 04 15:45:40.860 [kCFStreamSocketSecurityLevelTLSv1SSLv3] -- host:smtp.gmail.com -- port:587 -- socket:0x10d8072b0 -- thread:0x10151d0f0
534-5.7.14 <https://accounts.google.com/ContinueSignIn?sarp=1&scc=1&plt=AKgnsbsqg
534-5.7.14 kUYmQ9D2JXLN2nerIKQr6OE1Jo1aitqsZ2ytYiA2vfMA9WgZbypOWZJws3DebbjmrAuZVq
534-5.7.14 rMw8GZ007_qHgDZuIJrSkezK97nN20sJ0OtN4Kwd5Mtu1zHkpVXdJ-rnDxcfFrvNdTXM1J
534-5.7.14 6eAjuwe5Y9LVhk1XLz_FsVv7VOywmdMEDok6QiF-CCqzXpueXsMT7_EJkLD8AaBydXoPgB
534-5.7.14 Z88Ys7zt5h22-5SjJR9HFdtiLSis> Please log in via your web browser and
534-5.7.14 then try again.
534-5.7.14 Learn more at
534 5.7.14 https://support.google.com/mail/answer/78754 m135sm29052169wmb.0 - gsmtp

WROTE Nov 04 15:45:40.880 [kCFStreamSocketSecurityLevelTLSv1SSLv3] -- host:smtp.gmail.com -- port:587 -- socket:0x10d8072b0 -- thread:0x10151d0f0
QUIT

Ursprungligen av Peter Fahlcrantz:

...Kan du tyda detta?...

Ja, du får ju ett konkret tips - nämligen att först logga in en gång via webben, och sedan prova via mail-klienten igen. Har du provat det?

Och du får en länk till en sida som innehåller några tips. Har du läst igenom den sidan?

Ser att Google förhindrar inloggning på kontot eftersom de tror att det är en osäker enhet, men det är min dator och jag loggar inte in från en app utan från min dator.
Kan det vara detta som är problemet?

"Hej Peter!
Någon försökte logga in på ditt Google-konto nyss från en app som inte uppfyller moderna säkerhetsstandarder."

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, du får ju ett konkret tips - nämligen att först logga in en gång via webben, och sedan prova via mail-klienten igen. Har du provat det?

Och du får en länk till en sida som innehåller några tips. Har du läst igenom den sidan?

Ja, jag har loggat in från webläsaren och länken leder inte till någon hjälp, bara till en sida där jag kan tillåta enheten att koppla upp sig, men det fungerar ändå inte

Nu fungerar det! Jag fick ändra detta:
Åtkomst för mindre säkra appar har aktiverats!

Tack för visat intresse!
Mvh
Peter

1
Bevaka tråden