Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3 år gammal Mac Book - fortfarande bäst

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vadstena
  • 2015-11-03 20:02

Funderade lite smått på att uppgradera min Mac Book Pro "late 2012". Konstaterar att dagens maxade Mac Book Pro är i princip likadan!

Vad gör dom på Apple egentligen? Tydligen jobbar dom inte med att förbättra laptops iaf.

Min gamla Mac Book är en core i7 på 2.9, 512GB flash och 8GB ram.

En maxad Mac Book idag är en core i7 på 3.1, 1TB flash och 16GB ram.

Det känns nu inte som om Apple leder utvecklingen. 3 år är en evighet i dator-utveckling. På denna evighet har Apple gjort - ingenting.

Har för övrigt väntat på att Apple ska släppa en 4K skärm. Nuvarande Thunderbolt Display är typ 4-5 år (!) gammal - med gamla laddkontakten. Köpte en DELL-skärm under tiden.

Sover dom på Apple avdelningen för datorer eller?

Så ser datormarknaden ut, oavsett tillverkare.

Komponenterna blir dock snabbare och effektivare. 1 processor på 3GHz från 2012 är långsammare än motsvarande processor från i år. En SSD på 512GB från 2012 är betydligt långsammare än en från i år osv..

Det är väl bra att man inte måste köpa ny hårdvara lika ofta som tidigare?

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2015-11-03 20:43

Jo, på ett plan är det bra.

Bara förvånande att på 3 år har inget väsentligt hänt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-11-03 20:59

Skyll på Intel och inte Apple.
Sen att ingenting hänt är inte riktigt sant.
CPU-prestandan är inte så mycket bättre, men energiförbrukningen är lägre och GPU-prestandan är mycket bättre.
Och glöm inte retina-skärm på de nya, det är en rejäl förbättring.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-03 21:02
Ursprungligen av mans71:

Funderade lite smått på att uppgradera min Mac Book Pro "late 2012". Konstaterar att dagens maxade Mac Book Pro är i princip likadan!

Vad gör dom på Apple egentligen? Tydligen jobbar dom inte med att förbättra laptops iaf.

Min gamla Mac Book är en core i7 på 2.9, 512GB flash och 8GB ram.

En maxad Mac Book idag är en core i7 på 3.1, 1TB flash och 16GB ram.

Det känns nu inte som om Apple leder utvecklingen. 3 år är en evighet i dator-utveckling. På denna evighet har Apple gjort - ingenting.

Har för övrigt väntat på att Apple ska släppa en 4K skärm. Nuvarande Thunderbolt Display är typ 4-5 år (!) gammal - med gamla laddkontakten. Köpte en DELL-skärm under tiden.

Sover dom på Apple avdelningen för datorer eller?

Det är väl snarare Intel som utvecklar Apples processorer som kört i taket lite, inte Apples fel

Apple leder utvecklingen när det gäller andra områden än just rena data komponenter som ofta tillverkas av Intel och Samsung .

Ursprungligen av mans71:

...3 år är en evighet i dator-utveckling. På denna evighet har Apple gjort - ingenting.

Och vad tycker du att övriga datortillverkare har gjort som är bättre än vad Apple har gjort?
Och vad tycker du att Apple borde ha gjort under de här åren?

Att gnälla på en tillverkare, när samma sak gäller för alla tillverkare – det är ju inget annat än troll-beteende.

Att man hade Core i7 då, och har Core i7 nu, betyder inte att det är samma processor. Det är ju olika generationer av Core i7.

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2015-11-03 22:00

troll och troll... jag är bara en vanlig användare som hade hoppats på mer under 3 år men det är tydligen inte ok i Apple-kyrkan...

Retina skärm har min dator också från 2012, med samma upplösning.

Jag förstår också att Intel i högsta grad styr vad man kan göra. 3 år är ju ändå en ganska lång tid historiskt sett i utvecklingen av datorer. Menar bara att jag förväntade mig att mer skulle ha hänt senaste 3 åren. Kanske är det så att PC/Intel/Mac-utvecklingen har planat ut?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-03 22:37

Applekyrkan??? Du är inte ute för att skaffa dej vänner precis
Svara på Jespers fråga, vad hade du förväntat dej?
Din rubrik är direkt felaktig, men den skrev du väl för att provocera.

Ursprungligen av mans71:

...det är tydligen inte ok i Apple-kyrkan...

Så typiskt att slänga ur sig något sådant. Självklart får man kritisera Apple även på det här forumet. Men det bör ju finnas någon substans bakom påståendena också.

Skulle Apple ha börjat med egna processorer, som skulle vara bättre än Intels processorutveckling? Eller vad tycker du att de borde ha gjort?

  • Medlem
  • Finspång
  • 2015-11-03 22:47

Problemet är väl att vi kommit till den punkt där mer prestanda inte är prio. Datorerna idag är så pass snabba att det inte längre är ett direkt problem för oss. Man har istället lagt fokus på att göra allt effektivare. Ta bara som tjockleken som har minskat från 2,4cm till 1.8cm. En skillnad på 0,6cm kan tyckas vara liten men det är ändå 25%. Samtidigt har batteritiden blivit längre samt processor och grafikkort snabbare. Datorn i sin helhet har även blivit svalare och därmed tystare då mindre värme behöver tas hand.

Bara det är en ganska stor bedrift kan jag tycka och inte nog med det så har man kapat ett halvt kilo (20%) på vikten dessutom!

Lägg även på retinaskärmar, snabbare interna systembussar, PCIe SSD:er, thunderbolt 2 gränssnitt osv.

Det kallar jag utveckling.

Visst skulle dom kunna bygga en dator idag med samma mått och vikt som den från 2012 med herrejösses prestanda, flera TB lagring, flera grafikkort etc, men det är inte vad majoriteten vill ha/behöver. Det finns sådana datorer idag i form av bärbara speldatorer och mobila workstations.

EDIT: Asch... nu var det ju inte den 2012 du syftade på men ja, du förstår. Prestanda är inte allt, det jag ville komma fram till

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-04 00:13

MacBook ≠ MacBook Pro. Kanske döpa om tråden?

På tre år har priset sjunkt, storleken och vikten minskat, snabbare SSD, snabbare Wifi, dubbelt så snabb Thunderbolt, längre batteritid, tystare. Och så får man senaste OS X praktiskt taget gratis.

Apple ligger i framkant med ny teknik, men Intel och fysikens lagar lyder inte under Cupertino.

Hade du hävdat att Apple inte innoverar nog på mjukvarusidan så hade jag hållt med dig, men inte nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-04 00:33
Ursprungligen av reboot81:

Hade du hävdat att Apple inte innoverar nog på mjukvarusidan så hade jag hållt med dig, men inte nu.

Hålla med ? Vad pratar du om nu att Apple inte innoverar nog ? Det är väl på mjukvarusidan som Apple bygger och utvecklar både MAC OS och IOS ständigt och jämt med nya spännande funktioner, jämför det med vad microsoft skapat. Apple kan man väl knappast ärligt klaga på ?

Vad står på din önskelista ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-04 01:09
Ursprungligen av cubeis:

Hålla med ? Vad pratar du om nu att Apple inte innoverar nog ? Det är väl på mjukvarusidan som Apple bygger och utvecklar både MAC OS och IOS ständigt och jämt med nya spännande funktioner, jämför det med vad microsoft skapat. Apple kan man väl knappast ärligt klaga på ?

Vad står på din önskelista ?

Ja det går framåt på både OS X/iOS, men jag är kräsen... saknar små enkla saker som underlättar. Eller rättare sagt, jag förväntar mig mer än bara ett operativsystem idag, jag vill att det ska ha någon form av artificiell intelligens. Datorn gör i princip samma sak och fungerar på samma sätt som för 20 år sedan. Om än snabbare tack vare den tekniska utvecklingen. Man ber den lösa uppgifter, lagra och redigera filer samt kommunicera med andra datorer.

Ta en sådan sak som när man får upp meddelandet "Startskivan är full". Varför inte baka in en smart funktion som visar vad som käkat upp 25% av hårddisken den senaste veckan, och hjälp för att lösa problemet? (Fick ett samtal i veckan av en släkting med just detta problem, hen hade råkat kopiera och inte flytta sitt iPhoto-bibliotek).

Använder mig dagligen av bl.a. urklippshanterare: datorer är bra på att komma ihåg flera saker, människan är det inte. Med urklippshanterare kan jag kopiera flera saker och ha dem sparade i minnet. När kom klipp&klistra på Macen? Hur har den utvecklats sista decenniet?
TextExpander (som numera upptäcker ofta använda fraser och erbjuder sig att skapa kortkommandon!) skriver fraser som jag ofta använder med hjälp av kortkommandon.
Två exempel på funktioner jag anser borde vara inbyggda i OS X för att hjälpa användaren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-04 12:40
Ursprungligen av reboot81:

Ja det går framåt på både OS X/iOS, men jag är kräsen... saknar små enkla saker som underlättar. Eller rättare sagt, jag förväntar mig mer än bara ett operativsystem idag, jag vill att det ska ha någon form av artificiell intelligens. Datorn gör i princip samma sak och fungerar på samma sätt som för 20 år sedan. Om än snabbare tack vare den tekniska utvecklingen. Man ber den lösa uppgifter, lagra och redigera filer samt kommunicera med andra datorer.

Ta en sådan sak som när man får upp meddelandet "Startskivan är full". Varför inte baka in en smart funktion som visar vad som käkat upp 25% av hårddisken den senaste veckan, och hjälp för att lösa problemet? (Fick ett samtal i veckan av en släkting med just detta problem, hen hade råkat kopiera och inte flytta sitt iPhoto-bibliotek).

Använder mig dagligen av bl.a. urklippshanterare: datorer är bra på att komma ihåg flera saker, människan är det inte. Med urklippshanterare kan jag kopiera flera saker och ha dem sparade i minnet. När kom klipp&klistra på Macen? Hur har den utvecklats sista decenniet?
TextExpander (som numera upptäcker ofta använda fraser och erbjuder sig att skapa kortkommandon!) skriver fraser som jag ofta använder med hjälp av kortkommandon.
Två exempel på funktioner jag anser borde vara inbyggda i OS X för att hjälpa användaren.

Berättigade synpunkter kan man tycka

Tror att Apple jobbar mer brett över alla områden nu när dom breddat sitt produkt sortiment och resurser läggs mer på betalnings lösningar och media utveckling än detaljer och förbättringar i vardagligt data arbete för dig och mig tyvärr.

Samtidigt så detalj styrs säkert varje uppdatering av operativsystemen från Apples sida och man ger inte mer än vad man för stunden anser att man behöver göra. Bakåtkompatibiliteten men äldre maskinpark har ju också prioriterats från Apples sida kanske också sätter sina begränsningar för vissa funktioner när ett nytt operativ ska släppas.

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2015-11-04 20:12

Jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig en smula klumpigt. Kanske rubriken var lite för att provocera. Och att prata om Apple-kyrka tar förstås priset. Vad jag menar att jag försöker se objektivt på utvecklingen, och ärligt talat, jag skiter i vad andra tillverkare gör.

Jag kan inte svara på vilket sätt Apple skulle ha gjort eller vad mina förväntningar egentligen är.

Jag bara reflekterar över att under tiden min dator var ny så har både iphone 5 i alla dess varianter, och en iphone 6 med dess varianter släppts.

För mig som lekman ser specen på pappret likadan ut i stort sett på min 3 år gamla Mac Book Pro som dagens. Måhända att en core i7 och flash-disken är snabbare nuförtiden men det var inget jag kände talade ett tydligt marknadsspråk till mig när jag läste om dagens Mac Book Pro.

Kanske dagens cpu borde heta typ core i8 eller core i9 för att skapa köp-sug för en användare som mig? Någon skrev "tycker du kanske att Apple skulle ha tillverkat egna processorer" - ja, varför inte. Det är ju inte så att dom inte skulle ha råd med det.

Som lök på laxen så konstaterar jag att Apples monitor är en relik och inget som väcker köp-lust. Det känns helt enkelt inte som det är någon vidare snurr på utvecklingsavdelningen för datorer jämfört med iphone.

Summan av detta blir iaf. att det blir ingen uppdatering för min del för jag ser inte poängen i det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-04 20:50
Ursprungligen av mans71:

Jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig en smula klumpigt. Kanske rubriken var lite för att provocera. Och att prata om Apple-kyrka tar förstås priset. Vad jag menar att jag försöker se objektivt på utvecklingen, och ärligt talat, jag skiter i vad andra tillverkare gör.

Jag kan inte svara på vilket sätt Apple skulle ha gjort eller vad mina förväntningar egentligen är.

Jag bara reflekterar över att under tiden min dator var ny så har både iphone 5 i alla dess varianter, och en iphone 6 med dess varianter släppts.

För mig som lekman ser specen på pappret likadan ut i stort sett på min 3 år gamla Mac Book Pro som dagens. Måhända att en core i7 och flash-disken är snabbare nuförtiden men det var inget jag kände talade ett tydligt marknadsspråk till mig när jag läste om dagens Mac Book Pro.

Kanske dagens cpu borde heta typ core i8 eller core i9 för att skapa köp-sug för en användare som mig? Någon skrev "tycker du kanske att Apple skulle ha tillverkat egna processorer" - ja, varför inte. Det är ju inte så att dom inte skulle ha råd med det.

Som lök på laxen så konstaterar jag att Apples monitor är en relik och inget som väcker köp-lust. Det känns helt enkelt inte som det är någon vidare snurr på utvecklingsavdelningen för datorer jämfört med iphone.

Summan av detta blir iaf. att det blir ingen uppdatering för min del för jag ser inte poängen i det.

Snälla sluta att skriva nu inget att förklara i efterhand , en gång ett platt bakverk alltid platt går inte att rädda upp i efterhand.

Som keptang påpekade processorerna och hårdvaran har blivit strömsnålare, effektivare och alstrar mindre värme dom senaste åren vilket är nästan en förutsättning när grafik korten dom senaste åren har blivit mycket kraftfullare snabbare (mer värme där) och samtidigt blir dom bärbara och imacarna tunnare och tunnare samt smidigare . Det är en jäv.. UTVECKLING enligt mig . ! !!!!!
Vem vill inte ha en slimmad macbook eller iMac som samtidigt har 10 timmars batteritid och super grafikkort som rockar fett ? Vad i detta fattar du inte ?

Vad spelar det för roll vad processorn heter icore8 , icore9 , icore10 , Apple styr väl inte det skämtar du ?
Apple väcker en jäv.. köplust hos många och mig. Försäljning och efterfrågan bevisar det så det räcker och blir över

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-11-04 20:52
Ursprungligen av mans71:

Jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig en smula klumpigt. Kanske rubriken var lite för att provocera. Och att prata om Apple-kyrka tar förstås priset. Vad jag menar att jag försöker se objektivt på utvecklingen, och ärligt talat, jag skiter i vad andra tillverkare gör.

Jag kan inte svara på vilket sätt Apple skulle ha gjort eller vad mina förväntningar egentligen är.

Jag bara reflekterar över att under tiden min dator var ny så har både iphone 5 i alla dess varianter, och en iphone 6 med dess varianter släppts.

För mig som lekman ser specen på pappret likadan ut i stort sett på min 3 år gamla Mac Book Pro som dagens. Måhända att en core i7 och flash-disken är snabbare nuförtiden men det var inget jag kände talade ett tydligt marknadsspråk till mig när jag läste om dagens Mac Book Pro.

Kanske dagens cpu borde heta typ core i8 eller core i9 för att skapa köp-sug för en användare som mig? Någon skrev "tycker du kanske att Apple skulle ha tillverkat egna processorer" - ja, varför inte. Det är ju inte så att dom inte skulle ha råd med det.

Som lök på laxen så konstaterar jag att Apples monitor är en relik och inget som väcker köp-lust. Det känns helt enkelt inte som det är någon vidare snurr på utvecklingsavdelningen för datorer jämfört med iphone.

Summan av detta blir iaf. att det blir ingen uppdatering för min del för jag ser inte poängen i det.

Finns en poäng här, men eftersom det knappt hänt något med processorprestanda sen 2008 (när första i7 kom) tycker jag ändå det är bättre att intel fortsätter med namnen som nu och konsumenter får helt enkelt läsa på lite. Inte direkt så det är svårt nuförtiden.

Apple skulle absolut kunna börja göra egna processorer, och det skulle inte förvåna mig om de gör det, men då blir det ARM, inte x86.
De får dock samma problem som intel, fysikens lagar sätter stopp vid dagens frekvenser och övriga förbättringar som kan göras är inte helt enkla. Man kan såklart stoppa in fler kärnor men det är inte heller helt enkelt pga att det svårare att utveckla för.
De flesta har inte behov av snabbare processor heller, det går inte snabbare att kolla FB eller betala räkningarna.

Mobiler börjar närma sig samma "problem" kan ju tilläggas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-05 18:46

@mans71 Vad gäller Apples monitorer håller jag helt med dej, där händer det inte mycket

Vet inte om jag tycker att det är ett så stort problem att Mac-datorer har såpass lång levnadstid. När jag skaffade min MacBook Pro 2010 väntade jag mig att den skulle hålla 5 år, men inte att den skulle vara i princip lika pigg (med uppgraderingar då) som när jag skaffade den. Hade inte ens bytt ut den om det inte vore för en trevlig deal.
Under tiden jag hade min dator hängde den med i princip med jämna steg, och transformerade tillsammans med Apples innovationer. För en sån som mig, som älskar mina prylar tills de går i bitar – och knappt vill skaffa nytt ens då – är det inget annat än en bra sak.

Telefoner har däremot kommit och gått, det har jag lättare att svälja. Även om det såklart är ett tråkigt slöseri.

1
Bevaka tråden