Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med enkelt applescript

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tomelilla
  • 2015-11-03 09:10

Jag skulle behöva hjälp med ett förmodligen litet enkelt applescript. Detta är vad jag vill att det ska göra:
Jag har ett öppet dokument som ska döpas och sparas i en mapp. Jag vill att scriptet talar om vad filen ska heta och i vilken mapp det ska sparas. Jag ska använda scriptet i FileMaker Pro, så namnet på filen och sökvägen till målmappen kommer att ligga som variabler i det manus som scriptet ska finnas i.
Någon?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-03 10:10
Ursprungligen av Figge:

Jag skulle behöva hjälp med ett förmodligen litet enkelt applescript. Detta är vad jag vill att det ska göra:
Jag har ett öppet dokument som ska döpas och sparas i en mapp. Jag vill att scriptet talar om vad filen ska heta och i vilken mapp det ska sparas. Jag ska använda scriptet i FileMaker Pro, så namnet på filen och sökvägen till målmappen kommer att ligga som variabler i det manus som scriptet ska finnas i.
Någon?

En stilla undran, mest för att klargöra så de som kan detta också hänger med; menar du att scriptet själv ska kunna lista ut vad DU önskar att filen ska heta samt var den ska sparas? Detta är inte möjligt. Det är ju du som måste bistå med den informationen.

Du ska alltså i Filemaker starta ett manus, som bl.a. ska starta ett Applescript, som via variabler i Filemaker ska välja filnamn och filväg för att göra "Spara som..." på ett dokument som är öppet i ett annat program.

Stämmer den beskrivningen?
Ligger variablerna i Filemaker-databasen, eller varifrån kommer de?
Och vilket program är det som dokumentet ska sparas från?

  • Medlem
  • Tomelilla
  • 2015-11-05 09:37
Ursprungligen av zinned:

En stilla undran, mest för att klargöra så de som kan detta också hänger med; menar du att scriptet själv ska kunna lista ut vad DU önskar att filen ska heta samt var den ska sparas? Detta är inte möjligt. Det är ju du som måste bistå med den informationen.

Nej, zinned, som jag skriver i min fråga kommer scriptet att ligga i ett manus i FileMaker där namnet och målmappen kommer att finnas med som variabler. Jag ska alltså, innan scriptet sätts i arbete, ha givit ett namn och bestämt målmappen.

  • Medlem
  • Tomelilla
  • 2015-11-05 09:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du ska alltså i Filemaker starta ett manus, som bl.a. ska starta ett Applescript, som via variabler i Filemaker ska välja filnamn och filväg för att göra "Spara som..." på ett dokument som är öppet i ett annat program.

Stämmer den beskrivningen?
Ligger variablerna i Filemaker-databasen, eller varifrån kommer de?
Och vilket program är det som dokumentet ska sparas från?

Beskrivningen stämmer. Jag kommer att via en anpassad dialogruta ge ett namn på filen och tala om vilken målmappen är. Dessa uppgifter kommer att finnas som variabler innan scriptet sätter igång. Det handlar om att spara en PDF-fil från en FileMaker-lösning, och i stället för att skriva in ett statiskt namn och en statisk målmapp i manuset vill jag kunna välja, via en dialogruta, vad filen ska heta och var den ska hamna när den sparas.

Ursprungligen av Figge:

...Det handlar om att spara en PDF-fil från en FileMaker-lösning...

Du skrev i första inlägget att det handlar om att spara ett dokument som är öppet i ett program. På den beskrivningen lät det som det var ett annat program (än Filemaker) där dokumentet låg öppet.

Nu låter det som att du skapar dokumentet i Filemaker på något sätt.

Utveckla gärna detta. Berätta gärna lite mer om hur och var dokumentet skapas.

  • Medlem
  • Tomelilla
  • 2015-11-05 13:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du skrev i första inlägget att det handlar om att spara ett dokument som är öppet i ett program. På den beskrivningen lät det som det var ett annat program (än Filemaker) där dokumentet låg öppet.

Nu låter det som att du skapar dokumentet i Filemaker på något sätt.

Utveckla gärna detta. Berätta gärna lite mer om hur och var dokumentet skapas.

Vad jag i grunden är ute efter är ett script som namnger ett dokument och sedan sparar det i en mapp. I det scriptet kan ett statiskt dokumentnamn och en statisk sökväg till målmappen finnas. Jag kommer sannolikt endast att använda det som en del i ett manus i Filemaker, som är ett program jag kan ganska bra, och i det fallet kan jag byta ut filnamn och sökväg mot något jag väljer själv. Det jag inte har någon erfarenhet av och behöver hjälp med är Applescript.

Ursprungligen av Figge:

Vad jag i grunden är ute efter är ett script som namnger ett dokument och sedan sparar det i en mapp...

Jo, det har jag förstått. Men hur scriptet ska se ut - och om det överhuvudtaget är möjligt - påverkas ju av hur "script-bart" programmet är. Därför är det intressant att veta i vilket program dokumentet finns.

Du behöver inte använda applescript för att namnge pdf-filer från filemaker, det kaan du göra mes vanliga filemaker-variabler. Ska ett ANNAT program än Filemaker exportera en PDF-måste du tala om exakt vilket program det rör sig om, eftersom syntaxen är olika för alla program som kan det (vilket långt från alla kan). När väl du vet det så måste du skapa ett beräknat applescript i filemaker, vilket är lite knöligt, pga av radbrytningar, citattecken, sökvägar etc

1
Bevaka tråden