Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga produktstrukturer med revisionshantering

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har försökt hitta smidiga program för att bygga produktstrukturer med revisionshantering.
Det jag vill uppnå är att kunna plocka fram uppgifter om en levererad maskin och med dess serienummer kunna avgöra vilka ingående detaljer som maskinen är uppbyggd av, och vilka revisionslägen dessa hade vid leveranstillfället.

Finns det några sådana system som ni andra har testat och varit nöjd med?
Finns det rimligt billiga system (under 10 papp) ute på marknaden?

Ursprungligen av dxaren:

Jag har försökt hitta smidiga program för att bygga produktstrukturer med revisionshantering.
Det jag vill uppnå är att kunna plocka fram uppgifter om en levererad maskin och med dess serienummer kunna avgöra vilka ingående detaljer som maskinen är uppbyggd av, och vilka revisionslägen dessa hade vid leveranstillfället.

Finns det några sådana system som ni andra har testat och varit nöjd med?
Finns det rimligt billiga system (under 10 papp) ute på marknaden?

Funktionsmässigt är det ett klockrent läge för en As-built struktur i Teamcenter. Prismässigt är det nog kanske en bit utanför målet...
Servern behöver dessutom ett annat operativ än OS X, men det finns ett alternativ att deploya i molnet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-02 11:40

Det jag skulle tänka på direkt är väl FileMaker. Jag har dock ingen idé om vad som krävs eller prisbilden. Kräver en del "programmering" i början.
Excel, som är lite av ett universalprogram, skulle också funka, men lite mer tungjobbat, speciellt vad gäller användarvänlighet i GUI.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-11-02 13:45
Ursprungligen av dxaren:

Jag har försökt hitta smidiga program för att bygga produktstrukturer med revisionshantering.
Det jag vill uppnå är att kunna plocka fram uppgifter om en levererad maskin och med dess serienummer kunna avgöra vilka ingående detaljer som maskinen är uppbyggd av, och vilka revisionslägen dessa hade vid leveranstillfället.

Finns det några sådana system som ni andra har testat och varit nöjd med?
Finns det rimligt billiga system (under 10 papp) ute på marknaden?

Blir svårt att hitta för den prislappen, det företag jag jobbar i med just under 20 000 anställda, anväder ett eget utvecklat system, men håller på att gå över till just teamcenter som nämndes ovan.

Är du en hejare på att koda databaser rekommenderar jag dig att bygga ett eget system, iom budgeten är den du nämnde.
Annars kan du googla runt på lågpris PDM och PLM mjukvaror. PDM är närmast det du beskriver medan PLM är ytterligare en nivå ovanpå, men jag tror du blir besviken gällande kostnaden.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-11-03 08:45

Jag kunde inte låtabli att undersöka saken vidare själv, här hittade jag något som antagligen passar plomboken.

http://www.engineering.com/PLMERP/ArticleID/9...

Ursprungligen av juanito:

Jag kunde inte låtabli att undersöka saken vidare själv, här hittade jag något som antagligen passar plomboken.

http://www.engineering.com/PLMERP/ArticleID/9...

I det här fallet skulle det kanske kunna funka rent funktionsmässigt. Aras är dock inte så kostnadsfritt som det låter och allt bygger i stor utsträckning på att man gör mycket av arbetet själv, eller köper in tredjepartskonsulter.
Jag har även varit hos en kund som hade grava problem p.g.a. att de satt fast i en gammal version av Aras. Den gamla versionen av Aras stödde inte en nyare version av Internet Explorer vilket gjorde att de kunde inte uppgradera sina windows klienter. Sökfunktionerna i Aras var en smärre katastrof och gränssnittet var svårnavigerat och en ständig källa till irritation hos användarna. Kunden kunde inte uppgradera sin installation av Aras till en nyare version utan skulle vara tvungna att migrera ifrån den befintliga installationen till en ny. Inte helt smidigt... Om man tog alla faktorer med i beräkningen så blev TCO klart mycket högre med Aras än med Teamcenter trots att Aras från början var "gratis".
Huruvida Aras är en bra idé för TS överlåter jag till andra att utvärdera själva. Jag är lite partisk i målet kan man väl säga...

  • Medlem
  • International user
  • 2015-11-03 10:55
Ursprungligen av HåkanE:

I det här fallet skulle det kanske kunna funka rent funktionsmässigt. Aras är dock inte så kostnadsfritt som det låter och allt bygger i stor utsträckning på att man gör mycket av arbetet själv, eller köper in tredjepartskonsulter.
Jag har även varit hos en kund som hade grava problem p.g.a. att de satt fast i en gammal version av Aras. Den gamla versionen av Aras stödde inte en nyare version av Internet Explorer vilket gjorde att de kunde inte uppgradera sina windows klienter. Sökfunktionerna i Aras var en smärre katastrof och gränssnittet var svårnavigerat och en ständig källa till irritation hos användarna. Kunden kunde inte uppgradera sin installation av Aras till en nyare version utan skulle vara tvungna att migrera ifrån den befintliga installationen till en ny. Inte helt smidigt... Om man tog alla faktorer med i beräkningen så blev TCO klart mycket högre med Aras än med Teamcenter trots att Aras från början var "gratis".
Huruvida Aras är en bra idé för TS överlåter jag till andra att utvärdera själva. Jag är lite partisk i målet kan man väl säga...

Jo det kan man väl räkna med om man går inför öppensås. Själv sitter jag och jobbar med IBMs öppensås till Maximo och man kan väl lungt säga att det är en hel del man blir tvingad till att tilrättalägga själv med hjälp av konsulter. Billigt blir det inte.

Men jag tänkte att killen ovan kanske ändå kunde nyttja detta då hans behov ändå verkar vara rätt blygsamma jömfört med ett fullskaligt PDM/PLM system. Bäst blir det väl ändock om man skapar egna verktyg för att uprätthålla BOMar med versions hantering, men kan man inte själv så blir även det rätt dyrt.

Verkar inte vara helt trivialt, det här problemet.

Jag kanske gör som jag gjort vid en del tidigare tillfällen.
Jag skapar en mapp och ger den namn efter produktens artikel- och serienummer. Därefter lägger jag in alias av ingående komponenters ritningar i denna mapp. Eventuella sammanställningsritningar får egna undermappar.

Vid nästa leverans kan man kopiera mappen rakt av, och bara ändra på alias för de ändrade komponenterna / understrukturerna.
Det här är rätt jobbigt, åtminstone för första leveransen, därefter blir jobbet betydligt lättare.

Ja, ja.... Det blir väl att kavla upp ärmarna och sätta igång med alias-strukturen ...

1
Bevaka tråden