Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac testar nya Imac 5K Retina

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples uppdaterade Imac med 27-tums 5K Retina-skärm hälsar på hos 99mac och tar en runda genom testlabbet. Hur mycket dator blir det för pengarna?

Läs hela artikeln här

Med Tomas Ytterberg vid spakarna i en Skärmtest, så har man valt en "Bildprofessor"

Skylake? Är ni säker på det? Trodde inte den kommit till iMac ännu....

  • Medlem
  • 2015-10-28 22:09
Ursprungligen av breather:

Skylake? Är ni säker på det? Trodde inte den kommit till iMac ännu....

Jodå, Skylake i 27" och Broadwell i 21.5"

Varför det är Broadwell i den lilla sägs bero på att Skylake med integrerad grafik inte finns än och därför kör man med Broadwell och Iris Pro Graphics.

Ursprungligen av Ljung:

Jodå, Skylake i 27" och Broadwell i 21.5"

Varför det är Broadwell i den lilla sägs bero på att Skylake med integrerad grafik inte finns än och därför kör man med Broadwell och Iris Pro Graphics.

Just precis, och eftersom 27-tummarna har diskreta grafikkort är det inga problem att köra Skylake där. Premiär i en Apple-dator.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-29 09:11

Suverän redogörelse från Thomas. Som vanligt.

Allright, tack för info

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2015-10-29 11:25

Hängde inte med i allt det tekniska kring färgåtergivning, jag jobbar som grafisk formgivare och min arbetsplats ska strax köpa in såna här maskiner. Hur är det med att jobba med bilder i Photoshop undrar man.

Ursprungligen av Ted:

Hängde inte med i allt det tekniska kring färgåtergivning, jag jobbar som grafisk formgivare och min arbetsplats ska strax köpa in såna här maskiner. Hur är det med att jobba med bilder i Photoshop undrar man.

Det blir som innan. Photoshop tar tillvara på profilen och räknar om RGB-värden så att den simulerar det mål du använder, till exempel sRGB eller AdobeRGB. Den stora färgrymden kan vara en fördel ifall du som formgivare arbetar mot tryck och print. Så länge du tittar på bilderna i Photoshop vill säga.

Kör du upp bilderna i Safari (1), Chrome(2) och Photoshop(3) kommer din nya Imac 5K att visa färgerna på tre olika sätt. Det beror på vilka färgmål ni arbetar mot. Orsaken är att...
(1) ...Safari arbetar enligt Apples färgomvandling
(2) ...Chrome struntar i allt, skärmen trycker ut RGB-värdena i sin färgrymd
(3) ...Photoshop arbetar med sin färgomvandling som kan skilja sig från Apples

Har ni ett fjärde program ni använder riskerar den att ge en fjärde version av samma bild. Så det måste testas och kvalitetssäkras hur stora avvikelserna är och ifall det accepteras.

Annars ska ni givetvis komplettera dessa apparater med lämplig färgmätare och profilera skärmarna regelbundet så att ni blir av med den skiftande vitbalansen och stänga av den automatiska regleringen av ljusstyrkan.

Arbetar in mot formgivning för webb och/eller video och era kunder (eller ni själva) är petiga med färgkorrektheten kan det vara värt att komplettera med en separat arbetsstation med en skärm som exakt följer defacto-standard, dvs Rec.709 med gamma 2,2 för att kontrollera så att era nya Imac:ar inte förvränger för mycket.

Ifall du vill läsa mer i ämnet har jag en artikel hos Sweclockers.

Ett förtydligande eller kompletterande till ovan: Men en skärm som i stort sett följer defacto-färgstandard, likt äldre Imacar och Macbook Pro med flera, får man i grunden samma problem med situation 1, 2 och 3. Men eftersom de skärmarnas färgåtergivning redan ligger så nära målsättningen blir skillnaden försvinnande liten. Det hela blir lite sak samma. Har du Coca-Cola som kund lär ingen märka att den röda färgtonen ligger 1% fel. Därför har Apple-centrerade användare tidigare ofta varit förskonade från problemen.

På en skärm med en stor färgrymd är skillnaderna i alstrat ljus så pass stora att det blir väldigt tydligt när det inte stämmer. Men man måste verkligen se det med egna ögon från nya Imacen direkt eftersom det handlar om skillnader i alstrat ljus. Jag kan ju alltid fejka/simulera vad som händer, fast det blir aldrig helt rätt beroende på vad du har för skärm.

Det bästa är nog att smita iväg till en affär och titta på skärmdumpen direkt i Safari på den nya Imacen.

http://www.99mac.se/static/artikel/bild/51441...

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2015-10-29 15:11

Vi cmykar alla våra bilder, något som inte kan visas korrekt på skärmen oavsett. Men som du säger är det kanske till och med bra om färgrymden är större då. Vi kommer köpa maskinerna, ska bli spännande att se!
Oavsett - bilder kommer visas med otrolig detaljrikedom och färgdjup

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-30 00:33
Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Ifall du vill läsa mer i ämnet har jag en artikel hos Sweclockers.

Kan du rekommendera någon bok på engelska el svenska för att lära sig hantera färgåtergivning på hyfsad amatörnivå?

Har inte sett böcker som någon bra källa för ämnet. Det blir ofta alldeles för inaktuell information i bokform. Jag kan tänka mig att det finns böcker som bättre tar upp problematiken runt datormonitor och utskrifter och tryck för den information är inte lika utdaterad. Där kanske någon annan kan flika in exempel?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-11-02 13:21
Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Har inte sett böcker som någon bra källa för ämnet. Det blir ofta alldeles för inaktuell information i bokform. Jag kan tänka mig att det finns böcker som bättre tar upp problematiken runt datormonitor och utskrifter och tryck för den information är inte lika utdaterad. Där kanske någon annan kan flika in exempel?

Hittade några i iBooks Store!

Ken Pender - Digital Colour in Graphic Design (579 kr):
https://itunes.apple.com/se/book/digital-colo...

Bruce Fraser et al - Real World Color Management, 2/e (219 kr):
https://itunes.apple.com/se/book/real-world-c...

Eizo Corporation - Color Management Handbook (gratis):
https://itunes.apple.com/se/book/color-manage...

1
Bevaka tråden