Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta över innehåll från gammal "problemdator" till ny dator?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-10-30 15:26

Jag har haft något skit som har följt med de datorer jag haft under 4-5 år. Min okvalificerade gissning är att det inte är datorn själv som är problemet, utan att det finns något som följer med när jag har flyttat innehållet från gammal till ny dator. Även om jag försökt rensa genom åren så finns det antagligen både program och filer som varit följt med i både 10 och 20 år...

Problemet i sig är att skärmsläckaren/energisparfunktionen inte vill försvinna alla gånger när jag startar upp eller när jag väcker den från vila. Oftast försvinner det efter man trycker snabbt på on/off-knappen några gånger, (där den blir svart igen efter någon sekund så proceduren får upprepas några gånger innan den slutar släcka skärmen).

Problemet fanns på iMacen jag hade 2010 och den fanns kvar, om än i mindre omfattning under något år, på den iMacen mid 2011 jag köpte hösten 2011. På senare år har problemet blivit värre och det har inte skilt sig nämnvärt mellan de olika operativsystemen, som jag uppdaterat när ett nytt dykt upp.

Nu har jag precis köpt en ny iMac och vill inte ha samma skit igen så jag tänker inte låta Flyttassistenten flytta över rubb och stubb från min TimeMachine-kopia som jag gjorde 2011.

Ni som kan det här bättre än mig, hur ska jag göra den här gången? Jag vill givetvis ha över så mycket inställningar som möjligt, alla foton, musik och dokument i övrigt. Men däremot vill jag inte ha med problemen...

Är det här den bästa guiden att använda eller finns det någon bättre? - https://support.apple.com/sv-se/HT204350

Senast redigerat 2015-10-30 16:27

Hej.

Lång historia kort: Flytta över innehållet manuellt, fil för fil eller mapp för mapp från din backup genom att ansluta till disken genom Finder, öppna den sk. sparse bundle som gäller för datorn och öppna mappen kallad "Latest". Där är det enkelt att flytta över antingen allt innehåll i din användares sk. hemmapp (Hårddisk > Users > Ditt namn).

Dock skulle jag avråda från att flytta annat än just filer och mappar i hemmappen eftersom du upplever problem, och det kan därför vara värt den extra tidsåtgången att göra inställningar på nytt från scratch. Detsamma gäller att flytta över extra appar, plugins och så vidare. Installera hellre om tredjepartsappar på nytt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-30 16:26

Har du tillgång till båda datorer samtidigt så kan du ju göra en Flyttassistenflytt och se om problemet följer med eller inte. I värsta fall får du installera om vilket inte är svårt.
Men för att vara helt säker så får du flytta över fil för fil, mapp för mapp...
Enklast är väl att ansluta båda datorer till samma nätverk och dela ut de mappar du vill kopiera ifrån. Sen är det "bara" att ansluta via Finder och dra och släppa.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-10-30 17:00

Tack för svaren och infon! Om fler har något att tillägga så svara gärna ni också

Jag har tillgång till båda datorerna än så länge. Ska se om jag listar ut hur jag ska fildela.

Om jag fattade det rätt så går det inte att flytta enstaka filer/mappar via Flyttassistenten?

Ursprungligen av iggy:

Tack för svaren och infon! Om fler har något att tillägga så svara gärna ni också

Jag har tillgång till båda datorerna än så länge. Ska se om jag listar ut hur jag ska fildela.

Om jag fattade det rätt så går det inte att flytta enstaka filer/mappar via Flyttassistenten?

Lite matnyttig info:
http://www.icreatemagazine.com/tips/how-to-mo...

Ursprungligen av iggy:

Tack för svaren och infon! Om fler har något att tillägga så svara gärna ni också

Jag har tillgång till båda datorerna än så länge. Ska se om jag listar ut hur jag ska fildela.

Om jag fattade det rätt så går det inte att flytta enstaka filer/mappar via Flyttassistenten?

Nej, det stämmer. Därför föreslår jag som sagt att du gör det manuellt från din Time Machine-hårddisk enligt ovan.

Ursprungligen av reboot81:

Enklast är väl att ansluta båda datorer till samma nätverk och dela ut de mappar du vill kopiera ifrån. Sen är det "bara" att ansluta via Finder och dra och släppa.

Enklast är köra den gamla datorn i Target mode.
Att börja dela ut mappar är klöddigt och man kommer garanterat missa en massa.
/

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-10-31 13:48
Ursprungligen av martinator:

Enklast är köra den gamla datorn i Target mode.
Att börja dela ut mappar är klöddigt och man kommer garanterat missa en massa.
/

Något jag inte kände till ens som ett uttryck. Räcker beskrivningen som står här: https://support.apple.com/kb/PH10725?locale=s...

Ursprungligen av iggy:

Något jag inte kände till ens som ett uttryck. Räcker beskrivningen som står här: https://support.apple.com/kb/PH10725?locale=s...

Japp precis så enkelt, starta med T nertryckt...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-31 14:40

Eller så skapar du en skivavbild av den gamla disken och lägger på den nya, om plats finnes. Då kan du lägga undan/sälja/göra dig av med den gamla och komma åt filerna när du känner för det. Bara att öppna skivavbilden och bläddra i Finder.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-10-31 15:09
Ursprungligen av reboot81:

Eller så skapar du en skivavbild av den gamla disken och lägger på den nya, om plats finnes. Då kan du lägga undan/sälja/göra dig av med den gamla och komma åt filerna när du känner för det. Bara att öppna skivavbilden och bläddra i Finder.

Finns det någon fördel att göra det jämfört med att plocka från det som är sparat från Time Machine?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-31 20:22

Ja, gör du en skivavbild får du med allt. Plockar du kommer du inte att ta med allt....
Nackdelen är att det tar plats.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-10-31 22:33
Ursprungligen av kenjon:

Ja, gör du en skivavbild får du med allt. Plockar du kommer du inte att ta med allt....
Nackdelen är att det tar plats.

Platsen är ett mindre problem eftersom jag har ca 700 gb på den gamla datorn men den nya är på 2TB. Däremot känner jag mig extra trög som inte hänger med vad jag kommer att missa eftersom jag utgick att rubb och stubb sparas via Time Machine.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-01 00:22

Jo men lösningen skulle ju vara att plocka över vissa delar separat. Och TM tar bort de äldsta filerna när den börjar bli full. Så när den tiden kommer blir du utan en del filer.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-11-01 08:56
Ursprungligen av kenjon:

Jo men lösningen skulle ju vara att plocka över vissa delar separat. Och TM tar bort de äldsta filerna när den börjar bli full. Så när den tiden kommer blir du utan en del filer.

Jag har inte direkt funderat på hur TM sparar. Men jag noterar att den som är äldst är från juli i år, snart 4 månader sen, så ur den synvinkeln så tror jag att det jag inte saknar på 4 månader förhoppningsvis är sånt jag aldrig mer saknar.

Jag har inte funderat på det tidigare, men de senaste dagarna är kanske 10 olika mappar med sparad backup, men i juli är det en mapp per vecka.

Ursprungligen av iggy:

Jag har inte direkt funderat på hur TM sparar. Men jag noterar att den som är äldst är från juli i år, snart 4 månader sen, så ur den synvinkeln så tror jag att det jag inte saknar på 4 månader förhoppningsvis är sånt jag aldrig mer saknar.

Jag har inte funderat på det tidigare, men de senaste dagarna är kanske 10 olika mappar med sparad backup, men i juli är det en mapp per vecka.

Det är för att Time Machine effektiviserar lagringen genom att systematiskt dela upp gamla backuper.

Från https://support.apple.com/sv-se/HT201250 :

"När du konfigurerar Time Machine skapar den automatiskt säkerhetskopior varje timme under de senaste 24 timmarna, dagliga säkerhetskopior för den senaste månaden, samt veckovisa säkerhetskopior för alla tidigare månader. De äldsta säkerhetskopiorna raderas när enheten med säkerhetskopian är full."

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-11-03 07:14

Igen: Tack för alla svaren!

Till sist gjorde jag så att jag testade Flyttassistenten. När jag fick välja vad jag ville flytta över, så valde jag bort att flytta över programmen, för att istället skaffa de jag verkligen använde på nytt (och i nyare versioner...). Så här långt funkar det helt problemfritt och jag hoppas det fortsätter så, annars får jag installera om det från den nyss gjorda backupen.

1
Bevaka tråden