Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

No-script plugginen

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick tips från en infosida om virus att använda No-script plugginen för att gardera sig mot virus via webbbrowser.

Jag har installerat den på min Firefox men är osäker om hur man ska ställa in i ”alternativ flikarna” / vad man ska bocka för eller inte.?

Som det är nu är det väldigt störande pga det kommer/på alla webbsidor (även här på 99mac ) ett gult meddelande där nere som meddelar vilka skript är tillåtna eller inte och då måste jag klicka på knappen alternativ ”tillåt på denna sida”.
Kanske lika bra att avinstallera denna ”no-script” ifall den ska hålla vakt på varenda minsta avvikande skript?

Ursprungligen av calinou:

Jag fick tips från en infosida om virus att använda No-script plugginen för att gardera sig mot virus via webbbrowser.

Jag har installerat den på min Firefox men är osäker om hur man ska ställa in i ”alternativ flikarna” / vad man ska bocka för eller inte.?

Som det är nu är det väldigt störande pga det kommer/på alla webbsidor (även här på 99mac ) ett gult meddelande där nere som meddelar vilka skript är tillåtna eller inte och då måste jag klicka på knappen alternativ ”tillåt på denna sida”.
Kanske lika bra att avinstallera denna ”no-script” ifall den ska hålla vakt på varenda minsta avvikande skript?

Ja, det är nog lika bra att avinstallera.

  • Medlem
  • 2015-11-01 13:08

I NoScript vitlistar du vilka domäner som ska få köra script. Vitlista 99mac.se så kommer den inte längre klaga när du gå in här. Det går att köra direkt från NoScript-menyn i verktygsfältet.

NoScript är ett fantastiskt tillägg för en säkrare webbläsare, men den kräver att man initialt lägger några minuter på att konfigurera den.

Ursprungligen av cdecl:

I NoScript vitlistar du vilka domäner som ska få köra script. Vitlista 99mac.se så kommer den inte längre klaga när du gå in här. Det går att köra direkt från NoScript-menyn i verktygsfältet.

NoScript är ett fantastiskt tillägg för en säkrare webbläsare, men den kräver att man initialt lägger några minuter på att konfigurera den.

Jag hittade denna flik "vitlista". Det finns många inlagda där. Inte har jag lagt in dem (alla)?. Kanske att de har hamnat automatiskt när man klickar på "tillåt allt på denna sida"? 99mac.se finns i vitlistan men ändå står det där nere en text "delvis tillåtna skript". Det finns många i listan som jag inte känner igen alls. T ex adtech.de har jag aldrig varit där. Jag kanske ska ta bort de sådana udda.

  • Medlem
  • 2015-11-01 14:31
Ursprungligen av calinou:

Jag hittade denna flik "vitlista". Det finns många inlagda där. Inte har jag lagt in dem (alla)?. Kanske att de har hamnat automatiskt när man klickar på "tillåt allt på denna sida"? 99mac.se finns i vitlistan men ändå står det där nere en text "delvis tillåtna skript". Det finns många i listan som jag inte känner igen alls. T ex adtech.de har jag aldrig varit där. Jag kanske ska ta bort de sådana udda.

NoScript har en lista med domäner som den litar på som default. Jag brukar ta bort dem, jag föredrar att själv lägga till de som jag vill ska köras.

Många siter hämtar även script från andra domäner. 99Mac hämtar t. ex. script från ajax.googleapis.com som drivs av Google och som många litar på. 99Mac hämtar också script från adtech.de, det är därför den domänen dyker upp när du besöker 99Mac och används av reklamen så är man OK med att reklamen inte nödvändigtvis visas korrekt så kan man skippa att tillåta från adtech.de och bara tillåta 99mac.se och ajax.googleapis.com.

I NoScript-inställningarna under Notifications kan du stänga av att den visar bannern längst ner i fönstret.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-01 14:34

No-script är bra, men tröttsamt att surfa med. Dessutom har den sönder så många sidor. Har bytt till uBlock origin istället, mycket smidigare.

No-script skyddar inte mot virus.

Senast redigerat 2015-11-01 15:00
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-01 14:59
Ursprungligen av calinou:

Jag fick tips från en infosida om virus att använda No-script plugginen för att gardera sig mot virus via webbbrowser.

Jag har installerat den på min Firefox men är osäker om hur man ska ställa in i ”alternativ flikarna” / vad man ska bocka för eller inte.?

Som det är nu är det väldigt störande pga det kommer/på alla webbsidor (även här på 99mac ) ett gult meddelande där nere som meddelar vilka skript är tillåtna eller inte och då måste jag klicka på knappen alternativ ”tillåt på denna sida”.
Kanske lika bra att avinstallera denna ”no-script” ifall den ska hålla vakt på varenda minsta avvikande skript?

Har du behov av detta? Bara för att det finns tips på en sida betyder inte det att det är bra för alla
Om jag skulle följa alla tips jag läser skulle mina datorer vara helt nersölade...

Ursprungligen av reboot81:

No-script är bra, men tröttsamt att surfa med. Dessutom har den sönder så många sidor. Har bytt till uBlock origin istället, mycket smidigare.

No-script skyddar inte mot virus.

Vad är skillnaden? För mig räcker det väl att man varnas om sidorna som inte är pålitliga.

Ursprungligen av kenjon:

Har du behov av detta? Bara för att det finns tips på en sida betyder inte det att det är bra för alla
Om jag skulle följa alla tips jag läser skulle mina datorer vara helt nersölade...

Det är ett argument som jag inte hade tänkt på - och väsentligt att ta hänsyn till!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-01 15:46

Både NoScript (NS) och uBlock origin (UB) säger väl att 97% av alla sidor är icke-pålitliga? (Där icke-pålitlig = kör kod från tredje part). Själv nöjer jag mig inte med notiser, jag vill att en del av dessa anrop till tredje part skall blockas. Med NS krävs det interaktion på varenda ny sida man besöker medans UB behöver ett par klick i månaden.

Kanske har jag konfat det fel, men NS tar för mycket tid iaf.

Kan rekommendera uBlock Origin (ersätter AdBlock), precis som reboot81. Kör det gärna tillsammans med Privacy Badger.

Ursprungligen av reboot81:

Både NoScript (NS) och uBlock origin (UB) säger väl att 97% av alla sidor är icke-pålitliga? (Där icke-pålitlig = kör kod från tredje part). Själv nöjer jag mig inte med notiser, jag vill att en del av dessa anrop till tredje part skall blockas. Med NS krävs det interaktion på varenda ny sida man besöker medans UB behöver ett par klick i månaden.

Kanske har jag konfat det fel, men NS tar för mycket tid iaf.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Kan rekommendera uBlock Origin (ersätter AdBlock), precis som reboot81. Kör det gärna tillsammans med Privacy Badger.

Kanske har jag konfat det fel, men NS tar för mycket tid iaf.[/quote]

Nu har jag tagit bort NS och provar i stället med UB origin som ni tipsar. Jag vet inte riktigt vad jag ska bocka för eller inte i inställningar. Vad menas med "Tänk på att genom att aktivera vissa av dessa extra filterlistor finns det större risk att webbplatser går sönder"?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-01 20:12

Om ett script krävs för att webbsidan ska visas OK, så kan ju ett tillägg som blockerar scriptet göra att sidan ser "trasig" ut.

Tack er alla för hjälpen! Det fungerar bra hittills med UB Origin. Inte har jag märkt att det slöar än så länge.

1
Bevaka tråden