Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Täckningen ojämn i vissa rum

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mitt bredband kommer via netgear 3700 som är i bryggläge mot Time Capsule som är kopplad via en Ethernet-kontakt.
Täckningen är väldigt bra i det rummet jag har TM men ganska dålig i de andra rum. Vad kan man göra åt det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-30 10:13

Flytta på TM, sätta in slavsändare (t ex Apple AirPort Express), använda kabel (riva ner väggarna är väl inte aktuellt?).

Ursprungligen av kenjon:

Flytta på TM, sätta in slavsändare (t ex Apple AirPort Express), använda kabel (riva ner väggarna är väl inte aktuellt?).

Det är alltså ett komplement denna Apple AirPort Express? som man kan med sig i rummen där täckningen är sämre? utan sladd?

Ursprungligen av calinou:

Det är alltså ett komplement denna Apple AirPort Express? som man kan med sig i rummen där täckningen är sämre? utan sladd?

Det går att göra utan sladd, men det är bättre om du kör med sladd. Tänk på att om den har dålig täckning så får då även dåligt nät av den ("skit in, skit ut")..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-30 11:14
Ursprungligen av calinou:

Det är alltså ett komplement denna Apple AirPort Express? som man kan med sig i rummen där täckningen är sämre? utan sladd?

Du har den permanet på ett ställe där du vill ha bättre täckning. Bör absolut anslutas med kabel. Har du stora ytor kanske du behöver mer än en, alla bör kopplas till Extreme med kabel.
Mitt hus är på 104 kvm, bara gipsväggar, klarar mej utan något extra.

Ursprungligen av kenjon:

Du har den permanet på ett ställe där du vill ha bättre täckning. Bör absolut anslutas med kabel. Har du stora ytor kanske du behöver mer än en, alla bör kopplas till Extreme med kabel.
Mitt hus är på 104 kvm, bara gipsväggar, klarar mej utan något extra.

Ska man alltså koppla ihop denna mot Time Capsulen:s uttagen (med dubbla pilar på baksidan). ?
Jag har den Airport Time Capsule. Man kanske inte hade behövt komplettera ifall man hade i stället haft den nya Airport Extreme ? Men då kan man inte ta backup med den?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-30 11:39

Precis.
Nej, TimeCapsule och Extreme är samma sak, med den skillnaden att TC har en inbyggd hårddisk.
Däremot finns det olika generationer av dem, där den senaste (ser ut som ett torn) har bättre antenner (den är fysiskt betydligt större i höjdled, men mindre bottenplatta).

Ursprungligen av kenjon:

Precis.
Nej, TimeCapsule och Extreme är samma sak, med den skillnaden att TC har en inbyggd hårddisk.
Däremot finns det olika generationer av dem, där den senaste (ser ut som ett torn) har bättre antenner (den är fysiskt betydligt större i höjdled, men mindre bottenplatta).

Tack för hjälpen och att du förklarar så bra!
Så här ser det ut:
I det rummet jag har mitt netgear varierar mätningen hela tiden...Varför den varierar vet jag inte.
Den är mellan 28 till 40 Mbits nedladning. Viket är ok så länge man inte tittar på film och sådant.
I den rummet som TC är så är täckningen för det mesta runt:
70,09 Mbit/s
Nedladdning
10,66 Mbit/s
Uppladdning
3 meter avstånd är det mellan rummen.
I den övre våningen är det hopplöst då får jag väl använda mobilens.
Det finns alltså möjlighet att komma runt problemet utan sladdar.
Så jag får väl vara nöjd.

Här har du lite info om hur man förlänger nätverket:
https://support.apple.com/sv-se/HT204617

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-30 12:37

Jag bor i ett suterränghus med ytterväggar, golv och vissa bärande väggar av betong. Huset är på c:a 130 kvm.
Direkt på inkommande sitter en Airport Extreme (tornmodellen) sedan är det fyra st Airport Express som förlänger nätverket på båda våningarna. En av dem sitter på stereon för att strama musik. Betongväggar ställer till med problem när det gäller täckning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-30 12:41

@calinou Radio är inte så som kabel, det är inte stabilt utan varierar alltid, av olika orsaker. Dels så studsar radiovågor, de är utsatta för störningar, och dina ev grannar kan lasta både etern och fibern från masten mer eller mindre när du själv mäter/använder. Det är därför vi alltid rekommenderar att dra kabel.
Så ja, jag tycker du ska vara nöjd, och 28 Mbps ska vara fullt tillräckligt även för film.
Nu skriver du Netgear som du väl tidigare har angett som bryggad? Så vilken är det som sköter ditt trådlösa, TC eller Netgear?

Ursprungligen av kenjon:

@calinou Radio är inte så som kabel, det är inte stabilt utan varierar alltid, av olika orsaker. Dels så studsar radiovågor, de är utsatta för störningar, och dina ev grannar kan lasta både etern och fibern från masten mer eller mindre när du själv mäter/använder. Det är därför vi alltid rekommenderar att dra kabel.
Så ja, jag tycker du ska vara nöjd, och 28 Mbps ska vara fullt tillräckligt även för film.
Nu skriver du Netgear som du väl tidigare har angett som bryggad? Så vilken är det som sköter ditt trådlösa, TC eller Netgear?

Ja, man får inte det man betalar för men man får vara nöjd ändå med tanke på att det finns parametrar som avgör täckningen Jag är granne med en skola vilket gör inte saken till det bättre. Det är TC.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-30 13:00

Kopplar du in din dator med kabel direkt utan router/trådlöst så tror jag du får 100/10. Så du får vad du betalar för. Att du sedan har en billig (?) konsumentrouter/accesspunkt är ju inte din ISPs fel
Det finns dyra routrar som har bättre kapacitet, men de ligger nog inte inom ditt prisspann....

Ursprungligen av barbapappa_86:

Här har du lite info om hur man förlänger nätverket:
https://support.apple.com/sv-se/HT204617

Tack för länken. Jag hade inte hittat själv på apple.com. Jag brukar annars läsa på kjell.com /deras "hur funkar det" men det relateras inte till apple:s produkter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-30 13:14

Apples site är väldigt stor och inte lätt att hitta i. Och Googles sökfunktion tycker jag funkar bättre än den inbyggda hos Apple.

Ursprungligen av kenjon:

Kopplar du in din dator med kabel direkt utan router/trådlöst så tror jag du får 100/10. Så du får vad du betalar för. Att du sedan har en billig (?) konsumentrouter/accesspunkt är ju inte din ISPs fel
Det finns dyra routrar som har bättre kapacitet, men de ligger nog inte inom ditt prisspann....

Precis, det hade varit bättre att köpa rätt från början men den kommer i alla fall nya grejer hela tiden känns det som.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-30 13:30

Om du med "rätt" menar en AP som klarar högre hastigheter än konsumentprodukter, så blir det dyrt! Några yttre antenner till dem, med nya kablar över huset/lägenheten. Räkna med 10 000-20 000 kr...
Så jag tror du har rätt grejor.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-30 15:09

Upptäckte av en slump att vår nya Comhemroutern CH7486E byter kanal lite väl ofta. Att den var på "auto-kanal" visste jag, men inte att den kunde byta så ofta som var 10:e minut. Hoppas inte alla 20 grannätverk kör på auto...

F.ö. håller jag med kenjon, kabel är det enda man kan lita på och bör eftersträvas.

Tack alla så väldigt mycket för hjälpen! Jag kommer att ha som det är pga vill inte ha sladdar kors och tvärs.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-30 17:04

Kabelkanaler! Det finns väldigt fina "osynliga" sådana. Att dra kablar kors och tvärs är ju onödigt

Ursprungligen av kenjon:

@calinou Radio är inte så som kabel, det är inte stabilt utan varierar alltid, av olika orsaker. Dels så studsar radiovågor, de är utsatta för störningar, och dina ev grannar kan lasta både etern och fibern från masten mer eller mindre när du själv mäter/använder. Det är därför vi alltid rekommenderar att dra kabel.
Så ja, jag tycker du ska vara nöjd, och 28 Mbps ska vara fullt tillräckligt även för film.
Nu skriver du Netgear som du väl tidigare har angett som bryggad? Så vilken är det som sköter ditt trådlösa, TC eller Netgear?

Jag blev fundersam över din fråga om vilken som sköter mitt trådlösa. Tog för givet att eftersom Netgear är i bryggläge att det är TC som sköter det. Har det betydelse (vad gäller täckningskapacitet) om vilken som sköter? Hur kan man kontrollera sådant? Förresten, Jag har skrivit fel i de första inläggen. Det ska stå TC i stället för TM.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-01 14:47

När du söker efter trådlösa nätverk med din iPhone eller annan enhet, ser du vilka som finns inom täckningsområdet. Jag tror Netgear har sitt namn som default i sitt SSID (det namnet du ser när du söker). Slå av Netgear och se om du fortfarande kan ansluta till det, om du hittar något (grannar kan också ha Netgear...).
Annars skulle jag logga in till Netgear och se om WLAN (WiFi) är avstängt. Det brukar inte bli avstängt automatiskt genom bryggning.
Du får mer störningar/sämre prestanda om du har både Netgear och TC aktiva med WiFi (om de ligger på närliggande kanaler).

Ursprungligen av kenjon:

När du söker efter trådlösa nätverk med din iPhone eller annan enhet, ser du vilka som finns inom täckningsområdet. Jag tror Netgear har sitt namn som default i sitt SSID (det namnet du ser när du söker). Slå av Netgear och se om du fortfarande kan ansluta till det, om du hittar något (grannar kan också ha Netgear...).
Annars skulle jag logga in till Netgear och se om WLAN (WiFi) är avstängt. Det brukar inte bli avstängt automatiskt genom bryggning.
Du får mer störningar/sämre prestanda om du har både Netgear och TC aktiva med WiFi (om de ligger på närliggande kanaler).

Det står bara "airport Time Capsule" som alternativ på min mobil. På min dator är det TC på listan där uppe. Det är också angett på nätverksinställningar att min wifi är ansluten till TC. Förstår inte riktigt hur man ska logga in på Netgear. Har navigerat i flikarna och ingenstans står det Netgear.
Så det är väl som det ska ?.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-01 20:27

Hittar du inget annat trådlöst nätverk är det nog som det ska.
Logga in på Netgear gör du genom Safari/Chrome till den adressen som den har. Kan vara svårt när den är bryggad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-08 20:39

Ett tips för er som inte vill förfula interiören eller använda kabelkanaler är att dra nätverkskabeln på utsidan av huset Jag installerade fiber i somras och grubblade på hur jag bäst skulle få mina 3 AirPort Extremes att spela rätt och ge mig den härliga Gbit jag faktiskt betalar för, lösningen blev en elektriker som drog kabel på utsidan av kåken från Extreme #1 och borrade sig in på 3 punkter där ethernetuttag installerades och Extremer kopplades in. Billigare och högre WAF

Ursprungligen av FreddeB:

Ett tips för er som inte vill förfula interiören eller använda kabelkanaler är att dra nätverkskabeln på utsidan av huset Jag installerade fiber i somras och grubblade på hur jag bäst skulle få mina 3 AirPort Extremes att spela rätt och ge mig den härliga Gbit jag faktiskt betalar för, lösningen blev en elektriker som drog kabel på utsidan av kåken från Extreme #1 och borrade sig in på 3 punkter där ethernetuttag installerades och Extremer kopplades in. Billigare och högre WAF

Fiffig idé!

Ursprungligen av kenjon:

Hittar du inget annat trådlöst nätverk är det nog som det ska.
Logga in på Netgear gör du genom Safari/Chrome till den adressen som den har. Kan vara svårt när den är bryggad

Vilken adress menar du?. Jag tror att jag har loggat in mig där någon gång för att byta kanal men kommer inte ihåg adressen.

Annan fråga: Det är bara 2 portar (uttag på baksidan) på Netgear. De har minskat antal portar på de nya modellerna mot tidigare modell som hade 4 portar. Som jag förstår så är 1 port upptagen av min Times Capsule. Då har jag 1 port kvar att utnyttja?
Jag har en sådan kontakt/nätverksuttag i övre våningen. Kan man i så fall stoppa in en slavsändare eller något annat lämpligt som fångar Wifi:n i denna kontakt?

Ursprungligen av calinou:

Vilken adress menar du?. Jag tror att jag har loggat in mig där någon gång för att byta kanal men kommer inte ihåg adressen.

Annan fråga: Det är bara 2 portar (uttag på baksidan) på Netgear. De har minskat antal portar på de nya modellerna mot tidigare modell som hade 4 portar. Som jag förstår så är 1 port upptagen av min Times Capsule. Då har jag 1 port kvar att utnyttja?
Jag har en sådan kontakt/nätverksuttag i övre våningen. Kan man i så fall stoppa in en slavsändare eller något annat lämpligt som fångar Wifi:n i denna kontakt?

Kolla i manualen.

Fråga 2 får du utveckla.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kolla i manualen.

Fråga 2 får du utveckla.

Har förklarat det hela..... Vad vill du veta mer?

Ursprungligen av calinou:

Har förklarat det hela..... Vad vill du veta mer?

Tex:

Citat:

Jag har en sådan kontakt/nätverksuttag i övre våningen. Kan man i så fall stoppa in en slavsändare eller något annat lämpligt som fångar Wifi:n i denna kontakt?

Vad är en slavsändare? Vad är det som du vill åstadkomma?

Bevaka tråden