Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple tar emot beställningar av nya Apple TV

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av p_niklas:

Har hunnit prova min en liten stund nu.
Har stött på några saker som inte fungerar riktigt:

- Ge mig möjlighet att skriva in lösenord via min iPhone. Sitta och trycka på varje bokstav med fjärrkontrollen är inte effektivt!

- Har även provat att använda kontrollen för att styra min TV och förstärkare. Fungerar att höja volymen och att stänga av TV'n, men den vägrar slå på TV'n när den är avstängd. Någon som har en idé om vad som kan vara problemet? Har en äldre Samsung TV, och Anynet+ (HDMI CEC) är påslaget

Jag tror det kan bero på att fjärren styr tv-ljudet via ir och inte via hdmi.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Jag tror det kan bero på att fjärren styr tv-ljudet via ir och inte via hdmi.

http://www.imore.com/how-new-apple-tv-turns-y...

Jag vet, men när jag gick in under inställningarna så stod min på ir för att styra tv-ljudet. Och det funkar.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Jag vet, men när jag gick in under inställningarna så stod min på ir för att styra tv-ljudet. Och det funkar.

Hur gick det till? Gissade den vilken TV eller stärkande du hade? Jag trodde HDMI var standard och man fick lära den IR om det inte funkar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-30 15:45
Ursprungligen av p_niklas:

Har hunnit prova min en liten stund nu.
Har stött på några saker som inte fungerar riktigt:

- Ge mig möjlighet att skriva in lösenord via min iPhone. Sitta och trycka på varje bokstav med fjärrkontrollen är inte effektivt!

- Har även provat att använda kontrollen för att styra min TV och förstärkare. Fungerar att höja volymen och att stänga av TV'n, men den vägrar slå på TV'n när den är avstängd. Någon som har en idé om vad som kan vara problemet? Har en äldre Samsung TV, och Anynet+ (HDMI CEC) är påslaget

Kanske du hittar något matnyttigt här?

https://support.apple.com/sv-se/HT205225

Ursprungligen av Stefan Wallström:

Hur gick det till? Gissade den vilken TV eller stärkande du hade? Jag trodde HDMI var standard och man fick lära den IR om det inte funkar.

Ingen aning, kanske blir default om man inte har rätt hdmi? Skulle vara appleaktigt om det var så.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-30 16:26
Ursprungligen av rk:

Kanske du hittar något matnyttigt här?

https://support.apple.com/sv-se/HT205225

Fotnoten som förklarar det vi stött och blött!

1. Apple TV (4th generation) ships with the same remote everywhere. In countries and regions that support Siri, the remote is called Siri Remote. Elsewhere, it’s called Apple TV Remote. Siri works on either remote as long as you’re in a country or region that supports Siri.

Kunde de berättat lång tidigare.

Netflix-appen känns lite buggig.
Får felmeddelande efter 1 minuts tittande

Framförallt var Netflix-appen oerhört mycket mer svårnavigerad nu än innan. Halva bilden tas upp av förhandsgranskningen...

Kan någon tala om för mig hur Plex appen (vet ej om officiella finns redan eller bara den där simpleplex) fungerar? Varför jag frågar är att jag läste en artikel någonstans att den kommer fungera på ungefär samma sätt som iOS appen. OM det är så ska jag inte ha någon ATV4 överhuvudtaget då iOS appen inte kör direct stream utan kräver att servern kodar om (iaf om man har en text, srt, till). Just nu har jag en fin liten Raspberry PI2 med RasPlex och denna klarar direct stream, dvs. den belastar inte servern med någon transcode. Då jag har 4 enheter i huset skulle servern inte klara 4 samtidiga transcodes... någon som kan svara!?

EDIT:

Kan svara på min egen fråga, taget från Plex forum:

Fråga: Question about the AppleTV app: Will it be able to Direct Stream subtitles (either included in the MKV or as a correctly named .srt)?

Svar: Not at launch. But definitely something we're looking at.

För jävla dåligt, blir ingen ATV4 för min del. Servern orkar inte med 3-4 st. samtidiga 1080p transcodes... Raspberry är bästa alternativet just nu. När någon släpper en app som klarar detta kanske man köper... besviken nu faktiskt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-30 17:47

Du får väl skaffa en server som klarar det du behöver

Ursprungligen av kenjon:

Du får väl skaffa en server som klarar det du behöver

Har en liten Intel NUC med i3, 8GB ram och SSD disk. Kör Ubuntu server på den. Tycker kraften ska räcka till. Men när jag kör något med en srt text på iOS appen så klarar den inte att transcoda.. i övrigt har jag 2 st. Raspberry och 2 st. ATV3 med PlexConnect som båda klarar direct stream med srt filer.. tycker ändå det är dåligt att ATV4 kräver transcode...

Däremot såg jag ditt inlägg om Submarine.. köpte det nu.. var ju väldigt smidigt. tack för tipset!!

Använder uteslutet Apple TV för TV4 och AirPlay. Plex och alla annan skit har jag ingen större förhoppning på detsamma gäller Netflix som jag hellre kör på min Samsung med 4k, det får man ju inte med Apple TV.
När det gäller media streaming är det Dune 3D som gäller med YaDis finns även en Plex variant som skin. Mina filmer ligger på 30gb+ och DTS-HD, Atmos spår samt ett 100 tals 3D filmer .iso.
Då jag redan från början visste att Apple TV aldrig skulle kunna ersätta Dune, blev jag inte besviken för den fyller de behov jag har. Även Apple TV3 gör ju det, men alltid kul att förnya sig

Ursprungligen av ilPadrino:

Samma svtplay och TV4 play som till Apple tv 3? eller är där nån skillnad? Ser fram emot att SVT play börjar streama sina kanaler direkt på Apple tv.

Svarar mig själv. Samma som tidigare...
Fick min några timmar efter detta inlägg. Snabbt jobbat av dhl

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-30 22:18
Ursprungligen av p_niklas:

- Ge mig möjlighet att skriva in lösenord via min iPhone. Sitta och trycka på varje bokstav med fjärrkontrollen är inte effektivt!

Just den biten måste fixas. Det håller inte att ligga kvar vid den gamla inmatningsmetoden.

Gör om, gör rätt.

Bevaka tråden