Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backupproblem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker kopiera en TimeMachine-backupp-mapp från en extern hårddisk WD 4TB, till en tom extern disk, LaCie 4TB via en iMac OS Yosemite. Mappens innehåller ett iMovie-Libray med vidhängande filer (1,5 TB).

Efter att ha kopierat över ca 22 GB kommer meddelandet ”Åtgärden kan inte slutföras eftersom objektet ”clip-135-02-05 05;27;15.dv används”. (Vilket det inte gör, vad jag vet)

Försöker jag fortsätta och lägga över andra filer kommer "Åtgärden kan inte fullföljas eftersom ett oväntat fel inträffade (felkod −50)".
eller att "objektet används".

Någon som vet hur jag ska göra. Jag vill helt enkelt åt iMovie-filmerna med bibliotek, hårddisken de låg på har lagt av.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-28 20:54

Error 50

Men om backup:en strular, kan du inte använda originalet? Eller har backup:en "blivit" den enda kopian?

"hårddisken … lagt av" ?

Prova att klona med Superduper eller CCC.

Ursprungligen av reboot81:

Error 50

Men om backup:en strular, kan du inte använda originalet? Eller har backup:en "blivit" den enda kopian?

"hårddisken … lagt av" ?

Prova att klona med Superduper eller CCC.

Ja tyvärr har backupen blivit den enda kopian eftersom originalet låg på en extern hårddisk som kraschat.
Superduper och CCC är nytt för mig. Är inte så hemma på det här som du kanske förstår. Kan man plocka en specifik mapp från backupen och kopiera eller klona den till en annan extern hårddisk, (min iMac:s hårddisk räcker inte till) med dessa?

Vad jag inte förstår är att det inte går att helt enkelt dra/kopiera en mapp från backupen över till en annan extern hårddisk. Det börjar ju ticka över så fint men som sagt efter ett tag tar det stopp.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-29 09:15

Har du bara din data på ett ställe så står du utan backup. Är datan viktig så skulle jag börja med att skapa en backup på din TM disk. SuperDuper är gratis och kan skapa en exakt kopia på din TM disk till en annan.

Provade du tipsen i länken? Börja med stycke 4, sen 3, och efter att du skapar en backup 1:a styckets förslag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-29 10:15

Att kopiera filer direkt från TimeMachine-backupen fungerar dåligt. Man återställer filen genom att navigera sig fram till den i TimeMachine-gränssnittet. Problemet när det är säkerhetskopian av en extern HD som kraschat (inte finns ansluten) är att den inte syns när du står på "nu" i TimeMachine-grånssnittet, utan du måste gå tillbaka i tidslinjen till när HD:n senast var ansluten. Sedan högerklicka på filen du vill återställa och välja plats att spara den återställda filen.
Läs här: http://pondini.org/TM/E3.html

Ursprungligen av reboot81:

Har du bara din data på ett ställe så står du utan backup. Är datan viktig så skulle jag börja med att skapa en backup på din TM disk. SuperDuper är gratis och kan skapa en exakt kopia på din TM disk till en annan.

Provade du tipsen i länken? Börja med stycke 4, sen 3, och efter att du skapar en backup 1:a styckets förslag.

Verkade för komplicerat för mig, det enda jag vill är att återfå ett iMovie-bibliotek från backupen. Men tack i alla fall.

Ursprungligen av IngoX:

Att kopiera filer direkt från TimeMachine-backupen fungerar dåligt. Man återställer filen genom att navigera sig fram till den i TimeMachine-gränssnittet. Problemet när det är säkerhetskopian av en extern HD som kraschat (inte finns ansluten) är att den inte syns när du står på "nu" i TimeMachine-grånssnittet, utan du måste gå tillbaka i tidslinjen till när HD:n senast var ansluten. Sedan högerklicka på filen du vill återställa och välja plats att spara den återställda filen.
Läs här: http://pondini.org/TM/E3.html

Gick in i TimeMachine och följde ditt råd till punkt och pricka, istället för att bara dra mappen med iMovie-biblioteket som jag vill åt, till min externa HD som jag gjort tidigare.

Ett par timmar eller så stod den och tankade över ett par hundra GB. men sedan var det samma visa som tidigare:

”Åtgärden kunde inte slutföras eftersom objektet ”clip-2011-19 19;48;56.mov”används”.

Denna är en av massor av liknande clip som det gått bra att kopiera men just denna påstås används.
Har testat flera gånger men det är inte samma clip var gång som ”används”, utan det varierar.

1
Bevaka tråden