Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad bör jag tänka på?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla.
Jag är helt ny här och vet inte mycket om iMacs.
Nu är det så att jag är rätt säker på att slänga ut min PC och byta ut den mot 21,5" 4K.
Men jag blir så osäker när jag ska byta OS. Vad är det jag bör tänka på? Vad kan jag göra på Windows som jag inte kan på OS X?
Jag burkar inte spela ngr specifika spel men barnen spelar t.ex Minecraft, Starstable och ibland på såna där spel man spelar i webbläsaren. Använder Chrome just nu. Tacksam för hjälp så jag kan komma till skott och köpa macen och få iordning hemma på bordet.
Ha det! /Fantomen

Ursprungligen av Fantomen81:

...blir så osäker när jag ska byta OS. Vad är det jag bör tänka på? Vad kan jag göra på Windows som jag inte kan på OS X?...

Oj, det var ingen liten fråga du kom med...

Här är ett par guider:
http://computers.tutsplus.com/tutorials/the-c...
http://www.makeuseof.com/tag/quick-guide-usin...

Här finns fler tips:
https://www.google.se/search?q=from+windows+t...

Apple har rätt bra guider och kom-igång-tips på sin hemsida också: http://www.apple.com/se/support/mac/

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:
Ursprungligen av Mattias A:

Apple har rätt bra guider och kom-igång-tips på sin hemsida också: http://www.apple.com/se/support/mac/

Tack så mycket. Ska ta mig en titt där!

Samtidigt vill jag fråga om ni vet om jag kan ta med mig min nuvarande SSD till OS X?
Att formatera den och sånt ska inte vara några problem men att ha en extra SSD-disk kan ju alltid vara bra att ha. Har hört att thunderbolt är bra men vet inte om jag kan använda det på min nuvarande SSD?
/Fantomen

Senast redigerat 2015-10-28 20:16
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-28 20:47

Kan ju vara bra att berätta vad det är för en SSD
Intern eller extern? Om extern, USB 2 eller 3?
Extern ska inte vara något problem, är det en intern behöver du en låda/externt chassi, antingen med USB3 eller Thunderbolt.

Ursprungligen av kenjon:

Kan ju vara bra att berätta vad det är för en SSD
Intern eller extern? Om extern, USB 2 eller 3?
Extern ska inte vara något problem, är det en intern behöver du en låda/externt chassi, antingen med USB3 eller Thunderbolt.

Det är en intern, heter Sandisk SSD Ultra Plus 128GB och kan man skaffa låda till den med Thunderbolt? Vet du var man kan köpa det?
Och det gör inget att jag har använt den till en Windows?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-28 21:59

Googla.
Inga problem att återanvända den.

En sak jag alltid glömde och gjorde det jobbigt i början är att alla menyer sitter uppe i högra hörnet generellt.
Inte som i Windows att dom är i varje fönster och måste söka upp dom.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-29 00:19

Vilket är vettigt, tycker jag (the OS X way). Det är ju bara ett fönster som har fokus, så de icke aktiva fönstren behöver ju ingen meny.
Smidigare när man växlar mellan appar, menyn ligger ändå alltid på samma ställe.

Ursprungligen av Fernlund24:

...alla menyer sitter uppe i högra hörnet generellt...

Nja, programmens menyer ligger väl snarare åt vänster än åt höger.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-29 08:54

TB ansluten hårddisklåda för din SSD kostar en del, men kan vara värt kostnaden om du tänker köra OS X ifrån den och din iMac saknar SSD/Fusion Drive.
Det mesta funkar på OS X, med ett fåtal undantag. Men du har ju hittat till 99mac så då är det bara att söka efter det du undrar efter, du är ju inte den första som tagit steget i rätt riktning. Välkommen!

Ursprungligen av kenjon:

Googla.
Inga problem att återanvända den.

Tack för tips, googlat lite lätt efter chassin till min SSD. Då jag vill ha Thunderbolt (TB?) så kostade det visst en hel del. Lika bra köpa ny disk kan jag tycka.

Ursprungligen av reboot81:

TB ansluten hårddisklåda för din SSD kostar en del, men kan vara värt kostnaden om du tänker köra OS X ifrån den och din iMac saknar SSD/Fusion Drive.
Det mesta funkar på OS X, med ett fåtal undantag. Men du har ju hittat till 99mac så då är det bara att söka efter det du undrar efter, du är ju inte den första som tagit steget i rätt riktning. Välkommen!

Ja, som jag skrev ovan så hat jag googlat lite och som du säger så kostar det.
Jag hade tänkt ha 512GB flash, men tänkte att eftersom jag redan har en SSD så kanske man kunde använda den oxå. Men att betala ett par tusen bara för ha ett chassi med Thunderbolt (TB?) så avvaktar jag nog och köper ny vid senare tillfälle om behovet finns.
Har sett på Apple store om AirPort Time Capsule men fattar inte riktigt vad den gör? Det är en extern hårddisk? Mekanisk? Och det är en router?
Och tack!

Ursprungligen av Fantomen81:

...AirPort Time Capsule men fattar inte riktigt vad den gör? Det är en extern hårddisk? Mekanisk? Och det är en router?

Ja, det är en router, med inbyggd NAS (Network Attached Storage, dvs en hårddisk som du ansluter till via nätverket).

Ja, hårddisken i den är mekanisk.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det är en router, med inbyggd NAS (Network Attached Storage, dvs en hårddisk som du ansluter till via nätverket).

Ja, hårddisken i den är mekanisk.

Men detta låter ju rätt bra ändå. Att det är trådlöst hårddisk. Men hur funkar det egentligen? Är det automatisk lagring?
Får jag välja vad och var det ska lagras? Så man kan hitta filerna.
Kopplas telefonerna oxå upp sig på den?

Ursprungligen av Fantomen81:

Men detta låter ju rätt bra ändå. Att det är trådlöst hårddisk. Men hur funkar det egentligen? Är det automatisk lagring?
Får jag välja vad och var det ska lagras? Så man kan hitta filerna.
Kopplas telefonerna oxå upp sig på den?

Det är en disk som du kan ansluta till. Lagra bilder/andra filer/etc.

Lättast för oss och för dig är om du beskriver ditt behov.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det är en disk som du kan ansluta till. Lagra bilder/andra filer/etc.

Lättast för oss och för dig är om du beskriver ditt behov.

Jag har inte så stort behov förutom en snygg, snabb tyst dator som inte tar nån plats. ?

Jag tror att 512GB räcker men blev nyfiken på den där AirPort då jag tycker min router där hemma strular ofta.
Jag tackar alla för den infon jag har fått.
Ha en go fredag på er!

Angående Time Capsule så har jag ett råd. Antingen använder du den som backupdisk med Time Machine som ligger i OS X, eller så använder du den som extern hårddisk och kör Time Machine mot någon annan disk. Inte både och.
Time Machine har strulat för mig när den inte får ha hela disken för sig själv. Vet inte om man kan partitionera disken i TC, vilket borde lösa problemet. Om det går.

1
Bevaka tråden