Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cinema Display i titan/aluminium?

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-08-18 09:43

Någon som vet när/om Apple har tänkt revidera sina TFT's med en G5-look?

Det har ju ryktas en del om det. Inga bevis har dock visats upp för att så skulle vara fallet. Men det är väll inte helt omöjligt om man säger så.
Den som lever får se.

I samma tjocklek som TiBook skärmen hohoo...

  • Medlem
  • 2003-08-18 10:47

Exakt. Hur najs vore inte det. Anar att det är att hoppas på för mycket, men man vet ju aldrig. Apple har ju överraskat ett par gånger nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 11:22

Jag måste dock erkänna att jag hellre ser att de behåller den nuvarande formen - jag tycker att den transparenta plasten och de blanka ytorna kompletterar den matta G5:an på ett bra sätt. En aluminiumskärm tillsammans med en aluminium-G5 skulle bli lite för mycket i mina ögon - lite för matt och för kantigt.

Å andra sidan, om några skulle kunna lyckas med att göra en snygg aluminiumlösning så är det väl just Apple.

...säger Henrik, som är omgiven av kantiga aluminiumprylar formgivna på 80-talet av Jacob Jensen.

  • Medlem
  • 2003-08-18 11:32

Också väldigt sant, men de kunde i alla fall mötas på mitten eller nåt. Kanske krympa framen runt TFT'n etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 11:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av andy
Också väldigt sant, men de kunde i alla fall mötas på mitten eller nåt. Kanske krympa framen runt TFT'n etc.

Mmm, den är onödigt stor.

Gärna en ny form - bara den inte blir för matt och kantig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 13:17

kanske nått sånt!

är nästan säker på att texten skall läsa: "worlds first cheesegrater with a built in screen"

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 17:37

Håller med tei, inge mer metall pliis. Känns som om det räcker nu, hoppas man kan slå av det i Panther också. Dessutom lär det vara ganska mycket dyrare att tillverka en ram i alu jämfört med plast, speciellt eftersom herr Ive säkert skulle göra den i _ett_enda_stycke_ också. Däremot får de som sagt gärna fräscha upp nuvarande stuk rejält.

Kör hellre på mina dubbla 19" skärmar från Samsung 191T i silverram och svart fot, bättre kontrast och bättre ljus än cinema till en summa av 15.000:- och då får jag 38" DVI på båda!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 15:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Kör hellre på mina dubbla 19" skärmar från Samsung 191T i silverram och svart fot, bättre kontrast och bättre ljus än cinema till en summa av 15.000:- och då får jag 38" DVI på båda!

Jag har tittat lite på samma skärm. Blev dock lite avskrämd då jag läste att den inte lämpar sig till t.ex. film och spel då responstiden inte är god nog. Se här.

Är detta överdrivet eller stämmer det? LG har en liknande 19'' skärm fast med aningen sämre kontrast, dock med snabbare responstid (16 ms). Det hänger lite mellan dem så att säga... om du kunde dela med dig av dina erfarenheter med 191T vore jag (och säkert många fler) tacksam!

  • Medlem
  • 2003-08-19 15:33

Bilden ovan av en tilltänkt AppleVision 24" påminner lite om Sony P232W. Inte så dum den heller minsann... Lägre pris hade ju dock inte skadat nån direkt...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 15:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
...och då får jag 38" DVI på båda!

Du får 32"

19+19=38 ?? och en 19" tft motsvarar crt 20" alltså kan man säga 40" skärm, sak samma. Jag har 100" i Stora Rummet och den kan användas också, men dubbla samsung är nog så bra att ha framför sig tycker jag.

Att spela spel skall jag inte säga att dem är bra till eftersom jag inte har gjort det, men till att köra musik och 32 livereglar som visas utan någon fördröjning tycker jag visar på bra uppdateringsfrekvens. Jag har kört Apple StudioDisplays 2*17" innan och de var avsevärt trögare i uppdatering t.e.x när man drog fönster från ena skärmen till den andra så hackade det jämnt även på den G4 jag kör nu.

Jag får heller inte ont i huvudet som man annars kan få 8h om dagen framför en skärm, och det är behagligt ljus och enkel att konfigurera.

Jag betalade 11.000:- för den första 2 månader senare gav jag 8.000:- Nu tror jag de går att få för 7.000:- kolla PriceRunner.. Så det är den skärm jag bäst kan rekommendera.

De kör dessa skärmar inom multimedia, kanterna är drygt bara 1-1,5cm breda så man kan köra dubbla skärmar bredvid varandra men ändå blir det som att jobba med 1 skärm.

Var lite inne på dubbla 171W skärmar med Widescreen eftersom man satt med en Powerbook Titan innan, men det rekomenderar jag inte om man skall köra 2 Nu är det ju verkligen Widescreen ändå.

Att köra CinemaDisplay bredvid varandra anledningen till att jag inte väljer det är att kanten är alldeles för bred och hade inte varit som en helhet, och som sagt betala flera 10.000 tals kronor för något som är sämre.

Jag tycker cinemadisplay är grymt snygg om man väljer 23" så klarar man sig på 1 skärm men den kostar ju lite också 22.000:- Och du får 2 19" Samsung för 14.000 idag = prisvärt.

Samsung 191T silver tycker jag är de snyggaste skärmarna på marknaden iallafall.

Har bara positivt att säga om dessa skärma att det känns som jag borde få betalt av Samsung för att jag gör reklam för dem, men jag kan bara säga ur min synpunkt och jag har ändå haft ett antal olika skärmar. Apple, Samsung, LaCie, Sony etc.

Jag tycker att en sån här skulle passa bra brevid G5:an.

Detta är design..

http://www.cadonline.com/reviews/hardware/0303workstation/samsung.htm

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Jag tycker att en sån här skulle passa bra brevid G5:an.

Baksidan är snyggar än fram ju;)

Eller den här.

Alla Eyegonomic har flera olika "fötter".

  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 17:53

Detta blir 38 "
Har varit mattelärare tidigare

Mer allvarligt motif;
Hur matchar metallfinishen på dina Samsung 191T Apples aluminium/titan?

Har du jämfört pixelresponstiden mellan 171T och 191T? Den rent subjektiva känslan alltså, inte databladen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av zink
Detta blir 38 "
Har varit mattelärare tidigare

Mer allvarligt motif;
Hur matchar metallfinishen på dina Samsung 191T Apples aluminium/titan?

Har du jämfört pixelresponstiden mellan 171T och 191T? Den rent subjektiva känslan alltså, inte databladen.

Det är ju 19" skärm eller ?? spelar väl ingen roll vad som är diagonalt, en bildskärm mäts i 15", 17", 19" osv mattelärare = varelser från en annan planet.

2 19" skärmar blir mer än vad en 23" Cinema iallfall.

Den matchar perfekt varför skulle den inte det? Tror du G5:an är polerad spegelblank eller vad? Skall man köpa andra skärma för man byter dator.. blir så trött på det här töntiga mesandet.. Vad har vissa datorer till visa dem för folk eller arbeta med dem? Titta vad snygg dator jag har.. Mmm snygg vad har du den till då Njaa titta på den ... lägg av.

171T vem har sagt att jag har testat en sån?

Om dem är dåliga köp Apple då!
Och Cinema Display matchar väl inte G5:an heller nu om det inte kommer en ny, då passar ju samsung bättre.

Och vad beträffar finishen på Apples Titan powerbook är det de sämsta finish jag varit med om, har inte för mig att min Titan ljuddämpare på min R1:a repas lika lätt som höljet till Power Book TI.. t.e.x

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 18:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Det är ju 19" skärm eller ?? spelar väl ingen roll vad som är diagonalt, en bildskärm mäts i 15", 17", 19" osv

...ja, de mäts i 15", 17", 19" osv diagonalt (som sagt). Därför har en 38-tummare fyra gånger så stor yta som en 19-tummare, och dubbla ytan jämfört med två 19-tummare. Det är en viss skillnad

Okey... men 2 19" skärmar.. om man säger 38" lite kul HAHA..
Skitsamma, att folk orkar. 2st 19" är mer än 1 19" iallfall är överens om det eller!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 19:45

tei, har du oxo varit mattelärare?
motif: att *du* orkar!
Mina tidigare inlägg var aldrig menade som påhopp. Ville bara lite blygsamt påpeka att ditt diagonalmått inte är speciellt bra sätt jämföra storlek.

Antal pixlar tycker jag själv är ett bra sätt att jämföra TFT-skärmar. 2 st skärmar med 1280x1024 blir ca 2.6 Mpixels. Rätt imponerade får jag säga (lite avundsjukt). Apples beryktade 30-tummare borde dock slå det. Om den alls kommer vill säga.
Macrumors, 30 mars

Tillbaka till ämnet, nya Appleskärmar med bättre justeringsmöjligheter vore välkommet. Att enkelt kunna vrida och justera i höjdled, som t ex på en Samsung 191T. Det vore viktigare än ett metallchassi för mig.

Säger bara att hellre sitta vi dubbla plattisar än en Cinema Display, sen borde jag inte skrivit 38" men jag tror folk fattar att man inte menar 4 skärmar diagonalt utan skojj 38" 2 * 19".

Vad som passar eller inte, spelar ju ingen roll försöker jag också att säga, en skärm med svarta kanter eller aluminium, hvudsaken att man är nöjd och det är ju inte kansterna eller burken man skall titta på i.f.s kul med design men innehållet är väl mer viktigt!

Kommer ihåg när jag köpte in första synth en Korg 01Wfd kostade typ 22.000:- för mig fantasipris när man gick i skolan men köpte en sådan efter mkt sparande, sen bytte jag in den mot en nyare som kom X3, och hade den 2-3 veckor tills jag ville ha tillbaka den gamla varför? Jo för den var snyggare, och vad tänkte dem på musikaffären då när jag tyckte utseendet var viktigare...

Tur att man inte är sådan nu, det är ju innehåll som räknas inte utsidan, men kan man få en utsida med bra innehåll WOW ett klipp, men hur ofta har ni köpt saker men tänkt den är snygg men inte 100% .. hur ofta byter man mobiltelefon? för att få nya funktioner eller för att få ny design, jag tror helt klart att design säljer men man får ju ändå ha i baktanke vad det är man köper.:cool:

  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 22:05

Tycker i allra högsta grad att design är viktigt, både på hårdvara samt mjukvara. OS X är ju snyggt, vilket gör det trevligt att jobba i... minns dagarna då man garvade åt Windows 3.11, även om Windows har tagit igen en del så ligger de fortfarande efter även på den fronten... för att inte tala om de förskräckligt fula brukarna de flesta pc-datorerna levereras i.

Jag är berädd att lägga ut någa extra slantar för att få en snygg förpackning, och G5 håller måttet. Vill ju dock att skärmen skall se bra ut tillsammans med burken.

LG L1910B gör sig väl även den bra till en G5'a, eller hur!
5 900 kr + moms för en bra 19'' är ju dessutom exemplariskt!

  • Medlem
  • 2003-08-19 22:21

16ms är inte de snabbaste skärmarna, faktum är att de med 25ms är de snabbaste i dag. De som är märkta 16 måste oftast ritas två gånger vilket ger en effektiv refresh på 32ms. Kolla Tom´s Hardwares jättetest för någon månad sedan.

/hpe

Citat:

Skrevs ursprungligen av Zoppora
Jag har tittat lite på samma skärm. Blev dock lite avskrämd då jag läste att den inte lämpar sig till t.ex. film och spel då responstiden inte är god nog. Se här.

Är detta överdrivet eller stämmer det? LG har en liknande 19'' skärm fast med aningen sämre kontrast, dock med snabbare responstid (16 ms). Det hänger lite mellan dem så att säga... om du kunde dela med dig av dina erfarenheter med 191T vore jag (och säkert många fler) tacksam!

Hur stora plattskärmar finns det?
Alltså med "vanlig" pixeltäthet.
Så en gång en jätte stor plattskärm i en macaffär i helsingborg.
Såg ut att vara drygt 70x50 eller nått sånt. Typ på högkant, alltså högsmal.
Kanske var det en synvilla, hade just plastat en båt med polyester...
:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-08-20 00:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av hpe
16ms är inte de snabbaste skärmarna, faktum är att de med 25ms är de snabbaste i dag. De som är märkta 16 måste oftast ritas två gånger vilket ger en effektiv refresh på 32ms. Kolla Tom´s Hardwares jättetest för någon månad sedan.

/hpe

De med 20 ms är väl snabbast enligt THG? Alltså Hyundai's nya paneler, inte de där 16 ms från AU Optronics. Eller tar Samsung titeln trots att de fortfarande anger 25 ms?

Bevaka tråden