Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: "Hej då, Facebook!"

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av reboot81:

Om lejondelen av dessa 18% var när du väl använde appen, hade du reagerat annorlunda @Ida Lindkvist?
Själv startar jag FB appen ett par gånger i veckan, skickar 10 meddelanden med Messenger, och dessa två svarar för 1% vardera. Min telefon har bakgrundsuppdatering påslaget för FB/Messenger men Platstjänster endast när appen används. In-app-ljud avstängda. Autoplay/HD är på.
Värt att kolla är oxå vilka appar som du tillåter (Inställningar -> Integritetsskydd -> Facebook) använda ditt FB-konto, långsökt men kanske relevant?

Som alltid med batteriförbrukning så är det uppskattningar och inte ett absolut mått, tiden är säkert exakt men vad säger den?

Ett möjligt skäl till att köra www.facebook.com istället för appen är möjligheten för annonsblockering, som inte fungerar i appen. Det borde göra gott för batteriet!

6+ iOS 9.0.2 FB 41.0

Jo, klart att det känns bättre att bränna batteriet aktivt än på bakgrundsaktivitet. Särskilt när bakgrundssaktiviteten som i fallet med Facebook är av tvivelaktigt värde för mig. Att Facebook håller koll på var jag är, eller håller appen uppdaterad fast jag bett den att inte göra det gör att den ryker.

Innan jag tog bort den hade jag bakgrundsuppdateringar av, platstjänster endast när den används och autoplay av, ljud minns jag inte. Men hade som sagt provat alla möjliga varianter innan jag landade i att försöka stänga av allt. Vi får se om jag får abstinens och laddar ned den igen, men än så länge saknar jag den inte.

Ursprungligen av martinator:

KONSUMTION... inte konsumption som är en anglicism...
ne.se

Tack för påpekandet, artikeln rättad. Använd gärna formuläret för att skicka in rättelser i framtiden. Länken dit hittar du strax under kommentarsrutan under artikeln.

Ursprungligen av zinned:

Som sagt, sätta värde på sina uppgifter och värna om dem.

Det finns ingen motsättning mellan att ha Facebook och att värna om sina uppgifter... Det finns inget tvång att fläcka ut sitt privatliv på fejan, även om det i just det fallet verkar föreligga ett missförstånd om att så är fallet... Själv lägger jag ut lite bilder på vardagliga motiv, typ solnedgång, hjullastare mm men inga bilder på barn, inga bilder på familjen, inga bilder på vänner osv.
Men man kan använda det enbart för att komma åt till exempel messenger.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-15 10:47

Nu rök min med.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-15 11:38

Kan det vara så att FB kör A/B tester med olika användare, jag har ju 1% medans andra har bra mycket högre. Eller kanske nån bugg?

Ursprungligen av reboot81:

Kan det vara så att FB kör A/B tester med olika användare, jag har ju 1% medans andra har bra mycket högre. Eller kanske nån bugg?

Säkerligen något som buggar, kan ju också vara kombo med andra appar som nyttjar FB. Tror jag. Kanske.
I vissa fall kanske helt enkelt en ominstallation av appen skulle göra susen. Min FB ligger ofta i topp 5 men jag använder den också en hel del. Faktiskt även för att marknadsföra mitt företag.

Ursprungligen av pmarriott:

Säkerligen något som buggar, kan ju också vara kombo med andra appar som nyttjar FB. Tror jag. Kanske.
I vissa fall kanske helt enkelt en ominstallation av appen skulle göra susen. Min FB ligger ofta i topp 5 men jag använder den också en hel del. Faktiskt även för att marknadsföra mitt företag.

Jag har testade att installera om appen men det gjorde ingen skillnad för förbrukningen dessvärre.

Tog bort både FB och Jurassic World nu på test tills helgen är över så får man se vad det ger för resultat. Vore ju trevligt om man har mer än 50% batteri kvar klockan 12:00 när den släpps ur laddaren 05:30.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Tack för påpekandet, artikeln rättad. Använd gärna formuläret för att skicka in rättelser i framtiden. Länken dit hittar du strax under kommentarsrutan under artikeln.

Det finns hopp om att du kan installera appen igen: http://www.macrumors.com/2015/10/15/facebook-...

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-16 04:16
Ursprungligen av reboot81:

Kan det vara så att FB kör A/B tester med olika användare, jag har ju 1% medans andra har bra mycket högre. Eller kanske nån bugg?

Beror väl på hur pass intresserade NSA/GCHQ är..!

Macpro: Facebook kringgår avstängd bakgrundshämtning i iOS

Med några bra länkar i artikeln:

Matt Galligan: Battery life, load times, and actually giving a shit about your customers

Federico Viticci: The Background Data and Battery Usage of Facebook’s iOS App

Själv håller jag mig till Twitter, men de verkar också syssla med datamining...

Messages ligger i topp hos mig, 25%.

Senast redigerat 2015-10-16 04:27

Vilken app?

Ursprungligen av Redaktionen:

Vår redaktör Ida Lindkvist har ledsnat på batteritjuven Facebook och tog till slut steget och raderade appen från sin telefon.

Läs hela artikeln här

Hej! Vilken app använde du för att kontollera dina appars förbrukning?
Vänliga hälsningar
Steffe

Ursprungligen av Teatersteffe:

Hej! Vilken app använde du för att kontollera dina appars förbrukning?
Vänliga hälsningar
Steffe

Finns i Inställningar / Batteri.

Ursprungligen av Teatersteffe:

Hej! Vilken app använde du för att kontollera dina appars förbrukning?
Vänliga hälsningar
Steffe

Inställningar > Batteri > Där står det hur mycket de olika apparna använt de senaste 24 timmarna eller veckan!

Ursprungligen av keptang:

Finns i Inställningar / Batteri.

Tack Keptang!

Är det någon som testat om nya uppdateringen av facebook appen gör någon skillnad för förbrukningen? För visst har de väl släppt en uppdateringen som skulle lösa det här problemet enligt dem själva?

Ursprungligen av xmattiasx:

Är det någon som testat om nya uppdateringen av facebook appen gör någon skillnad för förbrukningen? För visst har de väl släppt en uppdateringen som skulle lösa det här problemet enligt dem själva?

http://www.99mac.se/artikel/7831-facebook-upp...

Tack! hade missat den artikeln.

Ursprungligen av Redaktionen:

Vår redaktör Ida Lindkvist har ledsnat på batteritjuven Facebook och tog till slut steget och raderade appen från sin telefon.

Läs hela artikeln här

Tycks ha blivit lite bättre här. Eller också har jag bara blivit bättre på att använda luren till riktiga saker.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-04-24 05:31

Kör IOS 9.3.1 på en iPhone 6S+. Trots att jag stängt av bakgrundsuppdatering för Facebook-appen så visar Inställningar/Batteri ändå att appen använt 15 minuter i bakgrunden. Bugg eller skall det vara så? Hur som helst så åkte den ut igen för femtioelfte gången

Ursprungligen av onnyt:

Kör IOS 9.3.1 på en iPhone 6S+. Trots att jag stängt av bakgrundsuppdatering för Facebook-appen så visar Inställningar/Batteri ändå att appen använt 15 minuter i bakgrunden. Bugg eller skall det vara så? Hur som helst så åkte den ut igen för femtioelfte gången

Jag har varit fundersam eftersom jag upplever att jag har tappat batteritid. Är kanske läge att gå tillbaka till mer restriktiva Facebookinställningar igen.

Kör 9.3.2 betan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-24 10:06

Bevaka tråden