Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte radera mapp i papperskorgen

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en mapp i papperskorgen som jag inte kan radera (os x säger att filen används). Den mappen kommer ursprungligen från min externa usb-hårddisk som är NTFS-formaterad. Observera att jag har raderat FILER utan problem från den hårddisken.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-25 21:54

Startat om datorn?

Ja

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-25 21:58

Det brukar lösa problemet. Och inget program som autostarta som är kopplat till någon fil som ligger i mappen?
Använda Terminalen kanske funkar.

Ursprungligen av Rom Raptor:

Jag har en mapp i papperskorgen som jag inte kan radera (os x säger att filen används). Den mappen kommer ursprungligen från min externa usb-hårddisk som är NTFS-formaterad. Observera att jag har raderat FILER utan problem från den hårddisken.

Har du tillgång till den externa hårddisken? Koppla in den i så fall. Lägg tillbaka mappen på disken. Starta Terminal och skriv: "sudo rm -Rf"

Slå ett mellanslag efter Rf och dra mappen du vill radera till Terminal-fönstret så att sökvägen till mappen syns där. Tryck enter och ange lösenordet för ditt användarkonto. Nu bör mappen försvinna.

När jag drog tillbaka mappen från papperskorgen till den externa hårddisken så försvann den från papperskorgen, men när jag skriver in kommandona du nämner i Terminal så säger den att mappen inte är tom fast den verkar tom (har ställt in så att osynliga filer syns).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-27 05:27

Hämta och använd Trash It.

Ursprungligen av Rom Raptor:

Jag har en mapp i papperskorgen som jag inte kan radera (os x säger att filen används). Den mappen kommer ursprungligen från min externa usb-hårddisk som är NTFS-formaterad. Observera att jag har raderat FILER utan problem från den hårddisken.

Håller med IngoX, använd Trash it...funkar alltid

Trash It fungerade inte.

Detsamma gäller följande tips från deras sida:
Step 1. You have a file in the trash and it’s locked and Trash It! can’t delete it. Try creating a new folder, moving the new folder to the trash, and moving the offending files/folders into this new empty folder. Then run Trash It!

Step 2. If that doesn’t work, take the stuck item out of the trash. Then drag and drop it onto the Trash It! icon. Make sure it’s out of the trash first. You may need to put it into a new folder first before the System will let you take it out of the trash.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-27 13:13
Ursprungligen av Rom Raptor:

Jag har en mapp i papperskorgen som jag inte kan radera (os x säger att filen används). Den mappen kommer ursprungligen från min externa usb-hårddisk som är NTFS-formaterad. Observera att jag har raderat FILER utan problem från den hårddisken.

Om du råkar ha Cocktail installerat kan du testa att radera med det. Finns en 30-dagar demo har jag för mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-27 15:28
Ursprungligen av Rom Raptor:

Trash It fungerade inte.

• Har du testat Trash It på alla tre sätt? Antingen genom att dra mappen till programikonen, eller medan du har mappen i papperskorgen öppna programmet, pröva först "Fast" och sedan "Really stuck".

• Annars tänker jag att problemet kan bero på att det är en NTFS-formaterad hårddisk. Om du har tillgång till en Windows-dator, anslut disken till den och se om det går bättre att tömma papperskorgen där.

• Om du inte har tillgång till Windows så skulle jag försöka radera den externa hårddiskens papperskorgs-mapp (den kommer återskapas när OS X märker att den saknas). Det gör du med kommandot

sudo rm -rf /Volumes/NamnPåExternHD/.Trashes

Läs här, Problems with emptying the OS X Trash, scrolla ner till siffran 02. Håll tungan rätt i mun så du inte raderar hela din externa HD (eller din interna!!!)

Här är en annan gammal men användbar länk om man vill läsa om papperskorgen i OS X: http://www.thexlab.com/faqs/trash.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-27 16:13
Ursprungligen av Rom Raptor:

Jag har en mapp i papperskorgen som jag inte kan radera (os x säger att filen används). Den mappen kommer ursprungligen från min externa usb-hårddisk som är NTFS-formaterad. Observera att jag har raderat FILER utan problem från den hårddisken.

Men vänta nu, jag hade hjärnsläpp och det är något som inte stämmer! Om det är en NTFS-formaterad hd så kan OS X endast läsa från den och inte skriva eller radera - om man inte har installerat något tredjapartsprogram som fixar det. Har du installerat det? Annars borde du inte kunnat radera några filer på den hårddisken tidigare medan den var ansluten till din mac, men det skriver du att du gjort?

Däremot kan du ju dra en fil från en NTFS-disk till din interna HD som då kopieras över. Är det detta du menar och att det är denna kopia på din interna HD du har svårigheter att slänga?

Hur som helst, glöm mitt tips om att radera papperskorgs-katalogen på den externa som jag skrev om i den tredje punkten här ovan. Anslut NTFS-disken till en windows-dator och se om det löser sig.

Jag använder http://www.tuxera.com/products/tuxera-ntfs-fo...

Jag har ingen Windows dator hemma (hade tänkt att försöka låta bli att installera en Windows-partition), men jag kan givetvis gå förbi en vän/familjemedlem.

Annars har du detta om du håller på med mycket windows blask:

https://www.paragon-software.com/home/ntfs-ma...

Kan kanske lösa det problemet...kostar lite bara...

Tuxera NTFS är i princip samma sak.

Ursprungligen av Rom Raptor:

Tuxera NTFS är i princip samma sak.

ok...aldrig provat det...lycka till i varje fall...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-12-10 07:01

Ha ha wtf har hänt nu då? Körde kombouppdateringen 10.11.2 och nu kan jag inte tömma papperskorgen. Finns inget alternativ kvar i Finder-menyn och det går inte med kortkommando heller. Har reparerat skivbehörigheter utan framgång.

Edit: Löste problemet genom att slänga com.apple.finder.plist och starta om Finder.

Senast redigerat 2015-12-10 08:46
1
Bevaka tråden