Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router med bra täckning

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-19 13:43

Jag sitter fortfarande på ADSL hemma och därför blir det riktigt slött i de rum som har sämre täckning. Barnens rum ligger längst ifrån routern och där går det knappt att kolla Netflix på Apple TV (eller med iPad för den delen).
Lägenheten är inte stor - en 3:a på ca 80 kvm. Dock har vi en skorsten (öppen spis) i mitten som jag gissar stället till det (den är mittemellan routern och barnens rum).

Routern vi har idag är riktigt gammal, så jag gissar att det finns många bättre alternativ. Men vilken?
Jag har sökt lite och hittar bl.a den här: https://www.dustinhome.se/product/5010748092/...
Någon som har erfarenhet av den eller vill rekommendera någon annan?

Förhoppningsvis är det fiber på väg in i huset, men det är privatägt och snacket har gått länge utan att det hänt något så det kan dröja.. men kanske kan vara bra att ha med i tänket vid köp av ny router (att den rockar bra med fiber också).

Kring 1000 kr vore bra. Får gärna vara billigare

Dessa två är riktigt bra;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1942755
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Har den förstnämnda centralt placerad (i ett skåp) i min lägenhet som är på 94kvm och har inga problem alls med täckningen och hastigheten från routern.

Så långt ifrån routern jag kan komma med en iPhone 6S på 250/100-lina;

Jag har denna och kan maxa min lina 250/10 från Comhem. Bor i lägenhet på 68kvm och har routern ståendes i ena ändan av lägenheten och har full täckning överallt. Väggarna är av betong.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-23 16:24
Ursprungligen av nyllet83:

Jag har denna och kan maxa min lina 250/10 från Comhem. Bor i lägenhet på 68kvm och har routern ståendes i ena ändan av lägenheten och har full täckning överallt. Väggarna är av betong.

Kan du koppla en extern hårddisk till den och komma åt från datorn? Typ som en Nas?

Ursprungligen av Hallon:

Kan du koppla en extern hårddisk till den och komma åt från datorn? Typ som en Nas?

Det kan man på flesta Asus-routrar, och förmodligen andra tillverkares också.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-10-23 18:26

De här asus routrarna verkar trevliga. Kör ni dd wrt på dem?

Överväger att byta till dessa när fiber blir installerat. Är så där nöjd med airport extreme. Har förra generationen så behöver ändå byta till någon med AC stöd. Bor i hus på 114 kvadrat fördelat på två våningar. En airport i varje ände av bottenvåningen. Så där täckning uppe. Skulle de va overkill med tre av de kraftigaste asus? Två nere en uppe.

Ska börja med att göra lite experiment innan jag byter routrar så fort fiber är anslutet (har kabel in men skåpet på gatan har ingen huvudlinje än)

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-10-23 18:30
Ursprungligen av dfgh:

De här asus routrarna verkar trevliga. Kör ni dd wrt på dem?

Kör Asuswrt-Merlin på min, bra grejer.
http://asuswrt.lostrealm.ca/

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-24 17:12

Helt underbara är de.
Men kräver lite mer av användaren.

Nu kanske trådskaparen skulle kunna hantera det men för framtiden är det lika bra att påpeka att det är lite mer pill med Ubiquiti än en vanlig konsumentrouter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-25 01:15

Bara för det fick jag ett infall och köpte en RT-AC66U.

Funkar bra hittills, slängde på Merlin på den direkt efter köp.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-25 10:53
Ursprungligen av keptang:

Det kan man på flesta Asus-routrar, och förmodligen andra tillverkares också.

Men fungerar det bra? Jag har ett tag funderat på att köpa en Nas också - mest för att lätt kunna backa upp bilder trådlöst.
Vad är den största skillnaden på att köra nas vs att koppla en disk direkt till routern? Förutom att det går att köra raid på många nas. Överföringshastighet? Användarvänlighet? Andra funktioner som jag missar?

Ursprungligen av Hallon:

Men fungerar det bra? Jag har ett tag funderat på att köpa en Nas också - mest för att lätt kunna backa upp bilder trådlöst.
Vad är den största skillnaden på att köra nas vs att koppla en disk direkt till routern? Förutom att det går att köra raid på många nas. Överföringshastighet? Användarvänlighet? Andra funktioner som jag missar?

Aldrig använt funktionen då jag har en NAS från Synology med 8 diskar i.

Men det funkar säkert bra, kika lite på funktionerna http://event.asus.com/2012/nw/aicloud/index.h...
TimeMachine finns också, https://www.asus.com/support/knowledge-detail...

Har har du en demo för hur det ser ut i routern när den konfigureras, http://demoui.asus.com/Advanced_AiDisk_samba....

edit: I rent vetenskapligt syfte ska jag koppla in en hårddisk till min router och testa lite.

Senast redigerat 2015-10-25 11:37

Kopplade in en Seagate Expansion Desktop Drive V2 USB 3.0 4TB till USB 3-porten på routern.

Skriver till den i 22 MB/s (176Mbit/s), läser från den i 30MB/s (240Mbit/s).

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-26 11:56
Ursprungligen av keptang:

Kopplade in en Seagate Expansion Desktop Drive V2 USB 3.0 4TB till USB 3-porten på routern.

Skriver till den i 22 MB/s (176Mbit/s), läser från den i 30MB/s (240Mbit/s).

Tack för att du tog dig tid att testa!
Lite långsammare än t.ex. en Synology Diskstation ds215j som jag kikat på. Men det har väl iofs med hur snabb disk man har plus att Asus-routern väl bara har USB 2.0 - det borde ju vara en flaskhals.

Men tror att 22 respektive 30 MB/s räcker för mig när det gäller backup.
Räcker 30 MB/s för att streama en film från disken?

Ursprungligen av Hallon:

Tack för att du tog dig tid och testade!
Lite långsammare än t.ex. en Synology Diskstation ds215j som jag kikat på. Men det har väl iofs med hur snabb disk man har plus att Asus-routern väl bara har USB 2.0 - det borde ju vara en flaskhals.

Men tror att 22 respektive 20 MB/s räcker för mig när det gäller backup.
Räcker 30 MB/s för att streama en film från disken?

Asus-routern har USB3, men den har inte CPU osv som en dator/NAS har så den pallar nog inte mer helt enkelt.

Ja, lätt, det är alltså runt 240Mbit/s.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-26 13:15
Ursprungligen av keptang:

Asus-routern har USB3, men den har inte CPU osv som en dator/NAS har så den pallar nog inte mer helt enkelt.

Ja, lätt, det är alltså runt 240Mbit/s.

Aha, intressant. Jag kollade på RT-AC66U och den har bara USB 2.0 men RT-AC56U, som du har, har 3.0.
Jag tänkte 66 är ett högre tal än 56 - då är nog den med högst tal i modellnumret den bättre (den är ju dessutom dyrare).

Ska nog jämföra dom lite mer noggrant

Ursprungligen av Hallon:

Aha, intressant. Jag kollade på RT-AC66U och den har bara USB 2.0 men RT-AC56U, som du har, har 3.0.
Jag tänkte 66 är ett högre tal än 56 - då är nog den med högst tal i modellnumret den bättre (den är ju dessutom dyrare).

Ska nog jämföra dom lite mer noggrant

Det är inte USB2/USB3 som är flaskhalsen utan CPUn i routern.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-26 13:34
Ursprungligen av keptang:

Det är inte USB2/USB3 som är flaskhalsen utan CPUn i routern.

Ok, bra Men då ligger kanske RT-AC66U lite bättre till ändå
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1942755,...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-26 13:42

Just nu lutar det dock åt att i stället koppla en extern hårddisk till den här routern: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082
Jag kommer bara köra en backup då och då - när jag fotat nya bilder. Då känns ett dyrt Nas-upplägg som lite overkill.
Lite slöare, men tror det räcker för mina behov. Eller finns det någon annan härlig funktion med Nas som jag missar? Förutom RAID och hastighet.

Senast redigerat 2015-10-28 13:53
  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-26 14:12
Ursprungligen av Hallon:

Just nu lutar det dock åt att i stället koppla en extern hårddisk till den här routern: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Jag hade satsat några kronor ytterligare på RT-AC68U!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-26 15:03
Ursprungligen av jas:

Jag hade satsat några kronor ytterligare på RT-AC68U!

Ok. Vad är den största anledningen till det? Jag kan inte det här jättebra. Vilka värden är det som är viktiga för mina, ganska smala, behov? Vilket värde beskriver t.ex. hur stor/lång räckvidd man får?
Kollar man på Throughput WAN-LAN-värdet så är det dock lägre på AC68U.. men det spelar väl bara roll om man ansluter med kabel?
Kollar man på de två billigare så stödjer dom också fler "Standarder som följs": http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1942755,...
Tänker också att min dator kan bli en flaskhals? Kan min MBP15 från 2010 dra nytta av det RT-AC68U gör bättre än de två andra?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-26 16:09
Ursprungligen av Hallon:

Ok. Vad är den största anledningen till det? Jag kan inte det här jättebra. Vilka värden är det som är viktiga för mina, ganska smala, behov? Vilket värde beskriver t.ex. hur stor/lång räckvidd man får?
Kollar man på Throughput WAN-LAN-värdet så är det dock lägre på AC68U.. men det spelar väl bara roll om man ansluter med kabel?
Kollar man på de två billigare så stödjer dom också fler "Standarder som följs": http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1942755,...
Tänker också att min dator kan bli en flaskhals? Kan min MBP15 från 2010 dra nytta av det RT-AC68U gör bättre än de två andra?

RT-AC68U har USB3 och något högre total wifi-kapacitet.

Din nuvarande dator stödjer ej AC-Wifi så eg klarar du dig med någon billigare modell än dessa.

Läs ingående tester hos http://www.smallnetbuilder.com och likn sajter.

Jämför man priser hos de mer etablerade butikerna skiljer det inte mycket.

Hur ska du ansluta mot internet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-26 18:14
Ursprungligen av jas:

RT-AC68U har USB3 och något högre total wifi-kapacitet.

Det är väl egentligen bara USB3 samt aningen bättre CPU som skiljer dem åt? Jag ser ingen anledning till att köra på 68U istället för 66U.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-26 21:19
Ursprungligen av zinned:

Det är väl egentligen bara USB3 samt aningen bättre CPU som skiljer dem åt? Jag ser ingen anledning till att köra på 68U istället för 66U.

Om man går ner till 56U då? Den har USB 3. Men spelar det så stor roll om det är 2 eller 3? Wifi-hastigheten blir väl ändå flaskhalsen?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-26 21:27
Ursprungligen av jas:

RT-AC68U har USB3 och något högre total wifi-kapacitet.

Din nuvarande dator stödjer ej AC-Wifi så eg klarar du dig med någon billigare modell än dessa.

Läs ingående tester hos http://www.smallnetbuilder.com och likn sajter.

Jämför man priser hos de mer etablerade butikerna skiljer det inte mycket.

Hur ska du ansluta mot internet?

Jag har bara slött ADSL (24 Mbit) vilket därför blir riktigt slött om jag inte har full täckning i huset. Därför är täckning viktigt. Dock är fiber på väg, men verkar som det kan dra ut på tiden..

Datorn kommer väl också bytas ut på sikt. Förmodligen inom ett år. Dessutom har jag jobbdatorn också. En MBP13 Mid 2013. Men den verkar inte heller stödja AC? "802.11n3, kompatibel med IEEE 802.11a/b/g" står det i specen.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-26 22:05
Ursprungligen av Hallon:

Jag har bara slött ADSL (24 Mbit) vilket därför blir riktigt slött om jag inte har full täckning i huset. Därför är täckning viktigt. Dock är fiber på väg, men verkar som det kan dra ut på tiden..

Datorn kommer väl också bytas ut på sikt. Förmodligen inom ett år. Dessutom har jag jobbdatorn också. En MBP13 Mid 2013. Men den verkar inte heller stödja AC? "802.11n3, kompatibel med IEEE 802.11a/b/g" står det i specen.

Enheterna har ju lite olika design, 66 har portarna lite annorlunda än 68. 66 kan hängas på vägg, 68 har avstängningsknapp för Wifi.

Man kan ju köpa billigt som precis täcker nuvarande behov eller en nyare så man har lite att växa i. Med 24Mbps lär inte genomströmning mot WAN vara någon begränsande faktor.

CDON, Dustin mfl har ganska ofta kampanjer på Asus om man vill spara några hundra. Köpte själv nyligen RT-AC68U från Dustin för 1190 kr just för att jag enkelt vill kunna aktivera Wifi med extern knapp och den fått bra omdömen samt är en relativt ny modell.

Netgear, Linksys m fl har någorlunda likvärdiga produkter. Antigen får man läsa på (rejält) eller själv upptäcka efterhand hur bra det fungerar.

Har även en Linksys EA6500 och tycker den är lite knölig.

Vet inte vad mer jag kan råda än läsa recensioner och köpa den modell som passar dina önskemål och plånbok?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-26 22:12
Ursprungligen av Hallon:

Om man går ner till 56U då? Den har USB 3. Men spelar det så stor roll om det är 2 eller 3? Wifi-hastigheten blir väl ändå flaskhalsen?

Beror lite på hur många enheter du samtidigt ansluter och man kan även utnyttja WAN-tjänster där diskprestanda kan tänkas sätta gränser.

Du kanske vill köra LAN över kabel och då kan det vara trevligt med USB3.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-27 10:00
Ursprungligen av jas:

Enheterna har ju lite olika design, 66 har portarna lite annorlunda än 68. 66 kan hängas på vägg, 68 har avstängningsknapp för Wifi.

Man kan ju köpa billigt som precis täcker nuvarande behov eller en nyare så man har lite att växa i. Med 24Mbps lär inte genomströmning mot WAN vara någon begränsande faktor.

CDON, Dustin mfl har ganska ofta kampanjer på Asus om man vill spara några hundra. Köpte själv nyligen RT-AC68U från Dustin för 1190 kr just för att jag enkelt vill kunna aktivera Wifi med extern knapp och den fått bra omdömen samt är en relativt ny modell.

Netgear, Linksys m fl har någorlunda likvärdiga produkter. Antigen får man läsa på (rejält) eller själv upptäcka efterhand hur bra det fungerar.

Har även en Linksys EA6500 och tycker den är lite knölig.

Vet inte vad mer jag kan råda än läsa recensioner och köpa den modell som passar dina önskemål och plånbok?

Ja, jag får tänka igenom mina behov helt enkelt. Jag köper dock hellre en jag kan växa i än att snåla nu och behöva köpa ny senare.
Känns som alla de tre modeller jag kikat på har för och nackdelar. Jag gillar möjligheten att kunna hänga upp den på väggen. Uttaget där den måste sitta är i köket och där är det lite begränsat med utrymme att ställa en sådan här kluns.. men 66an är ju äldst av de tre modellerna och är också den som saknar usb 3.

Yeye, tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-27 15:15
Ursprungligen av Hallon:

Jag gillar möjligheten att kunna hänga upp den på väggen. Uttaget där den måste sitta är i köket och där är det lite begränsat med utrymme att ställa en sådan här kluns.

Inte värre än du får skruva upp en liten hylla om du väljer en bordsmodell!

Bevaka tråden