Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple riskerar böter för Wifi-assistans

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funktionen Wifi-assistans kan ge användare högre kostnader för mobildata, menar en grupptalan som nu har lämnats in mot Apple.

Läs hela artikeln här

Jag har lite svårt att förstå problemet. Vad är skillnaden mot att du tappar kontakten med ditt wifi och går över till mobilt data? Den gränsdragningen måste alltid ha existerat men nu är telefonen smidigare i sin övergång mellan de olika nätverken.

jag förstår att vi får ett annat beteende men principiellt så har denna övergång mellan wifi och mobilt alltid existerat - eller är problemet att strömmande data inte bryts utan man går över till mobilt data utan att tappa dataströmmen?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har lite svårt att förstå problemet. Vad är skillnaden mot att du tappar kontakten med ditt wifi och går över till mobilt data? Den gränsdragningen måste alltid ha existerat men nu är telefonen smidigare i sin övergång mellan de olika nätverken.

jag förstår att vi får ett annat beteende men principiellt så har denna övergång mellan wifi och mobilt alltid existerat - eller är problemet att strömmande data inte bryts utan man går över till mobilt data utan att tappa dataströmmen?

Skillnaden är väl att folk på snåla dataplaner tänker "Jag sätter mig på Starbucks och laddar ner ett par podcasts", kopplar upp på wifi, och aktivt trycker download och ändå får mobildata förbrukat.

Därmed inte sagt att jag tycker de är dumma i huvudet.

Eller så är de smarta och vet hur man spelar systemet i USA.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2015-10-26 11:14

Problemet ligger väl snarare i att man i utvecklingsländer (USA är ett utvecklingsland i detta fallet) har dåligt utbyggda nät, väldigt begränsad datamängd och dyra kostnader ifall dessa överskrids vilket leder till väldigt höga kostnader i samband med wifi-assistans.

Ursprungligen av Stefan Wallström:

Skillnaden är väl att folk på snåla dataplaner tänker "Jag sätter mig på Starbucks och laddar ner ett par podcasts", kopplar upp på wifi, och aktivt trycker download och ändå får mobildata förbrukat.

Därmed inte sagt att jag tycker de är dumma i huvudet.

Eller så är de smarta och vet hur man spelar systemet i USA.

Aha, jag tänkte inte på den varianten.

Så typiskt USA

Dessutom fungerar det inte

Många gånger har jag haft ett WiFi som inte ens kommer ut på Internet men inte ens då växlar det över till mobildata

Hade varit bättre om man stämt Apple för allt som inte fungerar

Ursprungligen av MalcomX:

Så typiskt USA

Dessutom fungerar det inte

Många gånger har jag haft ett WiFi som inte ens kommer ut på Internet men inte ens då växlar det över till mobildata

Hade varit bättre om man stämt Apple för allt som inte fungerar

Det är samma problem som jag har upplevt och trodde att Wifi-assist skulle fixa (vilket jag såg framemot)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-10-26 15:31
Ursprungligen av MalcomX:

Så typiskt USA

Dessutom fungerar det inte

Många gånger har jag haft ett WiFi som inte ens kommer ut på Internet men inte ens då växlar det över till mobildata

Hade varit bättre om man stämt Apple för allt som inte fungerar

Den mäter väl bara signalstyrka och upptäcker inte felkonfigurerad eller trasig nätverksutrustning?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-26 20:40
Ursprungligen av Stefan Wallström:

Skillnaden är väl att folk på snåla dataplaner tänker "Jag sätter mig på Starbucks och laddar ner ett par podcasts", kopplar upp på wifi, och aktivt trycker download och ändå får mobildata förbrukat.

Därmed inte sagt att jag tycker de är dumma i huvudet.

Eller så är de smarta och vet hur man spelar systemet i USA.

Måste faktiskt säga att jag råkade göra typ detta.

Skulle flyga inrikes och satte telefonen i flight mode och kopplade sedan upp mig på planets wifi (med assistans påkopplat) och började tvingad nedladdning av podcasts.
Brände 1,5gb mobildata

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-26 23:52

Det borde inte funka om man är i Flight mode, en bugg?

Ursprungligen av zappee:

Måste faktiskt säga att jag råkade göra typ detta.

Skulle flyga inrikes och satte telefonen i flight mode och kopplade sedan upp mig på planets wifi (med assistans påkopplat) och började tvingad nedladdning av podcasts.
Brände 1,5gb mobildata

Då vet vi att det fungerar i Flygplansläge. Dvs när det inte skall fungera

Ursprungligen av zappee:

Måste faktiskt säga att jag råkade göra typ detta.

Skulle flyga inrikes och satte telefonen i flight mode och kopplade sedan upp mig på planets wifi (med assistans påkopplat) och började tvingad nedladdning av podcasts.
Brände 1,5gb mobildata

Om vi nu bortser från det faktum att du hade aktiverat flightmode så blir jag nyfiken: innebär det att wifi-assist överrider inställningen under podcasts "Hämta endast via wi-fi"?

Den inställningen borde slå till om man startar en nerladdning och wifinätet tappas bort.

Eller är det så att tvingad nerladdning överrider den inställningen? Jag använder Overcast så det var länge sedan som jag körde Podcaster.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-27 22:01
Ursprungligen av kenjon:

Det borde inte funka om man är i Flight mode, en bugg?

Ja, en bugg låter rimligt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Om vi nu bortser från det faktum att du hade aktiverat flightmode så blir jag nyfiken: innebär det att wifi-assist överrider inställningen under podcasts "Hämta endast via wi-fi"?

Den inställningen borde slå till om man startar en nerladdning och wifinätet tappas bort.

Eller är det så att tvingad nerladdning överrider den inställningen? Jag använder Overcast så det var länge sedan som jag körde Podcaster.

Kanske. Podcast-appen trodde väl att den hade wifi och körde på.

1
Bevaka tråden