Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder - hur överföra från iMAC till iPad ???

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Frankrike
  • 2015-10-24 15:44

Hej på er,
Undrar om någon känner till knepet att överföra bilder från en iMAC (uppdaterat till El Capitan 10.11.1)
till iPad? Hörde att det skall gå med hjälp av lighting kabel på liknåder sätt som från iPad/iPhone till Mac:en .....
Men hur ???
Mecina

Hur menar du? Det är ju bara att öppna antigen iTunes eller Bilder-appen och föra över? Jag själv gör inte så längre utan har börjat använda Flickr och Dropbox för att via molnet titta på bilderna.

Ursprungligen av Mecina:

Hej på er,
Undrar om någon känner till knepet att överföra bilder från en iMAC (uppdaterat till El Capitan 10.11.1)
till iPad? Hörde att det skall gå med hjälp av lighting kabel på liknåder sätt som från iPad/iPhone till Mac:en .....
Men hur ???
Mecina

https://support.apple.com/sv-se/HT201313

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-10-24 18:47

Ett annat enkelt sätt att överföra bilderna till din iOS-enhet är att högerklicka på filerna och överföra dessa via AirDrop.

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2015-10-24 22:00
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Hur menar du? Det är ju bara att öppna antigen iTunes eller Bilder-appen och föra över? Jag själv gör inte så längre utan har börjat använda Flickr och Dropbox för att via molnet titta på bilderna.

Jag borde förklara bättre!
Jag saknar Wi-fi förbindelse med min iPad och därmed ingen internet förbindelse för min iPad. Har inte häller Flickr, Dropbox eller AirDrop.
Trodde att man kan bara använda kabelförbindelse (lighttingkabel från laddare) på samma sätt som man kan göra det i motsats riktning, dvs från iPad/iPhone till MAC:en.

Senast redigerat 2015-10-24 22:16
Ursprungligen av Mecina:

Jag borde förklara bättre!
Jag saknar Wi-fi förbindelse med min iPad och därmed ingen internet förbindelse för min iPad. Har inte häller Flickr, Dropbox eller AirDrop.
Trodde att man kan bara använda kabelförbindelse (lighttingkabel från laddare) på samma sätt som man kan göra det i motsats riktning, dvs från iPad/iPhone till MAC:en.

Ja, läs då min tidigare post om det är det sättet som du föredrar.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-10-25 09:29
Ursprungligen av joakimo:

Ett annat enkelt sätt att överföra bilderna till din iOS-enhet är att högerklicka på filerna och överföra dessa via AirDrop.

Men AirDrop är å andra sidan beroende på vilka enheter du skickar emellan. Förteckning finns i Finders Hjälp.

AirDrop kräver relativt nya maskiner...alltså även hårdvaran - av någon besynnerlig anledning - måste vara relativt ny. T.ex. en iMac mid 2010 kan inte AirDroppa till en iPhone. Det måste vara så att Apple lagt in någon hårdvarugrej - en säkerhetsgrej - som krävs för AirDrop - annars skulle nog lösningen vara en katastrof vad gäller säkerhet.
AirDrop är ju klockrent - sensationellt enkelt och effektivt - men ingen använder det...så det är de facto en flop. DropBox är mera versatilt och allmänt.

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2015-10-25 11:12

Bilder - hur överföra från iMAC till iPad ???

Har kollat Apples supportsida "Synkronisera bilder från din dator till din iOS-enhet med hjälp av i Tunes"
men mina bilder ligger inte i iTunes, de ligger i Bilder !
Och när jag läser vidare i "Om dina bilder finns i ett program" (på samma hjälpsida) står det i pkt2. Välj att synkronisera alla bilder eller ..... men åter till min fråga hur ??? jag får ju inte upp någon synkronisering ruta iTunes då mina bilder ligger ju inte där !?
På vilket sätt kan jag flytta de i så fall till iTunes?

Ursprungligen av Mecina:

Har kollat Apples supportsida "Synkronisera bilder från din dator till din iOS-enhet med hjälp av i Tunes" men mina bilder ligger inte i iTunes, de ligger i Bilder!...

Observera att det står med hjälp av iTunes. Det står inte från iTunes.
Bilder ligger aldrig i iTunes. iTunes är bara ett verktyg för att sköta synkningen.

På instruktionssidan som du har läst står följande:
"Om du synkroniserar från Bilder är endast ditt systembildbibliotek tillgängligt i iTunes."
Kanske är detta problemet. Kanske har du inte utsett ett systembildbibliotek. Klicka på länken som finns i den meningen i instruktionen, och läs mer om systembildbibliotek.

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2015-10-25 11:34

Tack Barbapappa och andra som tipsade. Äntligen har jag fått upp den eftersökta synkroniseringen och lyckades överföra både bilder och bildspel - nu kan jag sitta i soffan och leka med dem.
Vågar inte ställa nästa fråga hur synkronisera iPad med Sony TV?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-25 11:40
Ursprungligen av Mecina:

Tack Barbapappa och andra som tipsade. Äntligen har jag fått upp den eftersökta synkroniseringen och lyckades överföra både bilder och bildspel - nu kan jag sitta i soffan och leka med dem.
Vågar inte ställa nästa fråga hur synkronisera iPad med Sony TV?

Man kan inte synka iPad med en Sony TV.

Mitt tips är att du köper en AppleTV som du kan Airplay:a bilderna till. Kostar 700kr, men blocket borde svämma över av billiga Apple TV om ett par veckor.

Ursprungligen av Mecina:

...synkronisera iPad med Sony TV?

Vad menar du? Menar du att kunna strömma bilder och film från iPaden och visa det på TVn?

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2015-10-25 15:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du? Menar du att kunna strömma bilder och film från iPaden och visa det på TVn?

Ja, så menar jag. Det går ju bra att ansluta en digitalkamera till TV:en (SONY ca 5 år gammal) och visa bilder på TV skärmen - den har ju ett USB uttag och TV- menyn kommer upp en PC symbol .....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-25 15:52
Ursprungligen av Mecina:

Ja, så menar jag. Det går ju bra att ansluta en digitalkamera till TV:en (SONY ca 5 år gammal) och visa bilder på TV skärmen - den har ju ett USB uttag och TV- menyn kommer upp en PC symbol .....

Japp, finns även trådlöst från en del kameror idag. Men det kommer aldrig funka ned en i-enhet. Vänta nån vecka o köp en AppleTV för 3-400kr. Personligen är AppleTV mitt bästa teknikköp någonsin, har inte ens brytt mig om att koppla in antennsladden i TVn min.

Ursprungligen av reboot81:

Japp, finns även trådlöst från en del kameror idag. Men det kommer aldrig funka ned en i-enhet. Vänta nån vecka o köp en AppleTV för 3-400kr. Personligen är AppleTV mitt bästa teknikköp någonsin, har inte ens brytt mig om att koppla in antennsladden i TVn min.

Fast jag får intrycket av att wifi verkar vara ett problem, åtminstone enligt inlägg #5. Airplay kräver väl wifi så vitt jag vet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-25 18:20
Ursprungligen av HåkanE:

Fast jag får intrycket av att wifi verkar vara ett problem, åtminstone enligt inlägg #5. Airplay kräver väl wifi så vitt jag vet.

Men har inte alla wifi? ... då blir det svårt. HDMI sladd kanske?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-10-25 18:30

Jag brukar stoppa in bilderna på en USB-sticka och stoppa in den i min 80+-åriga svärfars TV, och det går bra, de kan se på sina bilder...de har visserligen WiFI men det är lättare för dem att själva handha endast TVn.

1
Bevaka tråden