Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud - problem - logga in - urloggad efter omstart

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Eftersom jag har mkt Audio Units-pluggar i datorn så väntade jag med att uppdatera till El Capitan, tills häromdagen då 10.11.1 släpptes med just en fix för AU-problemet. Men ända sen uppgraderingen så tjatar OSX vid varje start av datorn att det är problem med inloggningen till iCloud. Fyller i samma lösen som jag haft i alla år, men popup-fönstret kommer upp i alla fall så fort jag startat datorn. Men det frågar bara en gång sen rullar det på som vanligt. Ser heller inga konstigheter i icloudinställningarna.

Nån som vet nåt om detta? Har rullat på smärtfritt tidigare under alla år. Detta började efter uppgradering från Yosemite 10.10.5 (?) till El Capitain 10.11.1. Är det nån bugg? Nåt nytt med El Capitan som jag inte tänkt på?

Tacksam för både svar & hjälp!

Ursprungligen av KillwithSkill:

Hej!

Eftersom jag har mkt Audio Units-pluggar i datorn så väntade jag med att uppdatera till El Capitan, tills häromdagen då 10.11.1 släpptes med just en fix för AU-problemet. Men ända sen uppgraderingen så tjatar OSX vid varje start av datorn att det är problem med inloggningen till iCloud. Fyller i samma lösen som jag haft i alla år, men popup-fönstret kommer upp i alla fall så fort jag startat datorn. Men det frågar bara en gång sen rullar det på som vanligt. Ser heller inga konstigheter i icloudinställningarna.

Nån som vet nåt om detta? Har rullat på smärtfritt tidigare under alla år. Detta började efter uppgradering från Yosemite 10.10.5 (?) till El Capitain 10.11.1. Är det nån bugg? Nåt nytt med El Capitan som jag inte tänkt på?

Tacksam för både svar & hjälp!

Logga ut och logga sedan in igen.

Ursprungligen av pushloop:

Logga ut och logga sedan in igen.

Har gjort det och nu har datorn stått på sen dess och alldeles nyss så fick jag upp denna popup...
*Suck* :/

Hmm, har du gjort några ändringar av ditt Apple-ID nyligen?

Testa att logga in med det på http://appleid.apple.com och se om det fungerar där.

Jag har samma problem. Installerade om 10.11 från scratch, funkade bra några dagar men sen blev det samma fel igen. Det verkar vara relaterat till keychain. Jag får även felmeddelanden när den accessar på annat sätt, t.ex.ansluter till WLAN:

Keychain "System" cannot be found to store "Local-Wifi"

Eller inloggning på iclound:

Keychain "Login" cannot be found to store "[email protected]"

Jag tror precis jag löste mitt problem. Det var Junos Pulse, en VPN-klient jag använder, som inte verkar rensa upp efter sig i Keychain när man avinstallerar den. Gjode det manuellt, installerade om klienten, sen verkar saker vara som vanligt.

Ursprungligen av pushloop:

Hmm, har du gjort några ändringar av ditt Apple-ID nyligen?

Testa att logga in med det på http://appleid.apple.com och se om det fungerar där.

Jag slängde allt i HD/användare/user/bibliotek/Application Support/iCloud och startade om. Fick naturligtvis fylla i lösen igen då allt var borta. Sen verkade det vara okej. Men sen gick jag in på länken du länkade för att kolla, och där tjatade om att jag var tvungen att förnya lösenordet. Mitt lösen hade bara tio gemener sen länge tillbaka. Nu krävde det både gemener och versaler samt siffror.
Det KAN ju vara det som El Capitan kräver? Större säkerhetstänk?
Har nu uppdaterat rubbet med nytt lösen. Får se nu om det håller sig lugnt på den fronten annars vete fasen vad det kan vara för knas.
Tack för hjälpen

Nähäpp! Det funkar inte det heller. Får upp popup som gnäller. Har förnyat lösen till iCloud men ändå så gnäller det. Fattar inte. fyller i lösen i popupen och sen är det bra. Tills nästa gång jag startat upp datorn... VAD är det den inte klarar av att logga in till? Manuellt funkar ju men inte automatiskt... Suck... sånt här ruttnar man på...

EDIT: https://discussions.apple.com/community/iclou...

Verkar vara ett vanligt problem...

Ursprungligen av KillwithSkill:

Nähäpp! Det funkar inte det heller. Får upp popup som gnäller. Har förnyat lösen till iCloud men ändå så gnäller det. Fattar inte. fyller i lösen i popupen och sen är det bra. Tills nästa gång jag startat upp datorn... VAD är det den inte klarar av att logga in till? Manuellt funkar ju men inte automatiskt... Suck... sånt här ruttnar man på...

EDIT: https://discussions.apple.com/community/iclou...

Verkar vara ett vanligt problem...

Använder du iCloud Nyckelring? Om du har det så testa att nollställa (reset) den enligt instruktionerna på följande sida:

https://support.apple.com/en-us/HT203783

Ursprungligen av pushloop:

Använder du iCloud Nyckelring? Om du har det så testa att nollställa (reset) den enligt instruktionerna på följande sida:

https://support.apple.com/en-us/HT203783

Aha, smart TACK!

Det var visst aktiverat. Tog bort det då jag behåller alla koder i huvudet. Hade heller det inte aktiverat i iPhonen som tur var.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-27 15:53

Har du aktiverat tvåstegsverifiering? Av någon anledning (men detta är på Yosemite) har jag två gånger fått generera ett nytt app-specifikt lösenord för iMessage och Facetime för att komma vidare.
Använda appspecifika lösenord

Ursprungligen av KillwithSkill:

Aha, smart TACK!

Det var visst aktiverat. Tog bort det då jag behåller alla koder i huvudet. Hade heller det inte aktiverat i iPhonen som tur var.

Hjälpte det?
iCloud Nyckelring är i sig en grym funktion, men jag har varit med om att den legat bakom liknande problem som kunnat lösas just med en nollställning. Sedan har det fungerat bra igen efter att ha aktiverat den på de berörda enheterna på nytt.

Ursprungligen av pushloop:

Hjälpte det?
iCloud Nyckelring är i sig en grym funktion, men jag har varit med om att den legat bakom liknande problem som kunnat lösas just med en nollställning. Sedan har det fungerat bra igen efter att ha aktiverat den på de berörda enheterna på nytt.

Det märks först när jag startat om datorn om det kommer upp en inloggnings-popup. Återkommer senare när jag vet mer

Hej!
Det verkar ha hjälpt. Det var nog iCloud Nyckelring som ställde till det. Synd att den inte varnade om "rätt" fel...
I stället för att varna om: "Denna Mac kan inte ansluta till iCloud p.g.a. ett problem med blablabla [at] hotmail.com. Öppna iCloud-inställningarna för att åtgärda problemet" när problemet är nyckelringen och inte blablabla [at] hotmail.com

...och nu funkar heller inte iMessage... Roligt operativsystem det där El Capitalt Sämst ?
Googlade och folk har obrukbara macar pga keychain... det verkar inte ens att gå att resetta.
Popup tjatar hål i huvudet på folk... ??
Verkar vara major ultra-bugg!

Hoppas det dröjer minst 2-3 år innan Apple kastar ut skit-sofware till folk och sätter sig ner och tänker till både en & två gånger INNAN betastämpeln tas bort... Det här är ju fullkomligt obrukbart. En virussmittad Win 95 verkar stadigare.......

Förstår att det är svinirriterande. Men innan du gör något förhastat som riskerar att häva eventuell garanti, slå en signal till Apple Support och berätta att du har problem med ditt Apple-ID. Om det är några som sitter på en lösning så är det dem, speciellt om det som du skriver är flera som råkat ut för detta nyligen.

0771-199 519 nås de på.

Ursprungligen av pushloop:

Förstår att det är svinirriterande. Men innan du gör något förhastat som riskerar att häva eventuell garanti, slå en signal till Apple Support och berätta att du har problem med ditt Apple-ID. Om det är några som sitter på en lösning så är det dem, speciellt om det som du skriver är flera som råkat ut för detta nyligen.

0771-199 519 nås de på.

Usch.. nej det orkar jag inte. Får snabbare & bättre support här och det är jag evigt tacksam för. Sen kan man ju googla och jag har ju hittat många svar men kanske inte lösningar då det är nåt som kommer med 10.11.2 eller 10.11.3
Ringer jag deras support så börjar det med:
"-Okej... har du slagit på datorn?....Om du klickar där uppe vid äpplet uppe till vänster....!"?
Urk! Nej det orkar jag inte med. Det börjar alltid med att man "kan ingenting" enligt supporten och måste börja på ruta ett. [facepalm]

Jag har heller ingen garanti eller apple care kvar så det lär kosta multum att ringa supporten och dom tar väldigt gärna lång tid på sig.
Jag får gilla läget och stänga ner en del funktioner och vänta på buggfixar från äpplet tills vidare.
Men tack ändå

Ursprungligen av KillwithSkill:

Usch.. nej det orkar jag inte. Får snabbare & bättre support här och det är jag evigt tacksam för. Sen kan man ju googla och jag har ju hittat många svar men kanske inte lösningar då det är nåt som kommer med 10.11.2 eller 10.11.3
Ringer jag deras support så börjar det med:
"-Okej... har du slagit på datorn?....Om du klickar där uppe vid äpplet uppe till vänster....!"?
Urk! Nej det orkar jag inte med. Det börjar alltid med att man "kan ingenting" enligt supporten och måste börja på ruta ett. [facepalm]

Jag har heller ingen garanti eller apple care kvar så det lär kosta multum att ringa supporten och dom tar väldigt gärna lång tid på sig.
Jag får gilla läget och stänga ner en del funktioner och vänta på buggfixar från äpplet tills vidare.
Men tack ändå

Ok, men de enda som kan felsöka problem med Apple-ID:n ordentligt är av förklarliga skäl Apple Support, och support rörande Apple-ID:n är gratis.

Det låter spontant som om du aldrig varit i kontakt med dem, så mitt råd kvarstår: svälj stoltheten och ring dem. Speciellt eftersom det bevisligen fungerar för merparten av El Capitan-användarna där ute, undertecknad inkluderad, så det lär med andra ord gå att lösa.

1
Bevaka tråden