Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

spara lösenord?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

De senaste veckorna kommer det en ruta "spara lösenord" i Firefox adressfältet varje gång jag har loggat in mig på en sida (exempel är på blocket). Jag vet inte riktigt om jag ska välja att spara eftersom jag vet inte riktigt var de sparas. Tacksam att få lite råd om detta.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-23 09:48

De sparas i filerna key3.db & logins.json i din Firefoxprofil.

Är ditt beslut beroende av var lösenorden sparas?

Mer info hittar du här.
Firefox erbjuder lagring av lösenorden, men vad hjälper det när du även använder i-prylar? Inte mycket, då är det bättre med en lösning som täcker in alla plattformar, tex 1Password eller Lastpass.

Ursprungligen av reboot81:

De sparas i filerna key3.db & logins.json i din Firefoxprofil.

Är ditt beslut beroende av var lösenorden sparas?

Mer info hittar du här.
Firefox erbjuder lagring av lösenorden, men vad hjälper det när du även använder i-prylar? Inte mycket, då är det bättre med en lösning som täcker in alla plattformar, tex 1Password eller Lastpass.

Det står något företagsnamn överst i rutan så jag trodde att det var där det sparades. Jag visste inte att det var på Firefox, i synnerhet att jag inte ens är inloggad där. Då tror jag att det är bättre att titta på de andra alt. som du rekommenderar vilket jag har gjort men kan inte bestämma mig om vilket som är bäst. Tack för svaret och stor tack för tipset

Senast redigerat 2015-10-23 10:20
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-23 23:04

1Password. Dyrt om man ska ha till både dator och iOS, men värt det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-23 23:10
Ursprungligen av kenjon:

1Password. Dyrt om man ska ha till både dator och iOS, men värt det.

Per definition är det inte dyrt om man anser produkten vara värd summan. Dock kan det fortfarande anses vara mycket pengar

Ursprungligen av kenjon:

1Password. Dyrt om man ska ha till både dator och iOS, men värt det.

Jag ser inget pris på iTunes store. Det står "hämta".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-24 14:49

Hämta då!
Antingen har den en gratisversion och du kan betala i appen senare, eller så har du köpt det tidigare. Eller de kan ha en kampanj just nu. Jag tror på det förstnämnda.

Ursprungligen av kenjon:

Hämta då!
Antingen har den en gratisversion och du kan betala i appen senare, eller så har du köpt det tidigare. Eller de kan ha en kampanj just nu. Jag tror på det förstnämnda.

Gratis till iOS om jag minns rätt. TS tittar i iTunes store och det är väl inte till Mac OS X.

Kostar 50kr om man vill ha alla funktioner på iOS men betydligt mer på OS X.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-24 18:37

Inte gratis för OS X men väl på rea. Passa på!

Tack för hjälpen. Jag måste fundera lite pga det verkar vara svårt att installera. Jag måste först hitta en installationsguide helst på svenska.

Ursprungligen av calinou:

Tack för hjälpen. Jag måste fundera lite pga det verkar vara svårt att installera. Jag måste först hitta en installationsguide helst på svenska.

Inte alls svårt. Bara klicka på hämta och starta sen. Enkelt att konfigurera.

Ursprungligen av pmarriott:

Inte alls svårt. Bara klicka på hämta och starta sen. Enkelt att konfigurera.

Kanske att det är lätt för dig men efter att ha titta på en videofilm på youtube på engelska så känns det ganska invecklat för mig.

Har du tittat på instruktioner/video från tillverkaren istället för något på youtube?

Ursprungligen av hummel:

Har du tittat på instruktioner/video från tillverkaren istället för något på youtube?

Nu hittade jag på deras hemsida. Det är faktiskt inte så lätt anser jag men ska försöka. Det finns alltid möjlighet att fråga här ifall man får problem.

Lånar tråden lite.

Hur fungerar 1Password för en ny användare som sedan tidigare har användarnamn/lösenord sparat sen tidigare i tex google chrome? Erbjuder 1Password att spara dessa lösenord hos dem istället framöver eller hur går det till?

En fråga från en som är nöjd med gratisversionen av LastPass: Vad motiverar det högre priset för 1Password?

Ursprungligen av Kalle Svensson:

En fråga från en som är nöjd med gratisversionen av LastPass: Vad motiverar det högre priset för 1Password?

Google:
http://www.asecurelife.com/dashlane-vs-lastpa...

Jo, jag kan googla Var innan mitt förra inlägg inne på sidan du länkar till. Där rankas LastPass som #1 och 1Password som #8 (sist) i sidans stora test - därav min fråga om vad som motiverar priset för 1Password.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-25 01:22

När fasen e den listan skriven? Inget av "cons" gällande 1Password stämmer ju.

1Password är THE APP. Ingen diskussion. Den som köper den behöver aldrig vara orolig, varken för "konfigurationen" eller användandet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-25 01:45

Det där är inte ett test utan en snabb och kortfattad presentation. Och vad gäller 1Password som jag själv har använt i ett par år så känner jag inte igen någon av de nackdelar de nämner.
Kepass är den jag övergav för 1P och har inte ångrat mig en dag.
1P ger mig långa och slumpmässiga lösenord i stil med 4fXo9m+se8RL*$oR], synkar med alla enheter, säkerhetskopierar, funkar med TouchID, snabb support, kan spara annan info och filer krypterar, snabb sökfunktion etc. Funkar smidigt på iPhone.

Men bäst av allt, när jag kommer till en sida där jag vill logga in så trycker jag ⌘+§ och login+lösen skrivs i och loggas in. Har jag inte använt 1P på ett tag eller om det är första gången sedan jag startade datorn så frågar den efter mitt enda lösenord jag kan - det till 1P.

Tillkommer nya funktioner hela tiden, tex varnas man när en sida man har lösenord till har blivit hackad och man rekommenderas byta för just den sidan.

Lastpass och 1P är utan tvekan de två största aktörerna, och gissningsvis de bästa. Dashlane var för mig helt okänt tills idag...
Varför ska man använda sig av de största två? Jo, med så många användare har de ögonen på sig.

Enda nackdelen med 1P må väl vara priset. Men som jag hörde någon (David Sparks?) säga i veckan: "buy quality cry once"

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-25 01:51
Ursprungligen av Cancerman:

Lånar tråden lite.

Hur fungerar 1Password för en ny användare som sedan tidigare har användarnamn/lösenord sparat sen tidigare i tex google chrome? Erbjuder 1Password att spara dessa lösenord hos dem istället framöver eller hur går det till?

Man kan använda det här verktyget för att importera Chrome lösen till 1P. Sen lagras inga lösen hos 1P.
De lagras på dina enheter och synkas via Dropbox, iCloud eller via ditt wifi.

Ursprungligen av reboot81:

Man kan använda det här verktyget för att importera Chrome lösen till 1P. Sen lagras inga lösen hos 1P.
De lagras på dina enheter och synkas via Dropbox, iCloud eller via ditt wifi.

Tack för detta

Ursprungligen av Kalle Svensson:

Jo, jag kan googla Var innan mitt förra inlägg inne på sidan du länkar till. Där rankas LastPass som #1 och 1Password som #8 (sist) i sidans stora test - därav min fråga om vad som motiverar priset för 1Password.

Svaret är beroende på vem du frågar, men för mig (saxat från det jag länkade till):

Citat:

1Password sells their software by providing licenses that don’t expire. Licenses are available for Android, iOS, Windows and Mac. One license can be used for one platform and can be used by up to six family members living in the same household. A license from 1 Password is not based off the number of devices.

Senast redigerat 2015-10-25 17:55
1
Bevaka tråden