Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela en mapp med annan i iCloud

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-10-22 01:02

Har inte hittat någon lösning via Googlesökningar.

Finns det någon lösning för att dela en specifik mapp med en annan som har iCloud? Och att då allt som läggs i den mappen blir öppet för både mig och den andra jämt?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-22 07:49
Senast redigerat 2015-10-22 12:49
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-10-22 20:57

iCloud Drive verkar ha ytterligt få delningsfunktioner, tyvärr.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-10-22 22:09

Får väl bli Dropbox ifall det inte finns i iCloud -_-

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-23 00:03

Om du inte redan har Dropbox kan du klicka på min länk så får vi extra lagringsutrymme

iCloud drive är i det närmaste värdelös i jämförelsen med dropbox

Återigen så gör Apple något halvdant och man kan undra varför inte Apples pengar kan köpa kompetens. Inte ens det lilla jag kan verkar de förstå att köpa.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-23 07:14
Ursprungligen av MalcomX:

iCloud drive är i det närmaste värdelös i jämförelsen med dropbox

Återigen så gör Apple något halvdant och man kan undra varför inte Apples pengar kan köpa kompetens. Inte ens det lilla jag kan verkar de förstå att köpa.

Kan tänka mig att Apple's tanke med iCloud inte är som med Dropbox, utan mer som en egen backup bara alt. om det är ett företag så finns filer lättåtkomliga var man än är så man slipper fylla t.ex sin iPad som har begränsat med utrymme med allt när man är ute på presentationer eller liknande, med andra ord så är nog deras tanke att du har en virtuell hårddisk för dina saker som du kommer åt överallt på alla dina enheter med ditt konto. Vill man ha annat så finns alternativ som Dropbox och OneDrive.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-10-23 18:46
Ursprungligen av Exteron:

Kan tänka mig att Apple's tanke med iCloud inte är som med Dropbox, utan mer som en egen backup bara alt. om det är ett företag så finns filer lättåtkomliga var man än är så man slipper fylla t.ex sin iPad som har begränsat med utrymme med allt när man är ute på presentationer eller liknande, med andra ord så är nog deras tanke att du har en virtuell hårddisk för dina saker som du kommer åt överallt på alla dina enheter med ditt konto. Vill man ha annat så finns alternativ som Dropbox och OneDrive.

Jag talar bara för mig själv, men hade iCloud Drive haft någon som helst funktion för att dela filer eller kataloger hade jag haft det nu.
Som det är nu verkar det bara vara en backup till.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-10-24 01:06
Ursprungligen av reboot81:

Om du inte redan har Dropbox kan du klicka på min länk så får vi extra lagringsutrymme

Done

Offtopic: Hur fungerar symbolen med låset i adressfältet? Om jag t.ex. ska betala med kort. Är det helt säkert att betala när detta lås dyker upp (bifogar) ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-24 02:17
Ursprungligen av genki:

Done

Offtopic: Hur fungerar symbolen med låset i adressfältet? Om jag t.ex. ska betala med kort. Är det helt säkert att betala när detta lås dyker upp (bifogar) ?

Det betyder att kommunikationen mellan dig och Dropbox är krypterad samt att Dropbox.com verkligen är sidan från Dropbox, Inc. Klicka på det gröna låset. Säkrare än så blir det inte. Dubbelkolla gärna när du gör bankärenden och annat viktigt online att det finns ett hänglås, ett grått betyder oxå att kommunikationen är krypterad men identiteten på sidan är inte garanterad på samma nivå som ett grönt. En sida som brukar vara med ett (grönt) hänglås men inte längre är det, är ett varningstecken.

/Tack!

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-10-24 21:42
Ursprungligen av reboot81:

Det betyder att kommunikationen mellan dig och Dropbox är krypterad samt att Dropbox.com verkligen är sidan från Dropbox, Inc. Klicka på det gröna låset. Säkrare än så blir det inte. Dubbelkolla gärna när du gör bankärenden och annat viktigt online att det finns ett hänglås, ett grått betyder oxå att kommunikationen är krypterad men identiteten på sidan är inte garanterad på samma nivå som ett grönt. En sida som brukar vara med ett (grönt) hänglås men inte längre är det, är ett varningstecken.

/Tack!

Okay! Men om jag vill köpa ngt via mitt Visakort på en sajt jag inte alls känner till. Menas då hänglåset att informationen på mitt kort inte når någon annan en banken? Eller finns det inget sådan system?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-25 01:11
Ursprungligen av genki:

Okay! Men om jag vill köpa ngt via mitt Visakort på en sajt jag inte alls känner till. Menas då hänglåset att informationen på mitt kort inte når någon annan en banken? Eller finns det inget sådan system?

Den som säger att det finns något riskfritt ljuger, men Dropbox är ett seriöst företag som funnits ett tag och deras betaltjänst Braintree är en stor och pålitlig aktör (som ägs av Paypal). Ja du kan även betala via Paypal om du inte vill exponera ditt kontokort mot Dropbox.

Som sagt inget kan garantera till 100%, det handlar om tillit. Om du litar att de får ha dina filer så kanske du även litar på att deras site kan hantera ditt kontokort?

Det är som det varit sedan mänsklighetens begynnelse i verkliga livet..och precis samma sak på Nätet sedan det dök upp: Det finns inga garantier, bara odds och tilltro - man gör bizniz med dom man TROR är hederliga och säkra. Oddsen är - enligt min tro - mycket goda med t.ex. DropBox, Apple, PayPal, Google, etc, etc - tungviktare som förlorar enormt mycket om deras system falerar i säkerhet och integritet.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-10-25 17:14
Ursprungligen av reboot81:

Den som säger att det finns något riskfritt ljuger, men Dropbox är ett seriöst företag som funnits ett tag och deras betaltjänst Braintree är en stor och pålitlig aktör (som ägs av Paypal). Ja du kan även betala via Paypal om du inte vill exponera ditt kontokort mot Dropbox.

Som sagt inget kan garantera till 100%, det handlar om tillit. Om du litar att de får ha dina filer så kanske du även litar på att deras site kan hantera ditt kontokort?

Det jag menade med "offtopic" var inte just Dropbox, utan rent allmänt. Om detta hänglås utgjorde någon annan slags säkerhet om att sidan man skriver på inte får info, utan går direkt till ex banken. Fick dock svar på min fråga

Tack!

1
Bevaka tråden