Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera El Capitan på en 13 tums MacBook Pro mid 2009 (ja/nej?)

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en 13 tums MacBook Pro mid 2009 med 8GB ram som idag kör Mavericks.
Den fungerar över förväntan men tänkte att jag kunde ge den lite extra kärlek i form av en SSD disk. Som tack för alla år i trogen tjänst

Nu är frågan, ska jag köra vidare med Mavericks eller ska jag uppgradera till El Capitan när jag ändå håller på?
Det enda jag oroar mig för att datorn ska bli seg som sirap.
Så länge den är lika snabb så är jag ok med det, skulle den bli snabbare så är det självklart välkommet.

Jag förstår att den kommer bli snabbare oavsett pga den nya disken men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Och ja, jag vet att jag alltid kan nergradera men det skulle vara skönt att få det rätt på första försöket

Ursprungligen av demierre:

...ska jag uppgradera till El Capitan när jag ändå håller på?...

Jag säger: Ja.

Klona ditt nuvarande Mavericks-system till en annan disk. Skulle El Capitan kännas fel, så är det bara att klona tillbaka det gamla. Tar inte så lång tid.

Tillägg:
Tänk på att det finns en del förändringar "under huven" i El Capitan, som gör att vissa program inte fungerar.
T.ex. så tänker jag vänta med El Capitan tills Default Folder X uppdateras, för nuvarande version funkar inte i El Capitan. (Det går att komma runt genom att stänga av saker i systemet, men det vill jag inte.) Ny version av Default Folder X är på gång.
Ett annat exempel är att det verkar vara stora förändringar i CoreAudio, som gör att ljud-plugins kräver uppdateringar.

Senast redigerat 2015-10-16 16:01

Jag tycker El Capitan är snabbare än Mavericks på lite äldre datorer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-16 15:57

Stoppa in SSD:n och installera El Capitan så kan du ju provköra. Fungerar det inte så är det bara att återställa nuvarande disk till SSD:n.

  • Medlem
  • 2015-10-16 17:57

Har samma burk som du fast med ssd och el capitan... funkar klockrent!

Tack för alla svar. El Capitán it is! Si señor

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-19 12:19

Jag har en ett år äldre MBP som jag körde Mavericks på innan. Rent spontant skulle jag säga att det känns liiiite trögare med El Capitan men försumbart i det stora hela. El Capitan är helt klart ett mycket kompetent OS men så mycket bättre än Mavericks tycker jag inte att det är. Finns ju lite godis som jag använder rätt ofta faktiskt. Tex att från Safari kunna spegla video direkt i TVn genom AppleTV är en av dem. Sedan är ju El Capitan rätt nerstängt på många sätt tex möjligheten att köra Trim på tredjeparts SSD. Jag är inte någon fan av utseendet men det är min högst personliga åsikt.

Ursprungligen av onnyt:

...El Capitan rätt nerstängt på många sätt tex möjligheten att köra Trim på tredjeparts SSD...

Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom. Numera finns det inbyggt stöd för tredjeparts-SSD, så man slipper använda tredjepartsprogram som "Trim enabler".

Ett enkelt terminalkommando, så är det klart.

http://www.macrumors.com/2015/06/12/os-x-el-c...

Det här kom med 10.10.4-uppdateringen, och fungerar alltså både i Yosemite och El Capitan.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-19 15:14
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom. Numera finns det inbyggt stöd för tredjeparts-SSD, så man slipper använda tredjepartsprogram som "Trim enabler".

Ett enkelt terminalkommando, så är det klart.

http://www.macrumors.com/2015/06/12/os-x-el-c...

Det här kom med 10.10.4-uppdateringen, och fungerar alltså både i Yosemite och El Capitan.

OK. Hur vet jag att det fungerar då? I Systeminformation ser man ju inte längre om Trim är aktiverat.

Ursprungligen av onnyt:

...Hur vet jag att det fungerar då?...

ArsTechnica har gjort ett test:
http://arstechnica.com/apple/2015/09/os-x-10-...

Testet visar att det funkar:
"...as expected, it displayed all zeros, indicating that the TRIM command had done its job..."

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-19 15:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

ArsTechnica har gjort ett test:
http://arstechnica.com/apple/2015/09/os-x-10-...

Testet visar att det funkar:
"...as expected, it displayed all zeros, indicating that the TRIM command had done its job..."

Tack.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom. Numera finns det inbyggt stöd för tredjeparts-SSD, så man slipper använda tredjepartsprogram som "Trim enabler".

Ett enkelt terminalkommando, så är det klart.

http://www.macrumors.com/2015/06/12/os-x-el-c...

Det här kom med 10.10.4-uppdateringen, och fungerar alltså både i Yosemite och El Capitan.

Och det terminalkommandot är?

Ursprungligen av demierre:

Och det terminalkommandot är?

Det står i länken du citerar.

Ursprungligen av demierre:

Och det terminalkommandot är?

Du funderade inte på att klicka på länken innan du ställde den frågan?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du funderade inte på att klicka på länken innan du ställde den frågan?

gjorde det faktiskt men tyckte inte det framkom tydligt om jag skulle köra ett kommando bara eller om jag också skulle körde ett 3:e partsprogram

hittade nu men lyckas inte logga in med SU. Fel lösenord tydligen, jättemärkligt då det bara finns en användare och ett lösenord som jag har ställt in.
To be continued...

su
och sen lösen fungerade inte. Den sa bara sorry.

Det som fungerade var:
sudo trimforce enable
lösen

Då fungerade det

1
Bevaka tråden