Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup med nas/ssd/snabb trådlös överföring

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-23 13:55

Jag vet att det inte är första gången den här frågan ställs, men det kommer ju nya grejer hela tiden och jag hittar inte någon bra tråd som svarar på alla mina frågor.

Jag har tänkt att investera i något slags backupsystem. Jag har förstått att NAS är grejen. Här kommer dock några frågor:
- Bra eller dåligt med SSD-diskar i nasen?
- Jag vill ha så snabb trådlös överföring som möjligt men gissar att min dator kan vara flaskhalsen (en MBP15 2010. Wifi-spec på den är: "AirPort Extreme2 (baserad på IEEE 802.11n-specifikationen), kompatibel med IEEE 802.11a/b/g"). Jag inser också att min trådlösa router kan vara en flaskhals men den funderar jag på att byta ut.
- Finns det andra lösningar än NAS som är bra? Typ en bra router som man kan koppla ett par diskar till direkt?

Användningsområdet är främst att lagra foton. Det är raw-filer från en Nikon D600 så gigabyten sticker snabbt iväg (typ 30 MB/bild - och det blir en del..).

Tips på bra Nas-system som rockar bra med Mac uppskattas.
Prisbild: Gärna under 4.000 kr.
Önskemål: Att den inte låter som ett reaplan.

Sök efter tråden "Vilken NAS", där finner du mycket godis.

Annars kan jag tipsa om Synologys NAS:ar. Var mycket nöjd med min när jag hade den. SSD är overkill då det är så mycket annat som stryper hastigheten, tex att du tänker köra trådlöst.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-23 15:14
Ursprungligen av barbapappa_86:

Sök efter tråden "Vilken NAS", där finner du mycket godis.

Annars kan jag tipsa om Synologys NAS:ar. Var mycket nöjd med min när jag hade den. SSD är overkill då det är så mycket annat som stryper hastigheten, tex att du tänker köra trådlöst.

Tack, jag såg den tråden, men får kanske göra en djupdykning i den

Hittade även det här testet: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.613006/6-enk... och blev lite intresserad av QNAPen. Den här: http://cdon.se/hemelektronik/qnap-ts-231-2-ba... Framförallt för att den verkar snabb.

1
Bevaka tråden