Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Apple TV får svenska priser

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Återförsäljaren Macforum tar emot förhandsbeställningar för nya Apple TV, och redovisar de svenska priserna.

Läs hela artikeln här

Förhandsbokad!

Ursprungligen av Cancerman:

Förhandsbokad!

Tjusigt! Vilken modell blev det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-14 22:27

Jag bokar inget förrän jag vet om det räcker att ändra lokationsinställningarna eller ej för att få till Siri.

Var det inte @BlackSmp som hade möjlighet att genom en vän ta reda på detta?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Tjusigt! Vilken modell blev det?

Det fick bli Apple TV 64GB modellen
En liten headsup till er som också kommer att förhandsbeställa så kan man inte betala med kort (vad jag kunde se iaf) utan klarna konto är det enda val man får

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-14 22:40
Ursprungligen av Cancerman:

Det fick bli Apple TV 64GB modellen
En liten headsup till er som också kommer att förhandsbeställa så kan man inte betala med kort (vad jag kunde se iaf) utan klarna konto är det enda val man får

Aha, så det handlar alltså INTE om en förbokning utan om en förbeställning? Då är ju saken en helt annan. Då blir det definitivt ingen beställning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-14 22:40

Är det inte lite konstigt att Macforum helt plötsligt tar förhandsbeställningar och går ut med pris.
Har inte sett någon annan varken i Sverige eller utomlands som gjort detta.

Beställde också en 64GB och ett handledsband

Ursprungligen av zinned:

Aha, så det handlar alltså INTE om en förbokning utan om en förbeställning? Då är ju saken en helt annan. Då blir det definitivt ingen beställning

Helt riktigt! En förbeställning handlar det om. Men vad är egentligen skillnaden dom emellan?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-14 22:46
Ursprungligen av Cancerman:

Helt riktigt! En förbeställning handlar det om. Men vad är egentligen skillnaden dom emellan?

Att vid en förbokning handlar det oftast inte om att man blir debiterad vid boxningstillfället utan när varan väl kommer in.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-14 23:51

Borde inte 640kb, jag menar 32GB vara tillräckligt för vem som helst? Vad ska jag med 64GB till?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-14 23:56
Ursprungligen av reboot81:

Borde inte 640kb, jag menar 32GB vara tillräckligt för vem som helst? Vad ska jag med 64GB till?

En sak är ju iaf andrahandsvärdet. Den slår alltid högre med en maxad modell än en som inte är det, oavsett produkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-15 00:10
Ursprungligen av Cancerman:

Det fick bli Apple TV 64GB modellen
En liten headsup till er som också kommer att förhandsbeställa så kan man inte betala med kort (vad jag kunde se iaf) utan klarna konto är det enda val man får

Säkert klarna som är med på ett hörn och sponsrar upp denna föreställning skulle inte förvåna mig ett öre. Jag stör mig på att man blir påtvingad klarna tomtarna i alla lägen nuförtiden inom internethandel . Jag gör allt som står i min makt för att undvika skräpet. Long live paypal

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-15 00:46
Ursprungligen av cubeis:

Säkert klarna som är med på ett hörn och sponsrar upp denna föreställning skulle inte förvåna mig ett öre. Jag stör mig på att man blir påtvingad klarna tomtarna i alla lägen nuförtiden inom internethandel . Jag gör allt som står i min makt för att undvika skräpet. Long live paypal

Sponsra? Macforum får antingen betala för att kunder skall betala med kort, eller betala Klarna för att erbjuda kunder faktura.

Frågan är vilken betaltjänst som passar bäst för förhandsbokning, gissningsvis har klarna en lösning som passar bättre än att de sen ska debitera ett betalkort. Som kanske inte sedan har tillgängligt saldo, eller så har man bytt kort/bank.

Paypal är väl en dålig motsvarighet (och de skall oxå ha betalt). Qliro däremot är samma sak som Klarna.

Klarna är bra, men synd att man lätt missar fakturan...

Ursprungligen av zinned:

Jag bokar inget förrän jag vet om det räcker att ändra lokationsinställningarna eller ej för att få till Siri.

Var det inte @BlackSmp som hade möjlighet att genom en vän ta reda på detta?

Jo, men jag har inte hört något mer från honom.

Världens bästa PR-kupp av Macforum... Gick det att boka iPhone 7 också?

Ursprungligen av zinned:

En sak är ju iaf andrahandsvärdet. Den slår alltid högre med en maxad modell än en som inte är det, oavsett produkt.

Det säger iofs inte så mycket. Det är skillnaden som är intressant och det brukar dras ihop på begagnade prylar - den maxade brukar falla mer i pris än basmodellen.

Ursprungligen av reboot81:

Borde inte 640kb, jag menar 32GB vara tillräckligt för vem som helst? Vad ska jag med 64GB till?

Jag känner samma sak. Varje app får ta upp 200 MB och resten måste lagras i molnet så det går att räkna på det hela.

Vilket får mig att fundera...

Att mitt personliga app-data lagras på mitt icloud är en sak men lagras resten av appen på mitt iCloudkonto eller på någon central Appleserver?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-15 09:18
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, men jag har inte hört något mer från honom.

Frågan är, ligger du på och jagar honom? Pressa honom på infon!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-15 10:45
Ursprungligen av zinned:

En sak är ju iaf andrahandsvärdet. Den slår alltid högre med en maxad modell än en som inte är det, oavsett produkt.

Byter ju tv oftare än det kommer ut AppleTV... dessutom är AppleTV den pryl som har mest värde för oss som (småbarns)familj.

Läste precis att man kan använda (ett) par BT hörlurar för att lyssna på AppleTV.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-10-15 23:40
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag känner samma sak. Varje app får ta upp 200 MB och resten måste lagras i molnet så det går att räkna på det hela.

Vilket får mig att fundera...

Att mitt personliga app-data lagras på mitt icloud är en sak men lagras resten av appen på mitt iCloudkonto eller på någon central Appleserver?

Apparna får inte initialt ta upp mer än 200 MB. De kommer att ta upp mer allt eftersom man t ex avancerar i ett spel. Detta för att slippa klumpnedladdningen på 3GB direkt i början.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-16 05:24
Ursprungligen av reboot81:

Klarna är bra, men synd att man lätt missar fakturan...

Går bra registrera sitt bankkonto och sedan godkänna betalning i webbläsaren. Man slipper traggla med OCR å annat, bara logga in och godkänna. Betalningen dras sedan via autogiro. Klarna verkar inte ha någon speciell app för ändamålet.

https://www.klarna.com/se
https://my.klarna.com/se/sv/login

OT: iPhone Watch (endast 592,90):

Senast redigerat 2015-10-16 05:37
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2015-10-23 11:05
Ursprungligen av EnDumEn:

Apparna får inte initialt ta upp mer än 200 MB. De kommer att ta upp mer allt eftersom man t ex avancerar i ett spel. Detta för att slippa klumpnedladdningen på 3GB direkt i början.

Jag ska ha en apple tv men tänker inte spela särskilt många spel utan istället använda nödvändig appar för att streamingtjänster. Då finns väl knappast någon anledning att köpa 64gb? Eller? Ge mig gärna vettiga skäl till att välja den dyrare varianten.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-10-23 11:10
Ursprungligen av akigron:

Jag ska ha en apple tv men tänker inte spela särskilt många spel utan istället använda nödvändig appar för att streamingtjänster. Då finns väl knappast någon anledning att köpa 64gb? Eller? Ge mig gärna vettiga skäl till att välja den dyrare varianten.

Vi kan ju bara spekulera i vad det utrymmet kommer att fyllas med i framtiden. Jämför med vad vi hade trott om du hade ställt samma fråga om iPhone när App store lanserades där. Det finns väldigt mycket som man idag inte tänker på. Apple TV ska ju t ex agera nav för Home Kit. Kommer det påverka utrymmet på något sätt?
Kommer Apple TV att få ytterligare API-kit i framtiden?

Som sagt, vi kan bara spekulera. Jag kommer nog gå på 64GB ändå, men jag kommer nog spela en del iaf.

Ursprungligen av EnDumEn:

Apparna får inte initialt ta upp mer än 200 MB. De kommer att ta upp mer allt eftersom man t ex avancerar i ett spel. Detta för att slippa klumpnedladdningen på 3GB direkt i början.

Vad menar du med initialt? Så vitt som jag förstår så är det på följande sätt:

Appar får inte lagra data lokalt på ATV

Man kommer inte att lagra hela appen på ATV. Man kommer bara att lagra dessa 200 MB och resten laddas ner när du kör appen men sparas inte på ATV:n.

Detta enligt Apples egna designdokument. Jag ska försöka hitta länken som jag har slarvat bort:)

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-10-23 11:27
Ursprungligen av BlackSmp:

Vad menar du med initialt? Så vitt som jag förstår så är det på följande sätt:

Appar får inte lagra data lokalt på ATV

Man kommer inte att lagra hela appen på ATV. Man kommer bara att lagra dessa 200 MB och resten laddas ner när du kör appen men sparas inte på ATV:n.

Detta enligt Apples egna designdokument. Jag ska försöka hitta länken som jag har slarvat bort:)

Jo, appar får lagra data lokalt men tvOS kan bestämma sig för att slänga det om det skulle behövas.

Här har en person förklarat det ganska väl, tycker jag:
"As someone who has actually coded a significant amount of iOS 9 on-demand resources in my app, it is pretty clear to me what is going on.
The on-demand resources will be filling up those extra GBs of space. Even though they are *eligible* to be reclaimed by the OS, it is smart enough to only do that for resources that haven’t been used in a long while.

So, practically speaking, the apps will end up being much bigger than 200 MB and the extra space will only get reclaimed once you start filling up the device and installing newer apps/resources.

Not going to be an issue in practice."

källa:
http://9to5mac.com/2015/09/09/apple-tv-apps-l...

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad menar du med initialt? Så vitt som jag förstår så är det på följande sätt:

Appar får inte lagra data lokalt på ATV

Man kommer inte att lagra hela appen på ATV. Man kommer bara att lagra dessa 200 MB och resten laddas ner när du kör appen men sparas inte på ATV:n.

Detta enligt Apples egna designdokument. Jag ska försöka hitta länken som jag har slarvat bort:)

Här kanske:
https://developer.apple.com/library/prereleas...

Men att an app bara kan lagra 200Mb MB lokalt är nog fel. Den första nedladdningen kan bara vara 200 MB. Sedan kan man ladda ner ytterligare med "On demand resources". De laddas ner när de behövs och och appen flaggar när de inte behövs längre. I ett spel så skulle varje nivå kunna vara en resource.
Gissningsvis så raderar inte Apple TV resurser om den inte har platsbrist. Så ju mer utrymme ju mindre väntan på att grejer ska ladda ner igen om man hoppar mellan spel och annat.

Hur ser det ut att lagra filmer och serier direkt på Apple TV:n i appar som exempelvis Infuse? Kommer det vara möjligt?

Ursprungligen av kafferast:

Hur ser det ut att lagra filmer och serier direkt på Apple TV:n i appar som exempelvis Infuse? Kommer det vara möjligt?

Verkar inte så: https://forums.developer.apple.com/thread/169...
"You can also store content locally using the application temp and cache directories, but note that this data will be purged".

Man kan spara data, men Apple TV kan radera den efter eget godtycke.

Ursprungligen av Stefan Wallström:

Verkar inte så: https://forums.developer.apple.com/thread/169...
"You can also store content locally using the application temp and cache directories, but note that this data will be purged".

Man kan spara data, men Apple TV kan radera den efter eget godtycke.

Tack.

Men lite luddigt från Apples håll va?

Bevaka tråden