Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma igång med Filemaker

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-21 18:03

Hej!
Jag har precis börjat laborera med Filemaker och tror jag behöver lite hjälp att komma igång.

Jag ska göra ett offertverktyg och just nu ser det ut såhär:
Layout 1 - Huvudmeny (välj produkten offerten ska baseras på)
Layout 2 - Produkt 1 (hit kommer vi direkt från Layout 1)

Layout 2 är där allt just nu händer, för detta är precis i början.
Produkten jag säljer kan ha olika specifikationer, så jag har valt att skapa ett fält för varje del av produkten som går att modifiera.

T.ex ett fält heter Processor. I min Layout visas Processor med hjälp av "Alternativknappar" för man kan bara välja en processor.
Fältet fylls sedan i med data från en Värdelista.

Nu till min fråga:

Jag vill ha en summering av priset någonstans i min layout. Beroende på Processor (etc.) ska priset uppdateras, då olika komponenter kostar olika. Hur ger man en rad från en värdelista ett värde och hur skapar jag en beräkning som hjälper mig åstadkomma detta?

Nu inser jag självklart att jag kanske har attackerat detta på helt fel sätt från början, så rätta mig gärna om jag ska göra om detta på ett annat sätt och berätta gärna varför

STORT tack på förhand!

Relationsdatabas
Jag tror det är bra om du bekantar dig med själva grundidén för en relationsdatabas. En Layout i FileMaker är, något förenklat, ett sätt att visa data på, men innan du funderar på det måste du fundera på hur data ska hänga ihop – dvs. vilka relationer som ska finnas.

Tabeller
Data lagras i tabeller. Det finns ingen allmängiltig regel för vilka tabeller som bör finnas, men i princip så handlar det om kategorisering, dvs. vilka "slag" som du behöver hålla reda på.

Ditt exempel tycker jag som minimum bör använda två tabeller, en för Offerten som sådan, och en för de "offertrader" som offerten kan inkludera:

Tabellernas fält
Tabellen "Offert" innehåller det numeriska fältet "OffertID" och textfältet "OffertNamn" och dessutom beräkningsfältet "Summa" (som du ska återkomma till lite senare)
Tabellen "OffertRader" innehåller också ett numeriskt fält som vi för enkelhetens skull kallar "OffertID" och textfältet "Produktnamn" och det numeriska fältet "Pris"

Layout
Varje tabell du skapar får automatiskt en layout, som i grunden visar den egna tabellens fält

Relationen
För att nu koppla ihop dessa två tabeller anger du att det ska finnas en relation mellan Offert:OffertID och OffertRader:OffertID, där poster som har samma värden (ett nummer) ska höra ihop.

Visa relaterade poster på en layout med hjälp av en portal
För att nu visa detta så kan du på den första layouten "Offert" inkludera en portal, som visar poster från den relation du just skapat, och lägga dit fälten OffertID (lite överflödigt i just detta fall, men bara för principens skull) och Produktnamnet

Summa-fältet
I tabellen "Offert" och dess fält summa ska du nu ange att du vill att den ska använda funktionen

Värdelistor
Värdelistor, fältkontroller etc. har i det här fallet mest funktionen av att underlätta inmatning och se till at du får de texter respektive siffror du har tänkt, men de avgör egentligen inte funktionen

Den här typen av enkla uppsättningar funkar bra många gånger, andra gånger så utvecklar man det lite mer och har en särskild tabell som håller reda på relationen, det har bl.a. vitsen att det blir lätt att hålla ett särskilt produktregister, där varje produkt finns bara en gång, varje offert bara en gång, men kopplingen sker varje gång man offererar en sådan produkt till någon. På så viss slipper man upprepa en massa data. Men som sagt, för enkla saker är det ofta overkill

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-23 08:52

Enormt stort tack för din hjälp! Nu kom fick jag tillbaka suget att fortsätta med detta
Tack för du tog dig tid!

1
Bevaka tråden