Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Apple TV skeppas nästa vecka

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples vd Tim Cook säger att nya Apple TV kan förbokas från och med måndag, och skeppas mot slutet av nästa vecka.

Läs hela artikeln här

Kommer att bli en dyr höst för mig. Klocka (köpt) iPad Pro (vill ha) och Apple Tv (måste ha)

Ursprungligen av Stefan Willard:

Kommer att bli en dyr höst för mig. Klocka (köpt) iPad Pro (vill ha) och Apple Tv (måste ha)

Haha samma här Klockan och telefonen är införskaffad. Ipad mini 4 samt AppleTV saknas ännu

iPad Pro finns det några priser på dom än ? Antar att det ligger runt 8000-9000 med penna ?

Ursprungligen av Stefan Willard:

iPad Pro finns det några priser på dom än ? Antar att det ligger runt 8000-9000 med penna ?

Mer skulle jag säga, 8995:- utan penna för minsta varianten, 32GB WiFi.

On topic; Då är det dags att lägga en beställning snart, kanske. Troligen inte då inte heller denna ATV har stöd för DTS.

Ursprungligen av keptang:

Mer skulle jag säga, 8995:- utan penna för minsta varianten, 32GB WiFi.

On topic; Då är det dags att lägga en beställning snart, kanske. Troligen inte då inte heller denna ATV har stöd för DTS.

Såpass under 64gb är ju menlöst i dagens läge och med penna då så är runt 12000 mer realistiskt då kanske usch värre än befarat. Får se om jobbet kan stå för större delen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-20 11:44
Ursprungligen av keptang:

Mer skulle jag säga, 8995:- utan penna för minsta varianten, 32GB WiFi.

On topic; Då är det dags att lägga en beställning snart, kanske. Troligen inte då inte heller denna ATV har stöd för DTS.

Den kör väl passthrough? Så avkodningen av ljudsignalen hanteras av förstärkaren.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2015-10-20 11:55
Ursprungligen av keptang:

Mer skulle jag säga, 8995:- utan penna för minsta varianten, 32GB WiFi.

On topic; Då är det dags att lägga en beställning snart, kanske. Troligen inte då inte heller denna ATV har stöd för DTS.

Har du källa på det där?
Låter ju helt horribelt att en ny mediamaskin 2015 inte ska ha DTS stöd, undrar ju om Apple fortfarande följer Jobs råd och rttippar LSD?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-10-20 12:12
Ursprungligen av Basss:

Har du källa på det där?
Låter ju helt horribelt att en ny mediamaskin 2015 inte ska ha DTS stöd, undrar ju om Apple fortfarande följer Jobs råd och rttippar LSD?

Infuse kommer till ATV och de har redan idag stöd för DTS, så i någon form kommer du förmodligen kunna åtnjuta DTS-ljud.
http://firecore.com/blog/12414

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2015-10-20 12:45
Ursprungligen av EnDumEn:

Infuse kommer till ATV och de har redan idag stöd för DTS, så i någon form kommer du förmodligen kunna åtnjuta DTS-ljud.
http://firecore.com/blog/12414

Jo fast det är ju flera frågor:
1) står ju ingenstans att det kommer funka explicit på Apple tv där? Det är ju en post från 2014
2) jag kör Plex, så det jag är ute efter är ett stöd i OS/hårdvara, inget app-specifikt.

Problemet jag sitter på idag är just detta, jag har en android-tv, som ej har native-stöd för DTS, vilket gör att plex inte har stöd för dts.

DTS funkar i Kodi, som kör en egenhackad mediespelare, men det hjälper ju inte mig.

Mao, DTS måste ju fungera på hårdvara/OS-nivå.

Den som lever får se, men tråkiga är att jag hade tänkt beställa en atv2015 till releasedag, men får väl avvakta tills nån testkört plex

Se Apples tech specs, ATV har inget hårdvarustöd för DTS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-20 12:53
Ursprungligen av keptang:

Se Apples tech specs, ATV har inget hårdvarustöd för DTS.

Precis, dock fungerar det genom Kodi/Plex/etc.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-10-20 13:14
Ursprungligen av Basss:

Jo fast det är ju flera frågor:
1) står ju ingenstans att det kommer funka explicit på Apple tv där? Det är ju en post från 2014
2) jag kör Plex, så det jag är ute efter är ett stöd i OS/hårdvara, inget app-specifikt.

Problemet jag sitter på idag är just detta, jag har en android-tv, som ej har native-stöd för DTS, vilket gör att plex inte har stöd för dts.

DTS funkar i Kodi, som kör en egenhackad mediespelare, men det hjälper ju inte mig.

Mao, DTS måste ju fungera på hårdvara/OS-nivå.

Den som lever får se, men tråkiga är att jag hade tänkt beställa en atv2015 till releasedag, men får väl avvakta tills nån testkört plex

Hårdvarustöd lär väl inte finnas, men iom att infuse har stöd för det på andra iOS-enheter lär det inte vara några konstigheter att ge stöd även på Apple TV då det också är iOS. Infuse är en konkurrent till Plex. Jag använder båda parallellt, infuse kan t ex använda sig av Plex mediaserver.

Håller tummarna att den hanterar 24p annars är det helt ointressant för mig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-20 15:38
Ursprungligen av papa_keno:

Håller tummarna att den hanterar 24p annars är det helt ointressant för mig

Av nyfikenhet, varför faller den bort för dig då?

För att nästan allt material jag tittar på är i 24 (film). Min gamla Apple Tv2 pallar bara 50/60hz vilket gör att det hackar med jämna mellanrum. Det förvandlade enheten till en svart dammpuck som endast visar airplay från paddan ibland. Det finns ju hur mycket som helst skrivet om detta ämne men Apple har inte gjort något åt det, men förhoppningsvis ändras det nu.

Ursprungligen av Basss:

2) jag kör Plex, så det jag är ute efter är ett stöd i OS/hårdvara, inget app-specifikt.

Plex kan koda om DTS åt dig på servern.

Ursprungligen av papa_keno:

Det finns ju hur mycket som helst skrivet om detta ämne men Apple har inte gjort något åt det, men förhoppningsvis ändras det nu.

Tyvärr verkar det inte så: https://forums.developer.apple.com/thread/169...

Ursprungligen av morberg:

Damn, det var synd. Apple har alltid kallat det för en "hobbyprodukt" men med tanke på övriga uppdateringar så hade jag i min naivitet förväntat mig kunna kolla film utan hack. Tack för info

Vad tror ni om det här?
Kommer Apple att lansera 7.1 ljud på filmerna i iTunes tro.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2015-10-20 16:58
Ursprungligen av morberg:

Plex kan koda om DTS åt dig på servern.

Hur ställer man in detta? Jag får bara ut 2.0 om jag låter plex köra transcode på audio.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-20 17:12
Ursprungligen av papa_keno:

För att nästan allt material jag tittar på är i 24 (film). Min gamla Apple Tv2 pallar bara 50/60hz vilket gör att det hackar med jämna mellanrum. Det förvandlade enheten till en svart dammpuck som endast visar airplay från paddan ibland. Det finns ju hur mycket som helst skrivet om detta ämne men Apple har inte gjort något åt det, men förhoppningsvis ändras det nu.

Det tvivlar jag på då det är standard på sändningar på TV

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-20 18:46
Ursprungligen av Exteron:

Det tvivlar jag på då det är standard på sändningar på TV

Den gör en pulldown som orsakar lagg eftersom källan spelar upp i 24 fps men den måste ändras till 25/30 fps under uppspelning. Har inget med tv-sändningar att göra.

Ursprungligen av Exteron:

Det tvivlar jag på då det är standard på sändningar på TV

Vad är det exakt du tvivlar på? Att film spelas in med 24 fps eller att Apple tv inte kan visa 24 fps? Jag tvivlar på att du har en aning om vad du kommenterar. Som jag skrev syftar jag på film, inte TV-sändningar.

Kan heller inte se att nya Apple TV stödjer 25 fps. Det är dåliga nyheter för mig som digitaliserat en massa HI8-band med just det formatet...

Eller är det så att Apples svarta låda är tokbra på att konvertera till 30/60 fps så att det knappt märks (tvivlar...)?

Tråkigt med dessa begränsningar. Lite samma med iMovie där det endast går att exportera i 16:9-formatet.

25 fps är inga problem, du kommer få se varje ruta två gånger (50 fps).

Ursprungligen av papa_keno:

25 fps är inga problem, du kommer få se varje ruta två gånger (50 fps).

Men stöder nya Apple TV 50 fps? Tolkar specen som att det bara är 30/60 som gäller?

Ursprungligen av dfox:

Men stöder nya Apple TV 50 fps? Tolkar specen som att det bara är 30/60 som gäller?

60 är standard i USA, 50 är standard i Europa. Skulle bli mycket förvånad om den inte hanterar 50hz.

Ursprungligen av papa_keno:

60 är standard i USA, 50 är standard i Europa. Skulle bli mycket förvånad om den inte hanterar 50hz.

Håller med, men hittar dessvärre inget om 50 fps under denna länk:

http://www.apple.com/se/tv/specs/

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-10-22 17:19

Priser har nu börjat poppa upp på många ställen, såg det av en slump på Prisjakt.
1690:- för 32GB
2290:- för 64GB

Bevaka tråden