Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

22 saker du missat i licensavtalet för El Cap

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hoppade du över att läsa licensavtalet för OS X El Capitan när du installerade? Lugn, advokaten och utvecklaren Robb Shecter har översatt det till 22 punkter i klartext.

Läs hela artikeln här

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-19 19:50

Hoppas att punkt 21 har en notering där Apple istället rekommenderar Mavericks. Bara tanken att Windows skulle driva en reaktor ger mig rysningar.

Punkt 22 bryts globalt tusen gånger i timmen - 24/7.

Själv har jag lusläst avtalet ihop med min advokat...eller huuur?

Man får inte använda piratkopierade program. Är det nåt dom aktivt kollar efter?

Nejdå - hur skulle det se ut? En trojan som skannar din dator och skickar info om vad du har på datorn till Apple...som på något magiskt sätt har koppling till alla mjukvaruproducenters licensdatabaser?
Apple är nog det företag som bryr sig minst om piratverksamhet - det där är bara något som man skriver i sina avtal...det gör alla som utvecklar mjukvara...framför allt OS. Man bör notera att mycket som står i dessa oändliga avtal inte är till för att komma åt användare, utan det är där för att skydda Apple från andra mjukvara/hårdvaru-producenter.

Ursprungligen av Jimmieboy:

Man får inte använda piratkopierade program. Är det nåt dom aktivt kollar efter?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-19 21:38

8, 12 och 22 kan de ju glömma

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2015-10-19 21:41

Va!?

Ursprungligen av Redaktionen:

Hoppade du över att läsa licensavtalet för OS X El Capitan när du installerade? Lugn, advokaten och utvecklaren Robb Shecter har översatt det till 22 punkter i klartext.

Läs hela artikeln här

Är 22an på riktigt? Hur tänkte de där?

När det gäller videoklippen läste jag någonstans att exempelvis Youtube betalar licensavgiften åt sina användare. Ska se om jag hittar mer om det.

Punkt 17 är bara så rolig

Ursprungligen av Stefan Willard:

Punkt 17 är bara så rolig

Man förstår varför den finns.

Ursprungligen av keptang:

Man förstår varför den finns.

USA är så udda ibland att man blir mörkrädd. Det är ju inte undra på att dom har anvisningar på Schampoo flaskor.

”Du måste köra El Cap på Apples hårdvara (Hackintosch går bort)”

Ge oss lite större hårdvaruutbud då.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-26 09:51
Ursprungligen av Spooky:

Är 22an på riktigt? Hur tänkte de där?

Mpeg 4 licensen är fri för privat och icke kommersiellt bruk. Det är därför öppensåsarna bråkar tillsammans med google för en ny video standard med html5. Varför html5 har försenats i många år.

Själv tycker jag det är mycket enkelt, tjänar man pengar på sådan production, ja då skaffar man ju sig också programvaror med licensen inbakad i priset, eller?
Jag är tämligen rätt säker på att Final Cut inte kommer med den begränsningen i licensen. Och det är en av anledningarna till att Final Cut kostar en slant.

1
Bevaka tråden