Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple byter felande bildskärmar

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple lanserar ett utbytesprogram för Macbook och Macbook Pro som täcker problem med antireflexbehandlingen.

Läs hela artikeln här

Känns som ett ganska tveksamt sätt att hantera en felaktig produkt. Det enda underlag som finns är ett rykte utan källa på ett internetforum. Hemligt åtgärdsprogram där Apple själva ska ta kontakt med dom som har problem. Hur vet dom att min dator har problemet? (Det har den.)

Är det många här som drabbats?
Ser ju helt sjukt ut, skulle inte sitta en sekund med ens lite av det där i hörnet.

Ursprungligen av morberg:

Känns som ett ganska tveksamt sätt att hantera en felaktig produkt. Det enda underlag som finns är ett rykte utan källa på ett internetforum. Hemligt åtgärdsprogram där Apple själva ska ta kontakt med dom som har problem. Hur vet dom att min dator har problemet? (Det har den.)

Vad Apple gjort som jag förstår är att kontakta personer som tidigare varit i kontakt med supporten om problemet...

Ursprungligen av morberg:

...ett rykte utan källa på ett internetforum...

"Rykte utan källa"?

Har du läst artikeln? Har du klickat på länken till Staingate?

Ursprungligen av morberg:

...Hur vet dom att min dator har problemet? (Det har den.)

De har nog samlat på sig en liten databas över personer som har kontaktat dem, och berättat om problemet.

Och kanske tittar de i Facebook-gruppen (som bl.a. länkas från Staingate-sajten).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Rykte utan källa"?
Har du läst artikeln? Har du klickat på länken till Staingate?

Jodå, både läst och förstått. Anmäld till Staingate-siten sedan länge. Saknar fortfarande ett uttalande från Apple om att dom håller med om att problemet finns.

Citat:

De har nog samlat på sig en liten databas över personer som har kontaktat dem, och berättat om problemet.

Och kanske tittar de i Facebook-gruppen (som bl.a. länkas från Staingate-sajten).

Låt oss se om min anmälan på Staingate-siten (och inlägg på Apples inofficiella supportforum) räcker för att Apple ska kontakta mig. Än har det inte hänt. Låt mig säga att jag är skeptisk.

Tycker fortfarande att upplägget är förkastligt. Varför säger Apple ingenting officiellt? Vad vinner dom på det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-19 13:35

Min skärm har detta felet över kameran. Inget som stör själva arbetet men jag tänker definitivt få den bytt med tanke på prislappen på datorn och åldern

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-19 14:45

Vilka datorer gäller det? Bara 15" eller även 13"? Har en MBPr 13 late 12 och ser inga problem, därav min undran.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-19 16:11

Min 13" retina har detta fenomen runt kanterna samt 10x3 cm i mitten av skärmen. Misstänker att det är en kombination med skärmtvättmedel och smuts som käkat upp något ytmedel.

Någon som har bytt i Sverige? Vore intressant att höra hur ÅF/Apple hanterar det och hur lång tid det tar att byta.

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple lanserar ett utbytesprogram för Macbook och Macbook Pro som täcker problem med antireflexbehandlingen.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Junghage:

Min 13" retina har detta fenomen runt kanterna samt 10x3 cm i mitten av skärmen. Misstänker att det är en kombination med skärmtvättmedel och smuts som käkat upp något ytmedel.

Någon som har bytt i Sverige? Vore intressant att höra hur ÅF/Apple hanterar det och hur lång tid det tar att byta.

Vi har frågat runt lite och återkommer om/när vi får in några svar.

Jag har surrat lite med Apple Support via deras chatt. Jag vet inte om det gav så otroligt mycket. Men efter ett kryptiskt svar om att han förstår vikten av att få min Mac reparerad och att han också skulle vara bekymrad, så fick jag ett "Yes, we can" på frågan om jag kan knalla in på Apple Store i Malmö och få min dator fixad med anledning av antireflexbehandlingens successiva bortfall.

Förhoppningsvis så får jag väl samma besked när jag besöker butiken till helgen.

Det som oroar mig lite är väl dock att det inte kan lösas på samma dag, och att jag då måste komma på hur jag får maskinen skickad från Apple Store i Malmö till Karlshamn när den väl är klar..

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-19 17:49

Pratade med Apple Supporten idag. Sa att min dator omfattades av utbytespolicyn och att det bara var att lämna in den till närmaste auktoriserade serviceställe.

Jag kan bekräfta, för den som finner det osäkert att rapporteringen är rätt. Apple Store i Malmö bekräftade det idag genom att ta in min dator för skärmbyte. Och kul nog så fixade man det över dagen. Superbra.

Ursprungligen av oldpeer:

Jag kan bekräfta, för den som finner det osäkert att rapporteringen är rätt. Apple Store i Malmö bekräftade det idag genom att ta in min dator för skärmbyte. Och kul nog så fixade man det över dagen. Superbra.

Apple tog (som väntat) inte kontakt med mig, jag fick ringa själv.

Det verkar helt omöjligt att få reda på i förväg om dom kan fixa datorn. Enda möjligheten är att köra till Malmö, sätta sig med en tekniker och där få ett besked om hur lång tid en eventuell reparation kommer att ta och vad den kan komma att kosta. Dom visste inte heller hur problemet skulle lagas eller om dom hade saker hemma för att åtgärda felet.

Smart sätt av Apple att undvika att behöva fixa problem, själv har jag inte tid att åka till Apple Store om jag inte i förväg kan få reda på att problemet fixas medan jag väntar. Att skicka iväg datorn för reparation är inte ett alternativ.

Ursprungligen av morberg:

Apple tog (som väntat) inte kontakt med mig, jag fick ringa själv.

Det verkar helt omöjligt att få reda på i förväg om dom kan fixa datorn. Enda möjligheten är att köra till Malmö, sätta sig med en tekniker och där få ett besked om hur lång tid en eventuell reparation kommer att ta och vad den kan komma att kosta. Dom visste inte heller hur problemet skulle lagas eller om dom hade saker hemma för att åtgärda felet.

Smart sätt av Apple att undvika att behöva fixa problem, själv har jag inte tid att åka till Apple Store om jag inte i förväg kan få reda på att problemet fixas medan jag väntar. Att skicka iväg datorn för reparation är inte ett alternativ.

Det är nog få, om ens någon tillverkare som skulle ge dig ett definitivt besked via telefon utan att ha sett produkten. I mitt fall så gick personen från Genius bar inom utseendet på maskinen och ställde ett par frågor innan han gick in till teknikerna och fick ett besked.
Därför tycker jag nog att i detta fall så ligger problemet hos dig snarare än hos Apple. Om du inte kan åka till Apple Store i förväg, och inte tycker att du kan skicka in din maskin så är det väl rimligt att säga att du får skylla dig själv.

Ursprungligen av oldpeer:

I mitt fall så gick personen från Genius bar inom utseendet på maskinen och ställde ett par frågor innan han gick in till teknikerna och fick ett besked.

Hur länge behövde du vänta medan dom lagade skärmen? Vet du vad det var dom bytte ut?

1
Bevaka tråden