Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar Imac

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jas:

21" 4K: 3,3 GHz fyrkärnig Intel Core i7 (Turbo Boost upp till 3,8 GHz), + 2 200,00 kr
27": 4,0 GHz fyrkärnig Intel Core i7 (Turbo Boost upp till 4,2 GHz), + 2 750,00 kr!

Uppenbarligen är folk bättre på att läsa än jag...
Tackar för upplysningen.

Apple har alltid tagit lite/mycke extra betalt för sina grejer - detta har diskuterats sedan 1980-talet. Jag fattar inte att många fortfarande inte insett detta och att detta inte kommer att ändras och att detta är en anledning till att Apple är rikast i världen. Dom tar EXAKT så mycket betalt som dom bara kan utan att en breakpoint snuddas då försäljningen dippar till en viss nivå då det lönar sig att sänka priset. Det är en tusenårig kapitalism in action - inget nytt under solen. Apple ser bara till att maximera vinsten och så länge dom kan lägga på ett antal tusingar på grejerna så gör dom det. Så klart. Tekniken och komponenter hit och komponenter dit har ingenting med saken att göra...eller i alla fall så har det bara marginell betydelse.
Eftersom iMac är en sanslöst cool och i alla avseenden fantastisk dator - och fruktansvärt vacker - så vill alla ha den och dom där tusenlapparna spelar ingen roll. Ett par jeans i denim kan kosta 300 kr. eller 1400 kr. Det är samma j-a jeans - bara det att det ena paret är - eller anses - vara fruktansvärt snygga och coola. En iMac är en Pjäs, en Icon, en Möbel - den tillför en dimension till kontoret eller hemmet som inte har ett dugg med ren Computing att göra. För företag (här i Sthlm ser man hela kontorslandskap med iMac - det är vackert och det stärker företagets image...förutom att det är fantastiska arbetsmaskiner så klart) är priserna struntsummor (datorer är löjligt billiga verktyg - man kan tjäna in i fet iMac på EN dag inom t.ex. media och andra verktyg i den branchen kostar 10-100 ggr mera än en iMac. För privatpersoner kan det svida om man vill ha världens coolaste, bästa, snyggaste dator hemma - men å andra sidan köper folk gräsklippare, bilar, cyklar...t.o.m. barnvagnar som kostar shjortan...utan att blinka. Varför datorer skulle vara "billiga" är en gåta för mig. En imac kostar EXAKT vad det KAN kosta. Take it or leave it. Jag hör aldrig folk klaga över att BMW "luras"...en Skoda kostar ju inte så däääär mycket....
Å andra sidan så borde man kanske glädjas...ty all denna kritik över Apples girighet är ju de facto en kritik mot kapitalism. Alla som klagar över att Apple tar ut för mycket i vinst per produkt (det är DET det handlar om - Mervärdet) är - kanske utan att veta det - Marxister.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-15 10:28

@Demiurgen

TL;DR

Om någon människa ska orka ge sig på att läsa all din text - använd radbrytning och styckeindelning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-15 10:42
Ursprungligen av Demiurgen:

Å andra sidan så borde man kanske glädjas...ty all denna kritik över Apples girighet är ju de facto en kritik mot kapitalism. Alla som klagar över att Apple tar ut för mycket i vinst per produkt (det är DET det handlar om - Mervärdet) är - kanske utan att veta det - Marxister.

Kritiken från min sida gäller enbart att det produceras datorer som i princip är gravt underspecade pga. att Apple valt en processor för tunna bärbara och hårddisk med hastigheter som för 10 år sedan skulle vara usla. Det är okej att Apple tjänar mycket pengar, men det är inte okej att kunder blir lurade. Skippa gärna dessa modeller och höj priserna så att kunderna får en realistisk bild av vad en användbar iMac kostar.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-10-15 10:54

Tack! Märkligt att de inte går ut med det när de säljer datorn. Om inte annat vore det ytterligare en sak de kunde tjäna pengar på, med tanke på priserna för att få mer minne i datorn när man beställer den. Ska ha det i bakhuvudet om 4-5 år, om datorn börjar kännas seg och minnena förhoppningsvis har sjunkit rejält. Drygt 9 000 kr för att få 64 gb var det inte värt, men jag beställde via det företag som någon länkade innan 32 gb för drygt 2 000 kr inkl porto. Sen vet jag i och för sig inte om det lönar sig att öka från 32 gb till 64 gb om flera år heller, och om det gör stor skillnad i praktiken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-15 11:07
Ursprungligen av iggy:

Tack! Märkligt att de inte går ut med det när de säljer datorn.

Eftersom de inte erbjuder 64 GB så är det inte så konstigt att de inte talar om det. Det är Intel som ökat den maximala minnesmängden från 32 GB i Haswell till 64 GB i Skylake.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-15 15:49
Ursprungligen av beh:

Kritiken från min sida gäller enbart att det produceras datorer som i princip är gravt underspecade pga. att Apple valt en processor för tunna bärbara och hårddisk med hastigheter som för 10 år sedan skulle vara usla. Det är okej att Apple tjänar mycket pengar, men det är inte okej att kunder blir lurade. Skippa gärna dessa modeller och höj priserna så att kunderna får en realistisk bild av vad en användbar iMac kostar.

Kallas Billig Inropare!

Något som får folk in i butiken, eller som är förmånligt på annat sätt (ex vis tjänstebilar, var åtminstone så tidigare, snikmodeller utan någon som helst extrautrustning).

Inte pyntar någon tillverkare sina produkter med perfekta utrustningsval till vettigt pris, det måste finnas något erbjuda i nästa års modell, något som de kan erbjuda och tjäna pengar på.

Vore kanske vettigt med omsättningskatt beroende på produktens förväntade livslängd.

Sorry...hade en dålig stund...lat...skall icke upprepas...

Ursprungligen av zinned:

@Demiurgen

TL;DR

Om någon människa ska orka ge sig på att läsa all din text - använd radbrytning och styckeindelning.

Ursprungligen av beh:

Kritiken från min sida gäller enbart att det produceras datorer som i princip är gravt underspecade pga. att Apple valt en processor för tunna bärbara och hårddisk med hastigheter som för 10 år sedan skulle vara usla.

iMac i grundutförande är inte gravt underspecad utan just en instegsmodell som duger för de flesta användarna.De som behöver mer kraft köper givetvis en kraftfullare version. Hårddisken i nya iMac är med stor säkerhet betydligt snabbare än motsvarande HD för tio år sedan var så inte heller i detta håller ditt resonemang.

Ursprungligen av beh:

Det är okej att Apple tjänar mycket pengar, men det är inte okej att kunder blir lurade. Skippa gärna dessa modeller och höj priserna så att kunderna får en realistisk bild av vad en användbar iMac kostar.

Ditt resonemang är väldigt ologiskt eller menar du att TV, Mobil och Biltillverkare med fler också ska lägga ned sina instegsmodeller eftersom de har bättre modeller på programmet också?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-15 21:05
Ursprungligen av Perobous:

iMac i grundutförande är inte gravt underspecad utan just en instegsmodell som duger för de flesta användarna.De som behöver mer kraft köper givetvis en kraftfullare version. Hårddisken i nya iMac är med stor säkerhet betydligt snabbare än motsvarande HD för tio år sedan var så inte heller i detta håller ditt resonemang.

Systemet kräver mer resurser än för tio år sedan!

Många vanliga konsumenter tror nog den standardmodell som erbjuds i butik duger gott. Försäljarna på Sibagiganten gör säkert hellre ett snabbt avslut än krånglar till det med uppgraderingar.

Skillnaden mellan HD och SSD är enorm men hur många vet det i förväg, eller är villiga slanta ytterligare på utsatt pris i reklambladet.

Ursprungligen av jas:

Systemet kräver mer resurser än för tio år sedan!

Både och kan man säga. Mycket i systemet har ju optimerats betydligt sedan den tiden och som sagt nya hårddiskar är ofta betydligt snabbare än gamla tack vare förbättrad teknik.

Ursprungligen av jas:

Många vanliga konsumenter tror nog den standardmodell som erbjuds i butik duger gott.

Ja och det gör den ju för de flesta.

Ursprungligen av jas:

Skillnaden mellan HD och SSD är enorm

Skillnaden är ibland stor ibland märks det i princip ingen skillnad alls när det gäller moderna macar, det var större märkbar skillnad förr troligen för att Apple idag använder snabbare och bättre hårddiskar och för att de optimerat OSX's minnes och diskhantering ordentligt på senare år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-16 00:06
Ursprungligen av Perobous:

iMac i grundutförande är inte gravt underspecad utan just en instegsmodell som duger för de flesta användarna.De som behöver mer kraft köper givetvis en kraftfullare version. Hårddisken i nya iMac är med stor säkerhet betydligt snabbare än motsvarande HD för tio år sedan var så inte heller i detta håller ditt resonemang.

Den 12 Oktober 2005 lanseras sista PPC iMacen: iMac G5/1.9 GHz 17-Inch (iSight) med en 160GB / 7200 RPM 3,5" SATA Hårddisk. Kostnad: US$1,299
Har inte hittat information om exakt vilken disk som satt i just denna maskinen, men en likartad disk från samma tid, Seagate Barracuda 7200.9 160GB 7200 RPM borde kunna användas för jämförelsens skull.
Presterar ca: 63 MB/s i genomsnitt vid sekventiell läsning/skrivning över diskens yta och 12.8 ms godtycklig accesstid.

Den 13 Oktober 2015 lanseras iMac 21.5 4K / 1.6 Ghz med en 1TB / 5400 RPM 2,5" SATA3 hårddisk. Kostnad: US$1499
Disken är en HGST 1TB 2,5" 5k1000. Presterar strax under 90 MB/s vid sekventiell läsning över diskens yta och 16.8 ms godtycklig accesstid.

Detta är alltså vad du får ut ur dina 10 år med utveckling: en försämring av accesstiden med ca 23% och en förbättring av genomsnittlig överföringshastighet med ca 30%.

Det är inte här innovationen sedan 2005 ägt rum. Dagens hårddisk kontra 2005 modellen är motsvarigheten till en "snabbare häst" inte en T-Ford!

Hade du istället fått en 2.5" SATA SSD på 250 GB (konsumentpris under 1000 kr för en Samsung 850 EVO) med i din iMac hade du fått 513 MB/s läshastighet och 480 MB/s skrivhastighet över diskens "yta" och 0.04 ms godtycklig accesstid.

Det är ofattbart att Apple väljer att hålla sig inom 30% prestanda marginal av 2005 instegsmodell när de kunde givit 3200% bättre accesstid och 800% överföringshastighet för under 5% merkostnad (Uträkning: 100*(85/1500) av priset på datorn!

Ursprungligen av Perobous:

Ditt resonemang är väldigt ologiskt eller menar du att TV, Mobil och Biltillverkare med fler också ska lägga ned sina instegsmodeller eftersom de har bättre modeller på programmet också?

Jag säger att Apple borde vara bättre, om de prompt ska göra det omöjligt att uppgradera efter hand så är det deras förbannade plikt att se till att man inte sitter med teknologi från 2005 när man köper en dator för 16500 kr.

Om någon producent har en modell för X kr och så en modell som presterar över 8 gånger bättre för 1.05X kr så ja, då bör de lägga ned den modellen.

Ursprungligen av beh:

Jag säger att Apple borde vara bättre, om de prompt ska göra det omöjligt att uppgradera efter hand så är det deras förbannade plikt att se till att man inte sitter med teknologi från 2005 när man köper en dator för 16500 kr.

Om någon producent har en modell för X kr och så en modell som presterar över 8 gånger bättre för 1.05X kr så ja, då bör de lägga ned den modellen.

Fast nu presterar ju inte iMac med SSD generellt 8 gånger bättre bara för att hårddisken är snabbare. Du missar helheten.
Dina jämförelser är dessutom lite småtokiga när du sitter och spekulerar för det satt nog inte i närheten av en Barracuda-disk i den tidens iMac, sen missar du att jämföra strömförbrukning och ljudnivå vilket för många är viktigare än teoretiska maxhastigheter, Sen verkar du på allvar vara lite för spec-blind och generellt för ointresserad av vad folk verkligen använder sina iMacs till.

Du är helt enkelt inte i närheten av att vara den tilltänkta kunden för instegsmodellen av iMac.

Sen klagar du på att 21" iMacarna inte går att uppgradera efteråt men det är ju inte riktigt sant för det går ju alldeles utmärkt att t.e.x. köra systemet på en extern SSD över TB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-16 01:21
Ursprungligen av Perobous:

Fast nu presterar ju inte iMac med SSD generellt 8 gånger bättre bara för att hårddisken är snabbare. Du missar helheten.

Helheten är att skärm, processor, nätverk, extern IO alla är state of the art för 2015, men hårddisken är det sämsta man kan få för pengar. Tycker du det är partiet mellan de olika komponenterna?

Nu var det faktiskt hårddisken (och CPU i den billigaste icke-retina modellen) vi diskuterade. Det spelar ingen roll vilken disk du väljer att jämföra med eftersom ingen av de har något att sätta mot en modern 1000kr SSD på annat än rå kapacitet.

Vad beträffar värme och vibrationer så vinner nog en SSD också här jag rädd.

Om du kan hålla dig för god till att gå till angrepp på min person och vad jag intresserar mig för så kan vi fortsätta diskussionen.

Klart att man kan starta från en extern enhet, den möjligheten har alltid funnits, men det är ju onödigt dyrt framför om Apple gjort rätt från början.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-16 15:59

Accidental Tech Podcast diskuterar nya iMac 4k och har väl ungefär samma åsikt som merparten av de som uttalat sig i tråden:
Avsnitt 139: I'VE SEEN THIS TRAIN BEFORE, diskussionen om nya datorerna börjar efter 1:39:17 (efter musiken).

Ursprungligen av Perobous:

(...) att de optimerat OSX's minnes och diskhantering ordentligt på senare år.

Jag tycker det känns precis tvärt om; sedan Yosemite är det inte njutbart på roterande HDD. Vet inte vad det är för diskoptimeringar du syftar på (?).

Ni kan i alla fall försäkra er om att det första företag (som tillverkar datorer) som bara använder SSD i alla sina modeller...blir Apple. Det händer om...tja, två år? Alltså; som med mycket annat blir det Apple som helt och håller förintar HDD i sina grejer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-16 19:46
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag tycker det känns precis tvärt om; sedan Yosemite är det inte njutbart på roterande HDD. Vet inte vad det är för diskoptimeringar du syftar på (?).

Jag minns inte vilken version, men någon sedan 10.7 inkluderade en uppdaterad "scheduler" för hårddiskar som faktiskt gjorde en del skillnad. Dessutom komprimerades ju binärer i någon version för att ladda snabbare. Men detta är ju gammal skåpmat vid det här laget och knappast något som kan ersätta en lagringsenhet utan rörliga delar.

Ursprungligen av beh:

Helheten är att skärm, processor, nätverk, extern IO alla är state of the art för 2015, men hårddisken är det sämsta man kan få för pengar.

Snarare så är den HD som Apple sätter in den bästa de kan få tag på till priset. De SSD Apple använder kostar betydligt mer än vad du verkar tro men går alltså att köpa till både externt och internt om man känner behovet.

Ursprungligen av beh:

Det spelar ingen roll vilken disk du väljer att jämföra med eftersom ingen av de har något att sätta mot en modern 1000kr SSD på annat än rå kapacitet.

Vilket är nog så viktigt för många.

Ursprungligen av beh:

Vad beträffar värme och vibrationer så vinner nog en SSD också här jag rädd.

Fast nu gällde ju jämförelsen nya vs äldre HD.

Ursprungligen av beh:

Klart att man kan starta från en extern enhet, den möjligheten har alltid funnits, men det är ju onödigt dyrt framför om Apple gjort rätt från början.

Onödigt dyrt? Det finns externa TB-SSD för runt 1500.
Sen har ju den funktionen inte varit lika snabb tidigare som den är nu med TB-anslutning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-17 00:49
Ursprungligen av Perobous:

Både och kan man säga. Mycket i systemet har ju optimerats betydligt sedan den tiden och som sagt nya hårddiskar är ofta betydligt snabbare än gamla tack vare förbättrad teknik.

Bullshit! Visa ett exempel på hur HGST disken vi talar om är betydligt snabbare pga. förbättrad teknik. Sanningen är att utvecklingen av hårddiskar stagnerade för flera år sedan, söktider och överföringshastighet på dessa kan inte öka i takt med andra komponenter som grafikprocessor, processor och internminne. Det fanns en gång i tiden 15000 RPM diskar för konsumenter, nu är det SSD som gäller om en konsument ska ha prestanda.

Ursprungligen av Perobous:

Skillnaden är ibland stor ibland märks det i princip ingen skillnad alls när det gäller moderna macar, det var större märkbar skillnad förr troligen för att Apple idag använder snabbare och bättre hårddiskar och för att de optimerat OSX's minnes och diskhantering ordentligt på senare år.

Bullshit igen! På vilket sätt är de hårddiskar som Apple använder idag snabbare och bättre? Vad har du detta från? Visa ett benchmark, länka till en källa som kan underbygga dina påståenden. HGST 5k1000 kom ut 2012, så den är redan tre år gammal. Men det var kanske så att all revolutionerande utveckling du talar om upphörde efter 2012 och det gör diskar av denna årsmodell till det absolut bästa valet?

Min åsikt är att om Apple ska köra på hårddiskar år 2015 får det vara i kombination med SSD som standard! Eller helt enkelt byta ut den mot en 256 GB SSD (behöver som sagt inte vara en dyr PCIe modell).

Ursprungligen av Perobous:

Snarare så är den HD som Apple sätter in den bästa de kan få tag på till priset. De SSD Apple använder kostar betydligt mer än vad du verkar tro men går alltså att köpa till både externt och internt om man känner behovet.

Jag upprepar frågan som råkade komma bort i ditt saxande av mitt inlägg:

Ursprungligen av beh:

Tycker du det är partiet mellan de olika komponenterna? (i iMac 4k instegsmodellen för 16500 kr)

Datorer med 5400 RPM 2,5" 1TB diskar återfinns från 2300 kr!

Ursprungligen av Perobous:

Onödigt dyrt? Det finns externa TB-SSD för runt 1500.
Sen har ju den funktionen inte varit lika snabb tidigare som den är nu med TB-anslutning.

Men varför kan de inte stoppa den i maskinen och ta 1000 kr för det? (Thunderbolt elektroniken måste ju kosta något, och den slipper man ju på insidan. De behöver heller inte montera på sockeln på moderkortet för sina snordyra PCIe diskar).

Det här ÄR fakta att en SSD överglänser en vanlig HDD och att det ALLTID märks i upplevelsen mellan dom.

Mer fakta.

http://ocz.com/consumer/ssd-guide/ssd-vs-hdd

Inte fakta utan personlig åsikt:
Utav alla mina fem Mac datorer är det bara en som inte har SSD och det märks i alla situationer.
Allra mest när man packar upp ett stort rar-arkiv då får man vänta på den utan SSD.
T.o.m det simplaste programmet studsar några extra gånger i Dock:an

Tråd rensad på personliga påhopp och OT. Vänligen läs trivselreglerna innan ni postar.

Tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-29 18:46

Som väntat håller dessvärre 4K iMacen otroligt dålig prestanda på GPU-sidan. Trist!

http://barefeats.com/imac5k15.html

Detta var ingen höjdare, tydligen. De skulle gjort en ny Thunderbolt display med 2160p åt mig istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-30 13:33

Jämför man GPU:
http://barefeats.com/imac5k15.html

…och CPU:
http://barefeats.com/imac5k16.html

…i nya iMac ser man en tråkig trend Apple håller kvar vid. Du har 3X prestandan skillnad mellan high-end och low-end GPU, men bara 0.6X skillnad vad gäller CPU (jag skulle anta low-end 21" CPU:n är slöare än detta men inte så mycket slöare). Detta är ett stort problem när Apple pushar för high DPI / retina skärmar. Ett liknade problem kan ses i iPad 4 Mini som i varje fall kommit ikapp iPad Air 2 en bit men att Apple ändå snålar, primärt på GPU-sidan.

Allt mer är kravet på en snabb GPU både i operativ systemet men också spel och program. Apple bygger också in sig i en låda då man hela tiden vill minimera utrymmet en dator får ta. Där sätter man själv sig lite i ett moment 22. Men bevisligen är fortfarande Intel-GPU:erna långt från likvärdiga "riktiga" GPU:er - och på iMacen jämför med Intel med MOBILE kort som generellt ligger på ungefär 50-80% av prestandan av dess desktop variant.

Problem problem… När kommer "The New Mac" - en iMac utan skärm, stor nog att husa allt en iMac 27" har med 2-4 2.5" platser och en riktig GPU för under 20 000 SEK? Never…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-30 13:33
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Detta var ingen höjdare, tydligen. De skulle gjort en ny Thunderbolt display med 2160p åt mig istället.

Om det någonsin kommer kan det inte komma förrän TB3 finns på marknaden. Då skulle Apple även kunna bygga in en GPU i skärmen. Det vore väldigt spännande. Speciellt om "MacBook" hade haft TB3…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-30 13:43

TB3 finns på marknaden hos Dell XPS 13 och 15 (late 2015). Vad jag kan se finns endast stöd för DP 1.2 i TB3.

Edit: Sorry missade att gå direkt till källan : https://thunderbolttechnology.net/blog/thunde...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-30 15:20
Ursprungligen av beh:

TB3 finns på marknaden hos Dell XPS 13 och 15 (late 2015). Vad jag kan se finns endast stöd för DP 1.2 i TB3.

Edit: Sorry missade att gå direkt till källan : https://thunderbolttechnology.net/blog/thunde...

Fast TB3 har stöd för 2st 4K DP 1.2 skärmar, då skulle man teoretiskt sätt kunna göra som Dell gör med sin 5K skärm och köra 2 DP kablar - men man behöver då bara en TB3-kable skulle jag tro, speciellt om det är en "native" TB3-skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-30 15:29
Ursprungligen av Erik.dv:

Fast TB3 har stöd för 2st 4K DP 1.2 skärmar, då skulle man teoretiskt sätt kunna göra som Dell gör med sin 5K skärm och köra 2 DP kablar - men man behöver då bara en TB3-kable skulle jag tro, speciellt om det är en "native" TB3-skärm.

Ja, det är sant. Men jag tror att Apple väntar så länge de kan på att en sådan lösning får mogna innan de sjösätter. Så här såg Dellen ut när Swec testade den nyss.

Bevaka tråden