Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn startar inte riktigt

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2015-10-18 20:14

Hej - nu har min fina MBP (2009) 13" drabbats av ngt - jag hör durackordet vid start - sedan kommer äpplet - sedan snurrar klockan - sedan dyker ett horisontalt brett streck upp ca 1 minut för att försvinna - därefter ser man den snurrande "klockan" under äpplet i all evighet. Jag har prövat starta med Shift nere - med PRAM - med NVRAM - med C - ingen förändring sker öht. Är min hårddisk förlorad nu? Jag har backup på extern HD - men om jag byter intern HD - hur får jag OSX då? Jag har startskivorna kvar förstås. Är det ngn som läser detta som kan ge mig tipps. Jag ska åka bort snart o behöver min lilla MBP. Tack på förhand.

Vilken version av OS X kör du?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2015-10-18 20:46

Mavericks

Då har du en recovery-partition på din hårddisk.

Starta med Cmd-R, och prova att reparera eller ominstallera systemet därifrån.

Läs mer här:
https://support.apple.com/en-us/HT201314

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2015-10-18 22:26

Jag håller på och donar - skriver igen om jag gör ett genombrott - jag kör en skivkontroll just nu -stort tack att du tipsade detta

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2015-10-18 22:55

Nej skivkontroll gav inget - datorn hade först svårt att hitta Time Machine - men nu så nu kopierar den - tar ca 4 tim - återkommer i morgon med närmare detaljer

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2015-10-19 09:49

Nu har jag kopierat hela TM - stort tack till dig som hjälpte mig! Dags att byta HD:n?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-20 20:40

Har det hänt bara en gång skulle jag inte bry mej. Händer det igen inom några veckor, skulle jag byta.

1
Bevaka tråden