Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Bilder - synkning och tillgång till media

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-09-22 18:46

Jag har två irriterande problem med appen Bilder.

Jag sitter på en MacBook Air, en iPhone 6 och en iPad Air och har på alla enheter iCloud bildbibliotek påslaget. Det första problemet jag har är att på macen har jag i albumet "alla bilder" 4536 objekt, men på min Iphone och iPad har jag i samma album bara 3976 objekt. Problemet verkar ligga i de gamla iPhoto-händelserna, t.ex. så är det i albumet London bara 7 bilder på ipaden och iphonen, men i själva verket är det 132 bilder i det albumet.
Varför är inte alla bilder överförda? Kan man fixa detta manuellt, på något sätt?

Mitt andra problem hänger eventuellt ihop med problem nummer ett, och detta är det mest irriterande av dem två. När jag ska öppna en bild ur ett album från iPhoto-händelser så får jag upp en ruta som säger "Vill du ge Bilder tillgång till dina medier? En del av dina bilder och videor lagras utanför Bilder-biblioteket. Bilder behöver tillstånd att komma åt de här medierna. Välj mappen ”08” med sökvägen ”/Users/Mittnamn/Pictures/iPhoto-bibliotek.photolibrary/Masters/2012/”." Jag får sen klicka på OK och ange den sökvägen. Problemet är att jag kommer inte längre än till Pictures. Där ligger både mitt Bilder-bibliotek och mitt gamla iPhoto-bibliotek, men båda är gråmarkerade och inte valbara. Har provat att välja hela picturesmappen men får då felmeddelande "Kunde inte hitta originalfilen ”IMG_0394.JPG” i den valda mappen. Vill du försöka hitta den igen?". Vet inte hur jag ska lösa detta. RIKTIGT surt om dessa bilder skulle vara borta (jag kan fortfarande se de i Bilder, men en del är roterade åt fel håll och ser ut att vara inzoomade).
Någon som sitter på en lösning till detta? Har försökt med allt möjligt och sökt på massor forum men hittar inget om detta.

Oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig, då det är bilder sen flera år tillbaka som jag inte vill gå miste om.

Ursprungligen av iith:

Jag har två irriterande problem med appen Bilder.

Jag sitter på en MacBook Air, en iPhone 6 och en iPad Air och har på alla enheter iCloud bildbibliotek påslaget. Det första problemet jag har är att på macen har jag i albumet "alla bilder" 4536 objekt, men på min Iphone och iPad har jag i samma album bara 3976 objekt. Problemet verkar ligga i de gamla iPhoto-händelserna, t.ex. så är det i albumet London bara 7 bilder på ipaden och iphonen, men i själva verket är det 132 bilder i det albumet.
Varför är inte alla bilder överförda? Kan man fixa detta manuellt, på något sätt?

Mitt andra problem hänger eventuellt ihop med problem nummer ett, och detta är det mest irriterande av dem två. När jag ska öppna en bild ur ett album från iPhoto-händelser så får jag upp en ruta som säger "Vill du ge Bilder tillgång till dina medier? En del av dina bilder och videor lagras utanför Bilder-biblioteket. Bilder behöver tillstånd att komma åt de här medierna. Välj mappen ”08” med sökvägen ”/Users/Mittnamn/Pictures/iPhoto-bibliotek.photolibrary/Masters/2012/”." Jag får sen klicka på OK och ange den sökvägen. Problemet är att jag kommer inte längre än till Pictures. Där ligger både mitt Bilder-bibliotek och mitt gamla iPhoto-bibliotek, men båda är gråmarkerade och inte valbara. Har provat att välja hela picturesmappen men får då felmeddelande "Kunde inte hitta originalfilen ”IMG_0394.JPG” i den valda mappen. Vill du försöka hitta den igen?". Vet inte hur jag ska lösa detta. RIKTIGT surt om dessa bilder skulle vara borta (jag kan fortfarande se de i Bilder, men en del är roterade åt fel håll och ser ut att vara inzoomade).
Någon som sitter på en lösning till detta? Har försökt med allt möjligt och sökt på massor forum men hittar inget om detta.

Oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig, då det är bilder sen flera år tillbaka som jag inte vill gå miste om.

Kan bero på ett problem med sökvägar och bilder som evt lagrats utanför biblioteket. Vad händer om du markerar de "extra" bilderna i Bilder-appen och väljer Arkiv > Samla ihop?

  • Medlem
  • 2015-09-22 19:12
Ursprungligen av pushloop:

Kan bero på ett problem med sökvägar och bilder som evt lagrats utanför biblioteket. Vad händer om du markerar de "extra" bilderna i Bilder-appen och väljer Arkiv > Samla ihop?

Tack för ditt svar, men tyvärr samma sak som tidigare. Jag markerade alla bilder i albumet "London" och tog samla ihop. Stod då:

Samla ihop originalfiler i Bilder-biblioteket
Den här åtgärden kopierar originalfilerna till Bilder-bibliotek och kan inte ångras.

Och när jag väljer kopiera kommer jag till samma ruta som tidigare (Vill du ge Bilder tillgång till dina medier?...) Därifrån kommer jag inte vidare..

Ursprungligen av iith:

Tack för ditt svar, men tyvärr samma sak som tidigare. Jag markerade alla bilder i albumet "London" och tog samla ihop. Stod då:

Samla ihop originalfiler i Bilder-biblioteket
Den här åtgärden kopierar originalfilerna till Bilder-bibliotek och kan inte ångras.

Och när jag väljer kopiera kommer jag till samma ruta som tidigare (Vill du ge Bilder tillgång till dina medier?...) Därifrån kommer jag inte vidare..

Ok, attans då. Då är det något som är på tok, för du ska kunna markera dina respektive biblioteksmappar i din Bilder-mapp som vilken mapp som helst.

Innan vi krånglar till det för mycket i onödan, prova först att reparera ditt Bilder-bibliotek. Detta gör du genom att hålla ned CMD+ALT när du öppnar appen Bilder.

Det låter spontant som att någonting i fotodatabasen har gått sönder. Eller om det är något i Finder som har gått sönder.

Du skulle kanske också prova med Skivverktyg och sedan välja Skivkontroll för att se om den säger något?

En annan sak att prova är att leta efter "IMG_0394.JPG" för att se om du kan hitta själva filen - och på så sätt hitta rätt sökväg till den. Om du bara kan hitta till dem på hårddisken så är halva striden vunnen för då kan du alltid importera in bilderna utifall att ingenting annat fungerar.

  • Medlem
  • 2015-09-29 20:37
Ursprungligen av pushloop:

Ok, attans då. Då är det något som är på tok, för du ska kunna markera dina respektive biblioteksmappar i din Bilder-mapp som vilken mapp som helst.

Innan vi krånglar till det för mycket i onödan, prova först att reparera ditt Bilder-bibliotek. Detta gör du genom att hålla ned CMD+ALT när du öppnar appen Bilder.

Testade detta, med det hjälpte tyvärr inte.
Dock så upptäckte jag innan att alla bilder inte hade hämtats ännu, trots att jag använt Bilder sen det släpptes. Det stod endast och tuggade, men ingenting hände. En text längst ner i fliken alla bilder och nåt i stil med "Hämtar 328 bilder". Trodde att detta var problemet, men icke.
Att reparera Bilder-biblioteket hjälpte dock detta, nu är alla bilder hämtade och uppdaterade. Men fortfarande samma problem med att Bilder inte har tillgång till mina medier.

  • Medlem
  • 2015-09-29 20:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Det låter spontant som att någonting i fotodatabasen har gått sönder. Eller om det är något i Finder som har gått sönder.

Du skulle kanske också prova med Skivverktyg och sedan välja Skivkontroll för att se om den säger något?

En annan sak att prova är att leta efter "IMG_0394.JPG" för att se om du kan hitta själva filen - och på så sätt hitta rätt sökväg till den. Om du bara kan hitta till dem på hårddisken så är halva striden vunnen för då kan du alltid importera in bilderna utifall att ingenting annat fungerar.

Tack för ditt svar! Öppnade skivverktyg och valde att kontrollera hårddisken (aldrig gjort detta förut), och jag fick efter att det var klart ett meddelande om att "skivan måste repareras från återställningsenheten. Starta om datorn och håll tangenterna kommando-R nedtryckta tills du ser Apple-logotypen. När fönstret OS X-verktygsprogram visas väljer du Skivverktyg."
Låter dock läskigt, och jag har ingen större kunskap om detta. Något man kan göra utan att oroa sig? Något jag bör tänka på eller göra innan jag sätter igång?

Provade också att söka efter en bild som du föreslår. Jag hittar bilden och sökvägen är Mitt namn > Bilder > iPhoto-bibliotek > Previews > 2012 > 08 > 11 ......... Så som jag förstår det så ligger filerna på hårddisken, men i Bilder är den mappen inte valbar? Kommer som sagt inte in i iPhoto-biblioteket.. Beror det alltså på att skivan har gått sönder?

Oerhört tacksam för era svar och hjälp, känns som jag närmar mig problemet, och förhoppningsvis en lösning!

Ursprungligen av iith:

Tack för ditt svar! Öppnade skivverktyg och valde att kontrollera hårddisken (aldrig gjort detta förut), och jag fick efter att det var klart ett meddelande om att "skivan måste repareras från återställningsenheten. Starta om datorn och håll tangenterna kommando-R nedtryckta tills du ser Apple-logotypen. När fönstret OS X-verktygsprogram visas väljer du Skivverktyg."
Låter dock läskigt, och jag har ingen större kunskap om detta. Något man kan göra utan att oroa sig? Något jag bör tänka på eller göra innan jag sätter igång?

Provade också att söka efter en bild som du föreslår. Jag hittar bilden och sökvägen är Mitt namn > Bilder > iPhoto-bibliotek > Previews > 2012 > 08 > 11 ......... Så som jag förstår det så ligger filerna på hårddisken, men i Bilder är den mappen inte valbar? Kommer som sagt inte in i iPhoto-biblioteket.. Beror det alltså på att skivan har gått sönder?

Oerhört tacksam för era svar och hjälp, känns som jag närmar mig problemet, och förhoppningsvis en lösning!

Jag skulle slå en signal till Apple Support i det här läget om jag var du. De nås på 0771-199 519 och talar naturligtvis svenska!

  • Medlem
  • 2015-09-29 21:22
Ursprungligen av pushloop:

Jag skulle slå en signal till Apple Support i det här läget om jag var du. De nås på 0771-199 519 och talar naturligtvis svenska!

Provade, men var inte öppet just nu. Sökte runt lite på Apples hemsida, och hamnade på sidan "Din rätt till service och support", sökte på mitt serienummer för datorn men då står det att teknisk support via telefon är utgången. Betyder det att jag inte kan få hjälp via telefon?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-29 21:49
Ursprungligen av iith:

Provade, men var inte öppet just nu. Sökte runt lite på Apples hemsida, och hamnade på sidan "Din rätt till service och support", sökte på mitt serienummer för datorn men då står det att teknisk support via telefon är utgången. Betyder det att jag inte kan få hjälp via telefon?

Det betyder att du måste betala för telefonsupport.

  • Medlem
  • 2015-09-29 21:59
Ursprungligen av mattiL:

Det betyder att du måste betala för telefonsupport.

Misstänkte det. Vad kostar det? Och hur betalar man?

Ursprungligen av iith:

Misstänkte det. Vad kostar det? Och hur betalar man?

Du betalar för en kortare periods support (ca 30€ för 30 dgr har jag för mig) och supportpersonen du pratar med förklarar hur det går till.

Ett alternativ är att kasta ut frågan (och inte minst söka efter andra som stött på problemet) på Apples egna forum (discussions.apple.com).

  • Medlem
  • 2015-10-17 14:59
Ursprungligen av pushloop:

Du betalar för en kortare periods support (ca 30€ för 30 dgr har jag för mig) och supportpersonen du pratar med förklarar hur det går till.

Ett alternativ är att kasta ut frågan (och inte minst söka efter andra som stött på problemet) på Apples egna forum (discussions.apple.com).

Liten uppdatering kring mitt problem, och jag börjar bli rädd för att jag aldrig ska få tillbaka mina bilder igen..

Sökte runt på Apples forum som Pushloop tipsade om och fick upp hoppet lite igen. Kom fram till att jag var tvungen att installera om iPhoto, då jag hade den gamla versionen som inte stöddes i Yosemite. Detta gick bra, raderade bara iPhoto och det fanns kvar under fliken "Köpt" på Appstore och den installerade då den senaste versionen, och efter det kunde jag öppna iPhoto igen. Nu kan jag också välja vilken mapp Bilder ska få tillgång till mina medier, som jag inte kunde tidigare. Så en del av mitt grundproblem är löst kan man säga. Men tyvärr så kan Bilder ändå inte hitta originalbilden, trots att jag väljer den mapp som det står att jag ska göra.

Hittade en annan tråd där jag skulle "rebuild" mitt iPhoto-bibliotek med hjälp av ett program som hette iPhoto Library Manager, för att sen importera detta igen till Bilder. Men när jag gör detta så kommer inte samma antal bilder upp, i mitt iPhoto-bibliotek står det att jag har 3235 bilder men efter rebuild så står det på kopian att det bara finns 3028 bilder. Det diffar alltså på 200 bilder.

När jag söker på bildnamnet i Spotlight så hittar den 3 filer med detta namn och jag kan öppna dessa i Finder.
Den ena filen är en annan bild men med exakt samma namn, vet inte om det beror på att jag tagit den bilden med annan telefon/kamera, men så kan det vara. Denna bild är inga problem att öppna i Bilder.
Sen finns då också den specifika bilden som jag haft problem med och som jag utgår efter, i 2 olika filer. Sökvägen visar att den ena ligger i Bilder-biblioteket i en mapp som heter Masters, och den andra ligger i iPhoto-biblioteket, men i en mapp som heter Previews.. Kan detta vara mitt problem? Att det bara finns en tumbild kvar, och originalbilden är borta?

Har försökt hitta bilden i de underliggande mapparna i iPhoto-biblioteket men lyckas inte.

Någon med ett förslag nu på hur jag kan gå vidare nu? Eller vad som är fel?

Först är det viktigt att poängtera att det är superviktigt att inte manuellt gå in och ta bort eller ändra bilder i sina bibliotek genom lappstrukturen i Finder, eftersom det kan resultera i den här typen av problem i slutändan om man tar bort fel bilder. Tanken är att respektive Bibliotek skall hanteras genom den tillhörande appen (iTunes/iPhoto/Aperture/Bilder).

Att bygga om sitt iPhoto-bibliotek gör man bäst med den inbyggda funktionen som du får fram genom att hålla ned CMD+Alt när du öppnar iPhoto. Att använda tredjepartsappar kan fungera, men det kan också göra saker och ting värre, så gör det inte om du inte har en komplett backup att falla tillbaka på om ngt går snett.

Med detta sagt så ligger originalbilderna i mappen Masters, och som du skriver så är det den som saknas för dig. Detta kan bero på olika saker, men mest sannolikt är att man av misstag raderat originalet via Finder eller mha ett tredjepartsprogram i tron om att man har dubbletter (Master/Preview). Här har visningsläget "Alla mina filer" i Finder varit boven i dramat för vissa användare.

I ditt fall ser det onekligen inte lovande ut tyvärr, om det inte är så att du har någon gammal backup liggande där originalbilderna som saknas kanske finns kvar, eller om de kan finnas någon annanstans (minneskort i kameran, annan dator el.dyl).

1
Bevaka tråden