Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivare till gammal eMac

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-15 17:42

Hej, min mamma har en eMac 2005 som inte är ansluten till internet och inte uppdaterad. Hennes laserskrivare s/v med usb-anslutning har gett upp och nu behöver hon en ny. Någon som har bra tips?

Vad jag kan googla mig till så kan den som bäst köra OSX 10.4.11, så leta en skrivare till det systemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-15 18:20
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad jag kan googla mig till så kan den som bäst köra OSX 10.4.11, så leta en skrivare till det systemet.

Eftersom datorn inte är ansluten till internet kan den väl inte uppdateras? Dessutom vill hon bara kunna skriva ut, inget annat. Verkar konstigt att det ska behövas ett nytt OS.

Ursprungligen av Gnulia:

Eftersom datorn inte är ansluten till internet kan den väl inte uppdateras? Dessutom vill hon bara kunna skriva ut, inget annat. Verkar konstigt att det ska behövas ett nytt OS.

Den ska inte behövas uppdateras för att kunna skriva ut via en skrivare, givetvis. Det var menat som en fingervisning på vilket OS som den nya skrivaren ska stödja.

Vi behöver nog veta vilket operativsystem den kör, för att kunna ge konkreta svar.

Och visst kan den uppdateras, även om den inte är internetansluten. Man kan ju ta dit lämplig uppdatering via USB-minne eller CD/DVD-skiva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-15 18:35
Ursprungligen av barbapappa_86:

Den ska inte behövas uppdateras för att kunna skriva ut via en skrivare, givetvis. Det var menat som en fingervisning på vilket OS som den nya skrivaren ska stödja.

Tack, då hoppas jag att det ska fungera

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-15 18:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vi behöver nog veta vilket operativsystem den kör, för att kunna ge konkreta svar.

Och visst kan den uppdateras, även om den inte är internetansluten. Man kan ju ta dit lämplig uppdatering via USB-minne eller CD/DVD-skiva.

Ja, det kan jag naturligtvis, men skulle helst slippa. Tror att det är version 10.4, men är inte bombsäker, kan också vara 10.3.

Ursprungligen av Gnulia:

...10.4, men är inte bombsäker, kan också vara 10.3.

Ok, då kan vi nog inte bli så mycket mer konkreta än så här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s240608...
(Vet inte vad din budget är, men jag satte 2000 som gräns i Prisjakt-sökningen)

Bara att klicka sig vidare till tillverkarnas hemsidor, och kolla specifikationerna – för att se vilka operativsystem som hanteras. Efter att du har tagit reda på vilket system datorn faktiskt har.

Här är t.ex. en som ska funka i 10.4:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-15 19:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, då kan vi nog inte bli så mycket mer konkreta än så här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s240608...
(Vet inte vad din budget är, men jag satte 2000 som gräns i Prisjakt-sökningen)

Bara att klicka sig vidare till tillverkarnas hemsidor, och kolla specifikationerna – för att se vilka operativsystem som hanteras. Efter att du har tagit reda på vilket system datorn faktiskt har.

Här är t.ex. en som ska funka i 10.4:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product...

Tack snälla Jesper, de ska jag kolla på!

Försök under alla omständigheter att uppdatera till 10.4. Bättre, snabbare, stabilare och mer kompatibelt (så långt det nu är möjligt) med moderna mjuk- och hårdvaror jämfört med 10.3. Tiger (alltså 10.4) spelar i en helt annan liga än 10.3.

Ja, jag håller med Johan. Om den kör 10.3, eller någon version av 10.4 som är lägre än 10.4.11 - se till att uppdatera till 10.4.11.

Dessutom kan man tillägga att samtliga program som använts under 10.3 helt utan problem också kan köras under 10.4. Man behöver inte oroa sig för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-16 16:40

Tack för era goda råd. Hon använder den endast för att skriva och behöver kunna skriva ut. Jag hittar inga laserskrivare som stödjer 10.3, så jag antar att jag måste försöka uppgradera till 10.4.11. Bara jag visste hur? Hon har som sagt ingen internetanslutning.

Ursprungligen av Gnulia:

...Bara jag visste hur? Hon har som sagt ingen internetanslutning.

- Själva uppgraderingen via CD/DVD-skiva. Om du inte har en 10.4-installationsskiva så går det säkert att ordna en kopia från någon som har.

- Skivan har kanske 10.4.0 eller 10.4.3 eller någon annan äldre version. Så sen behöver man ju uppdatera vidare till 10.4.11.
Ladda ner 10.4.11-combo-uppdateringen, och lägg den på ett USB-minne (eller CD/DVD-skiva) och installera den därifrån.

Men visst hade det underlättat om du efter de installationerna hade haft en internetanslutning, för att kunna få ner alla andra små uppdateringar. Men man kan ju t.ex. köra internetdelning från en mobiltelefon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-16 17:09

Bra idé där Jesper, att köra internetdelning från mobilen. Stort tack, ska du ha!!

Om nu emacen har trådlöst nätverkskort inbyggt. Har för mig att det inte var standard.

Jag kan nog skaka fram cd-versionen av Tiger på fyra st skivor. Combo-uppdateringen kan lätt brännas på en femte skiva. PMa om intresse finnes.

Se till att bara göra en uppgradering av systemet, inte ren nyinstallation om du vill slippa besväret med att installera om alla mjukvaror från scratch. Har för mig att det gick helt smärtfritt att bara göra en uppgradering på de diverse jobbmacar (PM G5, iBook mfl) jag jobbade med när Tiger kom. Dessa var fullproppade med Office, Adobe CS etc som alla överlevde uppgraderingen utan krångel.

Om du ändå vill göra en helt ren installation kan det vara bra att veta att Apples "gratisprogram" (iMovie etc) som följde med datorn vid köpet inte ingår i en ren systeminstallation. För dessa program behöver du åtkomst till emacens installationsskivor som medföljde vid köpet. Leta efter en skiva märkt "Applications Install DVD". Men som sagt, gör bara en uppgradering så finns alla program och filer kvar som innan.

En annan fråga: om datorn inte har internetuppkoppling och är över ett decennium gammal: Hur är det med backupen? Kanske läge att införskaffa en lös hårddisk* att sitta permanent inkopplad och komplettera med lämplig mjukvara?

TimeMachine finns ju inte i Tiger utan först i 10.5 Leopard. Du skulle ju iofs kunna installera det istället för 10.4 (sista systemet som rullar på PPC-processorer), men personligen föredrar jag nog 10.4 som på min gamla iBook kändes rappare.

Rekommenderar SuperDuper (betalversionen) som snabbt och smidigt gör backupper efter schema. Det är bara första kloningen som tar tid, de dagliga (timliga, veckoliga..) backuperna kopierar bara det som ändrats sen sist. SuperDuper av snäppet äldre version (2.7.1) funkar kanon på 10.4. http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperD...

Fördelen är att den klonade disken är bootningsbar, vilket innebär att den dagen hårddisken rasar (inte om, utan när), så är det bara att starta upp från klonen och vara up and running inom bokstavligen talat några minuter. Håll nere option vid uppstart för att välja disk.

* OBS dock att för att man skall kunna boota gamla G4or (ja de flesta PPC-macar öht) från extern hårddisk måste denna ha Firewire, inte USB! LaCie säljer fortfarande sina FW800/USB3 "rugged"-diskar för ca 1400 kr/1 TB. FW800 är bakåtkompatibelt med gamla FW400 som nog sitter i emacen. Dock behöver du en adapterkabel FW800 -> FW400 som inte följer med LaCie:n.

Klart mossan skall ha en orange rugged att försköna vardagen med!

Senast redigerat 2015-10-17 19:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-17 18:17
Ursprungligen av johan_tanying:

Om nu emacen har trådlöst nätverkskort inbyggt. Har för mig att det inte var standard.

Jag kan nog skaka fram cd-versionen av Tiger på fyra st skivor. Combo-uppdateringen kan lätt brännas på en femte skiva. PMa om intresse finnes.

Se till att bara göra en uppgradering av systemet, inte ren nyinstallation om du vill slippa besväret med att installera om alla mjukvaror från scratch. Har för mig att det gick helt smärtfritt att bara göra en uppgradering på de diverse jobbmacar (PM G5, iBook mfl) jag jobbade med när Tiger kom. Dessa var fullproppade med Office, Adobe CS etc som alla överlevde uppgraderingen utan krångel.

Om du ändå vill göra en helt ren installation kan det vara bra att veta att Apples "gratisprogram" (iMovie etc) som följde med datorn vid köpet inte ingår i en ren systeminstallation. För dessa program behöver du åtkomst till emacens installationsskivor som medföljde vid köpet. Leta efter en skiva märkt "Applications Install DVD". Men som sagt, gör bara en uppgradering så finns alla program och filer kvar som innan.

En annan fråga: om datorn inte har internetuppkoppling och är över ett decennium gammal: Hur är det med backupen? Kanske läge att införskaffa en lös hårddisk* att sitta permanent inkopplad och komplettera med lämplig mjukvara?

TimeMachine finns ju inte i Tiger utan först i 10.5 Leopard. Du skulle ju iofs kunna installera det istället för 10.4 (sista systemet som rullar på PPC-processorer), men personligen föredrar jag nog 10.4 som på min gamla iBook kändes rappare.

Rekommenderar SuperDuper (betalversionen) som snabbt och smidigt gör backupper efter schema. Det är bara första kloningen som tar tid, de dagliga (timliga, veckoliga..) backuperna kopierar bara det som ändrats sen sist. SuperDuper av snäppet äldre version (2.7.1) funkar kanon på 10.4. http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperD...

Fördelen är att den klonade disken är bootningsbar, vilket innebär att den dagen hårddisken rasar (inte om, utan när), så är det bara att starta upp från klonen och vara up and running inom bokstavligen talat några minuter. Håll nere option vid uppstart för att välja disk.

* OBS dock att för att man skall kunna boota gamla G4or (ja de flesta PPC-macar öht) från extern hårddisk måste denna ha Firewire, inte USB! LaCie säljer fortfarande sina FW800/USB3 "rugged"-diskar för ca 1400 kr/1 TB. FW800 är bakåtkompatibelt med gamla FW400 som nog sitter i emacen. Dock behöver du en [urlhttp://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kr...]adapterkabel FW800 -> FW400[/url] som inte följer med LaCie:n.

Klart mossan skall ha en orange rugged att försköna vardagen med!

Tack för din hjälp Johan,
Ska kolla om den har nätverkskort nästa gång jag hälsar på henne. Backup har hon, det räcker med ett usb-minne då hon bara har textfiler på den. Ska fundera på ditt erbjudande om combo

1
Bevaka tråden