Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen dags för en Switch!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Har under ett par år varit inne på att skaffa mig en mac.
Första gången var Björnström nära att få sälja en Pismo
till mig, men jag velade och maskinen såldes till en mer
beslutsam kund.

Har följt diskussioner och läst allt jag kommit över om mac.
Nu har jag nästan bestämt mig för att nästa datorköp (som blir snart) blir en Powerbook eller iBook. Vad tycker ni? Låter detta som ett bra köp?

PB G4 12" Combo.
512Mb extra.
Externt apple t-bord.
Airport extremekort.

Eller tycker ni jag skall nöja mig med en iBook för att ha råd med
lite extra lull-lull?

Jag vill även ha tips på bra böcker för att komma igång
med OSX. Jag vill ha en bok som man kan läsa "från pärm till pärm"
och som går att anväda som referensverk när frågorna dyker upp.
Den får gärna ta upp terminalen också då jag vill lära mig använda
UNIX-styrkan i OS´et. Vill även ha tips på vad jag som nyswitchad skall tänka på!

Tacksam för råd!

MVH
// Danne

Du kommer att bli helnöjd med din PowerBook. Välj inte iBook för att ha råd med extra lull-lull, utan satsa direkt på PB.

Vill du ha en manual till Mac OS X kan jag tipsa om O'Reillys "Mac OS X The missing Manual 2". http://www.oreilly.com/catalog/macosxmm2/ Där hittar du allt om Mac OS X. Ta gärna en titt på provkapitlet som finns upplagt i pdf-format.

/M

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-08-18 10:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stenbäck
Hej!

Har under ett par år varit inne på att skaffa mig en mac.
Första gången var Björnström nära att få sälja en Pismo
till mig, men jag velade och maskinen såldes till en mer
beslutsam kund.

Har följt diskussioner och läst allt jag kommit över om mac.
Nu har jag nästan bestämt mig för att nästa datorköp (som blir snart) blir en Powerbook eller iBook. Vad tycker ni? Låter detta som ett bra köp?

PB G4 12" Combo.
512Mb extra.
Externt apple t-bord.
Airport extremekort.

Eller tycker ni jag skall nöja mig med en iBook för att ha råd med
lite extra lull-lull?

Jag vill även ha tips på bra böcker för att komma igång
med OSX. Jag vill ha en bok som man kan läsa "från pärm till pärm"
och som går att anväda som referensverk när frågorna dyker upp.
Den får gärna ta upp terminalen också då jag vill lära mig använda
UNIX-styrkan i OS´et. Vill även ha tips på vad jag som nyswitchad skall tänka på!

Tacksam för råd!

MVH
// Danne

Kop! Har en sadan fast med superdrive sedan 1 manad och jag ar sa himla nojd. Helt underbar dator och framforallt val fungerade sasom bluetooth,idvd,imovie,itunes etc. Kor aven med externt tanagentbord och skarm vilket ar skont.

Låter ju bra....det blir nog en PB.......fler synpunkter är välkomna!

// Danne

Powerbook!

Tack för ett kreativt inlägg

Det var precis krig PB vs iBook jag behövde!

// Danne

Som trogen Mac användare måste jag dock säga: Avvakta! Nya 12" Powerbooks kommer när som helst. Då har dom nog antagligen funktionen med hur tangentbordet lyser upp då det är mörkt också.

Jag vet, det är irriterande då man gör så här -- men men... Man vill ju inte få den som köper en Mac att köpa en dator som uppdateras till en bättre version en vecka senare...

Det är möjligt att du har rätt.........men det som
oroar mig är att om/när nya modeller släpps så
är de förmodligen dyrare och lev. tiden brukar väl
bli rätt lång? Eller vad säger ni?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stenbäck:
Tack för ett kreativt inlägg

Det var precis krig PB vs iBook jag behövde!

He, he, jag är faktiskt lite allvarlig i mitt snabb-inlägg. Jag kör PB själv. Skillnaden mellan dem är ju G3/G4 och då väljer jag G4. PB har även skärmbildsdubblering när du kopplar in en ytterligare skärm och inte enbart spegling. Mycket praktiskt ibland...
(Ibook kanske har det nu, jag vet inte, men PB har fortfarande G4!)
Visserligen saknar jag tangentbelysning ibland i min 15,1", men är det viktigt för dig får du väl satsa på det.

Tangentbordsbelysning är inte viktigt. Tycker för övrigt att snabelusblampan är rätt cool så det får bli en sådan om behovet skulle uppstå. Däremot så vill jag ju se vad som kommer i de nya, men jag är som sagt lite orolig för lev. tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 14:34

Oavsett om du ska köpa de nya modellerna eller inte, så är det smart att vänta tills de kommer, för då kommer priset på den befintliga modllen antagligen sänkas.

Och om man ska tro de senaste ryktena (om att alla PB på lager är slut) så kommer det en ny PB väldigt snart.

Jaa........ang. ryktesspridningen så vet jag inte om
jag stött på något annat ämne som, likt mac, föranleder
sådan otrolig ryktersspridning om nya produkter, lev. tider
osv. Ganska kul, men lite förvirrande för en newbie!

  • Medlem
  • 2003-08-18 14:55

Om du kan få tag i en billig PB från t ex Computercity (12.000 plus moms, som diskuterats) så ska du slå till på den. Annars är iBooken klart prisvärd.

Prestandaskillnaderna är inte så uttalade (av flera olika anledningar), även om en G4 kan vara bra att ha i vissa fall.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-18 14:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Oavsett om du ska köpa de nya modellerna eller inte, så är det smart att vänta tills de kommer, för då kommer priset på den befintliga modllen antagligen sänkas.

Och om man ska tro de senaste ryktena (om att alla PB på lager är slut) så kommer det en ny PB väldigt snart.

Tror ni man fortfarande kommer kunna beställa en PB av dagens modeller då de nya har kommit? Jag har inte följt utvecklingen i mac-världen innan så jag har ingen större koll på vad som sker med gamla modeller när nya kommer. Jag frågar detta av ren nyfikenhet, för jag kommer ändå att beställa en av de nya.

Jag har just nu en lånad PB G3 hemma sedan min pc krashade för några veckor sen (nej det berodde inte på blaster). Jag har sedan en tid tillbaka bestämt mig för en switch till mac, men den här datorkrashen jag hade snabbade väl på det lite. Förutsatt att de kommer några nya modeller snart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 11:29

Ja, jag vet inte riktigt, är inte så insatt i sånt hät. Men jag tror nog att det brukar vara lagerrensning när en ny modell kommer. Iaf på Macoteket.
På Apple Store däremot brukar de gamla modellerna helt ersättas av de nya. Undandaget är att gamla PM G4 fortfarande finns kvar som classic-maskin.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
O'Reillys "Mac OS X The missing Manual 2". http://www.oreilly.com/catalog/macosxmm2/ Där hittar du allt om Mac OS X. Ta gärna en titt på provkapitlet som finns upplagt i pdf-format.

/M

Tack för boktipset (ninaninaninanna). Vet någon om denna kan beställas från någon svensk lev.? Jag hittar inte den andra upplagan i sverige. Den får gärna vara på engelska, men beställer helst i sverige.

// Danne

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-19 11:58

Jag tycker iofs att Powerbook är en skitdator. Den är seg och blir varm och tål ingenting. Jag var tvungen att ha med en 12" på arbetsresa en vecka och jag LÄNGTADE efter min iMac G3 som är MYCKET snabbare. Det låter kanske otroligt, men det är sant. Jag hade köpt en iBook alla gånger och sparat pengarna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stenbäck
Tack för boktipset (ninaninaninanna). Vet någon om denna kan beställas från någon svensk lev.? Jag hittar inte den andra upplagan i sverige. Den får gärna vara på engelska, men beställer helst i sverige.

// Danne

Boken finns att köpa på flera ställen i Sverige. Akademibokhandeln, adLibris är några av dem. Ta en titt på Pricerunner

/M

Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Jag tycker iofs att Powerbook är en skitdator. Den är seg och blir varm och tål ingenting. Jag var tvungen att ha med en 12" på arbetsresa en vecka och jag LÄNGTADE efter min iMac G3 som är MYCKET snabbare. Det låter kanske otroligt, men det är sant. Jag hade köpt en iBook alla gånger och sparat pengarna.

?!?
Visst den blir varm efter ett tag, men inte katastrofalt varm och den är ju grymt mycket snabbare än min iMac G4 800, för att inte tala om min gamla iMac G3 400...
Har du fått en måndags ex månne?

  • Medlem
  • 2003-08-19 12:22

Ska du köpa en Powerbook så rekommenderar jag dig att vänta tills åtminstonde nästa vecka, för att se om det kommer en uppdaterad version. Det har talats om den tjugonde, men vi får väl se.;) Välkommen med i gänget!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Boken finns att köpa på flera ställen i Sverige. Akademibokhandeln, adLibris är några av dem. Ta en titt på Pricerunner

/M

Tack för tipsen!

Boken är nu beställd från Adlibris.

// Danne

Missnöjd med PB12" hmmm.....låter trist. Att den skulle vara "ömtålig" låter inte bekant. Värmen har jag hört förut.
Det blir nog i alla fall en PB, har mest hört lovord.

Jag håller inte med att iBooken är bättre än Powerbooken. Själv så tycker jag iBooken är en skitdator. Det näst sämsta datorköpet jag någonsin ägt (efter min stationära PC). Den har varit inne på reparation 7 gånger. Bytt moderbord på den 4 gånger och bytt ut datorn helt en gång.

Det var inte förrän efter 11 månader av ständiga fixar och utbytningar som den rullat smidigt för en gångs skull. Blev ett köp av AppleCare direkt

  • Medlem
  • 2003-08-19 16:26

det är väl ingen större skillnad i värmen på en ibook och en powerbook eller? om man sedan tänker på att ibooken är gjord av plast, som inte leder värme så bra utan snarare stänger den inne. och powerbooken är gjord av aluminium, som leder värme väldigt bra och därmed släpper ut den från datorn..
så tycker jag nog att powerbooken är bättre värme mässigt sett.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-08-19 17:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stenbäck
Tack för tipsen!

Boken är nu beställd från Adlibris.

// Danne

Jag beställde min hos amazon.com.Jag fick ge 250 ink frakt,

Jag fick precis hem min fullt utrustade pb 12" och jag kan inte påstå att jag är riktigt nöjd med den än, och nu när man får höra att den nya är på gång så blir man knappast gladare. Det positiva med den har varit hur lätt det funkat med att föra över digitalmedia, det smidiga formatet samt att det är något nytt att leka med, men det väger tyvärr inte upp segheten, värmen och bristfällig skärm. Hade jag fått välja så att jag nog tagit tillbaka min gamla tb1400pc och tagit pengarna i handen. Snart får grannen hem sin g5a och funkar inte den enligt mina förväntningar så kommer jag nog ge upp mac för ett tag.

Nu har jag snart löst själva finansieringen, men har en fråga till
innan jag beställer.

Hur är det med Superdriven (om det blir en sådan istället för combo).
Bränner den CD-R långsammare än combo-varianten?

Hur stor är skillnaden i så fall?

// Danne

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-08-26 09:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stenbäck
Nu har jag snart löst själva finansieringen, men har en fråga till
innan jag beställer.

Hur är det med Superdriven (om det blir en sådan istället för combo).
Bränner den CD-R långsammare än combo-varianten?

Hur stor är skillnaden i så fall?

// Danne

Superdriven bränner cd-r i 8x och cd-rw i 4x och läser cd i 24x. Mendans combo skriver cd-r i 24x, cd-rw i 10x och läser cd i 24x. Båda läser dvd skivor i 8x.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Robban G
Superdriven bränner cd-r i 8x och cd-rw i 4x och läser cd i 24x. Mendans combo skriver cd-r i 24x, cd-rw i 10x och läser cd i 24x. Båda läser dvd skivor i 8x.

Hmm....bränningen av CD-r är ju det viktigaste det är en rätt
väsentlig skillnad. Om inte det händer nå´t stort med CD-r farten
på superdriven så blir det en combo. Konstigt att de inte kan
komma upp i samma hastighet?!

// Danne

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Boken finns att köpa på flera ställen i Sverige. Akademibokhandeln, adLibris är några av dem. Ta en titt på Pricerunner

/M

Fick boken igår.....en rejäl sak och precis vad jag var ute efter.
Tack!

// Danne

  • Oregistrerad
  • 2003-08-27 07:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stenbäck
Konstigt att de inte kan
komma upp i samma hastighet?! // Danne

Kan nog om de vill - men vill dom?
Körde 12x i en gammal biege direkt från iTunes (konvertering on the fly) så det är inte det - men sales pitch:en kanske

Bevaka tråden