Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple hyllar Imac med "då och nu"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I samband med Imac-lanseringen uppdaterade Apple sin webbplats med en hyllning till Imac-utvecklingen från då till nu.

Läs hela artikeln här

Min första mac var en Performa 630 (tror jag), som jag fick någon gång runt 98. Den gick igenom en hel del. Lödningar som gick sönder på moderkortet( 3 gånger) tills den totaldog med brännskador på moderkortet. Byttes då ut till en likadan utseendemässigt (men med lite annorlunda insida). Den passade iaf perfekt till mitt behov av barnspel som Hugo, Villes värld, spin doctor, Bubble Trouble, Bub och Bob (?) osv! Fick även en kort kontakt med Claris Works. Jag hade dock inte så mycket att skriva när jag var 6-7år men minns att min syster skrev dagbok på min pappas Apple LC.

Var dock dö kär när vi skaffade första modellen av Imac G3 (Bondi Blue 233mhz) som verkligen var grymt cool. Musen sög och jag behövde inte bättre hårdvara men den var jävligt snygg. Tycker än idag att den är snyggaste macen även om far min föredrar Imac G4 Globe.

Idag är jag tråkig och kör en Macbook Air 11tum.

Ursprungligen av skrotnisse92:

Min första mac var en Performa 630 (tror jag), som jag fick någon gång runt 98. Den gick igenom en hel del. Lödningar som gick sönder på moderkortet( 3 gånger) tills den totaldog med brännskador på moderkortet. Byttes då ut till en likadan utseendemässigt (men med lite annorlunda insida). Den passade iaf perfekt till mitt behov av barnspel som Hugo, Villes värld, spin doctor, Bubble Trouble, Bub och Bob (?) osv! Fick även en kort kontakt med Claris Works. Jag hade dock inte så mycket att skriva när jag var 6-7år men minns att min syster skrev dagbok på min pappas Apple LC.

Var dock dö kär när vi skaffade första modellen av Imac G3 (Bondi Blue 233mhz) som verkligen var grymt cool. Musen sög och jag behövde inte bättre hårdvara men den var jävligt snygg. Tycker än idag att den är snyggaste macen även om far min föredrar Imac G4 Globe.

Idag är jag tråkig och kör en Macbook Air 11tum.

Åh spelade också Villes värld, Spin Doctor och Bub & Bob... Blir helt nostalgisk!

Spin Doctor finns förresten till IOS:
https://appsto.re/se/X06_t.i

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Åh spelade också Villes värld, Spin Doctor och Bub & Bob... Blir helt nostalgisk!

Spin Doctor finns förresten till IOS:
https://appsto.re/se/X06_t.i

Bub & Bob X finns att hitta för mac faktiskt, men jag vet inte. Jag minns det som ganska mycket roligare än vad det är idag tyvärr.

Känner mig lite negativ till Spin doctor på iOS, jag skulle sakna känslan av att trycka ner space knappen på mitt gamla mactangentbord. Man behövde verkligen kraft för att trycka ner tangenterna och det gav ett mysigt "dunk" ljud när man slog i botten.

Nanosaur var ett annat spännande spel från den tiden. Fattade det aldrig riktigt men det var riktigt snyggt(nåja). Helt klart tilltalande iaf.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-15 00:03

Första iMacen såldes för 1400USD, och då var kursen som idag, 8kr. Omräknat till svenska och taget med inflationen på kronan tills i år blir det 19817kr.
"Lilla" retina iMacen kostar idag 1500USD, ca 12171kr.
Så priset har iaf inte ökat med en faktor på 62 000.

(utan moms/vat)

Senast redigerat 2015-10-15 00:33
Ursprungligen av reboot81:

Första iMacen såldes för 1400USD, och då var kursen som idag, 8kr. Omräknat till svenska och taget med inflationen på kronan tills i år blir det 19817kr.
"Lilla" retina iMacen kostar idag 1500USD, ca 12171kr.
Så priset har iaf inte ökat med en faktor på 62 000.

Sen med lite moms på det så minns man verkligen hur dyrt det var att äga mac för några år sen. Första imacen var väl även anpassad för att var lite billigare så nästan gemene man kunde äga en.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-15 08:18
Ursprungligen av skrotnisse92:

Sen med lite moms på det så minns man verkligen hur dyrt det var att äga mac för några år sen. Första imacen var väl även anpassad för att var lite billigare så nästan gemene man kunde äga en.

Även PC var dyrare då. Visst att äga mac har alltid varit en investering jämfört med en billig pc. Men idag är ju priset ungefär det samma, ibland t.o.m billigare om man ska ha motsvarande hårdvara med en Windows PC. Så var det redan med min Mac Pro som jag köpte för 9 år sen.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-16 03:21

Hade ett kort tag iMac Bondi, så otroligt cool dator!

Brukar kolla på Blocket efter någon av de senare G3-modellerna (hade en Snow och senare en Globe 17"). Annars började det med Apple ][ rentav, Macintosh Plus därefter.

1
Bevaka tråden