Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fusion Drive vs Intern SSD & Extern HDD

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska slutligen köpa en ny iMac 5K och undrar om någon kan ge värdefull återkoppling på vad som är det bästa alternativet gällande lagringen. Funderar kort sagt på 2 st alternativ.

1. 3 TB Fusion Drive

2. 512 GB Flashlagring internt (där system samt alla program ligger) & 3 TB extern HDD (via Thunderbolt där alla arbetsfiler ligger)

Att alt 2 ger något mer lagring har ingen betydelse. Vill egentligen bara åt den snabbaste kompromissen.
Används primärt med Logic Pro X, Final Cut Pro X, Lightroom och Photoshop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-14 15:30

@Zoppora: Orkar du hålla koll på vad som ska ligga var? En Fusion Drive är mycket smidigt, men kostar mycket pengar med tanke på vad man får. (En 128 GB SSD + 3TB 3,5" HDD för 4400 kr är dyrt). Då känns 5500 kr för en super snabb PCIe SSD som den bättre av två, även om det är sjukt dyrt det med.

Ursprungligen av beh:

@Zoppora: Orkar du hålla koll på vad som ska ligga var? En Fusion Drive är mycket smidigt, men kostar mycket pengar med tanke på vad man får. (En 128 GB SSD + 3TB 3,5" HDD för 4400 kr är dyrt). Då känns 5500 kr för en super snabb PCIe SSD som den bättre av två, även om det är sjukt dyrt det med.

Nej, kommer inte orka hålla isär mer än att jag lägger all programvara på SSD disken, och alla arbetsdokument på HDD'n.
Skrev, som du förmodligen noterade, samma fråga på MacWorld
De tipsen förespråkar Fusion Drive då Mac OS är byggt för att använda den "lilla" 128 GB SSD disken optimalt (oavsett filtyp).
Anledningen till att jag gärna ville ha så mycket SSD som möjligt var att de nya 5K iMac'arna har fått PCIe bussen uppdaterad. Men man kanske ska gå för en Fusion Drive, och om framtiden kräver det uppgradera med en 1-2 TB extern Thunderbolt 2 SSD (som då förhoppningsvis har klivit ned <10 TSEK...).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-14 16:09

Ja, tänkte se om du reagerade Nöjer du dig med SATA kan du ju redan idag köpa en "hårddiskdocka" och köra lösa billiga SSDs externt, det som kostar är som vanligt TB elektroniken.

OT: Jag skulle valt SSDn, Fusion Drive är en stop-gap lösning.

Ursprungligen av beh:

Ja, tänkte se om du reagerade Nöjer du dig med SATA kan du ju redan idag köpa en "hårddiskdocka" och köra lösa billiga SSDs externt, det som kostar är som vanligt TB elektroniken.

OT: Jag skulle valt SSDn, Fusion Drive är en stop-gap lösning.

Ok, tack för din åsikt!
Återstår att se hur det i så fall blir med den externa lagringen, börjar kanske med en billigare SATA HDD och uppgraderar senare med en PCIe SDD (verkar vara en ordentlig fartskillnad där).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-15 00:29
Ursprungligen av Mutedstar:

…en 1-2 TB extern Thunderbolt 2 SSD (som då förhoppningsvis har klivit ned <10 TSEK...).

3TB TB går loss för 2190kr om jag läst rätt.

Fusion väljer jag själv bort av tre själ: det är en kompromiss som är långsammare än en ren SSD. Hårddiskar går sönder, och har du Fusion drive så dubblar du delarna i ett system som kan fallera. Samt att du sitter "fast" med något som låter(?) och skapar värme.
256 och extern 3TB TB disk kostar 2200+2190 vs 512 5500kr.

Ursprungligen av reboot81:

3TB TB går loss för 2190kr om jag läst rätt.

Fusion väljer jag själv bort av tre själ: det är en kompromiss som är långsammare än en ren SSD. Hårddiskar går sönder, och har du Fusion drive så dubblar du delarna i ett system som kan fallera. Samt att du sitter "fast" med något som låter(?) och skapar värme.
256 och extern 3TB TB disk kostar 2200+2190 vs 512 5500kr.

Men det där är väl en vanlig 7200 rpm HDD, ingen SSD? LaCie's Little Big Disk på 1 TB ligger på 11-12 TSEK och utnyttjar den extra farten i Thunderbolt 2. Har inte hittat någon annan extern lösning som ger likvärdiga prestanda som den interna SSD disken kan ge i en ny iMac. Får nog avvakta och skaffa mig något i stil med den du länkar till i väntan på att dessa kommer ned ett par snäpp i pris.

Ursprungligen av Mutedstar:

Ska slutligen köpa en ny iMac 5K och undrar om någon kan ge värdefull återkoppling på vad som är det bästa alternativet gällande lagringen. Funderar kort sagt på 2 st alternativ.

1. 3 TB Fusion Drive

2. 512 GB Flashlagring internt (där system samt alla program ligger) & 3 TB extern HDD (via Thunderbolt där alla arbetsfiler ligger)

Att alt 2 ger något mer lagring har ingen betydelse. Vill egentligen bara åt den snabbaste kompromissen.
Används primärt med Logic Pro X, Final Cut Pro X, Lightroom och Photoshop.

Jag skulle välja 512 GB SSD, om ett par år känns nog Fusion Drive något ålderdomligt. Det är väl betydligt lättare att byta ut dom externa hårddiskarna än att ersätta en 3TB fusion Drive? Det borde bli något dyrt också.

Jag skulle köra 512 GB SSD ett par år och sedan köpa en större när dom kommer ner i pris. Men jag är inte så insatt i ämnet.

Ursprungligen av emil_stahl:

Jag skulle välja 512 GB SSD, om ett par år känns nog Fusion Drive något ålderdomligt. Det är väl betydligt lättare att byta ut dom externa hårddiskarna än att ersätta en 3TB fusion Drive? Det borde bli något dyrt också.

Jag skulle köra 512 GB SSD ett par år och sedan köpa en större när dom kommer ner i pris. Men jag är inte så insatt i ämnet.

Det blir 512 GB internt, och sen en extern Samsung T1 Portable SSD 1TB externt. Hygglig fart om än inte nära den interna PCIe bussen, men i väntan på att externa diton kommer ned i pris får det helt enkelt bli så.
https://www.netonnet.se/art/dator/samsung-t11...

1
Bevaka tråden