Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar Imac

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Demiurgen:

Och använder man manicken lite over there innan man tar hem den så är det väl inte smuggelgods?

Det där är väl mest en gammal myt. Om man köper något i ett annat land värt över en viss summa så ska man generellt gå på rött i tullen och betala moms och tull. Men självklart följer knappt någon den regeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-13 22:26
Ursprungligen av Perobous:

Tror de flesta tycker det vore mer pinsamt om nya iMac 4K skulle drabbas av grafikproblem på grund av överhettning. Apples satsning på integrerad grafik betyder bättre optimering och strömsnålare datorer vilket inte är fel.

När har Intels integrerade GPU inneburit bättre optimering förutom i avseendet batteri-prestanda?

Är överhettning ett problem får man väl göra enheterna lite större. Eller släng in TB3 med eGPU-stöd så hade man haft valet i varje fall.

Ursprungligen av Erik.dv:

När har Intels integrerade GPU inneburit bättre optimering förutom i avseendet batteri-prestanda?

Jag menade kontinuerligt förbättrade drivrutiner vilket medger bättre prestanda och fortsatt låg strömförbrukning och låg värmeutveckling.

Ursprungligen av Erik.dv:

Är överhettning ett problem får man väl göra enheterna lite större. Eller släng in TB3 med eGPU-stöd så hade man haft valet i varje fall.

Som sagt denna iMac räcker för de flesta och de flesta vill inte ha en större eller varmare dator.
Överhettning är definitivt ofta problem i kompakta datorer så inte underligt att Apple valt integrerad grafik. Det går dessutom att köra eGPU med TB2 även om det kräver lite pill.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-13 22:40
Ursprungligen av beh:

Dessutom har man minskat FusionDrive till 64 GB istället för 128 som tidigare, givetvis fortfarande för samma pris. Helt sjukt.

...och endast 24GB på 1TB FusionDrive.

Fullkomligt bedrövligt detta, Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-13 22:45
Ursprungligen av zinned:

...och endast 24GB på 1TB FusionDrive.

Fullkomligt bedrövligt detta, Apple.

Whut? Pinsamt som sagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-13 22:49
Ursprungligen av Perobous:

Jag menade kontinuerligt förbättrade drivrutiner vilket medger bättre prestanda och fortsatt låg strömförbrukning och låg värmeutveckling.

Som sagt denna iMac räcker för de flesta och de flesta vill inte ha en större eller varmare dator.
Överhettning är definitivt ofta problem i kompakta datorer så inte underligt att Apple valt integrerad grafik. Det går dessutom att köra eGPU med TB2 även om det kräver lite pill.

Allt går förutom att Apple kan göra fel tydligen!

TB2 har inte officiellt stöd för eGPU, TB3 har detta.

Om iMac 4K beter sig snarlikt en MBPR 13" i grafisk prestanda lär många kunder bli sura även vid dagligt arbete. Jag har fått stångas som satan med den och har fått stänga av massa ögongodis för att få en användbar datormiljö.

Ursprungligen av zinned:

...och endast 24GB på 1TB FusionDrive.

Fullkomligt bedrövligt detta, Apple.

Apple har nog fintrimmat algoritmerna för Fusiondrive och kommit underfund med att det fungerar lika bra eller bättre som FD versionen innan. Eller så har de sparat lite för att kompensera för den dyrare skärmen.

Ursprungligen av Erik.dv:

Allt går förutom att Apple kan göra fel tydligen!

Nej självklart kan Apple göra fel men i det här fallet så är det onekligen så att Apple levererar en mycket bra dator i grundversion som man kan bygga ut till en mycket kraftfull dator.

Ursprungligen av Erik.dv:

TB2 har inte officiellt stöd för eGPU, TB3 har detta..

Som du nog vet så är officiellt stöd inte någon garanti för att det kommer fungera helt smärtfritt det heller.

Ursprungligen av Erik.dv:

Om iMac 4K beter sig snarlikt en MBPR 13" i grafisk prestanda lär många kunder bli sura även vid dagligt arbete. Jag har fått stångas som satan med den och har fått stänga av massa ögongodis för att få en användbar datormiljö.

Rätt mycket som skiljer mellan en 13" MBPr och nya iMacen. Men varför använder du inte en 15" retina ? Du som har så stora krav?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-10-13 23:00
Ursprungligen av Perobous:

Apple har nog fintrimmat algoritmerna för Fusiondrive och kommit underfund med att det fungerar lika bra eller bättre som FD versionen innan. Eller så har de sparat lite för att kompensera för den dyrare skärmen.

Ditt försvarande av Apple går bortom all rim och reson. Är ditt riktiga namn Tim?

Ursprungligen av andas:

Ditt försvarande av Apple går bortom all rim och reson.

Inte alls däremot så verkar ju vissa här ha svårt att inse att denna iMac inte år den enda datorn på marknaden, eller att det alltid är kompromisser inblandade för att kunna leverera en bra produkt till ett överkomligt pris och tycker man inte denna duger så är det bara att leta efter något som man tycker passar en bättre. Tror dock inte man hittar något avsevärt bättre till detta pris om man vill ha en snabb tyst och snygg dator med mycket bra skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-13 23:27
Ursprungligen av Perobous:

Rätt mycket som skiljer mellan en 13" MBPr och nya iMacen. Men varför använder du inte en 15" retina ? Du som har så stora krav?

Absolut. Men bägge har en våldsamt högupplöst skärm och underpresterande GPU. Vi får se när tester kommer men jag misstänkte iMac 4K kommer ha prestandaproblem.

Att jag kör MBRP 13" som sekundärmaskin är mer slump än aktivt val. Jag har egentligen inte behov av en fläskig sidomaskin. För det vill jag inte ha ett OS som hackar, knycker, rycker och känns segt som sirap, något OSX 10.10 blev på 13". Som jag förstått saken är det ett problem med Intel GPU'ns drivrutin och att driva en HiDPI-skärm. Så där rök optimeringen lite integrerad grafik... Sen om jag nu fick välja vore det tämligen vansinnigt att lägga 2X pengarna för att få en dGPU.

Ursprungligen av zinned:

Bara för att säga emot majoriteten. Precis som vanligt.

Snarare så är det du som inbillar dig saker som vanligt, vad får dig egentligen att tro att du/ni representerar majoriteten? Tror nog de flesta är nöjda med denna uppdatering av iMac speciellt efter att de testat den, vilket uppenbarligen ingen av er gjort.

Ursprungligen av Erik.dv:

Absolut. Men bägge har en våldsamt högupplöst skärm och underpresterande GPU. Vi får se när tester kommer men jag misstänkte iMac 4K kommer ha prestandaproblem.
Sen om jag nu fick välja vore det tämligen vansinnigt att lägga 2X pengarna för att få en dGPU.

Det är väl snarare vansinne att inte investera mer om du nu tycker att den inte fungerar optimalt?
För dubbla pengarna (sitter du på allvar med bas modellen av MBPr?) så får du ju inte bara en dGPU utan betydligt mer som kraftfullare processor mer minne större skärm, snabbare och större disk m.m.
Det finns redan tester av nya iMac 4K-modeller som jag tidigare länkade till. Självklart så är de inte lika kraftfulla som 27" men bra nog för de flesta.

Det enda som är dåligt med denna är den roterande hårddisken. Vi förväntar oss 2 gigabyte per sekund, inte 20 megabyte. Speciellt sedan Yosemite går det inte att köra på hårddisk utan att det känns som sirap. Man får hoppas att de som köper är smarta nog att fläska på med SSD.

Annars är Iris Pro snabbt nog om man inte spelar (ej en speldator och spel är slöseri med tid i vilket fall), Thunderbolt är det ingen som använder för det finns typ ett (1) tillbehör, och var det inte så att USB-C hatades när det kom på Macbook?

Instegsmodellen har jag inga problem med för det har funnits i alla tider, bara man ser att det är en billigare modell och inte förväntar sig samma prestanda.

Skärmen verkar nice, dock.

Detta var en stor besvikelse. Blir ingen iMac i år heller

Det är nu man önskar att OS X hade fungerat lika bra på en PC som en Mac

Ursprungligen av MalcomX:

Detta var en stor besvikelse. Blir ingen iMac i år heller

Vad var en så stor besvikelse? Det som det klagats på i denna tråd är mest petitesser.

Ursprungligen av MalcomX:

Det är nu man önskar att OS X hade fungerat lika bra på en PC som en Mac

Det gör det ju iofs ofta om man använder "godkända" kort & komponenter. Men en original Mac är så klart ofta att föredra.

Ursprungligen av Perobous:

Det gör det ju iofs ofta om man använder "godkända" kort & komponenter. Men en original Mac är så klart ofta att föredra.

Knappast optimalt

Som sagt, hade det varit en önskedröm att bara kunna plugga in ett usb och uppgradera en PC med OS X

Har väntat på denna uppdatering och så blir den en ren besvikelse. Jaha, ännu en uppdatering av iMac som jag hoppar över.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-14 03:27

"Den som vill ha det allra bästa inom prestanda kan istället välja helt flashbaserad lagring, som nu är upp till 2,5 gånger snabbare än föregående version."

http://www.apple.com/se/imac/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-14 08:02
Ursprungligen av Perobous:

Knappast ocker, dessa processorer är inte direkt gratis.

Nu måste väl processorn inte vara gratis för att det ska vara ocker? Datorn kostar 13 000 kr, jag är medveten om att processorn är en mycket liten del av detta men man kommer inte från att det är ett chip för ultrabooks och minidatorer som sitter i ett chassi som utran problem kyler 65W.

Ursprungligen av Perobous:

Inte speciellt sjukt eftersom denna nog är lika snabb.

Den är nog lika snabb eller snabbare upp till att du har läst/skrivit 24 Gb. Sedan är det inte så kul. Med tanke på att en Fusion Drive är en "stripe" / Raid0 så känns det mycket tråkigt att de byter ut SSD med en som teoretiskt har mindre än 1/5 av skrivkapaciteten. Hastigheten på HDD är ju fortfarande en kass 2,5" HDD som snurrar 5200 RPM.

Ursprungligen av Perobous:

Går knappast att jämföra för en PCIe "disk" har betydligt bättre prestanda än de billiga SSD:er du pratar om.

Det går aldeles utmärkt att jämföra dessa på följande parameter: Upplevd prestanda per krona!

1. En SATA SSD för säg 1000 kr upplevs garanterat mer än 5 gånger snabbare än den 2,5" hårddisk för 2-300 kr som följer med som standard.

2. En PCIe SSD uppgradering för 2200 kr upplevs garanterat inte 2,2 gånger snabbare än tidigare nämnda SATA SSD. Erftersom det är godtycklig 4k läsning som är flaskhalsen på en SSD idag, inte sekventiell läs/skrivhastighet.

Ursprungligen av Perobous:

Avslutningsvis kan man på macworld.se läsa att de nya iMacarna överlag får mycket bra recensioner.

Flash: Apple Mac får toppbetyg hos Macworld!

Ursprungligen av Perobous:

Jag menade kontinuerligt förbättrade drivrutiner vilket medger bättre prestanda och fortsatt låg strömförbrukning och låg värmeutveckling.

Som sagt denna iMac räcker för de flesta och de flesta vill inte ha en större eller varmare dator.
Överhettning är definitivt ofta problem i kompakta datorer så inte underligt att Apple valt integrerad grafik. Det går dessutom att köra eGPU med TB2 även om det kräver lite pill.

Vad är det som säger att drivrutinerna för AMD eller nVidia GPU inte förbättras konturnerligt?

"Det går dessutom att köra eGPU med TB2 även om det kräver lite pill" några rader senare skriver du att "Som du nog vet så är officiellt stöd inte någon garanti för att det kommer fungera helt smärtfritt det heller", hur ska du ha det? Du kan nämligen inte använda båda argumenten för att TB2 är bra och att TB3 över USB Type-C kontakt skulle vara dåligt.

Ursprungligen av zinned:

...och endast 24GB på 1TB FusionDrive.

Fullkomligt bedrövligt detta, Apple.

Inte okej!

Ursprungligen av Perobous:

Apple har nog fintrimmat algoritmerna för Fusiondrive och kommit underfund med att det fungerar lika bra eller bättre som FD versionen innan. Eller så har de sparat lite för att kompensera för den dyrare skärmen.

Personligen tror jag mer på att de "intrimmat" prestandan så att fler kommer att välja SSD. Nu när Fusion Drive har fått så gott rykte hos bla. Ananadtech.

Ursprungligen av Perobous:

Nej självklart kan Apple göra fel men i det här fallet så är det onekligen så att Apple levererar en mycket bra dator i grundversion som man kan bygga ut till en mycket kraftfull dator.

Jag ser det mer som att Apple levererar en usel dator ur prestandasynpunkt med instegsmodellen, som går att bygga ut till en helt okej dator med ett mycket högt pris.

Ursprungligen av jas:

"Den som vill ha det allra bästa inom prestanda kan istället välja helt flashbaserad lagring, som nu är upp till 2,5 gånger snabbare än föregående version."

Det är ju snyggt att de inte berättar vad de mäter.

Dom verkar dessutom ta 1,395 kr för Trackpad2. Galet!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-14 09:14

@beh att du orkar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-14 09:26
Ursprungligen av beh:

Jag ser det mer som att Apple levererar en usel dator ur prestandasynpunkt med instegsmodellen, som går att bygga ut till en helt okej dator med ett mycket högt pris.

Just detta säger mycket om nya iMac. Jag skulle dock skruva upp det lite till och säga att den kan byggas ut till en okej dator med ett vansinnigt högt pris sett till vad man får. Förhållandet pris kontra prestanda är mycket större nu än vad det någonsin har varit tidigare.

Ursprungligen av onnyt:

@beh att du orkar.

Vad ville du ha sagt med det? Jag förstår inte...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-14 09:44

Köper man en dator för 30k så trycker jag man kan förvänta sig senaste tekniken. Tex USB 3.1 och SSD som standard, eller iaf större.
Själv räknar jag med 5 års användning av en såpass dyr maskin, så det blir uppgradering när det kommer något exceptionellt nytt i hårdvaruväg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-14 09:47

@reboot81: Nej, maskinerna är perfekta. SSD är en petites!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-14 09:59
Ursprungligen av onnyt:

@beh att du orkar.

Det är väl inget? Du har inte sett mig i mitt esse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-14 09:59
Ursprungligen av Perobous:

Snarare så är det du som inbillar dig saker som vanligt, vad får dig egentligen att tro att du/ni representerar majoriteten? Tror nog de flesta är nöjda med denna uppdatering av iMac speciellt efter att de testat den, vilket uppenbarligen ingen av er gjort.

Nej, Apples prissättning är vansinne på MacBook Pro Retina 13" så…

- 128 GB SSD extra kostar 2000 SEK. Du kan få en 480 GB SSD (nästan 4X mer) på Webhallen för det.
- 384 GB SSD och 0.2 GHz extra kostar 5000 SEK. Du kan få en 1TB SSD samt 16GB RAM för c:a 4500 SEK, jag skulle tro 500 SEK räcker för den bättre processorn. 2X mer minne, 3X mer lagring. Sedan har man redan betalat för 8GB RAM så egentligen borde man kan man dra av lite mer här.

Jag vet skillnaden mellan SATA SSD och PCIe SSD men slutkunderna lär märka minimal skillnad speciellt i sammanhanget i denna diskussion.

Apple har gått från dyrt till vansinne. Och allt färre konfigurationer är "vettiga". Trist!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-14 10:34
Ursprungligen av Erik.dv:

Nej, Apples prissättning är vansinne på MacBook Pro Retina 13" så…

- 128 GB SSD extra kostar 2000 SEK. Du kan få en 480 GB SSD (nästan 4X mer) på Webhallen för det.
- 384 GB SSD och 0.2 GHz extra kostar 5000 SEK. Du kan få en 1TB SSD samt 16GB RAM för c:a 4500 SEK, jag skulle tro 500 SEK räcker för den bättre processorn. 2X mer minne, 3X mer lagring. Sedan har man redan betalat för 8GB RAM så egentligen borde man kan man dra av lite mer här.

Jag vet skillnaden mellan SATA SSD och PCIe SSD men slutkunderna lär märka minimal skillnad speciellt i sammanhanget i denna diskussion.

Apple har gått från dyrt till vansinne. Och allt färre konfigurationer är "vettiga". Trist!

Ja det är en tråkig trend. Förr kunde man alltid hitta en väg, exempelvis genom att själv uppgradera minne vid en senare tidpunkt eller byta till större lagringsenhet. Men nu är de dörrarna stängda och man måste ut med dessa pengar vid köp i och med att minnet är fastlött på den mindre modellen och att Apple har properitära anslutningar till sina SSDs. Det är helt okej att utvecklingen kräver en högre integration av datorn, men det är inte okej att man blir lurad när man köper en instegsmodell. Varesig det gäller en 16GB iPhone eller en iMac.

Såg att musen inte går att använda medan man laddar den. Det måste väl vara en grav designmiss från Apple. I den gamla så kunde man ju i alla fall skramla fram nya batterier om de tog slut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-14 12:06
Ursprungligen av primu[s]®:

Såg att musen inte går att använda medan man laddar den. Det måste väl vara en grav designmiss från Apple. I den gamla så kunde man ju i alla fall skramla fram nya batterier om de tog slut.

Se det på en ljusa sidan, man kan nu docka din mus:

Bevaka tråden