Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bugg i volymkontrollen på iPhone 6?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett lustigt fel som uppkommit två gånger på min iPhone6.
Båda gånger har felet uppkommit på samma sätt. Telefonen är låst i fickan och hörlurar sitter i.
(runkeeper och en podcast är igång) Trycker på +volymknappen på telefonen och den gasar upp till maxvolym. Volymfönstret på skärmen syns hela tiden och de går inte att sänka. Volymfönstret är kvar även om jag tar ur hörlurarna. Enda sättet jag hittat att komma bort från problemet är att starta om telefonen.
Samma sak har även hänt när jag ska sänka volymen. Någon mer som haft samma åkomma?
// pär

Senast redigerat 2014-10-06 13:54

Det har hänt att antal gånger att det har hänt när jag sänkt volymen. Det händer dock bara ibland. Nästan alltid fungerar det som det ska utan problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-06 13:46

Ett tips i all välmening - ge ditt inlägg en tydligare rubrik, till exempel "Bugg i volymkontrollen till iPhone 6?" Det ger större möjligheter till svar och större möjligheter att detta blir en användbar tråd när någon i framtiden söker på samma problem. Tyvärr har jag själv ingen iP6 eller erfarenhet av liknande fenomen

Du kan gå till ditt inlägg och trycka på "Ändra" knappen i nederkanten av inlägget

Jag har märkt samma sak på min iPhone 6 Plus, har hänt mig 3 gånger nu. Volymen drar till max och jag kan inte sänka. Enda sättet är att starta om telefonen. Försökte googla problemet men hittade inget vettigt.

Har haft problem att jag lyssnat på Spotify, svarat på inkommande samtal
när musiken sedan hoppat i gång har volymen den varit på max
riktigt härligt för trumhinnorna

Intressant att jag upplevt samma sak idag, då bara telefonen är en dag gammal. SUCK... Hur har det gått för er som haft dessa problem? Är nu rädd för att det kommer uppkomma ofta...

Jag har samma eller ett liknande problem. Lyssnar på podcasts eller musik i hörlurarna på min iPhone 6 och allt är väl. Svarar på inkommande samtal eller facetime och det är plötsligt maxvolym utan möjlighet att sänka. Det är så högt att det på allvar smärtar i öronen. Installerade iOS 8.2 men ingen förbättring...

Har även problem med både min iPhone och min iPad där volymkontrollen försvinner helt efter att jag spelat musik eller video via Airplay. När jag tar tillbaka till lokal uppspelning på ios-enheten så finns helt enkelt ingen volymkontroll. Måste starta om.

Varit så här sedan iOS 8.0. Vägrar tro att det är ett hårdvarufel när samma sak händer på både en splitter ny iPhone och en lika ny iPad. Tre uppdateringar utav iOS sedan 8.0 och som sagt ingen förbättring. Apple har seriöst börjat tappa det. Jag har i princip inte varit drabbad av en enda allvarligare bugg sedan iOS 4, och sedan 8.0 är det strul med något hela tiden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-11 16:51

Jag har lite svårt att tro att det ligger en sådan bugg i installationen i iOS 8. Då skulle nog många fler ha klagat...
Jag skulle snarare tro att en fil har blivit korrupt i din/dina enheter, kanske av en app du har installerat. Om den filen inte skrivs över under nästa 8.x-uppdatering sp ligger ju felet kvar.
Testa med att Återställa en av enheterna (ta backup först) utan att lägga tillbaka någon backup, så den är helt ren. Testa om felet ligger kvar då.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-12-11 17:00
Ursprungligen av Sperious:

Installerade iOS 8.2 men ingen förbättring....

Måste du köra en beta då? Har du haft problemet på en skarp version?

Ursprungligen av reboot81:

Måste du köra en beta då? Har du haft problemet på en skarp version?

Jag menar förstås 8.1.2, har aldrig kört någon beta. Apple-supporten trodde inte återställning skulle hjälpa i och med att felet finns på två helt nya enheter där den ena är återskapad från en backup och den andra inte. Dom bekräftade också att fler hade rapporterat samma problem men dom hade ingen direkt lösning för tillfället. Det blir till att testa en återställning ändå, tyvärr.

Förbättring

När jag uppdaterade Spotify, som skulle vara kompatibelt med iphone 6plus. Har jag inte märkt några problem med volymbuggen.

Sista punkten i listan över buggfixar i nya iOS 8.3:

"Fixes an issue that sometimes prevented adjusting call volume"

Äntligen!!! Nu är det bara att hoppas att det var just den buggen som givit mig mina ständiga problem med detta.

Ursprungligen av Sperious:

Sista punkten i listan över buggfixar i nya iOS 8.3:

"Fixes an issue that sometimes prevented adjusting call volume"

Äntligen!!! Nu är det bara att hoppas att det var just den buggen som givit mig mina ständiga problem med detta.

Har det löst dina problem? Jag har fortfarande samma problem trots att jag har fabriksåterställt telefonen och uppdaterat till iOS8.3. Mitt fel uppstår dock när jag lyssnar på musik / podcast och höjer volymen på telefonen. Återstår nog bara att lämna in telefonen. Jäkligt störande att få hörseln sprängd, särskilt då jag har tinnitus sedan innan och är ganska ljudkänslig.

  • Medlem
  • 2015-09-26 17:41

Jag har detta problem och har haft det på säkert tre olika iphones senaste året eller två, just nu har jag en 5s, brand spanking new.
Senaste uppdateringen. Ändå fick telefonen fnatt idag när jag var ute och sprang, lyssnade på Spotify, och telefonen höjer till Max utan att jag kan sänka. Fick starta om telefonen.

Måste ju finnas nån fix för detta?!?!

Ursprungligen av Bowen:

Jag har detta problem och har haft det på säkert tre olika iphones senaste året eller två, just nu har jag en 5s, brand spanking new.
Senaste uppdateringen. Ändå fick telefonen fnatt idag när jag var ute och sprang, lyssnade på Spotify, och telefonen höjer till Max utan att jag kan sänka. Fick starta om telefonen.

Måste ju finnas nån fix för detta?!?!

Jag gissar på att du behöver starta om på nytt, dvs det är ett problem med din säkerhetskopia. Jag har ett underligt beteende med att meddelanden vill att jag spelar in ljud och skickar (glömt bort vad funktionen heter). Har haft samma problem sedan iOS 8 och iPhone 5. Nu iOS 9 och iPhone 6.

  • Medlem
  • 2015-09-26 19:19
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag gissar på att du behöver starta om på nytt, dvs det är ett problem med din säkerhetskopia. Jag har ett underligt beteende med att meddelanden vill att jag spelar in ljud och skickar (glömt bort vad funktionen heter). Har haft samma problem sedan iOS 8 och iPhone 5. Nu iOS 9 och iPhone 6.

Det verkar vara hårdvaruproblem?
http://forums.macrumors.com/threads/volume-au...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-26 19:42
Ursprungligen av Bowen:

Det verkar vara hårdvaruproblem?
http://forums.macrumors.com/threads/volume-au...

Det stod inte mycket (något) om iPhone 6 där, mest om 4S.

Ursprungligen av Bowen:

Det verkar vara hårdvaruproblem?
http://forums.macrumors.com/threads/volume-au...

Hur sannolikt är det när du har haft problemet på tre olika telefoner?

  • Medlem
  • 2015-09-26 19:49
Ursprungligen av mattiL:

Det stod inte mycket (något) om iPhone 6 där, mest om 4S.

Det stod väl om att många haft problemet med många olika telefoner?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur sannolikt är det när du har haft problemet på tre olika telefoner?

Känns väl sannolikt att det kan vara hårdvara när det varit flera olika versioner av iPhones och olika versioner av mjukvara under en period av över ett år?

En återställning har gjorts flera gånger av andra orsaker under denna tidsperioden.
Men ändå kommer det tillbaka?

Ursprungligen av Bowen:

Känns väl sannolikt att det kan vara hårdvara när det varit flera olika versioner av iPhones och olika versioner av mjukvara under en period av över ett år?

Nej.

Ursprungligen av Bowen:

En återställning har gjorts flera gånger av andra orsaker under denna tidsperioden.
Men ändå kommer det tillbaka?

Därav min poäng med att det kan vara din backup.

  • Medlem
  • 2015-09-27 13:12
Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej.

Därav min poäng med att det kan vara din backup.

Då menar du att man skall döda sin backup, det samma som att börja från noll?
Det är lite för drastiskt för mig om jag inte är 100 på att det är problemet.

Ursprungligen av Bowen:

Då menar du att man skall döda sin backup, det samma som att börja från noll?

Exakt. Du kan såklart synka tillbaka allt igen, bara inte med din gamla säkerhetskopia.

  • Medlem
  • 2015-09-27 13:33
Ursprungligen av barbapappa_86:

Exakt. Du kan såklart synka tillbaka allt igen, bara inte med din gamla säkerhetskopia.

Vad är skillnaden med att synka till dator och att använda säkerhetskopia då?
Vad skulle felet kunna vara i en säkerhetskopia egentligen?

Ursprungligen av Bowen:

Då menar du att man skall döda sin backup, det samma som att börja från noll?
Det är lite för drastiskt för mig om jag inte är 100 på att det är problemet.

Ett alternativ är att göra enligt följande:

Återställ telefonen som en ny telefon men synka inte mot din backup utan lägg tillbaka appar manuellt. Vänta någon dag för att se om problemet kommer tillbaka. Om det inte dyker upp igen, återställ telefonen igen och synka mot din backup.

Återkommer problemet då så skulle jag anta att det är ett fel som finns i din backup

Och återkommer felet även med "ny telefon" så vet du att det beror inte på din backup och kan lika gärna göra en ny återställning och synka telefonen mot din backup.

Jag är övertygad om att det är detta angreppssätt som Barbapappa avser.

  • Medlem
  • 2015-09-27 14:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Ett alternativ är att göra enligt följande:

Återställ telefonen som en ny telefon. Vänta någon dag för att se om problemet kommer tillbaka. Om det inte dyker upp igen, återställ telefonen igen och synka mot din backup.

Återkommer problemet då så skulle jag anta att det är ett fel som finns i din backup

Och återkommer felet även med "ny telefon" så vet du att det beror inte på din backup och kan lika gärna göra en ny återställning och synka telefonen mot din backup.

Jag är övertygad om att det är detta angreppssätt som Barbapappa avser.

Jag kan dock inte förstå hur problemet kan vara i min backup?

Ursprungligen av Bowen:

Jag kan dock inte förstå hur problemet kan vara i min backup?

Det är väl rätt ofta så med buggar? Vi förstår inte hur saker och ting påverkar. Om alla samband vore enkla och direkta så skulle buggarna rättas snabbt. Det här förslaget hjälper dig inte att förstå vad felet är, bara om det är kopplat till en viss omständighet (att det beror på en okänd egenskap i din backup).

Men det är upp till dig själv hur besvärligt du tycker problemet är och vad du vill göra för att hitta en lösning. Vi kan bara föreslå angreppssätt och mjöliga metoder att hitta lösningar på.

Hade samma problem idag med min iphone5. Headset i och lyssnade på Spotify när den helt plötsligt ökade volymen till Max av sig självt. Gick inte heller att sänka på lurarna eller i telefonen och volymikonen frös fast mitt i skärmen. Starta om den och det funka som vanligt.

Det jag märkte sen var att när jag koppla in samma hörlurar i min dator så blev den helt kocko i Spotify och ändra låtar och grejer. Kanske är hörlurarnas funktion som gör att problemet uppstår?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-20 10:07

Eller glapp/kortslutning i hörlurarnas kabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-20 10:24
Ursprungligen av kenjon:

Jag har lite svårt att tro att det ligger en sådan bugg i installationen i iOS 8. Då skulle nog många fler ha klagat...
Jag skulle snarare tro att en fil har blivit korrupt i din/dina enheter, kanske av en app du har installerat. Om den filen inte skrivs över under nästa 8.x-uppdatering sp ligger ju felet kvar.
Testa med att Återställa en av enheterna (ta backup först) utan att lägga tillbaka någon backup, så den är helt ren. Testa om felet ligger kvar då.

Jag vet att denna posten är gammal och problemet låg i iOS 8 men jag tänkte i alla fall komma med en liten kommentar. Det är inte möjligt för en app man installerar att förstöra systemet på det sätt du beskriver. Appar kan inte skriva utanför sin egen sandlåda, inga appar man installerar via AppStore har den möjligheten såvida man inte har jailbreakat sin enhet (vilket man tydligt borde skriva om man söker hjälp för något mystiskt problem med sina iOS prylar).

Dessutom så kör apple med signatur på samtliga systemfiler, så om någon fil i iOS skulle vara ändrad (genom jailbreak eller liknande) så kan de lägga tillbaka ursprungsfilen genom att kräva en fullständig nedladdning av iOS (motsvarigheten till en "combo update") istället för en delta uppgradering.

1
Bevaka tråden